Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Reg.datum: Apr 2009
Standard Slutet nära för osthyvelns uppfinnare - 2009-09-29, 15:51

I dagens Industri berättas om Thor Bjørklund (1889-1975) som 1925 uppfann osthyveln, Han grundade ett företag som exploaterade uppfinningen: Thor Bjørklund & Sønner AS. Ni kan läsa om företaget här http:///www.bjorklund-1925.no/index....mid=52&lang=en Nu tycks drakarna IKEA etc slutgiltigt tagit över produkten. Utan patent stod sig norrmannen slätt i längden.

Yttrerligare ett exempellpå en av dessa "mytiska" personer som piratpartiet vill rycka undan mattan på.

Tack och lov att produkten lever vidare

Fd Partimedlem
Ett parti vars patentpolitik vill göra 40 000 av våra mest nyskapande utvecklingsingenjörer arbetslösa kan jag inte försvara även om resten är bra.

Svara med citat
  (#2) Gammal
nemetroid Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2007

Länk: #171126
Standard RE: Slutet nära för osthyvelns uppfinnare - 2009-09-29, 16:24

(Fixad länk: http://www.bjorklund-1925.no/index.p...mid=52&lang=en)

Slutet nära? Mannen har varit död i över 30 år. För övrigt låter det väl som att Bjørklund själv insåg att det inte gick att stoppa kopieringen, och satsade istället på att höja kvaliteten och hålla låga priser?

Citat:
The invention tempted copiers. Trials were held, but Bjørklund concluded that he couldn't fight windmills. He went for quality, better production methods and reasonable prices. After more than 80 years with cheese slicers as main product, Thor Bjørklund & Sønner AS is still the leading manufacturer.

Svara med citat
  (#3) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Länk: #171131
Standard RE: Slutet nära för osthyvelns uppfinnare - 2009-09-29, 17:14

Det är naturligtvis hans företag som till slut dukar under. Uppfinnaren hann starta sitt företag och avlida innan slutet kom.

Fd Partimedlem
Ett parti vars patentpolitik vill göra 40 000 av våra mest nyskapande utvecklingsingenjörer arbetslösa kan jag inte försvara även om resten är bra.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Ingi Inte uppkopplad

Ingis avatar

Reg.datum: Sep 2009

Länk: #171132
Standard RE: Slutet nära för osthyvelns uppfinnare - 2009-09-29, 17:15

Citat:
RUTROS (2009-Sep-29)Utan patent stod sig norrmannen slätt i längden.

Yttrerligare ett exempellpå en av dessa "mytiska" personer som piratpartiet vill rycka undan mattan på.

Utan patent? Hur utläser du det från länken? Jag tolkar "The patent on the invention was registered Feb 27th 1925." snarare som att han fick ett patent. Eller tycker du att ett patent ska räcka i mer än 85 år?

Svara med citat
  (#5) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #171134
Standard RE: Slutet nära för osthyvelns uppfinnare - 2009-09-29, 17:23

Citat:
RUTROS (2009-Sep-29)Det är naturligtvis hans företag som till slut dukar under.
Än sen då? Ett företags överlevnad är inget självändamål.

Svara med citat
  (#6) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Länk: #171142
Standard RE: Slutet nära för osthyvelns uppfinnare - 2009-09-29, 18:13

Citat:
Ingi (2009-Sep-29)
Citat:
RUTROS (2009-Sep-29)Utan patent stod sig norrmannen slätt i längden.

Yttrerligare ett exempel på en av dessa "mytiska" personer som piratpartiet vill rycka undan mattan på.

Utan patent? Hur utläser du det från länken? Jag tolkar "The patent on the invention was registered Feb 27th 1925." snarare som att han fick ett patent. Eller tycker du att ett patent ska räcka i mer än 85 år?

Precis och under 20år fick han chansen att under skyddet mot illojal konkurrens bygga upp och driva sitt företag. Han skall inte finnas enligt Christian och PP. Det är det som är min poäng. Nej jag är inte för en utökad patenträtt. Den är helt på tok för lång på vissa områden.

forum.piratpartiet.se/Topic173451-7-1.aspx

Citat:
Winston Smith (2009-Sep-29)
Citat:
RUTROS (2009-Sep-29)Det är naturligtvis hans företag som till slut dukar under.

Än sen då? Ett företags överlevnad är inget självändamål.

Självklart. Håller med. Är dock tacksam att han vågade investera, tog fram och marknadsförde en alldeles utmärkt produkt, som idag är alldeles självklar för oss. Den är rätt kul eftersom den används i överförd betydelse också- Besparingar enligt osthyvels principen.

Fd Partimedlem

Svara med citat
  (#7) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #171144
Standard RE: Slutet nära för osthyvelns uppfinnare - 2009-09-29, 18:30

Citat:
RUTROS (2009-Sep-29)Självklart. Håller med. Är dock tacksam att han vågade investera, tog fram och marknadsförde en alldeles utmärkt produkt, som idag är alldeles självklar för oss. Den är rätt kul eftersom den används i överförd betydelse också- Besparingar enligt osthyvels principen.
Jag kan också ställa upp på att hylla osthyveln och dess uppfinnare. Fast jag misstänker att osthyveln är en betydligt äldre uppfinning än så. Förmodligen tusen år gammal eller så.

Svara med citat
  (#8) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #171169
Standard RE: Slutet nära för osthyvelns uppfinnare - 2009-09-29, 22:19

Citat:
Winston Smith (2009-Sep-29)Jag kan också ställa upp på att hylla osthyveln och dess uppfinnare. Fast jag misstänker att osthyveln är en betydligt äldre uppfinning än så. Förmodligen tusen år gammal eller så.

Da tror jag att du gor ett fullstandigt felslut. All innovation ar unik och helt fristaende fran all annan foregaende kunskap och teknologi. Annars skulle vi knappast behova hedra vara upphovspersoner och uppfinnare med sa starka och utbredda rattigheter som de har idag.

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
  (#9) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Länk: #171172
Standard RE: Slutet nära för osthyvelns uppfinnare - 2009-09-29, 22:48

[quote]TeirdeZ (2009-Sep-29)
Citat:
Winston Smith (2009-Sep-29)Jag kan också ställa upp på att hylla osthyveln och dess uppfinnare. Fast jag misstänker att osthyveln är en betydligt äldre uppfinning än så. Förmodligen tusen år gammal eller så.

Da tror jag att du gor ett fullstandigt felslut. All innovation ar unik och helt fristaende fran all annan foregaende kunskap och teknologi. Annars skulle vi knappast behova hedra vara upphovspersoner och uppfinnare med sa starka och utbredda rattigheter som de har idag.[/quote

Men vad i herrans har du fått
Citat:
All innovation ar unik och helt fristaende fran all annan foregaende kunskap och teknologi
ifrån.

Inget kan vara felaktigare. Det handlar ju om stegvisa förbättringar av vad som tidigare varit känt. Ett friskt skott, ofta oväntat på kunskapens träd.

Fd Partimedlem

Svara med citat
  (#10) Gammal
Qer Inte uppkopplad

Qers avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #171198
Standard RE: Slutet nära för osthyvelns uppfinnare - 2009-09-30, 09:25

Citat:
RUTROS (2009-Sep-29)Det handlar ju om stegvisa förbättringar av vad som tidigare varit känt. Ett friskt skott, ofta oväntat på kunskapens träd.

Jag tror det var så kallad ironi.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi

Eller kanske var det tom sarkasm.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sarkasm

Nu när jag tänker på det var det nog just sarkasm och du föll rätt elegant för det när du hävdar att alla verk är derivatverk eftersom du tidigare själv sjungit uppfinnarens lov. Uppfinnaren, det ensamma geniet, är en romantisk syn och en slags hjälteförklaring av uppfinnaren och mycket av vårat synsätt på hela skapandeprocessen baseras fortfarande på dessa världsfrånvända ideer. Edison blev en hjälte för att han uppfann elektriciteten och grammofonen, men ingen av hans uppfinningar var speciellt unika, de byggde vidare på tidigare rön (givetvis), men ändå fick han jackpot i form av patenten. Samma sak med John Eriksson, "uppfinnaren" av propellen men propellern fanns långt tidigare i mer eller mindre fungerande versioner, ändå tillskriver vi John Eriksson denna enorma bragd.

Poängen som många börjat hävda är just det att patent, upphovsrätt etc är orimligt starka eftersom den ger en exklusiv rätt till en enskild individ (eller ett fåtal individer) när denne (dessa), som du själv påpekar, bara förädlat tidigare kunskap! Denna typ av intellektuell protektionism innebär också att vidare förädling av kunskap, dessa friska skott som du så lämpligt kallar det, blir fördröjda och ibland helt bortklippta vilket hindrar utveckling snarare än underlättar den.

Men, som sagt, jag tycker det är rätt kul att just du först hävdar att patent är livsviktiga samtidigt som du inser att det som patenteras är derivatverk.

Honey, I'm hooooome!

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Uppfinnare får nobelpris 2009 i fysik RUTROS Kunskap och patenträtt 10 2009-11-14 18:10
Slutet för skivindustrin? Christian Engström PP i media 36 2008-02-04 19:05
Är patent bra för utveckare / uppfinnare? Anders Häggström Kunskap och patenträtt 0 2007-01-11 23:07
Små uppfinnare Albihn Kunskap och patenträtt 34 2006-08-08 20:54
Slutet för biografer? JohanR PP i media 3 2006-05-30 01:51