Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Gammelpiraten Inte uppkopplad

Gammelpiratens avatar

Reg.datum: Jun 2009
Standard Anders Nordin (#61657) - 2009-11-15, 19:37

Anders Nordin

Vad jag kan åstadkomma, vad jag gjort och lite vem jag är läser man bäst på
http://blogg.felicia.se/
lite mer info på
http://felicia.se/

Citat:
Nästan varje frågeställning som dyker upp i riksdagsarbetet kan fokuseras på och analyseras utifrån ett piratperspektiv. Min erfarenhet är att man som enskild riksdagsledamot inte räcker till för att genomlysa ämnet och samla in nödvändig kunskap för åstadkomma detta på ett verkningsfullt sätt. Riksdagens UtredningsTjänst, Rut, är en mycket medioker enhet för att få fram de dolda samband och fakta man vill åt. I enkla fall kan dock Rut användas. Övriga partier använder sig istället av ett antal anställda facksekreterare. Som ofta inte ens hämtats från det egna partiet. Detta är en synnerligen dålig lösning eftersom man lämnar över det politiska innehållet till tjänstemän och tjänstemanna-experter som fått allt större inflytande på politiken.

Jag skulle därför organisera arbetet som ledamot genom att knyta till mig två-tre partimedlemmar i form av ett avancerat aktivt bollplank. Som kan hjälpa till med alla slags frågeställningar som kan dyka upp. Detta mini-nätverk bör komplettera de brister jag själv besitter. Yngre människor med visioner, idéer, farhågor och förhoppningar och som är införstådda med att ta ansvar för hela samhällsutvecklingen och kommande generationers överlevnad. Genom en sådan här konstruktion möjliggörs en spridning av kunskap åt båda hållen. Den stora politiska vinsten är att man håller fast sig i partiets bas. På det här sättet undviker man att förlita sig på tjänstemanna-väldets tänkande. Hade alla partier haft en levande dialog med sina medlemmar så hade många tokiga beslut och lagförslag undvikits. Denna grupp kan dock inte fungera effektivt om den består av en välbetald riksdagsledamot och ett par-tre ideellt arbetande partiaktivister. Ledamotslönen och övriga former av ekonomiskt stöd får man därför fördela på lämpligast sätt inom gruppen.

Naturligtvis måste man också organisera en vidare kommunikationskanal där övriga kan nå fram och där man kan nå andra. Informationsmängden som drabbar riksdagens ledamöter är dock enorm och det är lätt att tappa bort sig i alla som hör av sig och vill mötas fysiskt eller brevledes. Vårt nuvarande parlamentariska systems största brist är att riksdagsledamöterna som företrädare för folket snabbt tappar en levande kontakt med de som stött och valt dem.

Riksdagen fattar varje år hundratals beslut. Motorn i riksdagsarbetet är de 15 utskotten. De täcker in i princip allt som pågår i Sverige som på något sätt ska regleras. Piratpartiet kommer kritiseras för att vara ett en/få-fråge-parti allt oftare. Jag håller därför på att skriva ner frågeställningar som har ett klart piratperspektiv och som berör det/varje enskilda utskottets verksamhetsområde. Jag hoppas detta kan stimulera partimedlemmar och kandidater på ett sätt som gör att vår politik når ut till allt fler människor.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #180283
Standard RE: Anders Nordin (#61657) - 2009-11-15, 23:50

Om jag råkar ut för något som jag anser skulle vara förnedrande och pinsamt på stan, så skulle min första tanke vara "hopppas ingen filmade mig". Jag skulle alltså vara mest rädd för att det har filmats med någons mobiltelefon och liknande så det sprids och jag skulle bli en "skogsturken" som det sprids olika varianter av på nätet tex. Jag passar mig alltså för hur jag beter mig och känner mig som i ett övervakningssamhälle, fast av alla privatpersoner som går omkring beredd att filma. Inte av staten.

Gör du någon skillnaden på allvarligheten i denna känslan/rädslan som jag har att bli övervakad av privatpersoner och känslan av att bli övervakad av staten? Tycker du att den ena är mer allvarlig?
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
Svara med citat
  (#3) Gammal
deerf Inte uppkopplad

deerfs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #180347
Standard RE: Anders Nordin (#61657) - 2009-11-16, 00:19

Hej Anders!

Jag tillhör de få inom partiet som fattat vad du har för politiskt förflutet. Om inte annat förstod jag det gode tidigt, eftersom jag läser Kuriren. Du ska veta att jag ser det som en oerhörd tillgång att du kandiderar för oss!

En av sakerna jag dock är orolig över är om du förstått principprogrammet ordentligt.

Så jag vill fråga: Hur ser du på Piratpartiets principprogram, samt kommer du acceptera principprogrammet i riksdagen?

