Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
TorgnyPersson Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009
Standard Pirat-valuta - 2009-06-07, 22:58

Hej Pirater,

Mitt namn är Torgny Persson och jag är VD för Liberty Silver http://libertysilver.se som säljer ädelmetaller och framförallt silvermynt och silvertackor. Många av våra kunder är sympatisörer till Piratpartiet och igår kontaktade en medlem mig med idéen att prägla Gold Pirate Coins och Silver Pirate Coins.

Hans förslag var att vi på ena sidan av myntet kunde prägla en piratflagga enligt följande http://docs.piratpartiet.se/banners/guldpeng.png

Möjligen skulle andra sidan kunna präglas med en bild liknande världkartan på de Liberty Silver mynt vi redan säljer idag samt text "Free Money" eller dylikt: http://libertysilver.se/libertysilvermynt-c-66.html

I USA där Ron Paul är en stark förespråkare för en fri valuta, obunden av politiker och centralbankselit, bestående av guld och silver, finns Ron Paul dollars: http://www.libertydollar.org/ld/ronpauldollar

Vad tror ni? Skulle detta vara en bra idé? Ge i så fall gärna förslag till motiv och design och var med och bryt politikernas och elitens egentillskansade rätt att skapa pengar ur tomma intet!

Alla förslag mottas med tacksamhet här på forumet eller i mail tp@libertysilver.se

Mvh

Torgny Persson

VD, Liberty Silver AB

Svara med citat
  (#2) Gammal
chifen Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #155260
Standard RE: Pirat-valuta - 2009-06-07, 23:04

Låter kul och säkert roligt att ge bort ett silvermynt i present till folk som behöver omvändas

Svara med citat
  (#3) Gammal
schwene88 Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #155261
Standard RE: Pirat-valuta - 2009-06-07, 23:04

jag tycker det låter som ett intressant förslag kanske lite svårt med en egen valuta men det skulle nog kunna bli ett roligt samlar mynt för många som ett bevis på vad vi har åstadkommit idag

Svara med citat
  (#4) Gammal
Fahrenheit451 Inte uppkopplad

Fahrenheit451s avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #155267
Standard RE: Pirat-valuta - 2009-06-07, 23:09

Eftersom jag själv följt Ron Paul och hans politik så är just ekonomisk reform av något slag, nästa steg för en medborgarättsrörelse. Befria våra pengar ifrån skuld och ta kontrollen över dem är något jag gärna ser att Pp arbetar vidare med. Har dock tidigare stött på motstånd, men det kanske fungerar bättre nu när vi har en tryggare plattform att utgå ifrån.

---------------

"Demokrati uppstår när man eftersträvar alla medborgares frihet och jämlikhet och tar hänsyn till deras antal men inte deras art"; Aristoteles

Jonathan Müller

Ny mycket bättre blogg
http://liebenow.wordpress.com/

Svara med citat
  (#5) Gammal
Fahrenheit451 Inte uppkopplad

Fahrenheit451s avatar

Länk: #155268
Standard RE: Pirat-valuta - 2009-06-07, 23:11

dubbelpost

---------------

"Demokrati uppstår när man eftersträvar alla medborgares frihet och jämlikhet och tar hänsyn till deras antal men inte deras art"; Aristoteles

Jonathan Müller

Ny mycket bättre blogg
http://liebenow.wordpress.com/

Svara med citat
  (#6) Gammal
Kjella Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #155271
Standard RE: Pirat-valuta - 2009-06-07, 23:14

Citat:
schwene88 (2009-Jun-08)jag tycker det låter som ett intressant förslag kanske lite svårt med en egen valuta men det skulle nog kunna bli ett roligt samlar mynt för många som ett bevis på vad vi har åstadkommit idag

Hadde det kun vært en "roligt samlar mynt" så, men med slike mynter kommer Piratpartiet til å bli knyttet mot mange ganske sære grupper som står for ting som ikke kommer til å hjelpe piratpartiets sak. Tenk verre enn Amelias Attac og ultrakapitalisten Falkvinge. Piratpartiet har ennå en lang vei frem mot RD 2010 og dette er en fullstendig avsporing.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Grumpsiedumpsie Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #155277
Standard RE: Pirat-valuta - 2009-06-07, 23:25

framför allt är det reklam i ett nyhetsforum.

Svara med citat
  (#8) Gammal
targetgamer Inte uppkopplad

Länk: #155278
Standard RE: Pirat-valuta - 2009-06-07, 23:26

Citat:
Kjella (2009-Jun-08)Hadde det kun vært en "roligt samlar mynt" så, men med slike mynter kommer Piratpartiet til å bli knyttet mot mange ganske sære grupper som står for ting som ikke kommer til å hjelpe piratpartiets sak. Tenk verre enn Amelias Attac og ultrakapitalisten Falkvinge. Piratpartiet har ennå en lang vei frem mot RD 2010 og dette er en fullstendig avsporing.

Jag tänkte mer som ett samlarobjekt.

Om vi skulle engagera OP skulle det mer handla om det, imho. Om det passar med standarden för en "fri valuta" kan det väl kanske göra det, men tanken tycker jag snarare är samlarvärde. Till exempel bara ge ut 10.000 mynt (eller ett första tryck med 1000).

Poängen är att vi inte har råd med en politiserad fråga i sammanhanget, men ett samlarmynt vore kul. Det görs ju lite varstans.

Stolt pirat sedan ca 1980. :)

Svara med citat
  (#9) Gammal
Opid Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #155286
Standard RE: Pirat-valuta - 2009-06-07, 23:32

Citat:
Grumpsiedumpsie (2009-Jun-08)framför allt är det reklam i ett nyhetsforum.
Precis min tanke.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

VV&V

Svara med citat
  (#10) Gammal
TorgnyPersson Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #155284
Standard RE: Pirat-valuta - 2009-06-07, 23:32

Tack för stödet så långt. Roligt med positiv respons!

Att reformera valutasystemet kanske inte skall vara den direkta målsättningen. Ett bra första steg är att däremot sprida kunskap om hur dagens papperspengar skapas!

För den intresserade har undertecknad skrivit ett antal artiklar på området som hittas här: http://libertysilver.se/pages.php/page/editorials

Alla papperspengar skapas idag genom skuld såsom kredit från privata banker eller utgivning av skuldebrev som obligationer. Guld & silver är den naturliga valutan och har så varit under 6000 år. Alla ouppbackade pappersvalutor destrueras förr eller senare genom överdriven skuldsättning och inflation. Att slopa det statliga monopolet på (pappers)pengar skulle vara det mest frihetsskapande enskilda aktiviteten möjlig!

Vad tror ni om spridningen för ett Pirate Silver Mynt?

Vad tycker ni om desingförslagen?

Vi har möjlighet att genom ett utländskt myntverk (mint) prägla egendesignade mynt i olika ädelmetaller. Skulle en sådan här idé kunna få backning officiellt av Piratpartiet? Någon officiell representant får gärna kontakta mig för diskussion vid intresse!

För att förtydliga kommer denna idé alltså från någon i Piratpartiet som anonymt kontaktat mig på e-post och lagt upp designförslag på mynt på Piratpartiets hemsida. Det handlar således inte om reklam för Liberty Silver utan om rätten till ett fritt monetärt system där politiker och centralbanker ej kan styra över valutan.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ung Pirat Kil JPAnderson Ung Pirat Kil 4 2009-09-08 18:34
Stå för ekonomisk valuta politik som tillåter fri konkurrens John Lind Principprogram 3.1 (STÄNGD) 2 2009-06-10 14:36
Pirat-akuten något för Ung Pirat? Stefan Flod Idéverksamhetsplanen för 2009 9 2009-02-23 15:17
PRESSMEDDELANDE: Ung Pirat: "Ung Pirat delar ut 1984" Mårten Fjällström Pressmeddelanden och annat 2 2007-09-17 23:54
Ung Pirat !Xabbu arkiv för Norra Älvsborgs valkrets (Västra Götaland norra) 0 2006-12-14 07:59