Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets extra medlemsmöte februari 2018
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard 2009-06-08:Styrelsemte - 2009-06-08, 21:27

Styrelsemöte 8:e juni

1. Mötets öppnande

Ordförande förklarade mötet öppnat

2. Fastställande av röstlängd

Rick Falkvinge

Stefan Flod

Anna Troberg

Mårten Fjällström

Rickard Olsson

3. Ordningsfråga om att ajournera mötet

Styrelsen noterade en låg närvaro men beslöt att inte ajournera, i ljuset av ett behov om beslut för att inleda förhandlingar.

4. Val av mötesfunktionärer

Styrelsen utsåg Rick som ordförande, Mårten som sekreterare, Stefan och Richie som justerare.

5. Ordningsfråga om bordläggning

Styrelsen beslöt att bordlägga allt utom frågan om partigruppstillhörighet.

6. Partigruppstillhörighet

Styrelsen beslöt att

1) inleda förhandlingar med partigrupper i EP, de grupper som anses lämpliga, men specifikt undantaget den främlingsfientliga;

2) uppdra åt vår valda/valde Europaparlamentariker att förhandla och återkomma till styrelsen med beslutsunderlag om vad vi får för objektiva för- och nackdelar i respektive grupp, samt en personlig rekommendation;

3) besluta att styrelsen ska besluta i frågan före parlamentets session börjar i juli

Styrelsen diskuterade också att parlamentarikern kan ta med sig kompetenta personer som förhandlingsunderstöd och att den vill hållas informerad under processens gång.

7. Övriga frågor

Nästa möte

Styrelsen beslöt att Mårten har kallanderätt till styrelsemöten, och att nästa infaller på nästa måndag klockan 20.

8. Mötet avslutades

Edit: slarvfel rättat.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#2) Gammal

Länk: #155827
Standard RE: 2009-06-08:Styrelsemte - 2009-06-08, 21:29

Att hålla möte dagen efter valdagen visade sig mindre klokt, tiden hade glömts bort etc.

Hursomhelst finns följande punkter nu bordlagda och kommer upp nästa måndag:

Arbetsgrupp

Extra årsmöte

Rekommendation till parlamentarikerna angående stödpengar från EU

Budgetrevidering

Butiken

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#3) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #155995
Standard RE: 2009-06-08:Styrelsemte - 2009-06-09, 08:37

Justeras.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Stefan Flod Inte uppkopplad
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #156090
Standard RE: 2009-06-08:Styrelsemte - 2009-06-09, 11:56

Ser bra ut. Justerat

//Stefan Flod

En kommentar

Fick ett samtal idag från en aktivist. Denne tolkade:

Citat:

6. Partigruppstillhörighet

Styrelsen beslöt att

1) inleda förhandlingar med partigrupper i EP, de grupper som anses lämpliga, men specifikt undantaget den främlingsfientliga;

2) uppdra åt vår valda/valde Europaparlamentariker att förhandla och återkomma till styrelsen med beslutsunderlag om vad vi får för objektiva för- och nackdelar i respektive grupp, samt en personlig rekommendation;

3) besluta att styrelsen ska besluta i frågan före parlamentets session börjar i juli

Styrelsen diskuterade också att parlamentarikern kan ta med sig kompetenta personer som förhandlingsunderstöd och att den vill hållas informerad under processens gång.

att förhandlingarna kommer ske helt i det dolda och att beslutsunderlagen osv kommer bara presenteras för styrelsen som sedan tar beslutet direkt därpå helt utan medlemmarnas insyn och delaktighet. Detta var inte min intention och jag hörde flera röster på styrelsemötet som vela att dessa förhandlingar skulle ske öppet och att vi strävar efter transparens och delaktighet. Det som vi är mest kända för.

Kan Rick, Mårten eller Christian kommentera detta?

tel:0760-18 89 18
http://stefanflod.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Stefan Flod  
Svara med citat
  (#5) Gammal

Länk: #156405
Standard RE: 2009-06-08:Styrelsemte - 2009-06-09, 20:41

Jag ser det som odefinierat beslutsmässigt.

Däremot ser jag det som självklart med största möjliga öppenhet, jag vet bara inte hur öppna förhandlingsgruppen/styrelsen kan vara utan att paja förhandlingarna. Som jag skrev i en annan tråd:

Citat:
Styrelsen fattade idag beslutet att det är styrelsen som i sista hand fattar beslutet. Och att parlamentarikern får i uppdrag att inleda förhandlingar (vi vet officiellt vem det blir på onsdag).

Jag vet ärligt talat inte vad som kommer förhandlas om i detalj, det beror väl på vad grupperna säger i den initiala rundan. Generellt ser jag det som att i en del förhandlingssituationer vill man spela med korten hårt tryckta mot bröstet för att inte andra ska läsa dem. Och i andra situationer vill man ha så många ögon som möjligt för att många tänker bättre en få. Därför har jag idag ingen riktig åsikt om stegen mellan att det startar och att det slutar. (Och så är jag trött och seg i huvudet, vilket också inverkar.)

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är