Jonas Sandberg

Ordförande Ung Pirat Piteå
Kommunledare Piratpartiet Älvsbyn
Valkretsledare Norrbotten

Svara med citat
  (#4) Gammal
Oldpirate Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #180383
Standard RE: Anders Nordin (#61657) - 2009-11-16, 01:43

Nordin!

Här kommer några frågor av allmän karaktär med bäring på att ni blivit folkvald:

1. Kommer ni att agera efter eget huvud (jag tycker ...) eller agera efter vad folket inom PP tycker ( vi inom PP tycker ...)?
2. Är ni för eller emot enkätprocesser i partiets politiska samverkansfrågor?
3. Hur mycket tid avser ni att avsätta för ert politiska engagemang avseende PP?
4. Kommer ni att ha andra uppdrag vid sidan om ert politiska uppdrag?
5. Har ni en jobb idag som ni kommer att avsäga er som folkvald?
6. Kommer ni att jobba heltid som folkvald politiker även om heltiden blir 12-16 timmar per dygn?
7. Kommer ni att driva PP:s sakpolitik mär än väl påläst?
8. Är ni dokumenterat bra på att debattera och argumentera?
9. Har ni familj med barn mellan 1-18 år?
10: Varför kandiderar ni till riksdagen 2010?

Svara med citat
  (#5) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #180533
Standard RE: Anders Nordin (#61657) - 2009-11-16, 12:03

Har du medverkat i media i debatt eller nyhetsinslag och har du någon länk till detta? (helst muntligt inslag)

Citat:
- Jag äger mitt verk men du vill tillåta någon annan att bestämma över min egendom!? En sån fräckhet!
Vad svarar du till personen?
Citat:
- Vad tycker du om att Pirate Bay tjänar pengar på annonser när de sprider verk?
Citat:
Varför i hela friden vill du ta bort patent!? Inget företag skulle ju våga investera i ny forskning längre!
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
Svara med citat
  (#6) Gammal

Gammelpiratens avatar

Länk: #180639
Standard RE: Anders Nordin (#61657) - 2009-11-16, 20:11

Svar på de två frågorna:

Det beror nog på ens personlighet om det är någon skillnad att bli övervakad av personer eller staten.
Jag tycker övervakningen är lika allvarlig. Den typ av övervakning jag själv har minst inflytande över och kontroll av är naturligtvis allvarligast för mig.

Så här resonerade jag:

Att bli förlöjligad och uthängd flera gånger om i olika varianter i evighet på nätet blir synnerligen obehagligt om man inte kan använda fadäsen till något positivt för sig själv. Att vara rädd för att bli en ny variant av ”skogsturken” kan bara bemötas med metoder som vänder en fadäs-händelse till något positivt. Kommer tillräckligt många ”skogsturken”-varianter ut så bleknar det individuella deltagandet bort. Man kanske kan göra varianter själv där man fejkar sig själv som skådespelare. Det finns många motmedel man skulle kunna använda.

Själv försöker jag undvika att komma i en förnedrande eller pinsam situation. Ett par bilmekaniker hade en gång hejdlöst roligt åt mig för jag inte såg skillnaden på en generator och en startmotor. Det finns massor med tillfällen i de flestas liv som de vill glömma för att de varit i en pinsam situation.

Att vara övervakad av privatpersoner är både på gott och på ont. Är det någon som vill en illa och övervakaren är positivt inställd till en så är det positivt. Annars tvärtom.

Privatpersoner som bara finns systematiserar inte sin övervakning. De tar bara tillfället i akt. Som världen ser ut med mobila kameror hos de flesta så tycker jag man inte ska bry sig så mycket mer än att upplysa att nästa gång kanske är det filmaren själv som gör en dumhet.

Privatpersoner som systematiskt samlar in information eller punktbevakar vissa människor tycker jag är skumma på ett eller annat sätt. Beroende litet på ens relation i någon form man har till personen så kan det ju vara bra eller dåligt.

Om staten samlar in information och utför övervakning blir farligt för individen först när och hur denna används. Vem och vilka använder information? Vilket syfte har man? Vad vill man åstadkomma genom att systematisera informationen? Vad vill man åstadkomma genom att sätta i gång processer med denna information?

På Internet kan man söka om sig själv. Plus i en massa andra register också. De svar jag fått fram är obehaglig läsning om en själv. Det är hundra gånger mer än vad man vet om sig själv eller kommer ihåg vad man varit med om och gjort. Än värre chock är det att läsa om sig själv i de dossier som finns hos kommunen. Från det man ansökte om bidrag för tre-kammarbrunn till de klagomål man riktad mot diverse dålig kommunal skötsel och de kommentarer som fällts och skrivits ner av kommunala tjänstemän.

Många är rädda för mörkret för de vet inte vad som döljer sig där. Men går man in i mörkret så är man dold för man syns inte och behöver inte vara rädd.

Svara med citat
  (#7) Gammal

Gammelpiratens avatar

Länk: #180644
Standard RE: Anders Nordin (#61657) - 2009-11-16, 20:24

Jag har läst det åtskilliga gånger för att hitta om jag har några invändningar mot vad som står där. Jag har inte funnit något jag motsäger mig. Jag tror jag fattat vad som står där. Jag skall försöka åstadkomma riksdagsfrågor (en slags användbara valfrågor) på de flesta av de områden som Riksdagsutskotten omfattar utifrån principprogrammet. När detta är gjort (jag jobbar med dem) så får du och andra bedöma mig om jag förstått principprogrammet ordentligt. Det ger också besked om hur jag menar att man kan och ska använda sig av principprogrammet i en mängd olika frågor. I riksdagen.

Svara med citat
  (#8) Gammal

Gammelpiratens avatar

Länk: #180660
Standard RE: Anders Nordin (#61657) - 2009-11-16, 21:17

1.Det ligger inte i min personlighet att agera utifrån vad jag själv tycker, speciellt inte när jag är vald som representant. Jag önskar därför mer intimt arbeta med ett mininätverk/bollplank på två tre personer. Det hela kopplat till större bas. Jag företräder inte mig själv.
2.Jag är osäker på frågan. Om det gäller internt eller externt. Jag tror inte så mycket på enkäter. De ger ofta felaktiga och dåliga svar, även när de utarbetas av professionella yrkesmänniskor. Kan man hitta vettiga frågeställningar som kan ge svar på vad man vill/behöver veta så är det inget negativ med detta. Jag tror man utveckla informationen mellan medlemmar och företrädare. Kanske utifrån det kommunala demokratiexperimentet som finns i Vallentuna av demox.se.
3.Den tid som jag orkar och som jag tror behövs.
4.Jag är byålderman för Nybyns Byamän. Jag är styrelsemedlem i Alterdalens Bygdeförening. Dessa uppdrag är på intet sätt tidskrävande men utgör en bas där jag bor och fungerar som en bra lokal förankring med vanliga människor. Om jag kommer ha andra uppdrag är knappast troligt.
5.Ja.
6.Nej. Från mitt nuvarande yrke har jag varit van att jobba många långa dagar och nätter under vissa perioder. I de flesta yrken och för de flesta arbetsuppgifter är man bara effektiv de första sex timmarna. De politiker som påstår att de ”arbetar” 12-16 timmar per dygn kontinuerligt pratar bara strunt. Då inkluderar de tid för sådant som andra kallar nöje och rekreation.
7.Man måste vara väl påläst. Rejält påläst. Ja.
8.Ja. Men jag debatterar inte för debattens skull. Jag gillar inte heller att debattera inför stora folksamlingar eller på platser där ingen lyssnar.
9.Nej.
10.Jag inbillar mig att jag kan bidra med kunskap och erfarenhet till PPs övriga ledamöter. Jag hoppas att jag kan försöka, genom PP, styra samhällskeppet åt rätt håll eller åt rättare håll än det nu är på väg. Jag tycker hålen är för många och skeppet håller på att sjunka.

Svara med citat
  (#9) Gammal

Gammelpiratens avatar

Länk: #180675
Standard RE: Anders Nordin (#61657) - 2009-11-16, 21:53

Ja. Men ej för PP. Jag har ingen länk.

Tänk dig att du äger en lastbil som du har för att förtjäna ditt levebröd. När den står i ditt garage är det enkom din egendom och du bestämmer över när och om du vill köra varor med den. När du startar så bestämmer andra hur fort du får köra, på vilken väg du får köra, vilka varor du får lasta och var varorna skall hämtas och var de skall lämnas och vilket bränsle du skall använda och hur mycket skatt du skall betala och hur mycket pengar som du ska få för att köra varorna. För att både du och konsumenten skall bli tillfredställda får ni göra upp för att få bort så mycket av mellanhänderna som möjligt.

Jag gillar inte det om de sprider verk. Men även om de bara möjliggör för människor att byta låtar så behöver de pengar till sitt eget uppehälle och för administrativa kostnader. Men om de vill ha betalt för att företag sätter in annonser på deras webbsidor är det upp till dem.

Om patent tar jag senare: Behöver sömn.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Idioten/ U Do News Inte uppkopplad

Idioten/ U Do Newss avatar

Reg.datum: Oct 2009

Länk: #180732
Standard RE: Anders Nordin (#61657) - 2009-11-17, 02:58

Hej, jag har en fråga angående följande uttalande angående Piratpartiets plan att påverka lagen som finns dokumenterat på Youtube.

