Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard Nyhetsbrev 2009-08-13 - 2009-08-13, 00:21

Godkväll eller godmorgon (stryk det som ej önskas),

för några minuter sedan gick Piratpartiet ut på DN Debatt för att tillkännage att vi kommer att ställa upp i landstings- och kommunalval i september nästa år, utöver riksdagsvalet. Det har diskuterats länge, och precis som de andra stora politiska rörelserna före oss, så har vi helt enkelt kommit till slutsatsen att det inte räcker med en punktinsats på en plats för att åstadkomma det vi vill.

Vi behöver bidra med ett helt nytt perspektiv. Det informationspolitiska perspektivet. På alla nivåer. Från gata och torg till internationella fördrag.

I artikeln i Dagens Nyheter, så tar jag upp ett par exempel på hur mycket jobb vi har framför oss med detta. Samtidigt som vi går ut i media, så vill jag också tala om det för alla våra medlemmar och aktivister genom detta nyhetsbrev.

För vi har bara skrapat på ytan av vad informationspolitik innebär. Våra principer påverkar det mesta i människors vardag. Från lokala kollektivtrafiken (som vill spara din reshistorik i flera år) till den lokala kvarterskrogen (där staten vill ha fullständiga data om vad just du har ätit och druckit). Vi skötte FRA- och Ipred-debatterna med bravur, och nu är det dags att lyfta på locket lite till och försöka förklara för alla vad det är vi egentligen pratar om.

Grundlagens och de mänskliga rättigheternas skrivningar om allas rätt till åsiktsfrihet, yttrandefrihet och ett privatliv måste vara mer än ord i en bok. Det måste vara en filosofi. Det måste vara ett politiskt perspektiv. Ett perspektiv som betyder något. Kanske mer kännbart: ett perspektiv som man förlorar val på, om man struntar i det.

Det perspektivet sprider sig också internationellt som en gräsbrand. Vi vet om att Tysklands Piratenpartei lyckades relativt bra i EU-valet — inte lika bra som oss, de fick ingen representant, men de fick fortfarande över de 0,5% som krävs i Tyskland för att få federalt partistöd. Alldeles nyligen bekräftades det att Storbritanniens Pirate Party UK har blivit registrerat hos deras Valmyndighet. Intensiteten på den internationella koordinationslistan har ökat betydligt, och piratpartier startar upp så snabbt i nya länder att är svårt att hålla koll på dem alla.

Hörs snart igen!

Rick

(#2) Gammal
Davisx3m Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #165915
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-08-13 - 2009-08-13, 01:31

HURRAH! Kommunerna (Och landsting) nu kommer vi

-------------------------------------------------
David Bergström
Ordförande i Ung Pirats östra distrikt.
KL i Strängnäs kommun
VL i Södermanlands Län
Msn: Yuriswe@hotmail.com
Mob Nummer: 0709308570
  Skicka ett meddelande via MSN till Davisx3m  
  (#3) Gammal
Guest

Länk: #165922
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-08-13 - 2009-08-13, 06:36

Godmorgon

Jag bara undrar hur utnämningen av representanter i t ex vår lilla kommun ska gå till. Blir det ett kommunalt årsmöte som är ordentligt sammankallat, där medlemmarna beslutar på kommunnivå vem som ska representera piratpartiet? Själv har jag varit tveksam till detta, men har inget principiellt emot det, du har många poänger i din artikel Jag använder open source själv, fast det kommer att vinna i längden ändå ;-)

Det jag är rädd för är att det kommer lycksökare som kallar sig piratpartister som bara vill ha en betald kommunpost. Det behöver nog vara flera piratpartister som godkänner kandidater, hur ska detta gå till?

All the Best,

ulf_pirat

(#4) Gammal
Guest

Länk: #165924
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-08-13 - 2009-08-13, 07:02

Positivt framför allt för alla pensionärer som är satta mellan stolarna inte bara i Riksdagen utan även ute i kommunerna. Vi är ändå drygt 1,6 miljoner och kommer snart att passera 2 miljoner presumtiva väljare.

Jan Alvind

sweed05@telia.com

alvind@semera.eu

www.semera.eu

(#5) Gammal
Guest

Länk: #165925
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-08-13 - 2009-08-13, 07:07

Vi behöver ha litet bättre koll på vilka pirater som finns i den egna kommunen om det ska fungera. Man behöver träffas lokalt och snacka ihop sig om det ska ha några förutsättningar att lyckas.

Däremot behöver det ju inte bildas någon formell, byråkratisk organisation à là de gamla partiernas!

Kent Fall (Simrishamns kommun)

För att uttrycka mig litet klarare: kan jag få en lista på medlemmarna i min kommun så att vi kan snacka igenom det här?

kent.fall@simris.nu

(#6) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #165939
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-08-13 - 2009-08-13, 08:26

Det mailet jag fick ser tomt ut.

Rubriken syns och är: %OrgName% Nyhetsbrev: Piratpartiet ställer upp i lokala val - [PPA752]

Jag ser texten endast när jag väljer alternativet; Förvrängd meddelandetext?

Gmail.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#7) Gammal
Cohan Inte uppkopplad

Cohans avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #165942
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-08-13 - 2009-08-13, 08:56

God förmiddag!

Finns det mer information nånstans om den cencurering av piratpartiet och din blogg som du nämner i debattartikeln? Jag kan inte hitta nåt om det på forumet.

(#8) Gammal
Guest

Länk: #165948
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-08-13 - 2009-08-13, 09:51

Våran samhälle i en vis utsträck styrs av media och olika informations källor (som gärna används för ”hjärna tvätt” eller lobbying ). Internationella, multiregionell ekonomiska korporationer, finansiera politikernas val kampanj och styra deras verksamhet. Som exempel W. Bush olja industri representant + president. På son sätt man kan förklara paradox när ingen av en vanliga människa vill ha krig, men det händer i alla fal. Eftersom våran regering representera inte os, men korporationer. Vi väljer styrt av media, mellan stora korporationers finansierade marionetter - politiker. De inte representera 100% bara folkets viljan, utan bakom liggande ekonomiska intresse av korporation + egna. Internet okontrollerad fri informations tillgång de är ända hoppet kvar om man vill inte förvandlas i en stam av får styrt av media som representerar korporationers intresse. Ekonomisk korporation har inget samvete eller moral utan enda mål högst möjligt vinst. Och på sån sätt släpas farligt avfall till havet trots att det är förbjuden, straffbar och omoraliskt. Det är lönsamt även om korporation betalar bötar. Allt är kalt beräknad. Lika lönsamt kan bli krig trots att människors dö. Fri Internet fri informations källa är en livs viktigt frihet. Vi grunda vår uppfattning om världen av de vad vi vet och vi vet de va vi se på TV. TV finansieras av stora ekonomiska strukturer som har inget moral eller samvete utan enda mål: vinst. Idag vi har läkemedel som kan bota hud cancer, men den är faktiskt bara växt som alla kan ha i sin trädgård tillverka något klokt att använda kostnader lika $0,01 / gram. Man kan hitta information på YouTub eller kanske pirate bay eller liknande källor. Stora medicinska företag producera något liknade sintetisk for $70 per dos. Vi står vid stor behöv att ändra vår samhälles system på någon sätt. Eftersom även om svin influensa skulle bli dödligt pandemi, och någon skulle hitta på hur man kan skydda sig med vitlök. Jag kan nästan lova att detta kan bli bra stort grej i en små byn och ingen skulle även vet om detta i hela världen. Varför? Därför att de går inte att sälja vitlök för $100 den kostar som den kostar och ingen skulle investera för reklam eller forskning.

(#9) Gammal
Guest

Länk: #165952
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-08-13 - 2009-08-13, 10:10

Fantstiskt!

Ni ger människor hopp. Många ungdomar som jag har talat med har tappat tron på samhället, eftersom mycket gemomförs överderas huvuden. Det behövs människor med civilkurage, som vågar säga ifrån.

Ann-Christin

(#10) Gammal
Zell Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #165953
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-08-13 - 2009-08-13, 10:15

Så tanken är att vi skall fokusera mindre och mindre på de frågor de flesta av våra medlemmar gick med i partiet för att arbeta med medan vi också skall splittra medlemmarna så att kompetenta skall arbetar med kommunala frågor och några små maktgalna nollor skall få ställa upp i kommunval och med sina handlingar svärta ned partiets rykte? Kan inte påstå att det här är ett beslut jag gillar. Vi hade tre frågor. Det funkade bra. Varför måste alla partier utvidgas på det här sättet? Är verkligen makt så kul? Är vi inte bättre än de andra partierna?
  Skicka ett meddelande via MSN till Zell  

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Nyhetsbrev 2009-12-28 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 18 2010-06-07 21:12
Nyhetsbrev 2009-09-27 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 13 2009-11-28 12:14
Nyhetsbrev 2009-10-13 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 11 2009-10-20 18:54
Nyhetsbrev 2009-02-09 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 25 2009-02-17 06:33
Nyhetsbrev 2009-02-03 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 11 2009-02-10 23:46