Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mr President Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Egoism-argumentet - 2009-06-05, 13:45

Hur ska man bemöta det när ens politiska förslag blir avfärdade för att vara rent egoistiska?

Exempel: "Du vill bara legalisera piratkopiering för att du själv ska få kolla på gratis film"

Detta återkommer på flera håll i många debatter, som: "Du vill bara legalisera marijuana för att du själv ska få röka på ifred" Ni har nog hört många exempel på detta.

Hur gör man för att bäst förklara att man inte föreslår saker av egoistiska skäl utan har större visioner än så? Jag tycker det är fruktansvärt nedvärderande att få detta slängt i ansiktet och jag känner att man måste bemöta det kraftigt.

http://frilansandememetiker.blogspot.com/

Svara med citat
  (#2) Gammal
Jep Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2006

Länk: #154165
Standard RE: Egoism-argumentet - 2009-06-05, 14:04

Citat:
Mr President (2009-Jun-05)Hur ska man bemöta det när ens politiska förslag blir avfärdade för att vara rent egoistiska?

Om du har osjälviska skäl är det väl bara att berätta dem då. Konstigt att du inte vet hur du ska förklara dina egna åsikter.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #154167
Standard RE: Egoism-argumentet - 2009-06-05, 14:11

Citat:
Jep (2009-Jun-05)Konstigt att du inte vet hur du ska förklara dina egna åsikter.
Vi är säkert minst ett hundratal olika personer som har försökt förklara för dig under tre års tid, men jag noterar att vi tydligen ännu inte har lyckats.

Det är inte alls lätt att hitta de formuleringar som fungerar bäst för att lösa upp knuten hos dem som frågar olika frågor, så det är definitivt något som är värt att diskutera och utbyta erfarenheter kring.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#4) Gammal
Mr President Inte uppkopplad

Länk: #154201
Standard RE: Egoism-argumentet - 2009-06-05, 15:49

Okej, förtydligande:

Jag syftade inte på fildelningsdebatten specifikt, utan ville öppna för en mer allmän diskussion om det här argumentet. Vissa debattörer som ser sig som rättfärdiga moralens väktare brukar använda det som ett knep då egoism tydligen är något av det fulaste som finns. Det försätter en omedelbart i försvarställning och istället för att nöta långa resonemang så letar jag efter någon snabb comeback som helst ska vända det hela så att motdebattören har skjutit sig själv i foten enbart genom att göra anklagelsen. Kanske något i stil med: "Tror du verkligen att människor engagerar sig i politiken av egoistiska skäl? Är det den människosyn du har?" Men jag har inte riktigt hittat den skarpaste formuleringen, så alla tankar kring det är välkomna.

http://frilansandememetiker.blogspot.com/

Svara med citat
  (#5) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #154213
Standard RE: Egoism-argumentet - 2009-06-05, 16:26

Egoism-argumentet brukar egentligen syfta på ett snålhetsargument. Att man är för snål för att betala för sig, typ.

Alla blommor Roger Wallis fick, blodgivningskampanjen, allt frivilligt engagemang alla lägger ner utan att få betalt.

Många skänker pengar till piratpartiet och/eller vår partiledare varje månad.

Om det är snålhet så är det en mycket underlig snålhet.
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Christoffer.Edlund Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #154249
Standard RE: Egoism-argumentet - 2009-06-05, 17:48

Jag brukar tycka det är kul att påpeka att statestiken visar på att de som fildelar köper mer än dom som inte gör det, vem är snål då? Sedan så kan du även förtydliga att partiet står för männskliga rättigheter och vill försvara dem. Vi är inte emot skivbolagen, men om de sätter sig på tvären och tycker att man kan köra över personer så kan dom gott och väl gå under.

-------------------------------------------------------------------------------------

"No human really “invents” or creates anything on his or her own.

Every idea and creation that has emerged has been done so based on the contributions of prior generations work, environmental influences and/or peer feedback. As Isaac Newton once said: “If I have seen

further, it is only by standing on the shoulders of Giants”"

Christoffer Edlund, KL Örnsköldsviks Kommun.

Svara med citat
  (#7) Gammal
kokkaffe Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #154277
Standard RE: Egoism-argumentet - 2009-06-05, 19:37

Den lite längre:

Om en produkt läggs framför mig, den ena kostar pengar och begränsar både min rätt att nyttja denna produkt som ja vill (sen kan man lägga till lite kopiera dvdfilmen man köpt för ungjävlar har kladdiga fingrar o tycker om att leka med sandpapper)samt kraftigt begränsar tillgången för denna produkt (linux går inte köpa musik till på vettigt sätt). Den andra produkten som läggs framför mig, är gratis, tillåter mig full frihet för vad ja vill göra med den, samt begränsningarna är borta. Så är valet sjävklart.