Rick Falkvinge i Arvika 4
http://www.youtube.com/watch?v=u7jJQ...eature=related

I följande klipp (se ovanstående länk) säger Rick Falkvinge, tid: 2:37:

?När Sverige ändrar så kan inte USA sätta in handelssanktioner för vi är med i EU och just i det här fallet är det en otrolig fördel, därför det betyder att, försöker de handelssanktioner emot Sverige, så kommer EU där som en gigantisk sköld. Och EU har starkare ekonomi än USA. Det betyder att en handelssanktion emot EU skadar USA mer än Europa. Samtidigt som lagarna här är på nationell nivå här i Sverige.?

Slut citat, tid: 2:50.

Den grundläggande planen enligt Piratpartiet är att först ta minst 1 mandat i EU valet vilket ni lyckats med. Steg 2 är nu att ta minst ett mandat i Riksdagsvalet så att Piratpartiet tar en vågmästarroll. Hotet som ofta framförs om Sverige skulle ändra lagen om fildelning, så att man kan få kopiera och dela med sig av alla medier över Internet, är just att USA skulle sätta in handelssanktioner emot Sverige.

Men enligt piratpartiet, så kommer Sverige att bli skyddat av EU, som kommer att förhindra att handelsaktioner sker emot Sverige.
Men hur trovärdigt är detta antagande egentligen. Vi vet att det redan nu finns EU politiker som Christoffer Fjellner som vill införa fri handel mellan EU och NAFTA. Han är knappast ensam, allt pekar på att detta blir verklighet.

Dagens vallöfte: En energiinjektion behövs för globaliseringen och handeln över gränserna. Jag vill ha frihandelsavtal mellan EU och NAFTA!
http://www.fjellner.eu/dagens-vallof...-eu-och-nafta/

Om detta införs så tror jag knappast att Sverige kommer att bli skyddat av EU emot USA. Dessutom är det redan idag stort ekonomiskt samarbete mellan EU och USA, hade EU varit ekonomiskt självständigt hade vi ju inte påverkats märkbart av krisen i USA. Men det har vi gjort i EU, så även i Sverige.

Dessutom kan man fråga sig om vad det är för mening med att förlita sig på en beskyddare som EU när både Ipred och FRA lagen kommit igenom trots medlemskap i EU. Dessutom bygger Ipred på ett Eu direktiv.

IPRED
http://frapedia.se/wiki/IPRED

Vi har även Stockholmsprogrammet som vill förbjuda terroristpropaganda och nu Lissabonfördraget.
Du känner kanske till saker som, Flexibilitetsklausulen och passarellen, dessa verktyg kommer tillsammans med Lissabonfördraget att ge EU möjlighet att ändra vilka lagar de vill, utan att folket kommer att få rösta om det. Det innebär också att lagar som har blivit genomröstade på nationell nivå, kommer att kunna bli ändrade av EU utan någon ny omröstning. Så vad spelar det för roll vad vi lyckas rösta igenom för lagar på nationell nivå i Sverige. Lissabonfördraget kan köra över våra beslut i Sverige när de vill.

EU-konstitutionen
http://sv.euabc.com/word/298

Flexibilitetsklausul
http://sv.euabc.com/word/499

Passarell
http://sv.euabc.com/word/777

Med tanke på allt detta så frågar jag mig om det verkligen är trovärdigt att Piratpartiets grundläggande plan att ändra lagen om fildelning kommer att fungera genom att bli skyddade av EU och sedan sprida den svenska lagen till övriga EU länder. Är det inte mer trovärdigt att EU kommer sätta press på att Sverige ska anpassa sig till övriga länder. Med tanke på att EU är på väg att bli en superstat och att det dessutom finns EU politiker som vill utöka handeln med Nafta. Om nu dollarn kraschar, vilket det ser ut att göra, så kommer just röster framförallt ifrån Kina att höjas att man ska genomföra en världsvaluta. Om vi går emot en gemensam världsekonomi så har jag ännu mer svårt att se att Sverige kan bli skyddat av EU emot USA.

Dollar Falls Most in Month as China Urges New Reserve Currency
http://www.bloomberg.com/apps/news?p...d=aQ.zWVPnOYYg

Dessutom har jag svårt att se att EU är ett beskydd av Sverige överhuvudtaget. Lissabonfördraget är här och de kan ändra vilka lagar de vill oavsett vad vi bestämmer i Sverige, tack vare Flexibilitetsklausulen och passarellen. Hur länge kan du som Piratpartist förhålla dig neutralt till EU? Vad krävs för att du ska kräva uträde ur EU? Hur ska piratpartiets plan fungera när medlemskap i EU ingår i planen, nu när Lissabonfördraget har trädit i kraft?

Tackar i förhand för Svar

Mvh

U Do News

----------------------------------------------------------------
Ja, det är jag som är idioten som du ska skratta åt...

U Do News
http://www.udonews.com/videos/671/welcome-to-u-do-news

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer