Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
lyml Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008
Standard Benjamin Ingberg (#9876) - 2009-11-12, 22:23

Benjamin Ingberg

Citat:
Jag heter Benjamin Ingberg och går under nicket lyml. För närvarande läser jag Y-programmet på Linköpings universitet och är IT-konsult vid sidan av. Jag har tidigare erfarenhet av sektions- och kårpolitik och är för närvarande med i kårfullmäktige för LinTek.
Blogg: Lymls tvåöring

För att se en kandidaturtext på mer än 300 tecken så rekommenderar jag er att läsa min blogg.

EDIT: lagade död länk

Allt må vara godtyckligt, men vi måste alltid komma ihåg vilket samhälle vi strävar efter.

Svara med citat
  (#2) Gammal
DanNilsson Inte uppkopplad

DanNilssons avatar

Reg.datum: Nov 2009

Länk: #179550
Standard RE: Benjamin Ingberg (#9876) - 2009-11-13, 08:47

Hej Benjamin.
Hur ser du som kåraktiv på avskaffandet av kårobligatoriet?

(#3) Gammal
lyml Inte uppkopplad

Länk: #179635
Standard RE: Benjamin Ingberg (#9876) - 2009-11-13, 14:59

Positivt, föreningsfrihet är en viktig demokratisk rättighet och att det är frivilligt att gå med i sin kår legitimerar verksamheten på ett annat sätt. Som det är nu så har kårerna skött sin verksamhet i bakgrunden utan behov av att visa vad de faktiskt erbjuder studenterna.
Medan denna förändring tvingas kårerna att rationalisera sin verksamhet och erbjuda mervärde åt studenterna.

Det som verkligen inte har varit positivt dock är att denna fråga har svängt fram och tillbaka mellan valen, antingen avskaffar man kårobligatoriet eller så behåller man det. Att förbereda för ett byte skapar mycket onödigt arbete för kårerna när ingenting händer.

I övrigt så bör kårerna klara sig ekonomiskt, under åren har kårerna byggt upp inkomster från näringslivet som bör kunna täcka de flesta ekonomiska hålen.

Allt må vara godtyckligt, men vi måste alltid komma ihåg vilket samhälle vi strävar efter.

Svara med citat
  (#4) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #179653
Standard RE: Benjamin Ingberg (#9876) - 2009-11-13, 15:33

När du kommer in i riksdagen

1. vilket utskott vill du sitta i ?
2. varför anser du lämpad att sitta där ?
3. varför vill du sitta där ?

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Dexe Inte uppkopplad

Dexes avatar

Länk: #179717
Standard RE: Benjamin Ingberg (#9876) - 2009-11-13, 20:31

Hej Benjamin,

I upphovsrätten idag finns något som kallas en moralisk rättighet för upphovsrättsinnehavaren. Om Piratpartiet kommer in i riksdagen och ska reformera/ta bort upphovsrätten, hur skulle du ta dig an frågan om de moraliska rättigheterna?

----------------------------------------------------------------
Riksdagskandidat för Piratpartiet 2010
Kandidat till kommunfullmäktige i Lund
Vice Mediaansvarig för Piratpartiet
Ordförande för Piratstudenterna i Lund

http://jacobdexe.wordpress.com - Ur ett piratideologiskt Perspektiv
  Skicka ett meddelande via MSN till Dexe  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Beauty_bus Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #179904
Standard RE: Benjamin Ingberg (#9876) - 2009-11-14, 13:21

Hej Benjamin,
Vad är dina starkaste egenskaper som du kommer tillföra riksdagsgruppen?

Svara med citat
  (#7) Gammal
lyml Inte uppkopplad

Länk: #179947
Standard RE: Benjamin Ingberg (#9876) - 2009-11-14, 16:08

Citat:
AndersLindbäck (2009-Nov-13)När du kommer in i riksdagen
1. vilket utskott vill du sitta i ?
2. varför anser du lämpad att sitta där ?
3. varför vill du sitta där ?
Mer eller mindre långsökt kan man nog passa in pirapartiets politik i alla utskotten, men det utskott jag finner mest intressant är justitieutskottet. Helst vill jag sitta i justitieutskottet, då justitieutskottet är den mest närliggande instansen då det gäller rättssäkerhet så är detta utskott det utskott som skulle ha mest inflytande på frågor som kränker den svenska rättssäkerheten. Därför skulle det behövas pirater där som kan delge inflytande och ge ett integritetsperspektiv på besluten.

Mina kvalifikationer är mitt brinnande intresse för frågan och och mina lekmannakunskaper inom ämnet. Jag har dock ingen formell högre utbildning inom ämnet.

Svara med citat
  (#8) Gammal
lyml Inte uppkopplad

Länk: #179948
Standard RE: Benjamin Ingberg (#9876) - 2009-11-14, 16:08

Citat:
Dexe (2009-Nov-13)Hej Benjamin,
I upphovsrätten idag finns något som kallas en moralisk rättighet för upphovsrättsinnehavaren. Om Piratpartiet kommer in i riksdagen och ska reformera/ta bort upphovsrätten, hur skulle du ta dig an frågan om de moraliska rättigheterna?
Mig vetterligen har de moraliska rättigheterna aldrig varit något problem och ingenting som piratpartiet kampanjat emot. Då jag inte känner till något missbruk av de moraliska rättigheterna så ser jag ingen anledning till att vi ska ändra på dem.

Svara med citat
  (#9) Gammal
lyml Inte uppkopplad

Länk: #179949
Standard RE: Benjamin Ingberg (#9876) - 2009-11-14, 16:09

Citat:
Beauty_bus (2009-Nov-14)Hej Benjamin,
Vad är dina starkaste egenskaper som du kommer tillföra riksdagsgruppen?
Rent politiskt så är det min drivenhet och min förmåga att uttrycka mig formelt som är de mest värdefulla egenskaperna i detta sammanhang. Jag har även viss politisk erfarenhet från min studenkår där jag är med i Linköpings teknologers studentkårs fullmäktige. Som medlem i fullmäktige representerar jag 8k studenters åsikter mot stat, kommun, lärosäte och andra studentkårer.

Ett uttalande som förmodligen inte säger så mycket till personer utan akademisk bakgrund eller förståelse för vad kårerna gör men ändå bör nämnas.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #180288
Standard RE: Benjamin Ingberg (#9876) - 2009-11-15, 23:53

Om jag råkar ut för något som jag anser skulle vara förnedrande och pinsamt på stan, så skulle min första tanke vara "hoppas ingen filmade mig". Jag skulle alltså vara mest rädd för att det har filmats med någons mobiltelefon och liknande så det sprids och jag skulle bli en "skogsturken" som det sprids olika varianter av på nätet tex. Jag passar mig alltså för hur jag beter mig och känner mig som i ett övervakningssamhälle, fast av alla privatpersoner som går omkring beredd att filma. Inte av staten.

Gör du någon skillnaden på allvarligheten i denna känslan/rädslan som jag har att bli övervakad av privatpersoner och känslan av att bli övervakad av staten? Tycker du att den ena är mer allvarlig?

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är