Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Dick W Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2009
Standard Dick Wase #16759 - 2009-11-15, 18:39

Dick Wase

Citat:
Mina viktigaste egenskaper är, att jag alltid ifrågasatt självklara "sanningar" och maktens rätt att styra oss "för vårt eget bästa". Jag är inte särskilt datakunnig, men historiskt bevandrad och anses vara en god talare.
http://www.oeisspeis.se/pdf/dick.pdf

Svara med citat
  (#2) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #180297
Standard RE: Dick Wase #16759 - 2009-11-15, 23:57

Vilken jätte du är!

Om jag råkar ut för något som jag anser skulle vara förnedrande och pinsamt på stan, så skulle min första tanke vara "hoppas ingen filmade mig". Jag skulle alltså vara mest rädd för att det har filmats med någons mobiltelefon och liknande så det sprids och jag skulle bli en "skogsturken" som det sprids olika varianter av på nätet tex. Jag passar mig alltså för hur jag beter mig och känner mig som i ett övervakningssamhälle, fast av alla privatpersoner som går omkring beredd att filma. Inte av staten.

Gör du någon skillnaden på allvarligheten i denna känslan/rädslan som jag har att bli övervakad av privatpersoner och känslan av att bli övervakad av staten? Tycker du att den ena är mer allvarlig?

Svara med citat
  (#3) Gammal
Oldpirate Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #180394
Standard RE: Dick Wase #16759 - 2009-11-16, 01:51

Wase!

Här kommer några frågor av allmän karaktär med bäring på att ni blivit folkvald:

1. Kommer ni att agera efter eget huvud (jag tycker ...) eller agera efter vad folket inom PP tycker ( vi inom PP tycker ...)?
2. Är ni för eller emot enkätprocesser i partiets politiska samverkansfrågor?
3. Hur mycket tid avser ni att avsätta för ert politiska engagemang avseende PP?
4. Kommer ni att ha andra uppdrag vid sidan om ert politiska uppdrag?
5. Har ni en jobb idag som ni kommer att avsäga er som folkvald?
6. Kommer ni att jobba heltid som folkvald politiker även om heltiden blir 12-16 timmar per dygn?
7. Kommer ni att driva PP:s sakpolitik mär än väl påläst?
8. Är ni dokumenterat bra på att debattera och argumentera?
9. Har ni familj med barn mellan 1-18 år?
10: Varför kandiderar ni till riksdagen 2010?

Svara med citat
  (#4) Gammal
Dick W Inte uppkopplad

Länk: #180613
Standard RE: Dick Wase #16759 - 2009-11-16, 18:44

Rent generellt gillar jag inte övervakning alls. Men detta med privatpersoners fotande och filmande är också intimt sammankopplat med den personliga friheten och integriteten. När vi rör oss i det allmänna rummet så är min grundsyn, att jag som individ inte har rätten att diktera för andra vad de ska göra - vilket också inkluderar fotograferande eller filmande. Jag är allmänt mot s k "skyddslagar", men däremot inte lagar som beivrar övergrepp och brott. Om någon alltså filmar eller fotar mig och sedan använder det i avsikt att förnedra eller skada mig så ska det kunna beivras. Men vi kan aldrig lagstifta eller "skydda" bort att obehagliga företeelser, och rent generellt så anser jag att man ska vara återhållsam med det offentliga övervakandet. Men det är ingen lätt fråga.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Dick W Inte uppkopplad

Länk: #180618
Standard RE: Dick Wase #16759 - 2009-11-16, 19:07

Hej Oldpirate!

