Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
jonblund Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009
Standard Copyright - 2009-07-26, 10:39

Richard Stallman publicerade igår föjande inlägg.

För att undvika att "spola ner barnet med badvattnet" bör vi nog ta upp detta till diskussition med målsättningen att justera partiprogrammet.

"How the Swedish Pirate Party Platform Backfires on Free Software

by Richard Stallman

The bullying of the copyright industry in Sweden inspired the launch of the first political party whose platform is to reduce copyright restrictions: the Pirate Party. Its platform includes the prohibition of Digital Restrictions Management, legalization of noncommercial sharing of published works, and shortening of copyright for commercial use to a five-year period. Five years after publication, any published work would go into the public domain.

I support these changes, in general; but the specific combination chosen by the Swedish Pirate Party backfires ironically in the special case of free software. I"m sure that they did not intend to hurt free software, but that"s what would happen.

The GNU General Public License and other copyleft licenses use copyright law to defend freedom for every user. The GPL permits everyone to publish modified works, but only under the same license. Redistribution of the unmodified work must also preserve the license. And all redistributors must give users access to the software"s source code.

How would the Swedish Pirate Party"s platform affect copylefted free software? After five years, its source code would go into the public domain, and proprietary software developers would be able to include it in their programs. But what about the reverse case?

Proprietary software is restricted by EULAs, not just by copyright, and the users don"t have the source code. Even if copyright permits noncommercial sharing, the EULA may forbid it. In addition, the users, not having the source code, do not control what the program does when they run it. To run such a program is to surrender your freedom and give the developer control over you.

So what would be the effect of terminating this program"s copyright after 5 years? This would not require the developer to release source code, and presumably most will never do so. Users, still denied the source code, would still be unable to use the program in freedom. The program could even have a ?time bomb? in it to make it stop working after 5 years, in which case the ?public domain? copies would not run at all.

Thus, the Pirate Party"s proposal would give proprietary software developers the use of GPL-covered source code after 5 years, but it would not give free software developers the use of proprietary source code, not after 5 years or even 50 years. The Free World would get the bad, but not the good. The difference between source code and object code and the practice of using EULAs would give proprietary software an effective exception from the general rule of 5-year copyright ? one that free software does not share.

We also use copyright to partially deflect the danger of software patents. We cannot make our programs safe from them ? no program is ever safe from software patents in a country which allows them ? but at least we prevent them from being used to make the program effectively non-free. The Swedish Pirate Party proposes to abolish software patents, and if that is done, this issue would go away. But until that is achieved, we must not lose our only defense for protection from patents.

Once the Swedish Pirate Party had announced its platform, free software developers noticed this effect and began proposing a special rule for free software: to make copyright last longer for free software, so that it can continue to be copylefted. This explicit exception for free software would counterbalance the effective exception for proprietary software. Even ten years ought to be enough, I think. However, the proposal met with resistance from the Pirate Party"s leaders, who objected to the idea of a longer copyright for a special case.

I could support a law that would make GPL-covered software"s source code available in the public domain after 5 years, provided it has the same effect on proprietary software"s source code. After all, copyleft is a means to an end (users" freedom), not an end in itself. And I"d rather not be an advocate for a stronger copyright.

So I proposed that the Pirate Party platform require proprietary software"s source code to be put in escrow when the binaries are released. The escrowed source code would then be released in the public domain after 5 years. Rather than making free software an official exception to the 5-year copyright rule, this would eliminate proprietary software"s unofficial exception. Either way, the result is fair.

A Pirate Party supporter proposed a more general variant of the first suggestion: a general scheme to make copyright last longer as the public is granted more freedoms in using the work. The advantage of this is that free software becomes part of a general pattern of varying copyright term, rather than a lone exception.

I"d prefer the escrow solution, but any of these methods would avoid a prejudicial effect specifically against free software. There may be other solutions that would also do the job. One way or another, the Pirate Party of Sweden should avoid placing a handicap on a movement to defend the public from marauding giants."

2009/07/24

http://www.gnu.org/philosophy/pirate-party.html

Svara med citat
  (#2) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #164306
Standard RE: Copyright - 2009-07-27, 00:37

Det vore nog bra att ta hänsyn till det av taktiska skäl. Men jag är inte helt emot det även av andra skäl. En av kommentarerna på slashdot gav mig en idé:

Citat:
As to DRM, I think if you use DRM your work should not be eligible for copyright at all. That's what copyright is for - to protect the work.

Vad tror ni om tre olika nivåer för dataprogram?

1. DRM - 0 år

2. 5 år

3. Publicera källkoden direkt - 10 år

Då skulle vi även få en kompromiss på DRM-problemet.

Det kanske även skulle kunna fungera för musik och film. Publicera allt råmaterial för att få 10 år (noter, text, varje ljudspår, dailies).

Skulle det kunna fungera?

Svara med citat
  (#3) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #164312
Standard RE: Copyright - 2009-07-27, 07:44

Citat:
malavel (2009-Jul-27)

...

Det kanske även skulle kunna fungera för musik och film. Publicera allt råmaterial för att få 10 år (noter, text, varje ljudspår,

Svar om registrering musik/ljudspår.

Det sker redan i dag. Pliktexemplar till SLBA (idag en del av Kungliga Biblioteket).

Ett villkor att STIM-anmäla ett verk är att detta är publicerat. I mitt fall - musiksamling(noter och text) 1974 samt singel(1987) LP(1988).

Mitt krav: upphovsman - skyddsperiod liv plus 10 år och ljudspår samma som idag 50 år(EU har beslutat 70 år).

Internationella avtal har en miniminivå för upphovsmän - liv plus 50 år.

Svara med citat
  (#4) Gammal

mobboffers avatar

Länk: #164345
Standard RE: Copyright - 2009-07-27, 13:07

Citat:
minata (2009-Jul-27)Det sker redan i dag. Pliktexemplar till SLBA (idag en del av Kungliga Biblioteket).

Ett villkor att STIM-anmäla ett verk är att detta är publicerat. I mitt fall - musiksamling(noter och text) 1974 samt singel(1987) LP(1988).
Men det finns väl inga krav på att alla ljudspår ska registreras (gitarrspår + sångspår + trumspår...)?

Pliktexemplarsystemet kanske kan användas för administrationen om vi vill ha nån form av officiell registrering för att få 5 eller 10 år.

Svara med citat
  (#5) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #164349
Standard RE: Copyright - 2009-07-27, 13:39

Citat:
malavel (2009-Jul-27)
Citat:
minata (2009-Jul-27)Det sker redan i dag. Pliktexemplar till SLBA (idag en del av Kungliga Biblioteket).

Men det finns väl inga krav på att alla ljudspår ska registreras (gitarrspår + sångspår + trumspår...)?

Pliktexemplarsystemet kanske kan användas för administrationen om vi vill ha nån form av officiell registrering för att få 5 eller 10 år.
Inget inspelningsprotokoll eller arbetsmaterial lämnas in till staten (SLBA idag en del av Kungliga Biblioteket). Bara slutprodukten.

Det som hindrar Piratpartiets våta dröm att jävlas med programmerare, musikproducenter, upphovsmän är en internationell överenskommelse - skyddsperiod liv plus 50 år (mini) samt EU-beslut på 70 år för ljudspår.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Qer Inte uppkopplad

Qers avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #164351
Standard RE: Copyright - 2009-07-27, 14:31

Citat:
minata (2009-Jul-27)Det som hindrar Piratpartiets våta dröm att jävlas med programmerare, musikproducenter, upphovsmän...

Det är ju snällt att du vill mig väl, men som programmerare, i viss mån musikproducent och definitivt upphovsman inom ett par olika fält så betackar jag mig från en dylik björntjänst och generalisering då jag också är piratpartist och anser att både upphovsrätten och patent idag är ett hinder för utveckling snarare än ett skydd av rättigheter.

Mao, trots att jag lever på min programmering och även tjänat en del pengar på musik så kan jag inte skriva under på ditt påstående att piratpartiet skulle "jävlas" med mig. Snarare anser jag att upphovsrättsindustrin jävlas med hela världen som läget är idag.

Honey, I'm hooooome!

Svara med citat
  (#7) Gammal
Christoffer.Edlund Inte uppkopplad

Länk: #164352
Standard RE: Copyright - 2009-07-27, 14:56

Citat:
Qer (2009-Jul-27)
Citat:
minata (2009-Jul-27)Det som hindrar Piratpartiets våta dröm att jävlas med programmerare, musikproducenter, upphovsmän...

Det är ju snällt att du vill mig väl, men som programmerare, i viss mån musikproducent och definitivt upphovsman inom ett par olika fält så betackar jag mig från en dylik björntjänst och generalisering då jag också är piratpartist och anser att både upphovsrätten och patent idag är ett hinder för utveckling snarare än ett skydd av rättigheter.

Mao, trots att jag lever på min programmering och även tjänat en del pengar på musik så kan jag inte skriva under på ditt påstående att piratpartiet skulle "jävlas" med mig. Snarare anser jag att upphovsrättsindustrin jävlas med hela världen som läget är idag.

+1

-------------------------------------------------------------------------------------

"No human really “invents” or creates anything on his or her own.

Every idea and creation that has emerged has been done so based on the contributions of prior generations work, environmental influences and/or peer feedback. As Isaac Newton once said: “If I have seen

further, it is only by standing on the shoulders of Giants”"

Christoffer Edlund, KL Örnsköldsviks Kommun.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Kjella Inte uppkopplad

Länk: #164368
Standard RE: Copyright - 2009-07-27, 18:19

Citat:
minata (2009-Jul-27)Det som hindrar Piratpartiets våta dröm att jävlas med programmerare, musikproducenter, upphovsmän är en internationell överenskommelse - skyddsperiod liv plus 50 år (mini) samt EU-beslut på 70 år för ljudspår.

If necessary:

Citat:
(2) Any country may denounce this Act by notification addressed to the Director General. Such denunciation shall constitute also denunciation of all earlier Acts and shall affect only the country making it, the Convention remaining in full force and effect as regards the other countries of the Union.

(3) Denunciation shall take effect one year after the day on which the Director General has received the notification.

It's easy to hide behind laws when society is changing. The prohibition of alcohol was part of the US constitution(!!!) but it changed. Copyright ends when we want it to end, in fact it's a pretty good analogy to the whole situation. There's a ton of violence, alcoholism, drunk driving and other problems related to alcohol but tons of people want to drink it and ultimately it was better than Al Capone, the mafia and the millions of people that silently supported them. Same way with copyrights, sure there'll be problems removing 90% of it but tons of people want to pirate and ultimately it's better to than trying to stop all the release groups, trackers and the millions of people that silently support them. Democracy is a mob rule and the mob is turning against you.

Svara med citat
  (#9) Gammal

mobboffers avatar

Länk: #164389
Standard RE: Copyright - 2009-07-27, 21:05

Citat:
jonblund (2009-Jul-26)A Pirate Party supporter proposed a more general variant of the first suggestion: a general scheme to make copyright last longer as the public is granted more freedoms in using the work. The advantage of this is that free software becomes part of a general pattern of varying copyright term, rather than a lone exception.
Det här är vad jag vet förslaget som Stallman refererar till:

Citat:
While I am reluctant to consider such tricks, I think the only way

this could happen would be some sort of contract between the civil

society and the author: "you have the choice between a very short,

very restrictive, copyright, and a longer copyright which we're

willing to grant you if you're willing to give away some freedoms".

This could be adapted to various licensing models, with a sensible

scale (in French we'd call it a "barème"): for instance,

- you want the full restrictive author's right? 5 years it is.

- you want to forbid commercial use of your work (cc-nc)? do so for 7 years.

- you want to forbid modifications? OK, 10 years.

- you want your work to be freely copyable/modifyable/sellable? 20 years.

.... and so on.

This is a long shot, but somehow it makes sense since the author's

right is merely a right given by the citizens (in a democracy) to

restrict their own liberties in order to help the author. The more the

author is willing to accept some compromise, the longer the society

could accept to grant him this right.

Svara med citat
  (#10) Gammal
tino Inte uppkopplad

tinos avatar

Reg.datum: Jul 2008

Länk: #164830
Standard RE: Copyright - 2009-08-03, 05:40

Jag är för en förändring i principprogrammet enligt den här linjen. Men det verkar lätt för diskussionen att springa iväg i fel riktning. Jag tycker utgångspunkten hela tiden ska vara hur vi maximerar möjligheterna för en fri kulturdelning, spridning och ommixning.

Problemet är inte i sig att open-source kod hamnar i kommersiella system. Problemet är att vissa aktörer (både kommersiella och icke-kommersiella) kan blockera den fria ommixning vi är för, genom att "tjuvhålla" på källkod / råmaterial för komplexa produktioner såsom datorprogram. Och detta maximerar inte möjligheterna för en fri kulturdelning, spridning och ommixning.

Med den utgångspunkten tycker jag det blir tydligare varför det passar i vårt program att förlänga den ekonomiska skyddstiden för aktörer som delar med sig av källkod/råmaterial för sina produktioner. Inte för att vi "måste gå de kommersiella intressena till mötes med längre skyddstid", och lika lite för att "vi måste skydda open-source ifrån att bli exploaterad". Nej, helt enkelt därför att det här är ett sätt att utan övervakning och med relativt enkla medel maximera kulturarvet som frigörs för spridning och ommixning.

Mitt förslag, som är väldigt likt det som diskuterats ovan i den nuvarande tråden (och som jag tog upp här: http://forum.piratpartiet.se/FindPost167108.aspx och här: http://forum.piratpartiet.se/FindPost167230.aspx) är att utvidga den aktuella raden i principprogram v3.3:

Ifrån:

"Vi vill att skyddstiden, alltså ensamrätten att framställa kopior av verket för kommersiellt bruk, reduceras avsevärt till att gälla under exempelvis fem år från verkets publicering."

Till något i stil med:

"Vi vill att huvudregeln för ekonomisk skyddstid för publicerade verk, alltså ensamrätten att framställa kopior av verket för kommersiellt bruk, ska reduceras avsevärt, till exempel till fem år från verkets publicering. Vi är dock öppna för att aktörer som delar med sig av råmaterialet för sin produktion (t.ex. källkod för datorprogram, separata tracks i en låt) ska kunna belönas med en förlängd ekonomisk skyddstid eftersom detta ökar värdet på vårt kulturarv. Längden på denna skyddstid och hur den i praktiken kan administreras återstår att utreda; men ett förslag är att låta patent och registreringsverket mot en avgift ta emot och granska ansökningar för förlängd skyddstid för kommersiella aktörer i likhet med t.ex. dagens varumärkesskydd. Icke-kommersiella aktörer som uppfyller kraven bör i så fall automatiskt, utan ansökan och avgift, tilldelas den längre skyddstiden."

Blogg: http://tino.piratvideo.se/

Piratpartiet toolbar för Firefox: http://toolbar.piratvideo.se/

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Copyright jonblund PP i media 3 2009-09-02 18:05
Slashdot: World Copyright Summit and the Lies of the Copyright Industry Slasher Kultur och upphovsrätt 1 2009-06-13 20:38
Copyright Holders Acknowledge Losing Battle For Public Consciousness At World Copyright Summit mobboffer PP i media 2 2009-06-12 19:28
Copyright fun larsl PP i media 0 2007-11-21 01:41
Viacom hits me with copyright infringement for posting on YouTube a video that Viacom made by infringing on my own copyright! SM5POR PP i media 1 2007-09-02 00:18