Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Urban Sundström Inte uppkopplad

Urban Sundströms avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Urban Sundström (#273) - 2009-11-18, 20:36

Citat:
Oldpirate (2009-Nov-16)Sundström!
Här kommer några frågor av allmän karaktär med bäring på att ni blivit folkvald:
1. Kommer ni att agera efter eget huvud (jag tycker ...) eller agera efter vad folket inom PP tycker ( vi inom PP tycker ...)?
Jag agerar efter vad folket i PP tycker, och kommer att delta i utformandet av PP politik i framtiden.

Citat:
2. Är ni för eller emot enkätprocesser i partiets politiska samverkansfrågor?
Jag är för enkätprocesser, dvs att man frågar medlemmar i olika frågor.

Citat:
3. Hur mycket tid avser ni att avsätta för ert politiska engagemang avseende PP?
Avsevärd tid, svårt att uppskatta i antal timmar per dag.

Citat:
4. Kommer ni att ha andra uppdrag vid sidan om ert politiska uppdrag?
Nej, inte efter vad jag avser idag.

Citat:
5. Har ni ett jobb idag som ni kommer att avsäga er som folkvald?
Jag hoppas kunna vara tjänstledig från mitt nuvarande statliga jobb på Banverket.

Citat:
6. Kommer ni att jobba heltid som folkvald politiker även om heltiden blir 12-16 timmar per dygn?
Jag kommer att arbeta så mycket som jag orkar med, med avseende på hälsa och familj.

Citat:
7. Kommer ni att driva PP:s sakpolitik merr än väl påläst?
Jag avser vara påläst.

Citat:
8. Är ni dokumenterat bra på att debattera och argumentera?
Vilken typ av dokumentation avses ? Jag har ingen sådan dokumentation.

Citat:
9. Har ni familj med barn mellan 1-18 år?
Ja, dotter som fyller 17 strax före valet.

Citat:
10: Varför kandiderar ni till riksdagen 2010?
Piratpartiet behövs i riksdagen.

Hälsn. Urban
  Skicka ett meddelande via ICQ till Urban Sundström Skicka ett meddelande via MSN till Urban Sundström Skicka ett meddelande via Skype™ till Urban Sundström  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Stefan Flod Inte uppkopplad
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Länk: #181877
Standard RE: Urban Sundström (#273) - 2009-11-20, 11:43

Riksdagens ledamöter har ett grundarvode på 55 000 kronor i månaden. Om du blir folkvald riksdagsledamot vad tänker du då göra med arvodet?

Kan du tänka dig en partiskatt på 30-40%?

tel:0760-18 89 18
http://stefanflod.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Stefan Flod  
Svara med citat
  (#3) Gammal

Urban Sundströms avatar

Länk: #181953
Standard RE: Urban Sundström (#273) - 2009-11-20, 18:10

Citat:
Stefan Flod (2009-Nov-20)Riksdagens ledamöter har ett grundarvode på 55 000 kronor i månaden. Om du blir folkvald riksdagsledamot vad tänker du då göra med arvodet?
Kan du tänka dig en partiskatt på 30-40%?
Ja, jag kan tänkta mig en partiskatt på 30-40 %, dvs 15000 till 20000 kr.

Det bör dock bestämmas innan valet, helst innan valsedlarna spikas. Då vet vi alla vilka som hamnar på valbar plats dvs kommer in i riksdagen beroende på hur många procent PP får.

Hälsn. Urban
  Skicka ett meddelande via ICQ till Urban Sundström Skicka ett meddelande via MSN till Urban Sundström Skicka ett meddelande via Skype™ till Urban Sundström  
Svara med citat
  (#4) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Länk: #182038
Standard RE: Urban Sundström (#273) - 2009-11-20, 18:32

Jag ber om ursäkt om några av frågorna är dubblerat från tidigare frågor du fått, hoppa gärna över den i så fall. (Känns någon fråga lite för besvärlig eller tidskrävande ser jag inga problem med att du hoppar över dessa heller.) Frågorna kommer att postas hos samtliga kandidater.

1. Ett liv i offentligheten kan ibland vara ganska krävande. Har du haft några funderingar kring vad detta kan innebära och hur i så fall förbereder du dig för att tackla eventuella negativa aspekter av det? Finns det något som Piratpartiet skulle kunna göra för att stötta i en sådan situation som du ser det?

2. Saknar du någonting från partiet vad gäller stöd i den här kandidaturprocessen? Vad skulle du gjort annorlunda hade du haft möjlighet att bestämma processen själv?

3. Finns det några saker i Piratpartiets (iofs korta) historia som du känner att vi behöver lära oss något från och förbättra? Är även nyfiken på om om du anser att något funkat ovanligt bra, som du känner att partiet ska fortsätta göra?

4. Hur har du engagerat dig i Piratpartiets frågor fram tills nu?

5. Har du några förebilder inom partiet som du tycker gör särskilt bra ifrån sig?

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Carl Johan Rehbinder Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2009

Länk: #182160
Standard RE: Urban Sundström (#273) - 2009-11-21, 04:56

Att bli riksdagsledamot för Piratpartiet innebär en hård partipiska, i syfte att upprätthålla vågmästarstrategin.

Det betyder också att du måste rösta mot din personliga övertygelse ibland.

Finns det några frågor, som i dagsläget inte räknas bland piratfrågorna, som om de kom upp till votering, skule leda till att du under inga omständigheter skulle kunna rösta med regeringsalliansen?

Så pass att du hellre skulle avgå från din post än att rösta med, alternativt rösta mot din riksdagsgrupp?

Jag ger dessa båda alternativ, eftersom somliga av ren lojalitet aldrig skulle kunna tänka sig att frångå PP:s vågmästarstrategi att alltid rösta med regeringsalliansen i alla frågor förutom just piratfrågor - genom att avgå slipper man rösta mot sin övertygelse.

Så - vad skulle kunna bli en sådan ödesfråga för dig?

Svara med citat
  (#6) Gammal
Gammelpiraten Inte uppkopplad

Gammelpiratens avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #182292
Standard RE: Urban Sundström (#273) - 2009-11-21, 10:25

Dessa två frågor ställs till alla kandidater.
Du har liksom många fått en fråga ”Kommer ni att jobba heltid som folkvald politiker även om heltiden blir 12-16 timmar per dygn?”. Många av kandidaterna har svarat på denna fråga att de kommer att arbeta fulltid i olika form.

Om vågmästarstrategin fungerar i någon form så kommer inte närvaron för att trycka på knappar i riksdagssalen behövas. Detta beroende på kvittningssystemet. Kvittningssystemet innebär att när en ledamot är borta från ena blocket så tar det andra blocket ut en av sina ledamöter så att balansen inte förändras mellan blocken.

Fråga 1. Så vad har du tänkt att göra under den tid som står till förfogande?

Däremot är det högst sannolikt att det block som piratpartiet stöder kräver att man har en ledamot i varje utskott för att kunna få fram ett förslag till riksdagsbeslut, dvs man vill lägga fram utskottets (dvs utskottsmajoritetens) beslut. Man kommer aldrig acceptera ett system där reservationerna alltid vinner i Riksdagen.

Oavsett om vågmästarstrategin fungerar eller inte så menar jag att det finns piratfrågor inom i stort sett alla samhällsområden. Det finns både synliga och osynliga band mellan alla samhällsfunktioner. Allt detta behandlas politiskt i de olika utskotten efter deras verksamhetsområden.

Jag menar därför att det är av synnerligen viktigt att man utifrån varje utskotts verksamhetsområde har någon slags piratstrategi. Jag är övertygad om att man måste hitta en fråga som berör piratpartiets grundideologi utifrån varje riksdagsutskotts verksamhetsområde. Både utifrån frågor som kan komma i valrörelsen samt ställningstaganden som kan dyka upp i utskottsarbetet.

”Så länge regeringen driver våra frågor med kraft stöder vi den reservationslöst i alla andra frågor.” är en del av strategin. Det betyder: Driver ni inte våra frågor med kraft så kommer vi rösta emot er vid nästa förtroendeomröstning. Hur ord skrivs och hur meningar formuleras är ibland synnerligen viktigt. För det mesta bara viktigt. För att bevaka att det block man stöder formulerar sig enligt våra tankar krävs det att man deltager i utskottsarbetet.

Fråga 2. Har du någon idé om vad som kan beröra piratideologi i något utskotts verksamhetsområde?, så vore det bra att denna läggs ut för fortsatt tankeverksamhet.

Om du inte tror att de problem som finns i samhället, och som Piratpartiet uppmärksammat och som egentligen är Piratpartiet, har några kopplingspunkter eller orsakssamband med övriga samhället i form av politik, marknad och/eller social/kulturell struktur så räcker det att svara på fråga 1.

”Riksdagsarbetet” och ”Riksdagsordningen” (riksdagen.se) ger viss information vad man har för skyldigheter som riksdagsledamot.

Mvph (med vänligaste pirathälsning)

Anders

Svara med citat
  (#7) Gammal

Urban Sundströms avatar

Länk: #182321
Standard RE: Urban Sundström (#273) - 2009-11-21, 12:17

Citat:
infinite_emma (2009-Nov-20)Jag ber om ursäkt om några av frågorna är dubblerat från tidigare frågor du fått, hoppa gärna över den i så fall. (Känns någon fråga lite för besvärlig eller tidskrävande ser jag inga problem med att du hoppar över dessa heller.) Frågorna kommer att postas hos samtliga kandidater.
Citat:
1. Ett liv i offentligheten kan ibland vara ganska krävande. Har du haft några funderingar kring vad detta kan innebära och hur i så fall förbereder du dig för att tackla eventuella negativa aspekter av det? Finns det något som Piratpartiet skulle kunna göra för att stötta i en sådan situation som du ser det?
Det är att ha möjlighet att kunna prata av sig. Det kanske finns utbildade psykologer eller beteendevetare som kan hjälpa till inom Piratrörelsen. Sedan så är det ju bra om det finns riktlinjer hur man gör om det börjar kännas jobbigt.

Citat:
2. Saknar du någonting från partiet vad gäller stöd i den här kandidaturprocessen? Vad skulle du gjort annorlunda hade du haft möjlighet att bestämma processen själv?
Det kanske skulle vara att Kretsledaren kallar till möte om detta. I Gävleborg är det för få möten. Fler Piratfika behövs.

Citat:
3. Finns det några saker i Piratpartiets (iofs korta) historia som du känner att vi behöver lära oss något från och förbättra? Är även nyfiken på om om du anser att något funkat ovanligt bra, som du känner att partiet ska fortsätta göra?
Forumet har funkat bra. Dock behövs det möten där man kan lära medlemmar med mindra datorvana hur man gör. Alla är inte födda till att förstå hur man skriver i forum, eller kommenterar på bloggar, eller kommer igång med Skype.

Jag vet att Centern och/eller Folkpartiet haft "bli politiker"-kurser. Efter vad jag hörde i radio så var det mer allmän kunskap om vad det innebär att engagera sig politiskt, inte enbart vad som gäller för partiet som ordnade kursen.

Citat:
4. Hur har du engagerat dig i Piratpartiets frågor fram tills nu?
Första halvåret 2006 var jag valkretsledare för Gävleborg. Sedan blev jobbet med att distribuera valsedlar för stressande, så då steg jag av. Sedan under 2008 blev jag kommunledare i Sandviken. Nu är jag vice kommunledare och det känns OK. Jag är aktiv med att Pusha blogg-texter som jag tycker bra. Det gör jag på http://www.pusha.se/medlemmar/sunurb01. Detta är ett sätt att sprida info om piratpartiet.

Jag har även deltagit i demomstrationer, oftast i Stockholm, eftersom det inte arrangerats några i Gävle/Sandviken än.
Jag har som sagt även jobbat med valsedeldistribution både 2006 och 2009.

Citat:
5. Har du några förebilder inom partiet som du tycker gör särskilt bra ifrån sig?
Rick är naturligtvis en som gjort fantastikt mycket både i Sverige och internationellt. Även du med bloggen opassande. Oscar Swartz är också en som jobbat bra med piratfrågor. Ritchie som jobbar med tekniken är också duktig. Christian och Amelia, samt Stefan Flood.

Hälsn. Urban
Svara med citat
  (#8) Gammal

Urban Sundströms avatar

Länk: #182323
Standard RE: Urban Sundström (#273) - 2009-11-21, 12:22

Citat:
Carl Johan Rehbinder (2009-Nov-21)Att bli riksdagsledamot för Piratpartiet innebär en hård partipiska, i syfte att upprätthålla vågmästarstrategin.
Det betyder också att du måste rösta mot din personliga övertygelse ibland.
Finns det några frågor, som i dagsläget inte räknas bland piratfrågorna, som om de kom upp till votering, skulle leda till att du under inga omständigheter skulle kunna rösta med regeringsalliansen?
Så pass att du hellre skulle avgå från din post än att rösta med, alternativt rösta mot din riksdagsgrupp?
Jag ger dessa båda alternativ, eftersom somliga av ren lojalitet aldrig skulle kunna tänka sig att frångå PP:s vågmästarstrategi att alltid rösta med regeringsalliansen i alla frågor förutom just piratfrågor - genom att avgå slipper man rösta mot sin övertygelse.
Så - vad skulle kunna bli en sådan ödesfråga för dig?
Jag kommer att rösta efter partipiskan. Om det kommer fram frågor som jag inte kan ställa upp på så avgår jag.
En sådan fråga skulle kunna vara att släppa all narkotika fri. Jag har erfarenhet av vad droger och alkohol kan ställa till med. Sådant är fruktansvärt. Men som sagt, det är svårt att ta ställning till något innan det har hänt. Förmodligen skulle Rick eller Anna och riksdagsgruppen kunna ha en dialog med mig om det blir aktuellt.

Hälsn. Urban
Svara med citat
  (#9) Gammal
cc Inte uppkopplad
Avstängd användare

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #183715
Standard RE: Urban Sundström (#273) - 2009-11-28, 00:33

Hej Urban

Fråga till kandidater rörande den pågående utomparlamentariska utfasningen av kontanter i det svenska samhället:

Mot bakgrund av nedanstående förhållanden, hur allvarligt ser Ni på den pågående utfasningen av kontanter?

Svarsalternativ:

1 - Bryr mig inte. Kontanterna för gärna försvinna för mig.
2 - Kontanterna skall vara kvar. Nuvarande lagstiftning räcker.
3 - Kontanter måste skyddas i grundlagen och kontantlösa bankkontor görs olagliga. Vet dock inte om detta är något för piratpartier att engagera sig i före valet 2010
4 - Som 3 - fast innan valet 2010
5 - Om Partistyrelsen omgående inte gör frågan om kontanternas skydd i grundlagar och banklagar till del av partiets kärnprogram kommer jag hyra en piratkostym, äntra styrelsens högkvarter och hota Rick med kölhalningen om han inte omedelbart gör skyddande av kontanter i grundlag till en av partiets kärnfrågor

Fakta 1: Statsmakten i form av riksdag, regering och riksbank har i dag överhänt så gott som all kontanthantering till privata banker och företag. I dag sköter det privata bankväsendet landets depåverksamhet av Sveriges mynt och sedlar (tidigare riksbankens uppdrag) som trycks av samma amerikanska företag som tillhandahåller de värdepapper USA:s privatkontrollerade riksbank, det s k Federal Reserve, trycker amerikanska dollarn på.

Riksbanken säljer Tumba Bruk till amerikansk sedelpapperstillverkare (riksbanken)
Den nya kontanthanteringen (riksbanken)
crane.se

Fakta 2: en koalition av starka intressegrupper kampanjar i dag hårt, bl a genom skrämseltaktik, för att kontanterna avskaffas.

Avskaffa kontanterna i samhället (DN)
Inga kontanter - inga rån (finansförbundet)
Kontantlöst i Almedalen (polisen)
Hur ska kontanthanteringen minskas?
Det är dyrt att betala - använder vi för mycket kontanter? (riksbanken)
Kontanter och betalningar - hur ser framtiden ut? (riksbanken)
kontantfritt.nu

Fakta 3: det privata bankväsendet och andra privata aktörer har redan inlett utfasningen av kontanter.

Inga kontanter på banken

Svara med citat
  (#10) Gammal
Gammelpiraten Inte uppkopplad

Gammelpiratens avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #184896
Standard RE: Urban Sundström (#273) - 2009-12-03, 11:43

Hur arbetar du/kommer du att arbeta konkret för att Piratpartiet skall komma in i riksdagen?
Se gärna frågan som att du ger tips/info till andra pirater hur de kan gå till väga.

På så sätt kan de också använda sig av de metoder du använder dig av. Och vad du vet/anser är effektivt. Utifrån den information som samlas kan vi bilda arbetsgrupper som bevakar vissa områden och/eller också ge idéer till alla grupper och individer som är aktiva.

Anna Troberg skriver idag 3/12:
Det händer massor i PP. Just nu förbereds det en massa saker i kulisserna och någon gång efter jul tror jag att vi kommer att få se en explosion av extern aktivitet. Då blir det dags för de andra partierna att huka sig. ...Vi är urbra på att samla information och ganska dåliga på att göra den lättillgänglig. Det handlar dels om hur var och en av oss kan kampanja under valåret, men också om hur information ska flöda smidigt och fritt inom partiet.”

Fundera först innan du tittar på mina förslag.

Här nedan följer en del av de områden som jag anser måste vara igång kontinuerligt. Ju närmare vi kommer valet desto mindre utrymme står till vårt förfogande. I varje media konkurrerar journalisterna med varandra för att få in sin artikel. Sedan konkurrerar alla media med varandra.
Konkurrensen är stenhård för att få in någonting.

Områden nedan är inte rangordnade

Områden: Nätets alla former. Vilka är viktiga?
Direktkontakt med journalister?
Motioner till kommuner och landsting?
Insändare, debattartiklar i papperstidningar?
Artiklar i diverse gratistidningar; tåg, flyg-tidningar etc?
Intervjuer i tidningar och annan media.
Kommentarer på andra partiers politiska utspel. Typ pressmeddelanden.
Kommentarer på aktuella händelser (som alltså kan kopplas till piratformer).
Sympatiskt inställda artister, musiker, etc.
Egna egenskaper som folk gillar (spela flöjt eller sjunga eller liknande)
Deltagande i evenemang typ marknader, skyltsöndagar, utställningar, events, osv

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kandidat Urban Juthberg Mjodvitner Kandidater Umeå kommun 0 2010-02-19 19:13
Ung pirat till Kina och World Urban Forum Christian Engström PP i media 9 2008-10-17 00:04
Foliehattarna har rätt: svar från Urban F Henry Rouhivuori Integritet och privatliv 1 2008-08-11 13:56
Urban Sundström kontaktperson för Gävleborg Krets 25 Urban Sundström 25. Gävleborgs län 0 2006-03-21 11:25