Jag ska försöka svara på dina frågor.
1) Som jag säger i min närmare beskrivning så kan jag mycket väl tänka mig att lägga förslag som jag kanske sedan måste rästa emot själv. Det betyder att jag inte skulle frondera mot Piratpartiet (särskilt inte som jag är överens med partiet i dess frågor). Men däremot skulle jag kunna lägga förslag efter eget huvud i alla de frågor som partiet inte har någon linje i - bara för att väcka debatten och kunna kritisera andra partier i frågor som jag tycker de är ute och cyklar i (eftersom jag av och till arbetar som lärare skulle jag t ex kunna tänka mig att väcka frågor om skolpolitiken). Det skulle också kunna gälla frågor som går emot den regeringskonstellation som PP stödjer - så att jag följaktligen sedan måste rösta mot mina egna förslag.
2) Frågan har jag inte närmare funderat över. Kan du precisera den något mer?
3) Jag kan inte precisera exakt hur mycket tid. Den tid som jag har till förfogande utifrån de åtaganden jag för närvarande har (arbetar som mellanstadielärare f n och är dessutom uppe i ett bokpubliceringsprojekt om Gotlands kyrkor) som till och från tar en del tid.
4) Jag har bara tänkt mig att ha min förhållandevis blygsamma förlagsverksamhet vid sidan om de politiska uppdragen (om det nu skulle komma så långt), eftersom jag har ett åtagande att genomföra publicering av samtliga Gotlands kyrkor i häftesform (32 s/häfte).
5) Ja, jag kommer att sluta verka som lärare (vilket jag gör varje sommar eftersom jag inte har formell behörighet - anses dock vara en mycket bra lärare och har lysande vitsord från alla skolor jag arbetat på).
6) Jag kommer att jobba den tid som krävs. MIn arbetstid är redan nu ofta 12-16 timmar lång under vissa, begränsade perioder. Dessutom försöker jag delta i debatt på forum som Newsmill och Sourze (har ingen egen blogg).
7) Mer än väl påläst? Jag kommer att driva den påläst. Men rent tekniskt så är jag ganska dåligt insatt i Internettekniken. Min styrka ligger snarast i att jag har en historisk grund att stå på.
8) Svårt att säga dokumenterat. Jag anser (och en hel del med mig) att jag framgångsrikt har argumenterat på de forum jag nämnt, och jag brukar nog allmänt anses som en god debattör. Dessutom anses jag vara en god talare.
9) Jag har två söner, men de är äldre än 18 år (20 och 22, den äldre också medlem i PP).
10) Jag kandiderar därför att jag tror att jag är en orädd, kunnig och okonventionell person. Jag står fri från föreställningar om att jag skulle ha rätten att "veta i andras ställe". Jag är i grunden starkt kritisk mot många fenomen i Riksdagen, t ex detta att man där (och i regering) kan betsälla skräddarsydda underlag för lagar och beslut, som är vetenskapligt korrupta. Rent principiellt är jag motståndare till tvingande lagar på ideologiska beslut, och som histroiker kan jag se tydliga paralleller mellan den skrämselpolitik som idag förs för att införa lagar som t ex FRA och häxjakter så sent som i vår egen tid. Och jag menar att det måste finnas dem i riksdagen som törs framföra detta (vilket inga av de nu etablerade riksdagsledamöterna verkar göra). Jag tror helt enkelt att jag kan tillföra en ifrågasättande dimension i riksdagen.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Idioten/ U Do News Inte uppkopplad

Idioten/ U Do Newss avatar

Länk: #180750
Standard RE: Dick Wase #16759 - 2009-11-17, 03:05

Hej, jag har en fråga angående följande uttalande angående Piratpartiets plan att påverka lagen som finns dokumenterat på Youtube.

Rick Falkvinge i Arvika 4
http://www.youtube.com/watch?v=u7jJQ...eature=related

I följande klipp (se ovanstående länk) säger Rick Falkvinge, tid: 2:37:

?När Sverige ändrar så kan inte USA sätta in handelssanktioner för vi är med i EU och just i det här fallet är det en otrolig fördel, därför det betyder att, försöker de handelssanktioner emot Sverige, så kommer EU där som en gigantisk sköld. Och EU har starkare ekonomi än USA. Det betyder att en handelssanktion emot EU skadar USA mer än Europa. Samtidigt som lagarna här är på nationell nivå här i Sverige.?