Den korta:

Om skivbolagen väljer att inte producera produkter jag vill ha, och någon annan gör de bättre. Så kommer jag - precis som ja gör i alla andra produktval - välja de alternativ som uppfyller mina förväntningar och krav på kvalite och användbarhet.

Att den produkten råkar vara gratis är ett sekundärt problem som skapats av skivbolagen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alla människor är dumma i huvudet, glöm dock inte att inkluderad dig själv i gruppen "alla människor"...

Svara med citat
  (#8) Gammal
Kaysow Inte uppkopplad

Kaysows avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #154385
Standard RE: Egoism-argumentet - 2009-06-05, 22:20

Jo, statistiken indikerar ju att vi som tankar bidrar med mer pengar till näringslivet än de som inte tankar. Är väl uppenbart när man tänker på de olika grader av exponering för kultur de två grupperna bli utsatta för.

-------------------------------------------------------------------

"Ungdomar är en svår grupp att nå."

-Fredrik Reinfeldt, Maj 2009

Svara med citat
  (#9) Gammal
Per Flensburg Inte uppkopplad

Per Flensburgs avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #154700
Standard RE: Egoism-argumentet - 2009-06-06, 20:08

En lite mer teoretisk reflektion: Det är skillnad mellan att ha rätt och att ha rättighet. Jag vill ha rättighet att dela digital information (i princip ettor och nollor) över internet, därmed inte sagt att det är rätt att göra det. Eftersom man på internet inte kan skilja på form (ettor och nollor) och betydelse (vad ettorna och nollorna betyder) leder varje begränsning till stora problem. Man kan lagstifta om betydelsen (upphovsrättslagen) men försöker man lagstifta om spridningsrättigheten så drar man undan demokratins allra viktigaste grundval: Rättigheten att fritt få yttra sig! Jag avskyr nazister, men försvarar deras rättighet att yttra sig! Likaså min rättighet att kritisera dem! Utan dessa rättigheter har vi helt enkelt ingen demokrati!

Så egoismen ligger i våra rättigheter, inte i något annat! Men det är förknippat med vissa pedagogiska problem att förklara det för våra motståndare. Svårigheterna beror på att vi inte pratar på samma nivå, däremot använder vi samma ord och många gånger tror vi det betyder samma sak. Att ha rätt, i betydelsen "moraliskt rätt" (t.ex. att piratkopiera musik) är ngt helt annat än att ha rättighet (t.ex. att yttra sig fritt). Att ha rättighet att priatkopiera behöver nödvändigtvis inte betyda att det är rätt. Men ser man på de skadestånd som utdöms (30 milj) och jämför med skadestånd för begågna mord (t.ex. Engla 860 000 kr) så kan man undra... Men det är fortfarande en annan fråga, på en annan nivå!

_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/

Att ha rätt är en sak, men att ha rättighet är fan så mycket viktigare!

_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/

Svara med citat
  (#10) Gammal
Jep Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2006

Länk: #155554
Standard RE: Egoism-argumentet - 2009-06-08, 14:11

Citat:
Christian Engström (2009-Jun-05)
Citat:
Jep (2009-Jun-05)Konstigt att du inte vet hur du ska förklara dina egna åsikter.

Vi är säkert minst ett hundratal olika personer som har försökt förklara för dig under tre års tid, men jag noterar att vi tydligen ännu inte har lyckats. .

Korrekt noterat. Ingen har lyckats. Fast det handlar ju inte om att övertyga mig, utan om att alls förklara hur PP:s ställningstaganden hänger ihop. Att ingen kunnat ge någon förklaring på tre år måste ju inte bero på mig. Jag måste ju trots allt vara er tacksammaste antagonist - eller finns det någon annan som gett er lika många chanser?

I mitt svar ovan syftade jag mest på Mr President, inte på "er".

Förresten, grattis till mandadet - ska bli intressant att följa hur du "trycker på den knappen".

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Argumentet att alla felaktiga träffar raderas ÄlveKatt Integritet och privatliv 5 2009-05-04 11:49
"Argumentet med bandspelaren håller inte" domze Djävulens Advokat 3 2009-03-15 22:22
Essä om argumentet "Jag har inget att dölja" Coniella Integritet och privatliv 0 2008-06-20 01:33
Där rök rent-mjöl-i-påsen-argumentet all världens väg Christian Engström PP i media 1 2008-05-20 22:26
Fånigaste argumentet för fri fildelning Trixsey Övrig piratpolitik 13 2006-06-08 22:13