Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
DrakeICN Inte uppkopplad

DrakeICNs avatar

Reg.datum: Mar 2009
Standard RE: Förslag på Styrdokument för forumregler - 2010-03-13, 11:20

Det kanske borde finnas en punkt som ser ut ungefär sähår;
*Om du anser att en tråd ligger i fel kategori, påtala inte detta i tråden. Det förfular debatten, oavsett om det bedömms att tråden sedermera ska flyttas eller ligga kvar. Det tar dessutom udden av debatten, när trådskaparen tvingas försvara hur tråden är relevant eller inte istället för att diskutera ämnet i sig. Anmäl tråden och ange varför du anser att den inte hör hemma i vad det nu än är den inte hör hemma i, så fattar moderatorerna ett beslut om tråden är felplacerad eller ej så fort vi har tid.

“What are the differences between Mark Zuckerberg and me? I give private information on corporations to you for free, and I’m a villain. Zuckerberg gives your private information to corporations for money and he’s Man of the Year.” – Julian Assange

(#2) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #197979
Standard RE: Förslag på Styrdokument för forumregler - 2010-03-13, 14:43

Ändrade i första inlägget och la den första versionen i en quote för att visa att den är inaktuell.

Citat:
mobboffer (2010-Feb-14)
Citat:
Winston Smith (2010-Feb-14)Det kanske kan vara motiverat. Tommten har använt den här formen ibland, i kursiv stil:
Moderering: Du uppmanas härmed att sluta använda enbart versaler.
Motivering: Grafiksystemet har brist på versala typer.
Det blir också ganska tydligt.
Det var ett bra sätt. Men jag skulle nog föredra orden moderering och motivering i fetstil för att det ska framgå tydligare.
En sådan detaljbeskrivning på hur moderatorer ska skriva i trådarna osv skulle kanske passa bra i ett eget dokument till enbart moderatorer?
Det känns mer som en praktisk moderatorfråga än något som passar här.
Det kanske finns fler saker som hellre skulle passa i ett sådant dokument än här?

Citat:
Blod-Svente (2010-Jan-25)
Citat:
agnesson (2010-Jan-25)
Citat:
Blod-Svente (2010-Jan-24)Jag har ett förslag.
Om man får en tillsägelse av moderatorn så ska man ge ett svar där man visar att man förstått och accepterat tillrättavisningen. Gör man inte detta utan fortsätter debattera i samma tråd så tycker jag detta bör leda till en varning eller avstängning. Har vi moderatorer så måste vi acceptera dessa.
Vad händer om man inte svarar på tillsägelsen? Den bästa bekräftelsen på att tillsägelsen har nått fram är väl trots allt att beteendet slutar, det leder annars med automatik till en varning..
För att undvika att en tråd förorenas av en diskussion kring det riktiga i en moderering, eller att en tillrättavisad debattör fortsätter i samma stil trots modereringen, föreslår jag alltså en tydlig regel som säger följande:
- Om du blir tillrättavisad av en moderator skall ditt nästa inlägg i samma tråd erkänna tillrättavisningen utan omsvep. Efter det kan du fortsätta debattera och följa den tillrättavisning du just erkänt.
- Ogillar du tillrättavisningen, är det fritt fram att ta upp den till diskussion i lämplig sektion, typ denna.
- Kommer du med ett nytt inlägg i samma tråd utan att först ha erkänt tillrättavisningen så blir du varnad.
Vi kanske borde lägga till något om att tystnad räknas som erkännande av tillrättavisningen?

Citat:
DrakeICN (2010-Mar-13)Det kanske borde finnas en punkt som ser ut ungefär sähår;
*Om du anser att en tråd ligger i fel kategori, påtala inte detta i tråden. Det förfular debatten, oavsett om det bedömms att tråden sedermera ska flyttas eller ligga kvar. Det tar dessutom udden av debatten, när trådskaparen tvingas försvara hur tråden är relevant eller inte istället för att diskutera ämnet i sig. Anmäl tråden och ange varför du anser att den inte hör hemma i vad det nu än är den inte hör hemma i, så fattar moderatorerna ett beslut om tråden är felplacerad eller ej så fort vi har tid.
Var inte offtopic helt enkelt? Det var lite långt beskrivet, men jag håller med dig om att en förtydling borde in i forumetik, tex:
  • Diskutera endast ämnet som det första inlägget i tråden berör. Förutom moderatorns inlägg vid moderering, så är inlägg som bjuder in till offtopicdiskussion otillåten. Åsikter om tråden, dess diskussion och moderering framförs till forumgruppen, så tar moderatorerna ställning i frågan.

• Äh, det vart ju nästan lika långt...