Slut citat, tid: 2:50.

Den grundläggande planen enligt Piratpartiet är att först ta minst 1 mandat i EU valet vilket ni lyckats med. Steg 2 är nu att ta minst ett mandat i Riksdagsvalet så att Piratpartiet tar en vågmästarroll. Hotet som ofta framförs om Sverige skulle ändra lagen om fildelning, så att man kan få kopiera och dela med sig av alla medier över Internet, är just att USA skulle sätta in handelssanktioner emot Sverige.

Men enligt piratpartiet, så kommer Sverige att bli skyddat av EU, som kommer att förhindra att handelsaktioner sker emot Sverige.
Men hur trovärdigt är detta antagande egentligen. Vi vet att det redan nu finns EU politiker som Christoffer Fjellner som vill införa fri handel mellan EU och NAFTA. Han är knappast ensam, allt pekar på att detta blir verklighet.

Dagens vallöfte: En energiinjektion behövs för globaliseringen och handeln över gränserna. Jag vill ha frihandelsavtal mellan EU och NAFTA!
http://www.fjellner.eu/dagens-vallof...-eu-och-nafta/

Om detta införs så tror jag knappast att Sverige kommer att bli skyddat av EU emot USA. Dessutom är det redan idag stort ekonomiskt samarbete mellan EU och USA, hade EU varit ekonomiskt självständigt hade vi ju inte påverkats märkbart av krisen i USA. Men det har vi gjort i EU, så även i Sverige.

Dessutom kan man fråga sig om vad det är för mening med att förlita sig på en beskyddare som EU när både Ipred och FRA lagen kommit igenom trots medlemskap i EU. Dessutom bygger Ipred på ett Eu direktiv.

IPRED
http://frapedia.se/wiki/IPRED

Vi har även Stockholmsprogrammet som vill förbjuda terroristpropaganda och nu Lissabonfördraget.
Du känner kanske till saker som, Flexibilitetsklausulen och passarellen, dessa verktyg kommer tillsammans med Lissabonfördraget att ge EU möjlighet att ändra vilka lagar de vill, utan att folket kommer att få rösta om det. Det innebär också att lagar som har blivit genomröstade på nationell nivå, kommer att kunna bli ändrade av EU utan någon ny omröstning. Så vad spelar det för roll vad vi lyckas rösta igenom för lagar på nationell nivå i Sverige. Lissabonfördraget kan köra över våra beslut i Sverige när de vill.

EU-konstitutionen
http://sv.euabc.com/word/298

Flexibilitetsklausul
http://sv.euabc.com/word/499

Passarell
http://sv.euabc.com/word/777

Med tanke på allt detta så frågar jag mig om det verkligen är trovärdigt att Piratpartiets grundläggande plan att ändra lagen om fildelning kommer att fungera genom att bli skyddade av EU och sedan sprida den svenska lagen till övriga EU länder. Är det inte mer trovärdigt att EU kommer sätta press på att Sverige ska anpassa sig till övriga länder. Med tanke på att EU är på väg att bli en superstat och att det dessutom finns EU politiker som vill utöka handeln med Nafta. Om nu dollarn kraschar, vilket det ser ut att göra, så kommer just röster framförallt ifrån Kina att höjas att man ska genomföra en världsvaluta. Om vi går emot en gemensam världsekonomi så har jag ännu mer svårt att se att Sverige kan bli skyddat av EU emot USA.

Dollar Falls Most in Month as China Urges New Reserve Currency
http://www.bloomberg.com/apps/news?p...d=aQ.zWVPnOYYg

Dessutom har jag svårt att se att EU är ett beskydd av Sverige överhuvudtaget. Lissabonfördraget är här och de kan ändra vilka lagar de vill oavsett vad vi bestämmer i Sverige, tack vare Flexibilitetsklausulen och passarellen. Hur länge kan du som Piratpartist förhålla dig neutralt till EU? Vad krävs för att du ska kräva uträde ur EU? Hur ska piratpartiets plan fungera när medlemskap i EU ingår i planen, nu när Lissabonfördraget har trädit i kraft?

Tackar i förhand för Svar

Mvh

U Do News

----------------------------------------------------------------
Ja, det är jag som är idioten som du ska skratta åt...

U Do News
http://www.udonews.com/videos/671/welcome-to-u-do-news

Svara med citat
  (#7) Gammal

Länk: #180987
Standard RE: Dick Wase #16759 - 2009-11-17, 17:00

Hej, har även ytterliggare en fråga. (se även min förra frågeställning ovan)

Hur ställer du dig till möjligheten att Piratpartiet skall expandera sin politik utifrån sina kärnvärden? Samt hur skulle du vilja gå till väga i den frågan. Innan du svarar på frågan skulle jag vilja att du fördjupa dig i resonemanget i länken nedan, där ekonomibloggen, nr 1 på bloggtoppen, "Cornucopia?" resonerar om saken. Läs även Rick Falkvinges artikel om ekonomin som ingår som länk i följande artikel. Vad anser du om resonemanget efter att du läst texten i länken "Dags för Piratpartiet att expandera sin politik?"

Dags för Piratpartiet att expandera sin politik?
http://cornubot.blogspot.com/2009/06...ndera-sin.html

U Do News

Svara med citat
  (#8) Gammal
Dick W Inte uppkopplad

Länk: #181170
Standard RE: Dick Wase #16759 - 2009-11-17, 22:19

Hej U Do News!

För det första ser jag att du inte är partimedlem, och omröstningen här är en internfråga i partiet, så därför är jag lite betänkt över varför du egentligen ställer frågorna. Jag tror mig kunna utläsa att du är ganska kritisk till Piratpartiet, vilket du naturligtvis är i din fulla rätt att vara (om så skulle vara), men innan jag svarar kort på dina frågor vill jag ställa en motfråga. Vad är egentligen syftet med dina frågor här på forumet när du ändå inte ska delta i omröstningen?

Om vi suttit med facit i handen så vore världen mycket enklare att förutsäga. Det scenario som Rick målar upp finner jag högst rimligt av den anledningen att ramverket, även om ett frihandelsavtal nu skulle införas, ändå borde ge skydd, eftersom USA knappast kan rikta riktade sanktioner mot bara vårt land. Däremot så kan ju framtiden (och tyvärr inte helt otroligt) innebära just det du pekar på, att vad vi än beslutar här i vårt land så tvingas vi anpassa oss. Men, för att den risken finns kan man inte resignera.

Du frågar hur vi ska kunna vara skyddade om vi går i riktning mot en världsvaluta, vilket naturligtvis är en högst relevant fråga och ett scenario som jag själv inte är någon tillskyndare av. Men det hänger ju också samman med frågan du ställer till mig om hur länge jag som piratpartist kan förhålla mig neutral till EU. Blir det en världsvaluta så blir vi än mer som ett skal på ett stormigt hav än nu, och får än mindre möjlighet att ta egna beslut. Därför blir det lite ovidkommande med min inställning i frågan om Sveriges medlemskap i EU.

Som historiker tvivlar jag inte ett ögonblick på att maktcentraliceringen är den väg vi vandrar just nu (och när – sedan ”civilisationens” födelse har vi inte gjort det?), och man kan naturligtvis fråga sig vad det är för idé alls att ens försöka. Men trots de hinder som verkar oövervinneliga så har jag, trots min cynism, svårt att bara ge upp.

