Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mirfak Inte uppkopplad

Mirfaks avatar

Reg.datum: Feb 2009
Standard Emma Ershag (#19049) - 2009-11-12, 19:25

Emma Ershag

Citat:
Jag vill till riksdagen både för min egen & din skull. Jag vill kunna maila kvinnokliniken utan att FRA läser det, stoppa övervakningssamhället! Låt inte patent begränsa u-länders möjligheter att bli i-länder. Kreatörer behöver inte få betalt 70år efter sin död, inga andra får det.
Mirfaks Memoarer

För er som vill läsa lite mer

Mail: emma.ershag@piratpartiet.se

Svara med citat
  (#2) Gammal
maloki Inte uppkopplad

malokis avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #179575
Standard RE: Emma Ershag (#19049) - 2009-11-13, 11:00

Vad har du för egenskaper som du anser kommer gynna Piratpartiets riksdagsgrupp?

Marie Axelsson, Riksdagskandidat
Läs min kandidatur text är
Kampanjsida
marie.axelsson@piratpartiet.se
#piratpartiet, #ungpirat, #karlstad, #gothenburg @ irc.piratpartiet.se

Svara med citat
  (#3) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #179661
Standard RE: Emma Ershag (#19049) - 2009-11-13, 15:46

När du kommer in i riksdagen

1. vilket utskott vill du sitta i ?
2. varför anser du lämpad att sitta där ?
3. varför vill du sitta där ?

Det viktigaste jobbet en riksdagsledamot gör är faktiskt att påverka de lagar som genomarbetas i utskotten så där görs det verkliga arbetet i riksdagen.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Dexe Inte uppkopplad

Dexes avatar

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #179729
Standard RE: Emma Ershag (#19049) - 2009-11-13, 20:36

Hej Emma,

I upphovsrätten idag finns något som kallas en moralisk rättighet för upphovsrättsinnehavaren. Om Piratpartiet kommer in i riksdagen och ska reformera/ta bort upphovsrätten, hur skulle du ta dig an frågan om de moraliska rättigheterna?

----------------------------------------------------------------
Riksdagskandidat för Piratpartiet 2010
Kandidat till kommunfullmäktige i Lund
Vice Mediaansvarig för Piratpartiet
Ordförande för Piratstudenterna i Lund

http://jacobdexe.wordpress.com - Ur ett piratideologiskt Perspektiv
  Skicka ett meddelande via MSN till Dexe  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Leo Inte uppkopplad

Leos avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #180070
Standard RE: Emma Ershag (#19049) - 2009-11-15, 09:35

Hej!

Vilka erfarenheter har du av medborgarrättsdebatten? FRA-debatten? IPRED? Har du kunskaper som kan hjälpa dig i en dylik debatt?

Har du exempel på där du framträder i media?

Om du skulle placera dig själv på en social skala från 1-10, var skulle du hamna?

Tack på förhand!

Svara med citat
  (#6) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #180301
Standard RE: Emma Ershag (#19049) - 2009-11-15, 23:59

Om jag råkar ut för något som jag anser skulle vara förnedrande och pinsamt på stan, så skulle min första tanke vara "hoppas ingen filmade mig". Jag skulle alltså vara mest rädd för att det har filmats med någons mobiltelefon och liknande så det sprids och jag skulle bli en "skogsturken" som det sprids olika varianter av på nätet tex. Jag passar mig alltså för hur jag beter mig och känner mig som i ett övervakningssamhälle, fast av alla privatpersoner som går omkring beredd att filma. Inte av staten.

Gör du någon skillnaden på allvarligheten i denna känslan/rädslan som jag har att bli övervakad av privatpersoner och känslan av att bli övervakad av staten? Tycker du att den ena är mer allvarlig?

Svara med citat
  (#7) Gammal
Oldpirate Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #180397
Standard RE: Emma Ershag (#19049) - 2009-11-16, 01:52

Ershag!

Här kommer några frågor av allmän karaktär med bäring på att ni blivit folkvald:

1. Kommer ni att agera efter eget huvud (jag tycker ...) eller agera efter vad folket inom PP tycker ( vi inom PP tycker ...)?
2. Är ni för eller emot enkätprocesser i partiets politiska samverkansfrågor?
3. Hur mycket tid avser ni att avsätta för ert politiska engagemang avseende PP?
4. Kommer ni att ha andra uppdrag vid sidan om ert politiska uppdrag?
5. Har ni en jobb idag som ni kommer att avsäga er som folkvald?
6. Kommer ni att jobba heltid som folkvald politiker även om heltiden blir 12-16 timmar per dygn?
7. Kommer ni att driva PP:s sakpolitik mär än väl påläst?
8. Är ni dokumenterat bra på att debattera och argumentera?
9. Har ni familj med barn mellan 1-18 år?
10: Varför kandiderar ni till riksdagen 2010?

Svara med citat
  (#8) Gammal
berinder Inte uppkopplad

berinders avatar

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #180668
Standard RE: Emma Ershag (#19049) - 2009-11-16, 21:36

Emma har problem att logga in på forumet och har bett mig posta länk till svar på era frågor på hennes blogg.

leif.ershag@piratpartiet.se| 070-2899501
  Skicka ett meddelande via ICQ till berinder Skicka ett meddelande via MSN till berinder  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Idioten/ U Do News Inte uppkopplad

Idioten/ U Do Newss avatar

Reg.datum: Oct 2009

Länk: #180753
Standard RE: Emma Ershag (#19049) - 2009-11-17, 03:07

Hej, jag har en fråga angående följande uttalande angående Piratpartiets plan att påverka lagen som finns dokumenterat på Youtube.

Rick Falkvinge i Arvika 4
http://www.youtube.com/watch?v=u7jJQ...eature=related

I följande klipp (se ovanstående länk) säger Rick Falkvinge, tid: 2:37:

?När Sverige ändrar så kan inte USA sätta in handelssanktioner för vi är med i EU och just i det här fallet är det en otrolig fördel, därför det betyder att, försöker de handelssanktioner emot Sverige, så kommer EU där som en gigantisk sköld. Och EU har starkare ekonomi än USA. Det betyder att en handelssanktion emot EU skadar USA mer än Europa. Samtidigt som lagarna här är på nationell nivå här i Sverige.?

Slut citat, tid: 2:50.

Den grundläggande planen enligt Piratpartiet är att först ta minst 1 mandat i EU valet vilket ni lyckats med. Steg 2 är nu att ta minst ett mandat i Riksdagsvalet så att Piratpartiet tar en vågmästarroll. Hotet som ofta framförs om Sverige skulle ändra lagen om fildelning, så att man kan få kopiera och dela med sig av alla medier över Internet, är just att USA skulle sätta in handelssanktioner emot Sverige.

Men enligt piratpartiet, så kommer Sverige att bli skyddat av EU, som kommer att förhindra att handelsaktioner sker emot Sverige.
Men hur trovärdigt är detta antagande egentligen. Vi vet att det redan nu finns EU politiker som Christoffer Fjellner som vill införa fri handel mellan EU och NAFTA. Han är knappast ensam, allt pekar på att detta blir verklighet.

Dagens vallöfte: En energiinjektion behövs för globaliseringen och handeln över gränserna. Jag vill ha frihandelsavtal mellan EU och NAFTA!
http://www.fjellner.eu/dagens-vallof...-eu-och-nafta/

Om detta införs så tror jag knappast att Sverige kommer att bli skyddat av EU emot USA. Dessutom är det redan idag stort ekonomiskt samarbete mellan EU och USA, hade EU varit ekonomiskt självständigt hade vi ju inte påverkats märkbart av krisen i USA. Men det har vi gjort i EU, så även i Sverige.

Dessutom kan man fråga sig om vad det är för mening med att förlita sig på en beskyddare som EU när både Ipred och FRA lagen kommit igenom trots medlemskap i EU. Dessutom bygger Ipred på ett Eu direktiv.

IPRED
http://frapedia.se/wiki/IPRED

Vi har även Stockholmsprogrammet som vill förbjuda terroristpropaganda och nu Lissabonfördraget.
Du känner kanske till saker som, Flexibilitetsklausulen och passarellen, dessa verktyg kommer tillsammans med Lissabonfördraget att ge EU möjlighet att ändra vilka lagar de vill, utan att folket kommer att få rösta om det. Det innebär också att lagar som har blivit genomröstade på nationell nivå, kommer att kunna bli ändrade av EU utan någon ny omröstning. Så vad spelar det för roll vad vi lyckas rösta igenom för lagar på nationell nivå i Sverige. Lissabonfördraget kan köra över våra beslut i Sverige när de vill.

EU-konstitutionen
http://sv.euabc.com/word/298

Flexibilitetsklausul
http://sv.euabc.com/word/499

Passarell
http://sv.euabc.com/word/777

Med tanke på allt detta så frågar jag mig om det verkligen är trovärdigt att Piratpartiets grundläggande plan att ändra lagen om fildelning kommer att fungera genom att bli skyddade av EU och sedan sprida den svenska lagen till övriga EU länder. Är det inte mer trovärdigt att EU kommer sätta press på att Sverige ska anpassa sig till övriga länder. Med tanke på att EU är på väg att bli en superstat och att det dessutom finns EU politiker som vill utöka handeln med Nafta. Om nu dollarn kraschar, vilket det ser ut att göra, så kommer just röster framförallt ifrån Kina att höjas att man ska genomföra en världsvaluta. Om vi går emot en gemensam världsekonomi så har jag ännu mer svårt att se att Sverige kan bli skyddat av EU emot USA.

Dollar Falls Most in Month as China Urges New Reserve Currency
http://www.bloomberg.com/apps/news?p...d=aQ.zWVPnOYYg

Dessutom har jag svårt att se att EU är ett beskydd av Sverige överhuvudtaget. Lissabonfördraget är här och de kan ändra vilka lagar de vill oavsett vad vi bestämmer i Sverige, tack vare Flexibilitetsklausulen och passarellen. Hur länge kan du som Piratpartist förhålla dig neutralt till EU? Vad krävs för att du ska kräva uträde ur EU? Hur ska piratpartiets plan fungera när medlemskap i EU ingår i planen, nu när Lissabonfördraget har trädit i kraft?

Tackar i förhand för Svar

Mvh

U Do News

Ja, det är jag som är idioten som du ska skratta åt...

U Do News
http://www.udonews.com/videos/671/welcome-to-u-do-news

Svara med citat
  (#10) Gammal
Idioten/ U Do News Inte uppkopplad

Idioten/ U Do Newss avatar

Reg.datum: Oct 2009

Länk: #180990
Standard RE: Emma Ershag (#19049) - 2009-11-17, 17:02

Hej, har även ytterliggare en fråga. (se även min förra frågeställning ovan)

Hur ställer du dig till möjligheten att Piratpartiet skall expandera sin politik utifrån sina kärnvärden? Samt hur skulle du vilja gå till väga i den frågan. Innan du svarar på frågan skulle jag vilja att du fördjupa dig i resonemanget i länken nedan, där ekonomibloggen, nr 1 på bloggtoppen, "Cornucopia?" resonerar om saken. Läs även Rick Falkvinges artikel om ekonomin som ingår som länk i följande artikel. Vad anser du om resonemanget efter att du läst texten i länken "Dags för Piratpartiet att expandera sin politik?"

Dags för Piratpartiet att expandera sin politik?
http://cornubot.blogspot.com/2009/06...ndera-sin.html

Ja, det är jag som är idioten som du ska skratta åt...

U Do News
http://www.udonews.com/videos/671/welcome-to-u-do-news

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Leif Ershag RUTROS Utfrågning och diskussion 7 2010-04-18 13:32
Hallå där Leif Ershag berinder PP i media 2 2010-03-15 14:04
Leif Ershag (#15866) berinder [J-L] 44 2010-01-14 09:44
Emma är internationell liaison Rick Falkvinge Allmän information och frågor 18 2006-06-30 01:47
Kanditatur - Marie Andersson (emma) infinite_emma Valsedlar 2006 (STÄNGD) 13 2006-04-09 17:01