Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Djingis Inte uppkopplad

Djingiss avatar

Reg.datum: Mar 2009
Standard Lämnar partiet - 2009-06-09, 08:48

Hej lokalpirater, jag tänkte bara meddela att jag lämnar PP nu. Jag kommer stanna i Ung Pirat för att fortsätta försöka påverka partiet men för tillfället känner jag att det bryter för mycket mot mina övertygelser.

När Rick Falkvinge går ut i media och uttalar sig som Ultrakapitalist så kan jag inte fortsätta låta honom företräda mig. Mina sympatier finns långt åt motsatt håll och jag trodde att PP skulle vara neutrala och jag får ofta höra, bla. från Christian Engström, att vi ska vara försiktiga med att uttala oss offentligt med våra starka åsikter åt höger och vänster.

Jag lämnar också partiet pga. flera andra händelser och lösningar som jag tycker är odemokratiska.

Vi kommer onekligen fortsätta att ses i ett flertal piratsammanghang, jag är fortfarande aktiv in UP! Det här är helt enkelt ett enkelt sätt för mig att uttrycka mina åsikter om delar av partiledningen.

Alla frågor är välkomna.

-----
Edward Lundkvist

Före detta aktivist inom up, främst inom Östra Distriktet

-http://romana.blogg.se/

Svara med citat
  (#2) Gammal
Alexander Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #156021
Standard RE: Lämnar partiet - 2009-06-09, 09:10

ja, det är mycket onödigt personliga yttranden om övertygelser, kan ni inte bara spara på dom och säga att ni är piratpartiets representanter och det får räcka med det

Svara med citat
  (#3) Gammal
Qer Inte uppkopplad

Qers avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #156038
Standard RE: Lämnar partiet - 2009-06-09, 09:35

Citat:
Djingis (2009-Jun-09)När Rick Falkvinge går ut i media och uttalar sig som Ultrakapitalist så kan jag inte fortsätta låta honom företräda mig. Mina sympatier finns långt åt motsatt håll och jag trodde att PP skulle vara neutrala och jag får ofta höra, bla. från Christian Engström, att vi ska vara försiktiga med att uttala oss offentligt med våra starka åsikter åt höger och vänster.

Är det inte att överreagera lite? Amelia hymlar ju inte heller med var hennes sympatier ligger, så det finns ju (minst) två extrema poler bland de som var nominerade inför EU-valet. Sen kan man iofs anse att det är osnyggt av Rick att gå ut och uttala sig så starkt, men det är fortfarande bara hans personliga åsikter.

Honey, I'm hooooome!

Svara med citat
  (#4) Gammal
Djingis Inte uppkopplad

Djingiss avatar

Länk: #156079
Standard RE: Lämnar partiet - 2009-06-09, 10:46

Som jag nämnde i originalposten så handlar det om mer än bara det här men det var det här som fick bägaren att rinna över. Jag lämnar inte pirat-organisationen utan bara partiet eftersom jag anser att det är en odemokratisk organisation som trampar mycket på mina värderingar.

Ung Pirat är i kontrast till det en väldigt demokratisk organisation, därför kommer jag försöka påverka partiet till att bli något som jag kan stå för.

Om Rick ska representera mig i press, eftersom jag flera gånger har visats i media som Piratpartist, så får han inte göra det som ultrakapitalisten Rick. Jag känner mig inte bekväm i det om jag hela tiden ska vakta min tunga rörande mina vänstersympatier och min syn på civil olydnad.

-Jag vill bara påpeka att kritiken främst inte riktas mot Ricks uttalande eller privata åsikter. Kritiken riktas mot partiledningen som jag idag tycker verkar hemlighetsfull och inte minst odemokratisk.

-----
Edward Lundkvist

Svara med citat
  (#5) Gammal
Stefan Flod Inte uppkopplad
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Länk: #156099
Standard RE: Lämnar partiet - 2009-06-09, 11:05

Citat:
Ung Pirat är i kontrast till det en väldigt demokratisk organisation, därför kommer jag försöka påverka partiet till att bli något som jag kan stå för.

Härligt att höra. Blir glad. Det är det som är en av grundstenarna i Ung Pirat Vi ska vara en eldgaffel i häcken på moderpartiet internt så att de inte seglar iväg på fel kurs.

Tror man på Ung Pirats föreningsdemokratiska arbete, struktur och dess värderingar ska man engagera sig där. Tycker man att PP borde utvecklas åt samma håll som Ung Pirat så är det bästa sättet att få det tillstånd genom att engagera sig i Ung Pirat.

tel:0760-18 89 18
http://stefanflod.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Stefan Flod  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Bomshankar Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #156104
Standard RE: Lämnar partiet - 2009-06-09, 11:12

Citat:
Djingis (2009-Jun-09)Hej lokalpirater, jag tänkte bara meddela att jag lämnar PP nu. Jag kommer stanna i Ung Pirat för att fortsätta försöka påverka partiet men för tillfället känner jag att det bryter för mycket mot mina övertygelser.

