Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Angående kommun- och landstingsval. - 2009-07-24, 12:57

I arbetsgruppen diskuterades tidigare i sommar partiets eventuella deltagande i kommun- och landstingsval. Mer lösa funderingar från de som haft tid att bidra i gruppen, men förhoppningsvis ändå läsvärt. Våra tankar finns bifogade i en .pdf till denna posten.
Bifogade filer
Filtyp: odt lokalval_orggruppen_v2.odt (21.3 KB, 150 visningar)
Filtyp: pdf lokalval_orggruppen_v2.pdf (131.1 KB, 238 visningar)
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Andreas Bjärnemalm Inte uppkopplad

Andreas Bjärnemalms avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #164106
Standard RE: Angående kommun- och landstingsval. - 2009-07-24, 13:33

Jörgens bilaga med argument mot att ställa upp innehåll väldigt mycket tänkvärt och det gav mig en idé.

Vi kanske skulle ta och sätta upp en poll och fråga medlemmarna om de skulle rösta på Piratpartiet om det ställde upp lokalt i deras kommun/landsting. Alternativen kunde vara ja, nej och kanske. Om det är många medlemmar som väljer nej eller kanske så ger det ju en signal.

Är viljan låg hos våra medlemmar att rösta på oss lokalt är den antagligen ännu lägre hos våra väljare.

Svara med citat
  (#3) Gammal
fno Inte uppkopplad

fnos avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #164111
Standard RE: Angående kommun- och landstingsval. - 2009-07-24, 14:32

Om en sådan poll skall ge någon form av relevant beslutsunderlag så krävs det att relativt många medlemmar svarar, eftersom det är alltför lätt för små grupperingar att få fram ett missvisande resultat på vårt rätt obesökta forum. Minst 1000 svarande skulle jag säga, helst ännu fler, för att den skall få väga in i slutgiltigt beslut.

Edit: Och inga njan eller kansken. Vill man motivera sig eller ställa förbehåll så kan forumet användas till det. Enkelt och tydligt ja eller nej behövs.

Svara med citat
  (#4) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #164113
Standard RE: Angående kommun- och landstingsval. - 2009-07-24, 14:49

Citat:
fno (2009-Jul-24)Och inga njan eller kansken. Vill man motivera sig eller ställa förbehåll så kan forumet användas till det. Enkelt och tydligt ja eller nej behövs.

Beror på vilken kommunpolitik som kommer drivas, kommer mitt svar bli.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#5) Gammal
fno Inte uppkopplad

fnos avatar

Länk: #164120
Standard RE: Angående kommun- och landstingsval. - 2009-07-24, 15:02

Citat:
agnesson (2009-Jul-24)Beror på vilken kommunpolitik som kommer drivas, kommer mitt svar bli.
Såvida det inte skall bli oerhört många och komplicerade pollalternativ behöver svaret renodlas till ett ja eller ett nej, precis samma alternativ som styrelsen har att utgå ifrån. Är ett kanske något som skall värderas ja- eller nejhållet? "Beroende på" ser jag som ett omöjligt svarsalternativ i något som skall vara ett underlag för beslut. Om man inte kan ta tydlig ställning för eller emot så kan ett alternativ vara "Vill ej ta ställning".

Svara med citat
  (#6) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #165451
Standard RE: Angående kommun- och landstingsval. - 2009-08-08, 20:36

Citat:
muterad (2009-Jul-24)Jörgens bilaga med argument mot att ställa upp innehåll väldigt mycket tänkvärt och det gav mig en idé.

Vi kanske skulle ta och sätta upp en poll och fråga medlemmarna om de skulle rösta på Piratpartiet om det ställde upp lokalt i deras kommun/landsting. Alternativen kunde vara ja, nej och kanske. Om det är många medlemmar som väljer nej eller kanske så ger det ju en signal.

Är viljan låg hos våra medlemmar att rösta på oss lokalt är den antagligen ännu lägre hos våra väljare.

Citat:
agnesson (2009-Jul-24)
Citat:
fno (2009-Jul-24)Och inga njan eller kansken. Vill man motivera sig eller ställa förbehåll så kan forumet användas till det. Enkelt och tydligt ja eller nej behövs.

Beror på vilken kommunpolitik som kommer drivas, kommer mitt svar bli.

Mitt svar skulle bli som Agnessons. Troligen gäller det de allra flesta och därför bör frågan formuleras: Skulle du kunna tänka dig att rösta på Piratpartiet i kommun-, landstings- eller regionval? Svarsalternativ JA och NEJ.

Svara med citat
  (#7) Gammal
fno Inte uppkopplad

fnos avatar

Länk: #165457
Standard RE: Angående kommun- och landstingsval. - 2009-08-09, 00:05

Citat:
Daniel Svensson (2009-Aug-08)

Mitt svar skulle bli som Agnessons. Troligen gäller det de allra flesta och därför bör frågan formuleras: Skulle du kunna tänka dig att rösta på Piratpartiet i kommun-, landstings- eller regionval? Svarsalternativ JA och NEJ.
"Skulle du kunna tänka dig" skulle också vara en olycklig formulering. Den inbjuder till en extremt inkluderande tolkning, snarare än att erbjuda differentiering och tydliga alternativ, och skulle således bli missvisande som underlag.

Svara med citat
  (#8) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #165470
Standard RE: Angående kommun- och landstingsval. - 2009-08-09, 08:35

Citat:
fno (2009-Aug-09)
Citat:
Daniel Svensson (2009-Aug-08)

"Skulle du kunna tänka dig" skulle också vara en olycklig formulering. Den inbjuder till en extremt inkluderande tolkning, snarare än att erbjuda differentiering och tydliga alternativ, och skulle således bli missvisande som underlag.

Jag anser att det är den enda rimliga formuleringen eftersom vi inte kan presentera de valplattformar som kommer att vara aktuella om ett år.

Svara med citat
  (#9) Gammal
fno Inte uppkopplad

fnos avatar

Länk: #165473
Standard RE: Angående kommun- och landstingsval. - 2009-08-09, 09:03

Citat:
Daniel Svensson (2009-Aug-09)

Jag anser att det är den enda rimliga formuleringen eftersom vi inte kan presentera de valplattformar som kommer att vara aktuella om ett år.
Med en så orimlig formulering anser jag att en medlemsomröstning enbart skulle vara missvisande.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Valplattform landstingsval Mr.w00t 28. Västerbottens län 7 2010-03-12 06:25
Krav för deltagande i kommun- och landstingsval Mårten Fjällström Lokalval 2010: Diskussion 10 2009-09-11 17:32
Angående TPB-Rättegången philip.hultgren PP i media 3 2009-04-23 20:31
Angående medlemsregistrering Tesla IT - Webbstrategi- och utvecklingsgruppen 1 2009-02-26 16:31
Angående Stim Christian Engström Tips som kommit över mail 0 2008-04-02 11:33