Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Gammelpiraten Inte uppkopplad

Gammelpiratens avatar

Reg.datum: Jun 2009
Standard RE: Anders Nordin (#61657) - 2010-01-04, 10:42

Citat:
Moral och etik är vad vi har för sed att göra, när vi handlar rätt. Etik är att beteckna grundprinciperna, medan moral syftar på det konkreta handlandet.

Etik är ett icke-materiellt värde. Materiella värden är sådana som pengar, byggnader, fordon. De materiella värdenas praktiska värde är helt beroende av icke-materiella värden. Sådana icke-materiella värden har vi i etiken: ansvar, ordning, plikt, mod.

Om t.ex. Internet hanteras enligt dessa icke-materiella värden, får det ett stort praktiskt värde för många. Om det däremot hanteras ansvarslöst, själviskt och fegt mister det sitt värde eller blir rentav skadligt. Eftersom ansvarslöshet, själviskhet och feghet inte tillför något av värde, är det då lämpligt att här tala om icke-materiella krafter .. ?
Den vanliga uppfattningen är att moral är sådant beteende som etiken lär. Etik, eller moralfilosofi, sedelära, en moralvetenskap, är den del av filosofin som söker besvara frågor som "vad är det goda", "vad är det rätta", "hur bör man bete sig". I mer allmän bemärkelse: en uppsättning regler för uppträdande och förhållningssätt.

Självmordsbombare, f d president Bush och hans administration har sin moral och sin etik och från ett utomperspektiv så är inte deras moral-etik-beteende annorlunda än ett tvärtemot-beteende.

Internet är ett system för enkel och effektiv kommunikation av text, ljud och bild. Internet är alltså en motsvarighet till vår tunga, ögon och öron.

Det vi/du /jag upplever som ansvarslöshet, själviskhet och feghet kan av andra upplevas som motsatsen. Självmord anser många religiösa rörelser och personer vara en extrem feghet. Men om självmordet görs i samklang med en god sak så ses det som en stor uppoffring och stort mod.

Begreppen ansvarslöshet, själviskhet och feghet ges ett värde och får en betydelse först när det appliceras på eller relateras till en konkret händelse. Värdesättningen om det är av positiv eller negativ art bestäms därefter från vilken kultur/subkultur relaterat till den egna kulturen/subkulturens värderingar i form av etik och moral.

Din fråga
Citat:
Eftersom ansvarslöshet, själviskhet och feghet inte tillför något av värde, är det då lämpligt att här tala om icke-materiella krafter .. ?
blir därför fel eller omöjlig att besvara eftersom du fördefinierar begreppen ”ansvarslöshet, själviskhet och feghet” och att dessa inte tillför något av värde. Jag kan alltså inte svara på frågan utifrån den redovisning om moral, etik, Internet och kultur som jag ovan redovisat.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #189197
Standard RE: Anders Nordin (#61657) - 2010-01-04, 12:38

Citat:
Gammelpiraten (2010-Jan-04)Det kan ju hända att riksdagsgruppen inte blir överens om vilket block man skall ge sitt stöd till så att detta kan erhålla regeringsmakten.
Jag utgick ifrån att man befinner sig i en situation där riksdagsgruppen redan har valt vilket block man ska stödja, men du har ju rätt i att man kanske även borde fråga sig hur gruppen och den enskilde ledamoten ska agera innan man valt block.

Tack för svaren!

Svara med citat
  (#3) Gammal
Laszlo Donat Inte uppkopplad

Laszlo Donats avatar

Reg.datum: Nov 2009

Länk: #190182
Standard RE: Anders Nordin (#61657) - 2010-01-14, 09:09

Hej Piratvänner!
Nu det börjar bli allvar! Vårt förslag till riksdagskandidater måste lämnas snart! Jag har gjort mina val, men jag kan ändra mig och korrigera min lista i sista ögonblicket! Så alla ni som är med på kandidattråden och uppdaterar det snabbt har en chans till min röst! De som har valt att inte vara med på kandidattråden är ointressanta för min del och blir inte bland de som får min röst!
Till Riksdagen vi måste välja karismatiska, kunniga, fantasifulla och trevliga människor! Oerhört viktig att riksdagsgruppen trivs inbördes att inga schismer förekommer och kan koncentrera sig på vårt program!
Eftersom alla är överens om partiets grundprinciper (hoppas jag!) jag valde inte att fråga om det! Jag ställde tre frågor tidigare som kan tyckas betydelselösa i sammanhanget, men för mig svaren har varit betydelsefulla för att avgöra vem jag ska rösta på! Jag lovade även någonstans att jag ska ställa frågorna även för mig själv!
Och här kommer det:

1. Hur blir man en god människa?
Det finns inte ett allmänt godtaget svar på frågan! Men för en blivande riksdagskandidat i Piratpartiet finns bara ett gott svar!

Man blir Pirat och medlem i Piratpartiet!
Genom historien är pirater är ju goda människor, har alltid kämpat mot grym överhet med livet som insatts och såg till att orättvist insamlade skatter blivit omfördelade! Som den bästa svenska förebild kan bli den berömda Efraim Långstrump och hans mytomspunna lilla dotter!

2. En politiker bör hon/han vara en god människa?
Ja, det är den främsta anledningen att Pirater ska bli Riksdagsmän!

3. Vad ska du göra för att Piratpartiet ska vinna valet?
Jag ska ha Piratkepsen på skallen fram till valet, även inomhus! Att ha keps på sig är uppstudsig och ger uppmärksamhet! Alla nya medlemmar i Ung Pirat borde få en piratkeps som present!
Kommer Piratpartiet få mer en 4 % av rösterna då har vi vunnit valet, 6,6% betyder stor vinst o.s.v.

Bland de svar som jag uppskattade mest:
1. Man äter mycket julmat.
2. Ja.
3. Äta mycket julmat.
Mun-mot-mun, bloggande…
..etablera en ännu mer aktivismpositiv kultur i organisationen, och fortsätta försöka inspirera till stordåd.

Kanske vissa kan räkna ut nu vilka som får min röst?
Jag har inte fått frågan om ang. hur mycket jag skulle donera till PP av de 55 tusen!
Men jag svarar! Jag ska donera allt och lika mycket till, men jag måste ha en plats på första raden mitt emot talmannen så att jag syns bra, och för att jag ser och hör dåligt!
Samt att ingen sitter bredvid och skymmer mig! Så rösta på mig!
Jag lägger det här ovan även på piratblogg för säkerhets skull (om moderatorn skulle radera/ censurera)! Om du behöver mera fakta, eller att jag ska rösta på dig av någon anledning maila mig: lld@laszlold.eu

Och förövrigt rösta på Piratpartiet!
Med vänlig hälsning
Laszlo

Svara med citat
  (#4) Gammal
Gammelpiraten Inte uppkopplad

Gammelpiratens avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #190329
Standard RE: Anders Nordin (#61657) - 2010-01-14, 12:12

Citat:
Vad ska du göra för att Piratpartiet ska vinna valet?
Eftersom många röstar på samma parti i alla valen och att jag anser det vara av stor vikt att PP ställer upp i såväl kommun som landstingsval (åtminstone anmäler kandidat; av olika skäl) så har jag jobbat och jobbar för att motivera just detta genom alla kanaler jag har till förfogande.

Här nedan är en argumentationslänk som jag hoppas inspirerar och ger kraft till just detta.

http://forum.piratpartiet.se/Topic193350-464-1.aspx

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg