Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Bella Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009
Standard Upprop angående primärvalet - 2009-11-12, 16:12

Vi anser att Piratpartiets primärval är en fars och kräver dess upprivning. Just nu har en situation skapats som gör att man ställt män mot kvinnor i partiet på ett högst olyckligt sätt. Vi tycker att det system som skapats är dåligt och direkt kontraproduktivt av följande anledningar:

Man har först skapat ett system som gör det svårare för kvinnor att tacka ja, då många kvinnor tenderar att vilja bli tillfrågade snarare än att framhäva sig själva. På det har man lagt en kvotering som gör att kvinnors kompetens direkt kan ifrågasättas. Ingen vill vara utfyllnad, alla vill bli värderade efter sin unika kompetens och lämplighet. De som vi nu uppmanar att ställa upp kommer inte att känna att de blir uppskattade för sin kompetens, de gör det för att kvoteringssystemet ska fungera.

Piratpartiet säger hela tiden att vi inte vill vara ett mansparti. Men vi börjar i fel ände. Istället för att låta män avgöra vad som är positivt för kvinnor borde de kvinnor som är aktiva i partiet få en mycket mer avgörande röst.

Fungerande grupper kan aldrig skapas med hjälp av en algoritm. Inom områden som personkemi, livserfarenhet och gruppdynamik finns inga 'hårda' fakta. Där måste man värdera människors kompetens på ett annat sätt.

Vi har potential att bli ett öppet parti med stor mångfald och olika infallsvinklar. Men då måste vi tänka långsiktigt, inte jaga varenda kvinna vi ser med blåslampa sista kandideringsdagen.

Med detta sagt tror vi att en valberedning hade tagit tillvara på människors unika kompetenser på bättre sätt. Till exempel hade en sådan kunnat se till att vi även fick in mer kompetens och intresse vad gäller patent, det hittills mest eftersatta området bland partiets hjärtefrågor.

Vi är inte för algoritmkvotering, vi tycker att en valberedning skulle ha bedömt på samma sätt som man bedömer geografisk spridning, utbildning, erfarenhet, intresseområden etc. Då hade vi kunnat få en mångfaldig lista med hög kompetens på flera olika områden.

Ellen Söderberg
Isabella Lemoine
Karin Elofsson
Klara Ellström
Klara Tovhult
Marit Deldén
Sandra Grosse
Victoria Westberg

Isabella LeMoine

Kommunledare Linköping

(#2) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #179347
Standard RE: Upprop angående primärvalet - 2009-11-12, 16:27

Kan bara hålla med här.
speciellt punkterna om gruppdynamik och samlad kompetens.
/C

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

(#3) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #179352
Standard RE: Upprop angående primärvalet - 2009-11-12, 16:50

Utan att kommentera resten just nu, vill jag bara poängtera några saker:

1. Vi behöver fler än en lista. Jag skulle säga minst fem. Jag antar att ni vet om det, men ni har uttryckt er en aning otydligt på den punkten och jag vill att vi utgår från rätt föresatser.

2. Därför blir det viktigt att fundera på om vi skulle behöva fem valberedningar eller om de behöver så mycket synkronisering att det är bättre med en. Något att bita i.

2. Vi kan inte valbereda fram riksdagsgruppen. Vilka som kommer in kommer att bero på hur våra röster fördelas över landet och på personkryss. Vi kan gissa, på ett ungefär, och placera de viktigaste i toppen. Men då hänger det på synkronisering enligt ovan.

(#4) Gammal
IsakGerson Inte uppkopplad

IsakGersons avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #179354
Standard RE: Upprop angående primärvalet - 2009-11-12, 17:03

Citat:
Mikael Nilsson (2009-Nov-12)
2. Vi kan inte valbereda fram riksdagsgruppen. Vilka som kommer in kommer att bero på hur våra röster fördelas över landet och på personkryss. Vi kan gissa, på ett ungefär, och placera de viktigaste i toppen. Men då hänger det på synkronisering enligt ovan.
Det låter som en väldigt mycket säkrare metod än att bara rösta in de med bäst samlad kompetens. Det säkra i primärvalet är ju faktiskt att rösta in Lone Wolves. De klarar sig bättre oberoende av vilka som sitter med dem.

---

Scienta donum scienta est, unde vendi non potest

(#5) Gammal
klara Inte uppkopplad

klaras avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #179358
Standard RE: Upprop angående primärvalet - 2009-11-12, 17:17

Citat:
Mikael Nilsson (2009-Nov-12)Utan att kommentera resten just nu, vill jag bara poängtera några saker:
1. Vi behöver fler än en lista. Jag skulle säga minst fem. Jag antar att ni vet om det, men ni har uttryckt er en aning otydligt på den punkten och jag vill att vi utgår från rätt föresatser.
2. Därför blir det viktigt att fundera på om vi skulle behöva fem valberedningar eller om de behöver så mycket synkronisering att det är bättre med en. Något att bita i.
Jag har alltid föredragit valberedda renodlade distriktslistor. För att få spridning på folk och differentierade listor, så ja

Men jag vill ha ner beslutet om processen på medlemsomröstningsnivå

(#6) Gammal
AdamSvensson Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #179365
Standard RE: Upprop angående primärvalet - 2009-11-12, 17:59

xx

Senast redigerad av AdamSvensson den 2011-01-26 klockan 19:26.

(#7) Gammal
Fredrik Eldh Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #179366
Standard RE: Upprop angående primärvalet - 2009-11-12, 18:00

Citat:
Vi är inte för algoritmkvotering, vi tycker att en valberedning skulle ha bedömt på samma sätt som man bedömer geografisk spridning, utbildning, erfarenhet, intresseområden etc. Då hade vi kunnat få en mångfaldig lista med hög kompetens på flera olika områden.
Jag tror att det finns en stor risk att listan skulle inte blivit så mångfaldig som ni hoppas. Till exempel, hur många av partiets funktionärer runtom i landet är kvinnor?

(#8) Gammal
Ingi Inte uppkopplad

Ingis avatar

Reg.datum: Sep 2009

Länk: #179373
Standard RE: Upprop angående primärvalet - 2009-11-12, 18:10

Nu blev jag jättetrött och lite ledsen. Inte nog med att mina två toppkandidater vägrar ställa upp i valet och att ett antal andra "nära toppkandidater" inte har nominerat sig. Dessförutom så dras nomineringsprocessen och primärvalet ut i evigheter, om det nu blir något primärval.

Just nu känner jag personligen att jag inte orkar engagera mig i listornas utformning, utan att jag bara accepterar den lista som kommer fram, oavsett hur den kommer fram, om den nu någonsin kommer fram.

Min stilla undran är: Är det så här rörigt även i gammel-partierna?

(#9) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #179374
Standard RE: Upprop angående primärvalet - 2009-11-12, 18:17

Instämmer i ovanstående att ställa Män och Kvinnor mot varandra på det viset är fel.
Före Rick och Anna & co går ut och säger "vi ska ha 40 kvinnor som kandiderar" så anser jag att de på förhand skulle kollat upp att så många verkligen var intresserade.

Att sen ändra tidsplanen anser jag också är fel.

Detta hade kunnat skötas mycket snyggare.
//Peter

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

(#10) Gammal
Andreas Käiväräinen Inte uppkopplad

Andreas Käiväräinens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #179376
Standard RE: Upprop angående primärvalet - 2009-11-12, 18:21

Jag välkommnar förslaget och ställer mig till helhjärtat bakom det! Det här hade inte kunnat sagt bättre.

Tack Ellen Söderberg
Isabella Lemoine
Karin Elofsson
Klara Ellström
Klara Tovhult
Marit Deldén
Sandra Grosse
och
Victoria Westberg

/// combatt

52 52 46 58 - http://www.lurig.se
  Skicka ett meddelande via MSN till Andreas Käiväräinen  

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
02. Upprop och fastställande av röstlängd för mötet Mårten Fjällström Färdigbehandlade frågor 1 2009-10-20 10:10
327 biografägare i upprop mot filmpirater Winston Smith PP i media 21 2008-11-04 11:33
C och fp skakas av nya FRA-upprop Fredrika PP i media 1 2008-09-08 17:10
02. Upprop och fastställande av röstlängd Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 2 2006-04-08 11:14
Upprop! Magnus Adrian Fram till valet 2006 i Västmanlands län 2 2006-02-02 19:12