Angående om PP borde expandera sin politik så tror jag tvärtom att det är bra att inte göra det. Inte så att man får låsa sig till enbart de punkter som finns nu, men att man i stort sett ligger kvar inom integritetspolitiken. Att det finns en fruktansvärd kraft i den skrämselpolitik som förs idag ser man historiskt, eftersom det är samma skrämselpolitik som alla makthavare som strävat efter att konsolidera sin makt alltid har använt. Därför menar jag att en kamp mot dessa skrämselfrågor – som resulterar i ”skrämsellagar” som ska garantera maktkoncentration och -kontroll – som drivs idag också är en kamp mot maktcentralisering. Folk kanske i första hand ser till vart pengarna går, men då missar de en faktor som historiskt sett varit minst lika viktig för maktutövandet som ekonomin, nämligen skräckscenarier och häxjakter. De frågorna kommer alltid annars fram först i efterhand, när katastrofen redan är skedd, så när det nu finns en rörelse som försöker fokusera på det medan det pågår är det min åsikt att det inte ska fördunklas av att partiet börjar agera som vilket parti som helst. Då kommer det snart att slitas av interna strider och anpassa sig till den norm som styr andra partier. (Naturligtvis inräknar jag också PP:s kamp för informationsfriheten i kampen mot maktkoncentrationen).

Däremot skulle jag se det som en styrka om individuella riksdagsledamöter kunde stå fria att motionera fritt i Riksdagen – medvetna om att de kanske sedan skulle bli tvungna att rösta mot sina egna motioner. Dessutom anser jag att en riksdagsledamot, annat än i yttersta undantagsfall, borde sitta längre än två perioder. Det hänger samman med det gamla talesättet: ”makt korrumperar”.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Dick W Inte uppkopplad

Länk: #181171
Standard RE: Dick Wase #16759 - 2009-11-17, 22:20

Glöm min fråga om ditt syfte. Insåg just att alla tydligen står som "inte partimedlem".

Svara med citat
  (#10) Gammal

Länk: #181184
Standard RE: Dick Wase #16759 - 2009-11-17, 22:49

Citat:
Dick W (2009-Nov-17)
Hej U Do News!
För det första ser jag att du inte är partimedlem, och omröstningen här är en internfråga i partiet, så därför är jag lite betänkt över varför du egentligen ställer frågorna. Jag tror mig kunna utläsa att du är ganska kritisk till Piratpartiet, vilket du naturligtvis är i din fulla rätt att vara (om så skulle vara), men innan jag svarar kort på dina frågor vill jag ställa en motfråga. Vad är egentligen syftet med dina frågor här på forumet när du ändå inte ska delta i omröstningen?
Om vi suttit med facit i handen så vore världen mycket enklare att förutsäga. Det scenario som Rick målar upp finner jag högst rimligt av den anledningen att ramverket, även om ett frihandelsavtal nu skulle införas, ändå borde ge skydd, eftersom USA knappast kan rikta riktade sanktioner mot bara vårt land. Däremot så kan ju framtiden (och tyvärr inte helt otroligt) innebära just det du pekar på, att vad vi än beslutar här i vårt land så tvingas vi anpassa oss. Men, för att den risken finns kan man inte resignera.
Du frågar hur vi ska kunna vara skyddade om vi går i riktning mot en världsvaluta, vilket naturligtvis är en högst relevant fråga och ett scenario som jag själv inte är någon tillskyndare av. Men det hänger ju också samman med frågan du ställer till mig om hur länge jag som piratpartist kan förhålla mig neutral till EU. Blir det en världsvaluta så blir vi än mer som ett skal på ett stormigt hav än nu, och får än mindre möjlighet att ta egna beslut. Därför blir det lite ovidkommande med min inställning i frågan om Sveriges medlemskap i EU.
Som historiker tvivlar jag inte ett ögonblick på att maktcentraliceringen är den väg vi vandrar just nu (och när ? sedan ?civilisationens? födelse har vi inte gjort det?), och man kan naturligtvis fråga sig vad det är för idé alls att ens försöka. Men trots de hinder som verkar oövervinneliga så har jag, trots min cynism, svårt att bara ge upp.
Angående om PP borde expandera sin politik så tror jag tvärtom att det är bra att inte göra det. Inte så att man får låsa sig till enbart de punkter som finns nu, men att man i stort sett ligger kvar inom integritetspolitiken. Att det finns en fruktansvärd kraft i den skrämselpolitik som förs idag ser man historiskt, eftersom det är samma skrämselpolitik som alla makthavare som strävat efter att konsolidera sin makt alltid har använt. Därför menar jag att en kamp mot dessa skrämselfrågor ? som resulterar i ?skrämsellagar? som ska garantera maktkoncentration och -kontroll ? som drivs idag också är en kamp mot maktcentralisering. Folk kanske i första hand ser till vart pengarna går, men då missar de en faktor som historiskt sett varit minst lika viktig för maktutövandet som ekonomin, nämligen skräckscenarier och häxjakter. De frågorna kommer alltid annars fram först i efterhand, när katastrofen redan är skedd, så när det nu finns en rörelse som försöker fokusera på det medan det pågår är det min åsikt att det inte ska fördunklas av att partiet börjar agera som vilket parti som helst. Då kommer det snart att slitas av interna strider och anpassa sig till den norm som styr andra partier. (Naturligtvis inräknar jag också PP:s kamp för informationsfriheten i kampen mot maktkoncentrationen).
Däremot skulle jag se det som en styrka om individuella riksdagsledamöter kunde stå fria att motionera fritt i Riksdagen ? medvetna om att de kanske sedan skulle bli tvungna att rösta mot sina egna motioner. Dessutom anser jag att en riksdagsledamot, annat än i yttersta undantagsfall, borde sitta längre än två perioder. Det hänger samman med det gamla talesättet: ?makt korrumperar?.

De flesta riksdagskandidater har svarat på frågan och uppskattat frågan och tom berömt mig för den, JP Anderson, Agnesson, Dan Nilsson är ett par exempel, men det finns fler. Ingen av de tog illa vid sig som du gör. Men det var viktig information, nu vet jag hur du reagerar och drar slutsatser när en välformulerad fråga ställs. Jag är medlem, jag är bara inte det på forumet för att behålla min anonymitet. Det är upp till dig att svara på vilka frågor du vill, du svarar utifrån det syftet att du vill få folk att rösta på dig. Än så länge har du inte övertygat mig eftersom jag inte fått svar på frågan.

Låt mig dock förtydliga min viktigaste frågeställning. Frågan, handlar i grunden om hur PP:s plan som vågmästare ska kunna fungera, nu när bla Lissabonfördraget har trädit i kraft tillsammans med Passarellen och Flexibilitetsklausulen. PP:s plan är att ändra lagar på nationell nivå via riksdagen och samtidigt bli skyddade av EU. Planen är sedan att sprida den svenska lagen till resten av EU. Hur rimligt är det att denna plan skall kunna fungera, när EU nu kan ändra vilka lagar de vill via Lissabonfördraget? Hur insatt är du i PP:s officiella plan? Jag måste även fråga, hur insatt är du i vad Flexibilitetsklausulen och passarellerna har för praktisk inverkan via Lissabonfördraget? Samt vad har du för alternativ plan om EU via Lissabonfördraget väljer att köra över våra lagförändringar om exempelvis fildelning? Detta om, är baserat på det faktum att Lissabonfördraget kan ändra på vilken lag de vill, här och nu. Har du insikt om detta?
Jag undrar även över ditt svar angående Nafta.

Att begära att dina frågeställare ska ange syfte får mig också att ställa en följdfråga. Tycker inte du att man ska få ställa frågor till dig, så att man kan göra en bedömning av dig, utan att du har godkänt om dessa utfrågare har rätt syfte enligt dig. Kommer du agera på samma sätt som politiker? Måste de som ställer frågor till dig vara godkända enligt vissa normer, är inte detta just problemet med dagens politiker när de undviker alternativa mediers frågor?

U Do News

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer