Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Ska Piratpartiet bli ett sexualliberalt mansparti? - 2009-07-13, 15:00

Det har diskuterats ganska livligt inom Piratpartiet huruvida vi ska acceptera att partiet framstår som ett sexualliberalt parti eller inte. Frågan är stor och inspirerar till ganska många tankar -- jag inbillar mig att det finns anledning att fundera över om inte frågan behöver representeras parlamentariskt. Men jag är inte övertygad om att det är just Piratpartiet som ska ta det. Framför allt vill jag nog ha någon form av konsensus så jag kan avgöra var jag tar ivägen med mina framtidsplaner för partiet.

Jag är personligen väldigt trött på att diskutera porr när jag vill diskutera integritet och deltagarkultur, exempelvis. Frågan återkommer oroväckande ofta "handlar PP om porr?". Detta blandas dessutom ihop i en salig röra med kritik om att PP är grabbigt, att tjejerna inte syns osv.

Det jag saknar är en diskussion om hur partiet officiellt ska tackla sidospår som individer står för, men inte nödvändigtvis partiet. Det ligger inte för mig riktigt att sätta munkavle på folk -- men i praktiken måste jag med jämna mellanrum lägga energi på frågor jag inte alls tänkt mig att behöva diskutera. Medialt funkar nog inte "det får du fråga honom om". Är jag tyst är jag svag, säger jag något trampar jag på andras rättigheter att få ha sina åsikter. En helt jäkla omöjlig situation som talesperson för partiet.

Till saken hör dessutom att Christian Engström valde bort Amelia som assistent i Bryssel men stöttar HAX, senkommen medlem men absolut förtjänt trots sin bakgrund som porrfilmare. Jag ser inte fram emot att behöva resonera för varför en strävsam, duktig ung tjej inom partiet väljs bort till förmån för en porrfilmare. Helt krasst, är det en frågeställning som kommer att dyka upp, det har hänt tidigare och kommer att hända igen.

Det är kvinnorna i partiet och jobbar som får frågorna -- det måste alla komma ihåg. Fördomen handlar om att det bara är unga killar som PP lockar och alla "vet ju" hur populärt porr är i de kretsarna. Gratis musik till gratis sexunderhållning, ungefär. Inte världens bästa fördom att drabbas av när man möter människor och ofelbart får jag frågan om hur jag passar in. Partiet handlar inte om gratis eller porr, får jag säga, om och om igen. Men det börjar bli svårt för folk att tro på det, även bland medlemmarna sorgligt nog -- inte minst beroende på hur partiledningen uttryckt sig.

Hur gör jag, som får frågorna? Hur balanserar man "tala för partiet" och "tala för sig själv"? Måste det vara så här eller finns det någon form av lösning? Är det kanske dags att kliva av och låta PP bli ett mansparti, det kanske är viktigast för majoriteten som ju ändå måste vara det som avgör det hela.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Falathar Inte uppkopplad

Falathars avatar

Länk: #162554
Standard RE: Ska Piratpartiet bli ett sexualliberalt mansparti? - 2009-07-13, 15:40

+1, börjar också bli en aning trött på att få spendera större delen av tiden med att förklara och försvara hur och varför i frågor som inte har med partiets principprogram att göra i dagsläget.

Som kommer från mer eller oftast mindre lyckade utspel eller annat från diverse håll..

Andreas Larsson
Styrelseledamot
andreas.larsson@piratpartiet.se
Falathar (skype-nick)
  Skicka ett meddelande via ICQ till Falathar Skicka ett meddelande via MSN till Falathar Skicka ett meddelande via Skype™ till Falathar  
Svara med citat
  (#3) Gammal
IsakGerson Inte uppkopplad

IsakGersons avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #162555
Standard RE: Ska Piratpartiet bli ett sexualliberalt mansparti? - 2009-07-13, 15:45

Jag ser ingen anledning till att PP skulle bli ett mansparti. Varje steg ditåt är ett steg i fel riktning. Inte heller ser jag, trots att jag själv är sexuellt liberal, någon anledning att partiet ska bli sexuellt liberalt. Jag håller helt med Rick om det han skrev i blogginlägget du länkade till (eller länkade till länk...), men jag tycker det var väldigt slarvigt av honom att ta upp det där.

Kritiken du framför har substans. Se därför till att inte kliva av och ge partiet sin undergång, utan fortsätt verka inifrån för att hålla det på rätt väg. För PP behövs! Och blir vi ett sexualliberalt mansparti istället för ett parti för demokrati och frihet kommer Sverige gå tillbaka till att röra sig mot fransk demokrati.

Att Christian inte anställer Amelia kan man tycka vad man vill om, men i den här frågan tycker jag inte det är särskilt relevant (Men kommer säkert med i kvällstidningarna ändå).

---

Scienta donum scienta est, unde vendi non potest

Svara med citat
  (#4) Gammal
Dannedan Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #162556
Standard RE: Ska Piratpartiet bli ett sexualliberalt mansparti? - 2009-07-13, 15:56

Personligen tycker jag att Amelia borde ha valts till assistent, kan inte förstå hur man tar bort andranamnet i valet och ersätter henne med någon som har gått mer senare.

Inget illa menat om Hax men är hon den näst bästa representanten för valet så anser jag att hon borde väljas innan hax har blivit det.

Tycker också att hon ska väljas därför att hon är en kvinna, och för att vi behöver visa den delen av vårt parti också.

Har talat med några stycken som tycker precis som du, att det är ett killparti, och att tjejerna inte representeras tillräckligt i det.

Tycker verkligen inte du ska kliva av piratparti tåget, för jag tror ändå inte att du kommer hitta ett parti som är såpass för personlig integritet som vi är, och självklart för att jag vill ha kvar dig som medlem

Det var allt för mig.

ha de super.

Dan Hamrén

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag älskar internet......

Och solen!

....Fast internet mest!

Svara med citat
  (#5) Gammal
Mikael Holm Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #162558
Standard RE: Ska Piratpartiet bli ett sexualliberalt mansparti? - 2009-07-13, 16:11

Jag ska med ett tåg om en timme så jag tänker inte skriva min långa post nu men här är en snabb kommentar.

Nej PP ska inte bli något porrparti.

Det är några i partiet som bara spinner vidare, fine HAX jobbade inom den branschen för bra länge sen, men jag vet inte om folk missat det att det var han som anmälde det hela, har för mig det var ganska mycket skriverier om det då, jag skulle mera kalla HAX för porr-dräparen eller liknande och då kan man nog inte kalla pp för ppp (porrpiratpartiet).

Sen att göra hela den här diskussionen som jag förövrigt tycker är bra att den sker till något om att varför HAX och inte Amelia gör mig bara irriterad. Nu när Amelia inte kom in i euvalet så tycker jag personligen att hon är ett ypperlig kandidat för valet nästa år, ni kanske bara vill göra henne till en assistent lite i skymundan men jag ser henne hellre i riksdagsvalet.

En längre post kommer ikväll eller möjligtvis imorgonbitti

EDIT: Snabb korrigering, Amelia tänker tydligen inte ställa upp i riksdagsvalet enligt det jag nyss hört, sen finns ju fortfarande möjligheten att hon får en plats senare, då är det spontant ganska puckat att göra henne till assistent till CE, det borde väl rent logiskt ställa till mer problem än lösningar..

Går det att kanske hålla sig till det du emma förhoppningsvis hade för huvudsyfte med inlägget, diskussionen om porrpartiet.

Det enda som jag har hört, och det ska sägas, jag har varit borta från skype en längre tid, är två saker, det ena var HAX tidigare buisness och Ricks privata åsikt på ett område. nä nu måste jag springa

Mikael Holm
--

Svara med citat
  (#6) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Länk: #162559
Standard RE: Ska Piratpartiet bli ett sexualliberalt mansparti? - 2009-07-13, 16:23

Citat:
acwder (2009-Jul-13)Sen att göra hela den här diskussionen som jag förövrigt tycker är bra att den sker till något om att varför HAX och inte Amelia gör mig bara irriterad.

Ingen skugga på HAX eller Amelia heller för den delen. De är otroligt duktiga båda två och partiet ska vara glada över att ha båda. Uppfattas det jag skrev som kritik av någondera part är det kanske mitt fel, så läge att förtydliga att det inte handlar om det. Jag försöker skänka ljus över ett faktiskt problem _jag_ drabbas av i mitt frivilliga arbete för partiet.

Det du verkar missa är det jag erfarenhetsmässigt vet händer: att jag ställs till svars för att en ung, duktig tjej passeras till förmån för en porrfilmare. Och det jag behöver svar på är hur jag tacklar det problemet. Jag vill faktiskt inte bli indragen i ändlösa diskussioner om "piratpartiet och porren", varför ska jag behöva tvingas att ta en diskussion jag inte valt själv?

Så hur löser man dylika problem?

Uppdatering: Det ska sägas att problemet funkar åt andra hållet också. Jag vill inte ha munkavle men är medveten om att det jag säger även färgar av sig på andra. Hur långt kan jag gå med mina personliga uppfattningar innan det färgar partiet negativt? Jag lever i högsta grad i en verklighet där mina åsikter kan ställa till det för andra. Ska jag eller ska jag inte ta ansvar för det? Ha det i åtanke? Är jag viktigare än partiprinciperna? Det är ett komplext problem som inte bör viftas undan hur som helst.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Mikael Holm Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #162560
Standard RE: Ska Piratpartiet bli ett sexualliberalt mansparti? - 2009-07-13, 16:32

Citat:
infinite_emma (2009-Jul-13)
Citat:
acwder (2009-Jul-13)Sen att göra hela den här diskussionen som jag förövrigt tycker är bra att den sker till något om att varför HAX och inte Amelia gör mig bara irriterad.

Ingen skugga på HAX eller Amelia heller för den delen. De är otroligt duktiga båda två och partiet ska vara glada över att ha båda. Uppfattas det jag skrev som kritik av någondera part är det kanske mitt fel, så läge att förtydliga att det inte handlar om det. Jag försöker skänka ljus över ett faktiskt problem _jag_ drabbas av i mitt frivilliga arbete för partiet.

Det du verkar missa är det jag erfarenhetsmässigt vet händer: att jag ställs till svars för att en ung, duktig tjej passeras till förmån för en porrfilmare. Och det jag behöver svar på är hur jag tacklar det problemet. Jag vill faktiskt inte bli indragen i ändlösa diskussioner om "piratpartiet och porren", varför ska jag behöva tvingas att ta en diskussion jag inte valt själv?

Så hur löser man dylika problem?

Du gör det till ditt problem när du möter kritiken som att det skulle ligga något bakom anklagelserna, att kalla HAX för porrfilmare är bs, kan ju kalla mig för lågstadie elev för det var jag 15år sen.

Det verkar finnas någon tro att man måste svara all kritik man får och med kritikerns grund att börja från.

Påminner mig lite om Morgan Freemans intervju om Black History month. http://www.youtube.com/watch?v=Mc8vL...eature=related

Q: "So how are we gonna get rid of rascim?"

(freeman)A: "Stop talking about it".

Det var mitt sista inlägg tillsvidare annars kommer jag att missa tåget.

Mikael Holm
--

Svara med citat
  (#8) Gammal
Anna Troberg Inte uppkopplad

Anna Trobergs avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #162561
Standard RE: Ska Piratpartiet bli ett sexualliberalt mansparti? - 2009-07-13, 16:43

[quote]acwder (2009-Jul-13)
Citat:
Du gör det till ditt problem när du möter kritiken som att det skulle ligga något bakom anklagelserna, att kalla HAX för porrfilmare är bs, kan ju kalla mig för lågstadie elev för det var jag 15år sen.

Det verkar finnas någon tro att man måste svara all kritik man får och med kritikerns grund att börja från.

Och jag sitter på tåget och svarar därför kort. Det är inte Emmas problem när vi får den här typen av kritik. Det är i allra högsta grad VÅRT problem, Piratpartiets problem.

Vi kan intellektualisera det här hur mycket vi vill, men var så säkra på att varken massmedia eller vanliga medborgare gör det och det är till syvende och sist de som bestämmer om vi kommer in i riksdagen. Vi kan kanske inte svara på all kritik, men vi kan inte heller bara ruska av oss all kritik och säga att den är för dum för att besvara eller fundera över.

Emma har en mycket viktig poäng och jag tänker följa den här tråden med intresse.

Partiledare
Blogg: http:www.annatroberg.se
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg1
Mobil: 0704-676 273

Svara med citat
  (#9) Gammal
Rikard Fröberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #162563
Standard RE: Ska Piratpartiet bli ett sexualliberalt mansparti? - 2009-07-13, 16:45

Emma, tills vidare så får man svara att "Jag förstår vad du säger och jag personligen håller med. Den i partiet som gjort uttalandet eller fattat beslutet får svara för sig".

Blir det ett återkommande mönster så är det fel i strukturen. Antingen så fattar partiet eller partiledningen fel beslut (ur din synvinkel) och då får man byta partiledning eller byta parti.

Lösningen kan ju ligga i att partiledning intar en lyhörd position och hör sig för om vad "majoriteten" kan tänkas ha för uppfattning i frågor man avser fälla uttalanden om. Tänker man uttala sig i privata åsikter så kan det vara en fin gest att fråga sig om ens uppfattning kan bli till men för andra medlemmar eftersom man i någon mån representerar partiet i allmänhetens ögon.

Hamnar besluten gång på gång på tvären med vad majoriteten anser så har vi såväl ett förtroendeproblem som ett transparensproblem (eller ett demokratiskt underskott).

Ett problem här är ju att det är svårt att veta vad majoriteten bland medlemmarna känner och tycker. Därför fungerar din post här som en bra nivåmätare på vad åtminstone den minoritet som hänger på forumet tycker i frågorna du tar upp.

Jag tycker inte Piratpartiet ska bli ett sexualliberalt parti och inte heller ett mansparti eller porrparti. Att den frågan ens dyker upp är ett tecken på att detta inte diskuterats nog och måste luftas. Jag störs oerhört av att ens få frågan och det borde sanna liberaler ta på allvar eftersom rättigheter inte bör ställas mot varandra. Min integritet borde vara lika mycket värd som den integritet man kan hävda gäller den som ska ha rätt att yttra sig i privata åsikter.

Personligen har jag fått utstå samma frågor som du, Emma, och det är verkligen inte roligt eller något jag har lust att lägga energi på. Ska detta lösas så hoppas jag partiet kollektivt kan lösa detta och kanske vore det bra om partiledningen gick före och tog diskussionen eller fällde några klargöranden. Det ligger inte i partiets intresse att diskutera imageproblem när vi har så mycket verkliga problem som vi vill lösa i samhället.

Svara med citat
  (#10) Gammal
pettter Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2008

Länk: #162562
Standard RE: Ska Piratpartiet bli ett sexualliberalt mansparti? - 2009-07-13, 16:45

+1 på emma

Det är ett stort problem att vi uppfattas som vi gör. Jag är dock övertygad om att det inte finns något "enkelt" sätt att lösa det på, speciellt med tanke på de diskussioner som varit inom partiet om huruvida vi ens skall bry oss om hur vi uppfattas utifrån. Att ta en funderare över hur det man säger reflekterar tillbaka på partiet är tyvärr något som krävs när en innehar ett partiuppdrag, helt oavsett hur trycket innifrån partiet ser ut.

Så hur löser vi problemet med att vi uppfattas som ett sexualliberalt mansparti?

Genom att hålla ögonen på bollen, och notera att nej, sexuallagstiftningsfrågor ligger helt enkelt inte inom vårt principprogram.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Piratpartiet på 32:a plats i förtroendebarometer [TIDIGARE: Piratpartiet i botten på förtroendebarometer] Stefan Trolle PP i media 11 2009-11-26 20:41
Varför heter Piratpartiet Piratpartiet? Mini6 Övrig piratpolitik 21 2009-08-28 10:16