Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Ola Nyström Inte uppkopplad

Ola Nyströms avatar

Reg.datum: Apr 2008
Standard Ola Nyström (#11265) - 2009-11-11, 23:38

Ola Nyström

Citat:
Jag är en 32 årig it-kille bosatt i Stockholm. Jag har varit medlem i partiet i 2 år och är VL för Stockholm Norrort. Jag har varit facklig ledare i 5 år så jag har erfarenhet av förhandlingar. Mina löften är att jobba för att riva upp FRA-lagen och IPRED-lagen.
Ola Nyström - Bloggen

Mail: ola.nystrom@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/ola.nystrom
Mobil: 073 - 4232746

----------
Ola Nyström - ola.nystrom@piratpartiet.se
IT-ansvarig Piratpartiet

Svara med citat
  (#2) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #179204
Standard RE: Ola Nyström (#11265) - 2009-11-12, 07:03

Citat:
Ola Nyström (#11265)
33 år, Solna kommun
Citat:
Jag är en 32 årig it-kille bosatt i Stockholm.
Hur gammal är du egentligen?
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
Svara med citat
  (#3) Gammal

Ola Nyströms avatar

Länk: #179207
Standard RE: Ola Nyström (#11265) - 2009-11-12, 08:13

Citat:
Tommten (2009-Nov-12)
Citat:
Ola Nyström (#11265)
33 år, Solna kommun
Citat:
Jag är en 32 årig it-kille bosatt i Stockholm.
Hur gammal är du egentligen?
Jag är 32 år idag, och glömde att kandideringssiten visar min ålder på valdagen, då kommer jag vara 33 år gammal.

/ Ola

----------
IT-ansvarig Piratpartiet

Svara med citat
  (#4) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #179339
Standard RE: Ola Nyström (#11265) - 2009-11-12, 16:05

Oki! Har du medverkat i media muntligt i debatt eller nyhetsinslag och kan du länka till det så jag kan höra hur du låter?
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
Svara med citat
  (#5) Gammal

Ola Nyströms avatar

Länk: #179343
Standard RE: Ola Nyström (#11265) - 2009-11-12, 16:12

Citat:
Tommten (2009-Nov-12)Oki! Har du medverkat i media muntligt i debatt eller nyhetsinslag och kan du länka till det så jag kan höra hur du låter?
Bra fråga, nej jag har inte varit med i nyhetsinslag eller debatter som spelats in.
Men det borde skapas, ska se vad jag kan göra.
/ Ola

----------
IT-ansvarig Piratpartiet

Svara med citat
  (#6) Gammal
Dexe Inte uppkopplad

Dexes avatar

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #179757
Standard RE: Ola Nyström (#11265) - 2009-11-13, 21:54

Hej Ola,

I upphovsrätten idag finns något som kallas en moralisk rättighet för upphovsrättsinnehavaren. Om Piratpartiet kommer in i riksdagen och ska reformera/ta bort upphovsrätten, hur skulle du ta dig an frågan om de moraliska rättigheterna?

----------------------------------------------------------------
Riksdagskandidat för Piratpartiet 2010
Kandidat till kommunfullmäktige i Lund
Vice Mediaansvarig för Piratpartiet
Ordförande för Piratstudenterna i Lund

http://jacobdexe.wordpress.com - Ur ett piratideologiskt Perspektiv
  Skicka ett meddelande via MSN till Dexe  
Svara med citat
  (#7) Gammal

Ola Nyströms avatar

Länk: #179875
Standard RE: Ola Nyström (#11265) - 2009-11-14, 11:44

Citat:
Dexe (2009-Nov-13)Hej Ola,
I upphovsrätten idag finns något som kallas en moralisk rättighet för upphovsrättsinnehavaren. Om Piratpartiet kommer in i riksdagen och ska reformera/ta bort upphovsrätten, hur skulle du ta dig an frågan om de moraliska rättigheterna?
Jag ska drive den linje som Piratpartiet står för i den frågan. Moralisk, eller ideela rättigheterna är en del av upphovsrätten som ska stärkas, eller möjligtvis vara kvar på dagens nivå. Rätten att stå som upphovsman till sitt verk är den del av upphovsrätten som kommer vara viktigast för morgondagens skapare.

/ Ola

----------
IT-ansvarig Piratpartiet

Svara med citat
  (#8) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #180343
Standard RE: Ola Nyström (#11265) - 2009-11-16, 01:17

Om jag råkar ut för något som jag anser skulle vara förnedrande och pinsamt på stan, så skulle min första tanke vara "hoppas ingen filmade mig". Jag skulle alltså vara mest rädd för att det har filmats med någons mobiltelefon och liknande så det sprids och jag skulle bli en "skogsturken" som det sprids olika varianter av på nätet tex. Jag passar mig alltså för hur jag beter mig och känner mig som i ett övervakningssamhälle, fast av alla privatpersoner som går omkring beredd att filma. Inte av staten.

Gör du någon skillnaden på allvarligheten i denna känslan/rädslan som jag har att bli övervakad av privatpersoner och känslan av att bli övervakad av staten? Tycker du att den ena är mer allvarlig?
Svara med citat
  (#9) Gammal
Oldpirate Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #180434
Standard RE: Ola Nyström (#11265) - 2009-11-16, 03:18

Nyström!

Här kommer några frågor av allmän karaktär med bäring på att ni blivit folkvald:

1. Kommer ni att agera efter eget huvud (jag tycker ...) eller agera efter vad folket inom PP tycker ( vi inom PP tycker ...)?
2. Är ni för eller emot enkätprocesser i partiets politiska samverkansfrågor?
3. Hur mycket tid avser ni att avsätta för ert politiska engagemang avseende PP?
4. Kommer ni att ha andra uppdrag vid sidan om ert politiska uppdrag?
5. Har ni ett jobb idag som ni kommer att avsäga er som folkvald?
6. Kommer ni att jobba heltid som folkvald politiker även om heltiden blir 12-16 timmar per dygn?
7. Kommer ni att driva PP:s sakpolitik mär än väl påläst?
8. Är ni dokumenterat bra på att debattera och argumentera?
9. Har ni familj med barn mellan 1-18 år?
10: Varför kandiderar ni till riksdagen 2010?

Svara med citat
  (#10) Gammal
Idioten/ U Do News Inte uppkopplad

Idioten/ U Do Newss avatar

Reg.datum: Oct 2009

Länk: #180799
Standard RE: Ola Nyström (#11265) - 2009-11-17, 04:26

Hej, jag har en fråga angående följande uttalande angående Piratpartiets plan att påverka lagen som finns dokumenterat på Youtube.

Rick Falkvinge i Arvika 4
http://www.youtube.com/watch?v=u7jJQ...eature=related

I följande klipp (se ovanstående länk) säger Rick Falkvinge, tid: 2:37:

?När Sverige ändrar så kan inte USA sätta in handelssanktioner för vi är med i EU och just i det här fallet är det en otrolig fördel, därför det betyder att, försöker de handelssanktioner emot Sverige, så kommer EU där som en gigantisk sköld. Och EU har starkare ekonomi än USA. Det betyder att en handelssanktion emot EU skadar USA mer än Europa. Samtidigt som lagarna här är på nationell nivå här i Sverige.?

Slut citat, tid: 2:50.

Den grundläggande planen enligt Piratpartiet är att först ta minst 1 mandat i EU valet vilket ni lyckats med. Steg 2 är nu att ta minst ett mandat i Riksdagsvalet så att Piratpartiet tar en vågmästarroll. Hotet som ofta framförs om Sverige skulle ändra lagen om fildelning, så att man kan få kopiera och dela med sig av alla medier över Internet, är just att USA skulle sätta in handelssanktioner emot Sverige.

Men enligt piratpartiet, så kommer Sverige att bli skyddat av EU, som kommer att förhindra att handelsaktioner sker emot Sverige.
Men hur trovärdigt är detta antagande egentligen. Vi vet att det redan nu finns EU politiker som Christoffer Fjellner som vill införa fri handel mellan EU och NAFTA. Han är knappast ensam, allt pekar på att detta blir verklighet.

Dagens vallöfte: En energiinjektion behövs för globaliseringen och handeln över gränserna. Jag vill ha frihandelsavtal mellan EU och NAFTA!
http://www.fjellner.eu/dagens-vallof...-eu-och-nafta/

Om detta införs så tror jag knappast att Sverige kommer att bli skyddat av EU emot USA. Dessutom är det redan idag stort ekonomiskt samarbete mellan EU och USA, hade EU varit ekonomiskt självständigt hade vi ju inte påverkats märkbart av krisen i USA. Men det har vi gjort i EU, så även i Sverige.

Dessutom kan man fråga sig om vad det är för mening med att förlita sig på en beskyddare som EU när både Ipred och FRA lagen kommit igenom trots medlemskap i EU. Dessutom bygger Ipred på ett Eu direktiv.

IPRED
http://frapedia.se/wiki/IPRED

Vi har även Stockholmsprogrammet som vill förbjuda terroristpropaganda och nu Lissabonfördraget.
Du känner kanske till saker som, Flexibilitetsklausulen och passarellen, dessa verktyg kommer tillsammans med Lissabonfördraget att ge EU möjlighet att ändra vilka lagar de vill, utan att folket kommer att få rösta om det. Det innebär också att lagar som har blivit genomröstade på nationell nivå, kommer att kunna bli ändrade av EU utan någon ny omröstning. Så vad spelar det för roll vad vi lyckas rösta igenom för lagar på nationell nivå i Sverige. Lissabonfördraget kan köra över våra beslut i Sverige när de vill.

EU-konstitutionen
http://sv.euabc.com/word/298

Flexibilitetsklausul
http://sv.euabc.com/word/499

Passarell
http://sv.euabc.com/word/777

Med tanke på allt detta så frågar jag mig om det verkligen är trovärdigt att Piratpartiets grundläggande plan att ändra lagen om fildelning kommer att fungera genom att bli skyddade av EU och sedan sprida den svenska lagen till övriga EU länder. Är det inte mer trovärdigt att EU kommer sätta press på att Sverige ska anpassa sig till övriga länder. Med tanke på att EU är på väg att bli en superstat och att det dessutom finns EU politiker som vill utöka handeln med Nafta. Om nu dollarn kraschar, vilket det ser ut att göra, så kommer just röster framförallt ifrån Kina att höjas att man ska genomföra en världsvaluta. Om vi går emot en gemensam världsekonomi så har jag ännu mer svårt att se att Sverige kan bli skyddat av EU emot USA.

Dollar Falls Most in Month as China Urges New Reserve Currency
http://www.bloomberg.com/apps/news?p...d=aQ.zWVPnOYYg

Dessutom har jag svårt att se att EU är ett beskydd av Sverige överhuvudtaget. Lissabonfördraget är här och de kan ändra vilka lagar de vill oavsett vad vi bestämmer i Sverige, tack vare Flexibilitetsklausulen och passarellen. Hur länge kan du som Piratpartist förhålla dig neutralt till EU? Vad krävs för att du ska kräva uträde ur EU? Hur ska piratpartiets plan fungera när medlemskap i EU ingår i planen, nu när Lissabonfördraget har trädit i kraft?

Tackar i förhand för Svar

Mvh

U Do News

----------------------------------------------------------------
Ja, det är jag som är idioten som du ska skratta åt...

U Do News
http://www.udonews.com/videos/671/welcome-to-u-do-news

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ola Nyström är DL1 Stockholm 2010-2011 Rick Falkvinge Distriktsledarval Stockholm 2010 1 2010-02-18 16:25
DL1 Kandidat: Daniel Nyström DanielN Distriktsledarval Stockholm 2010 6 2010-02-16 01:54
Nominering av kandidat: Ola Nyström Ola Nyström Distriktsledarval Stockholm 2010 4 2010-01-27 22:25
Affischer till Sollefteå Daniel Nyström! LiNKAN 26. Västernorrlands län 4 2009-05-13 23:22