Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
JohanL Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009
Standard RE: Samarbete med valsedlar - 2009-06-14, 10:30

Citat:
Henry Rouhivuori (2009-Jun-13)Observera också att för alla framtida riksdagsval gäller det att vi distribuerar våra valsedlar, liksom för de etablerade partierna.

Det är vid euval som partierna inte behöver bry sig om valsedlarna mer än att anmäla kandidaterna. Det gäller för oss 2014 och framåt.

Hur menar du? Har jag missat något? Är det inte valmyndigheten som distribuerar valsedlarna vid riksdagsval?

Citat:
Robert Lager (2009-Jun-13)Jag tycker inte vi ska samarbeta med andra partier för det kommer inte gynna oss.

Det är inget lätt jobb att ha hand om valsedlar i de olika kommunerna och vi gör detta helt frivilligt.

Om vi skulle hjälpa andra så blir det mycket mer att göra för alla inblandade och mindre kraft till våran egen kampanj.

Sedan är det svårare att motivera de frivilliga som delar ut sedlarna i distrikten att ta deras också. Skulle inte alls vara lika många som ställde upp då.

Det med att ta betalt är inte så bra heller. skulle bara bli "PP säljer ut demokratin" eller andra skumma argument.

Jag tror inte det blir svårare, jag tror det blir lättare, eftersom det lika gärna kan vara någon ur den andra organisationen som tar hand om våra valsedlar, jag vet att det är folk som inte varit med i Piratpartiet som hjälpt oss. Fler personer betyder fler som hjälper till, betyder fler att ringa och be om hjälp. Jag tror dessutom att om det är fler partier som hjälps så kan fler tänka sig att hjälpa till bara för att hjälpa demokratin, även om de inte skulle hjälpa något enskilt parti. Men det är ju bara vad jag tror.

---
Är numera enkel medlem i partiet och har inga offentliga uppdrag från partiet.
---
  Skicka ett meddelande via ICQ till JohanL Skicka ett meddelande via MSN till JohanL  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #158335
Standard RE: Samarbete med valsedlar - 2009-06-14, 12:38

Citat:
JohanL (2009-Jun-14)Hur menar du? Har jag missat något? Är det inte valmyndigheten som distribuerar valsedlarna vid riksdagsval?
Valmyndigheten distribuerar partivalsedlar utan kandidatnamn.

Valsedlar med kandidatnamn skall partierna själva distribuera efter förmåga i varje riksdagsval.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#3) Gammal
JohanL Inte uppkopplad

Länk: #158340
Standard RE: Samarbete med valsedlar - 2009-06-14, 12:49

Citat:
Henry Rouhivuori (2009-Jun-14)
Citat:
JohanL (2009-Jun-14)Hur menar du? Har jag missat något? Är det inte valmyndigheten som distribuerar valsedlarna vid riksdagsval?

Valmyndigheten distribuerar partivalsedlar utan kandidatnamn.

Valsedlar med kandidatnamn skall partierna själva distribuera efter förmåga i varje riksdagsval.

Tack för infon. Ytterligare dumheter som bara bidrar till extremt mycket bensinförbrukning i vårt avlånga land. :-(

---
Är numera enkel medlem i partiet och har inga offentliga uppdrag från partiet.
---
  Skicka ett meddelande via ICQ till JohanL Skicka ett meddelande via MSN till JohanL  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Faye Inte uppkopplad

Fayes avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #158374
Standard RE: Samarbete med valsedlar - 2009-06-14, 15:05

Citat:
JohanL (2009-Jun-14)
Citat:
Henry Rouhivuori (2009-Jun-13)Observera också att för alla framtida riksdagsval gäller det att vi distribuerar våra valsedlar, liksom för de etablerade partierna.

Det är vid euval som partierna inte behöver bry sig om valsedlarna mer än att anmäla kandidaterna. Det gäller för oss 2014 och framåt.

Hur menar du? Har jag missat något? Är det inte valmyndigheten som distribuerar valsedlarna vid riksdagsval?

Citat:
Robert Lager (2009-Jun-13)Jag tycker inte vi ska samarbeta med andra partier för det kommer inte gynna oss.

Det är inget lätt jobb att ha hand om valsedlar i de olika kommunerna och vi gör detta helt frivilligt.

Om vi skulle hjälpa andra så blir det mycket mer att göra för alla inblandade och mindre kraft till våran egen kampanj.

Sedan är det svårare att motivera de frivilliga som delar ut sedlarna i distrikten att ta deras också. Skulle inte alls vara lika många som ställde upp då.

Det med att ta betalt är inte så bra heller. skulle bara bli "PP säljer ut demokratin" eller andra skumma argument.

Jag tror inte det blir svårare, jag tror det blir lättare, eftersom det lika gärna kan vara någon ur den andra organisationen som tar hand om våra valsedlar, jag vet att det är folk som inte varit med i Piratpartiet som hjälpt oss. Fler personer betyder fler som hjälper till, betyder fler att ringa och be om hjälp. Jag tror dessutom att om det är fler partier som hjälps så kan fler tänka sig att hjälpa till bara för att hjälpa demokratin, även om de inte skulle hjälpa något enskilt parti. Men det är ju bara vad jag tror.

Det finns både för- och nackdelar med att hjälpas åt. Nackdelen är ju givetvis att andra partier kan tjäna på det, och fördelen är givetvis att vi kan tjäna på det. Dels genom att kanske få större täckning och genom att visa goodwill. Att ta betalt tycker jag däremot att vi inte ska göra. Media kommer garanterat att lyckas vända det mot oss på ett eller annat sätt. Dessutom tycker jag gratis samarbete är till partiets fördel.

Så jag lutar över åt ett ja i frågan om samarbete.

Bara för att man är paraniod betyder inte det att man inte är förföljd.. :alien:

http://blogg.aftonbladet.se/26704

Svara med citat
  (#5) Gammal
JörgenG Inte uppkopplad

JörgenGs avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #158383
Standard RE: Samarbete med valsedlar - 2009-06-14, 16:12

Sammarbete med andra partier om utdelning av valsedlar kan man väl på lokal nivå komma överens om annars så kan väl var o en gemensamt göra upp ett schema för utdelning av valsedlar för sin vallokal och då även möta folket med lite pr o kaffe

pirat från sigtuna kommun

Svara med citat
  (#6) Gammal
Urskogen Inte uppkopplad

Länk: #158484
Standard RE: Samarbete med valsedlar - 2009-06-14, 22:21

Vad vill de folk här som tycker det är bra att inte alla partier får ut valsedlar.

Är det demokratiskt?

Det är ju liknande tankar det som hänt med Piratpartiets valsedlar i vallokaler.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Kaysow Inte uppkopplad

Kaysows avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #158494
Standard RE: Samarbete med valsedlar - 2009-06-14, 23:11

Ska det vara demokrati så ska det

EDIT: Glöm dock inte att det inte varit helt smidigt att få fart på distributörerna, detta komplicerar absolut, men är förmodligen värt det.

-------------------------------------------------------------------

"Ungdomar är en svår grupp att nå."

-Fredrik Reinfeldt, Maj 2009

Svara med citat
  (#8) Gammal
Jocce Hedberg Inte uppkopplad

Jocce Hedbergs avatar

Länk: #158499
Standard RE: Samarbete med valsedlar - 2009-06-15, 00:00

Jag anser absolut att vi som pirater ska vara med och hjälpa andra om vi kan göra det utan någon vidare ansträngning. Som i detta fall, det är ju jättebra om vi kan ta andra partiers valsedlar med oss om vi ändå ska till en vallokal, de väger ju i princip ingenting om man inte ska ha 20¨000 sedlar i samma lokal (de stora lokalerna har garanterat samarbetspartiet ändå täckt med flera volontärer även dem). Så länge samarbetspartierna kan få ut valsedlar till rätt städer och understödja oss så gott de kan ser jag ingenting negativt what-so-ever med ett samarbete även om vi gör 90% av jobbet.

Jag hoppas verkligen att även fler pirater än jag står bakom en av våra grundtankar; "Sharing is careing" och inte surar för att vi tar ett par hundra extra smålappar som kanske Junilistan eller F! skulle ha kört ut annars. Det kan inte vara en dålig sak att göra en god gärning, speciellt inte när den i princip inte innebär något extra arbete.

Det enda negativa skulle ju vara om något parti skulle försöka åka snålskjuts rakt igenom, men då är det väl så, och så får vi väl ondgöra oss över att vi vart utnyttjade eller helt enkelt avbryta samarbetet (det blir ju förtidsröstning och så inför detta valet också).

"When I am sick, I stop being sick and be awesome instead, true story!"

The one and only Barney

Svara med citat
  (#9) Gammal
Kaysow Inte uppkopplad

Kaysows avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #158502
Standard RE: Samarbete med valsedlar - 2009-06-15, 00:13

Borde ju leda till att alla andra småpartier också snor väljare från de etablerade, vilket jag inte ser något alls negativt med. Fler synliga alternativ=större demokrati.

-------------------------------------------------------------------

"Ungdomar är en svår grupp att nå."

-Fredrik Reinfeldt, Maj 2009

Svara med citat
  (#10) Gammal
Jocce Hedberg Inte uppkopplad

Jocce Hedbergs avatar

Länk: #158510
Standard RE: Samarbete med valsedlar - 2009-06-15, 01:40

Citat:
Kaysow (2009-Jun-15)Borde ju leda till att alla andra småpartier också snor väljare från de etablerade, vilket jag inte ser något alls negativt med. Fler synliga alternativ=större demokrati.

Delvis OT men ändå;

Problemet i detta fallet är ju hur pass demokratiskt det är att ha en 4%s-spärr ... Borde inte spärren gå där man procentuellt sett får in den första gubben i riksdagen?

"When I am sick, I stop being sick and be awesome instead, true story!"

The one and only Barney

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
det behövs valsedlar till Centralen! många i kö för att förtidsrösta, men inga valsedlar! Arkiv 1 2009-05-28 20:10
Samarbete med UF Xylion Piratstudenterna i Linköping 7 2009-05-13 20:47
Samarbete och nätverk Stefan Flod Idéverksamhetsplanen för 2009 2 2008-12-27 14:14
Samarbete och Aktivitet nino Valkretsledare 12 2006-03-21 20:56