Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard 2009-06-02: styrelsemöte - 2009-06-02, 22:10

Styrelsemöte 2:a juni

1. Mötets öppnande

Ordförande förklarar mötet öppnat

2. Fastställande av röstlängd

Alla närvarande

3. Val av mötesfunktionärer

mötesordförande: Rick Falkvinge

sekreterare: Mårten Fjällström

Justerare: Stefan Flod och Mikael Nilsson

4. Fastställande av dagordning

Dagordningen fastställdes enligt kallelsen med tillägget att punkt "Bordlagda ärenden" lades till.

5. Genomgång av protokollet från föregående möte

Genomgång av protokollet från föregående möte 2009-03-09

Styrelsen diskuterade frågan.

6. Diskussion

Styrelsen diskuterar och beslutade att:

1. Styrelsen utser en Kontaktperson till butiken

2. Butiken ges inte rätt att använda namnet "Piratpartiet Service AB". Av olika orsaker önskar inte Piratpartiet ha sitt eget organisationsnamn i bolagsnamnet.

3. Kontaktpersonen ges i uppdrag att upplysa butiken om vikten av att ge rätt information till volontärer.

4. Styrelsen utser Mårten till kontaktperson mot den av styrelsen utsedda exklusiva butiken, med möjlighet att delegera sysslan.

7. Noteringar angående Per Capsulam beslut.

Följande Per Capsulam noterades:

Kampanjpengar - http://forum.piratpartiet.se/Topic140619-81-1.aspx

Klara Tovhult vill ha protokollfört att:
Citat:
Jag vill ha protokollfört att jag föreslår att lägga dessa pengar på resande för EU-kandidater. Ett förslag som kommit upp av Mab angående detta finns här: http://forum.piratpartiet.se/FindPost140579.asp.
Butiken - http://forum.piratpartiet.se/Topic147058-81-1.aspx

Mikael Nilsson vill ha protokollfört att:
Citat:
Jag tror att beslutet kommer att debatteras en del inom partiet. Att gå ifrån en helt ideell organisation till en där delar drivs kommersiellt/avlönat kommer att vara kontroversiellt, även om jag upplever det som oundvikligt i takt med att organisationen skalar.

Därför önskar jag att styrelsen tar fram en kort gemensam motiveringstext till det slutgiltiga kontraktet som vi kan referera till senare, samt att styrelseledamöterna gör en extra ansträngning för att delta i diskussioner som följer på beslutet, eftersom jag tror att det är en viktig läroprocess för partiet.

Klara Tovhult:

Citat:
Jag vill ha detta fört till protokollet: Redan 21 april när ämnet togs upp på ledningsmöte sa undertecknad att det var en styrelsefråga. Det har alltså funnits gott om tid att kalla till ordinarie styrelsemöte om man så hade velat. (Stefan Flod har skapat en styrelsechat som ignorerats.) Jag anser inte att så tunga beslut ska fattas per capsulam, särskilt inte när tid funnits att kalla till möte.

Vidare påverkar detta beslut även Ung Pirat och de bör därför få ha något att säga till om. Jag röstar inte nej, då jag tycker avtalet som sådant ser relativt vettigt ut. Jag avstår dock, då jag inte kan överblicka konsekvenserna med så lite information på så kort varsel.

Stefan Flod:

Citat:
Det är olyckligt att frågan inte har diskuterats tillräckligt i styrelsen innan vi gick till beslut. Ansvaret att styrelsen utför sitt uppdrag som de har fått i förtroende utav årsmötet och dess medlemmar ligger på alla i styrelsen. Men framförallt är det styrelseordförandens ansvar och roll att se till att denne mötesleder debatt i styrelsen om stora beslut. Sen skall Per capsulam aldrig användas till stora beslut, utan ska vi ta stora beslut så är ett styrelsemöte det minsta vi ska begära och kräva. Allt annat är ett missbruk av det förtroende vi i styrelsen ha anförtrotts.

8. Bordlagda ärenden

Styrelsen tog upp den bordlagda frågan om arbetsgrupp och beslöt att bordlägga den till nästa möte (som är efter valet).

9. Övriga frågor

Extra årsmöte

Styrelsen diskuterade frågan. Det noterades att det enda som inte är klart är att koppla verksamhetsbreättelsen till styrelseprotokollen och få iväg det slutgiltiga till revisorerna. Rick noterade att han som styrelseordförande 2008 har ansvaret för verksamhetsberättelsen. Mårten noterade att han fått pucken att få klart verksamhetsberätelsen och beklagade att arbetet inte fortskridit så fort som önskat. Ett flertal ledamöter uttryckte önskan om att få till stånd det extra årsmötet så snart som möjligt.

Styrelsen beslöt att bordlägga frågan.

Rekommendation till parlamentarikerna angående stödpengar från EU

10. Mötet avslutas

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#2) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #153362
Standard RE: 2009-06-02: styrelsemöte - 2009-06-02, 22:38

Citat:
Mårten Fjällström (2009-Jun-02)Styrelsemöte 2:a juni

Detta finner jag intressant.

Jag antar det främst gäller de beloppen som parlamentarikerna kan lägga på kontorsomkostnader och på anställning av assistenter.

Hur detaljerad rekommendationen blir får väl tiden visa och om den blir offentlig.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#3) Gammal

Länk: #153364
Standard RE: 2009-06-02: styrelsemöte - 2009-06-02, 22:40

Efter mötet diskuterades behovet av att se över våra mötestider, jag lovade att ta upp frågan på nästa möte.

Det innebär att följande frågor kommer upp nästa möte som redan är kallat till måndag, utöver det som finns i kallelsen:

Arbetsgrupp

Extra årsmöte

Styrelsens mötestider

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#4) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #153487
Standard RE: 2009-06-02: styrelsemöte - 2009-06-03, 11:19

Justeras.

Svara med citat
  (#5) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #153948
Standard RE: 2009-06-02: styrelsemöte - 2009-06-04, 21:56

Finns det möjlighet att posta hela loggen från mötet? Jag vill gärna läsa hur ni i styrelsen resonerar när ni tar beslut.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#6) Gammal
Stefan Flod Inte uppkopplad
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #153970
Standard RE: 2009-06-02: styrelsemöte - 2009-06-04, 22:24

Det ser bra ut. Justerat.

//Stefan Flod

tel:0760-18 89 18
http://stefanflod.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Stefan Flod  
Svara med citat
  (#7) Gammal

Länk: #155810
Standard RE: 2009-06-02: styrelsemöte - 2009-06-08, 20:12

Citat:
agnesson (2009-Jun-04)Finns det möjlighet att posta hela loggen från mötet? Jag vill gärna läsa hur ni i styrelsen resonerar när ni tar beslut.

Jag vill minnas att vi fick rätt mycket kritik för obegriplighet när vi tidigare postade hela loggar. Jag missade också att du skrivit det här innan den här kvällens möte, men lägger det som en punkt till nästa som blir om en vecka (protokollet skrivs just nu).

Svara med citat
  (#8) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #156473
Standard RE: 2009-06-02: styrelsemöte - 2009-06-09, 21:36

Citat:
Mårten Fjällström (2009-Jun-08)

Jag vill minnas att vi fick rätt mycket kritik för obegriplighet när vi tidigare postade hela loggar. Jag missade också att du skrivit det här innan den här kvällens möte, men lägger det som en punkt till nästa som blir om en vecka (protokollet skrivs just nu).

Obegriplighet? Handlade det bara inte att det var mer eller mindre nödvändigt att faktiskt skriva ett protokoll istället för att bara posta en logg?

Öppna styrelsemöten v2 hålls på irc där alla medlemmar har närvarorätt och kan följa mötet i realtid?

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
2009-10-03 Styrelsemöte Björn Odlund Styrelsens protokoll 97 2009-11-18 23:37
2009-09-07 Styrelsemöte Björn Odlund Styrelsens protokoll 7 2009-09-29 12:38
2009-09-07 Styrelsemöte Mårten Fjällström Styrelsens protokoll 16 2009-09-14 09:48
styrelsemöte 2009-07-18 Falathar Ung Pirat-avdelningen Piratnätet 0 2009-07-18 12:40
Styrelsemöte 2009-06-18 eCo Ung Pirat Borlänge 0 2009-06-20 22:37