När Rick Falkvinge går ut i media och uttalar sig som Ultrakapitalist så kan jag inte fortsätta låta honom företräda mig. Mina sympatier finns långt åt motsatt håll och jag trodde att PP skulle vara neutrala och jag får ofta höra, bla. från Christian Engström, att vi ska vara försiktiga med att uttala oss offentligt med våra starka åsikter åt höger och vänster.

Jag lämnar också partiet pga. flera andra händelser och lösningar som jag tycker är odemokratiska.

Vi kommer onekligen fortsätta att ses i ett flertal piratsammanghang, jag är fortfarande aktiv in UP! Det här är helt enkelt ett enkelt sätt för mig att uttrycka mina åsikter om delar av partiledningen.

Alla frågor är välkomna.

Jag förstår dig och tycker det var ett klokt ställningstagande. Har själv gått ur PP en gång p.g.a. Rick, men är medlem igen då jag tycker kärnfrågorna är viktiga.

Jag upplever det svårt att försvara PP när folk påpekar att det är leds av en ultrakapitalist.

Jag googlade på ultrakapitalist och såg hur många tidningar och bloggar som tog upp hans uttalande några dagar före valet. Vilket jag tror drog ned PP med någon %.

Bom

Svara med citat
  (#7) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #156129
Standard RE: Lämnar partiet - 2009-06-09, 11:49

edward: nicke wencel vill ha tag på dig om han inte redan fått det.

jag har inte, tror jag, sagt någonting konkret om mitt vänsterengagemang utom att det allmänt existerar. jag har inga mål med mina vänstersympatier utom att de finns. allt utom informationspolitik är irrelevant för mig just nu, och de allianser jag har med vänsterrörelsen är i dagsläget enbart orienterade åt handelspolitik (immaterialrättsliga delen av internationella handelsavtal) och allmän immaterialrättslig utvecklingpolitik. möjligtvis lite grann åt hur informationsteknologi används i u-länder (tänk typ mobiltelefoner i nigeria - ericson har gjort megastora investeringar där, men en av anledningarna att mobiltelefoner kommer så starkt är också kraftigt subventionerade abonnemang).

det vet alla som jobbat med mig i bland annat Attac Malmö eller Kafé Tyfon. De jag känner från miljörörelsen vet också att det främst är via patentpolitiken jag ser en möjlighet för sådana ambitioner att ens bli möjliga.

över lag är jag ganska tråkig och oextrem i mina politiska åsikter. det finns en massa pragmatiska saker att göra, och en hel del opragmatiska saker att göra. i dagsläget är ett bra kunskapssamhälle det mest pragmatiska.

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
  (#8) Gammal
Djingis Inte uppkopplad

Djingiss avatar

Länk: #156202
Standard RE: Lämnar partiet - 2009-06-09, 14:18

Nicke fick tag i mig.

Jag vet att det är fler som tror på PP än mig men jag tror inte på partiets uppbyggnad.

Amelia - Du har troligtvis en poäng och jag ska inte säga att jag inte tror på piratrörelsen för det gör jag. Jag tycker helt enkelt inte om att partiledningen verkar bestämma med än styrelsen, jag tycker inte om tvåpiratsregeln och jag tycker inte om att vi inte har lokalavdelningar i partiet.

-----
Edward Lundkvist

Svara med citat
  (#9) Gammal
Davisx3m Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #156258
Standard RE: Lämnar partiet - 2009-06-09, 15:19

Hmm. Joo det citatet gjorde mig upprörd också men du vet att vi är framtiden i partiet Funderade en kort stund på att lämna men vi har "makten" att förändra partiet och därför stannade jag kvar.

-------------------------------------------------
David Bergström
Ordförande i Ung Pirats östra distrikt.
KL i Strängnäs kommun
VL i Södermanlands Län
Msn: Yuriswe@hotmail.com
Mob Nummer: 0709308570
  Skicka ett meddelande via MSN till Davisx3m  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #156304
Standard RE: Lämnar partiet - 2009-06-09, 16:15

Citat:
Stefan Flod (2009-Jun-09)Det är det som är en av grundstenarna i Ung Pirat Vi ska vara en eldgaffel i häcken på moderpartiet internt så att de inte seglar iväg på fel kurs.
Utmärkt! Synd att jag är på tok för gammal för UP, men skulle ni mot förmodan känna att ni någon gång behöver stöd från en av moderpartiets revisorer, så skrik till. Jag har också en hel del synpunkter på hur en hel del frågor har skötts lite mindre bra det senaste året...

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Reinfeldt lämnar moderaterna minata PP i media 3 2008-06-24 19:25
Reinfeldt lämnar moderaterna Dennis Nilsson PP i media 2 2008-06-24 13:55
Miljöpartiet lämnar in fildelningsmotion Kanske PP i media 4 2007-11-23 20:33
Nu lämnar jag partipolitiken. På riktigt. Christian Engström PP i media 0 2007-09-09 18:38
Din digitalkamera lämnar fingeravtryck Joakim Holgersson PP i media 12 2006-04-29 07:59