Angående Vid provocerande eller vilseledande rubrik.
    Efter att vi testat på det ett tag så har jag kommit fram till att jag ogillar när det är två rubriker i Subject.
    Det kanske vore bättre om den borttagna rubriken beskrivs i "Description" så slipper det se så struligt ut i Subject?
      Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
      (#3) Gammal
    Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #198147
    Standard RE: Förslag på Styrdokument för forumregler - 2010-03-14, 14:57

Citat:
    Tommten (2010-Mar-13)Angående Vid provocerande eller vilseledande rubrik.
    Efter att vi testat på det ett tag så har jag kommit fram till att jag ogillar när det är två rubriker i Subject.
    Det kanske vore bättre om den borttagna rubriken beskrivs i "Description" så slipper det se så struligt ut i Subject?
    Nja, Description används ju för att ange källan, åtminstone i Nyheter.

(#4) Gammal
    Macco Inte uppkopplad

Maccos avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #198149
    Standard RE: Förslag på Styrdokument för forumregler - 2010-03-14, 15:15

jag hoppas att ni motionerar detta då jag inte tänker följa dessa konstiga regler om inte det är djupt förankrat via årsmötet

Fd. PiratPartist
    Avgång: Jag kan inte stödja ett parti som inte är för skyddad integritet genom sekretess. Stöder man inte grova brottslingar som sprider sekretessmaterial så skall man inte rösta på dem.
    "Life is eternal for you, When you pass the gate of Hel, come to the end of the row, The Beast and the God conjoined"

(#5) Gammal
    agnesson Inte uppkopplad
    Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #198157
    Standard RE: Förslag på Styrdokument för forumregler - 2010-03-14, 16:27

Citat:
    Macco (2010-Mar-14)jag hoppas att ni motionerar detta då jag inte tänker följa dessa konstiga regler om inte det är djupt förankrat via årsmötet
    Jag kommer inte motionera om det. Däremot är min tanke att vi i en lugnare period inom partiet kommer ta en omröstning där samtliga forumdeltagare kan rösta om vi ska anta dokumentet. Djupare förankrat än så går det nog inte att få det. Om du därefter väljer att inte följa reglerna kommer du få skylla dig själv.

Om du tycker att nuvarande förslag är konstigt, hjälp oss att formulera reglerna till det bättre. Sitta på ändan och klaga är lätt, men det hjälper knappast forumet och dess diskussionsklimat.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

(#6) Gammal
    agnesson Inte uppkopplad
    Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Länk: #198158
    Standard RE: Förslag på Styrdokument för forumregler - 2010-03-14, 16:29

Citat:
    Winston Smith (2010-Mar-14)
    Citat:
    Tommten (2010-Mar-13)Angående Vid provocerande eller vilseledande rubrik.
    Nja, Description används ju för att ange källan, åtminstone i Nyheter.
    Jag håller med om att det är en dålig idé att lägga det som standard i description. Däremot kan det vara rimligt att vid extrema fall ta bort trådtiteln helt.

(#7) Gammal
    Macco Inte uppkopplad

Maccos avatar

Länk: #198164
    Standard RE: Förslag på Styrdokument för forumregler - 2010-03-14, 17:06

Citat:
    agnesson (2010-Mar-14)
    Citat:
    Macco (2010-Mar-14)jag hoppas att ni motionerar detta då jag inte tänker följa dessa konstiga regler om inte det är djupt förankrat via årsmötet
    Jag kommer inte motionera om det. Däremot är min tanke att vi i en lugnare period inom partiet kommer ta en omröstning där samtliga forumdeltagare kan rösta om vi ska anta dokumentet. Djupare förankrat än så går det nog inte att få det. Om du därefter väljer att inte följa reglerna kommer du få skylla dig själv.
    Om du tycker att nuvarande förslag är konstigt, hjälp oss att formulera reglerna till det bättre. Sitta på ändan och klaga är lätt, men det hjälper knappast forumet och dess diskussionsklimat.

regeländringa tillhör årsmötet inte nån annan omröstning...

sedan är det inte ens lönt att diksutera dessa regler då man ändå inte blir lyssnad på

Fd. PiratPartist
    Avgång: Jag kan inte stödja ett parti som inte är för skyddad integritet genom sekretess. Stöder man inte grova brottslingar som sprider sekretessmaterial så skall man inte rösta på dem.
    "Life is eternal for you, When you pass the gate of Hel, come to the end of the row, The Beast and the God conjoined"

(#8) Gammal
    Macco Inte uppkopplad

Maccos avatar

Länk: #198166
    Standard RE: Förslag på Styrdokument för forumregler - 2010-03-14, 17:25

Men jag gör ett kul försök:
    Citat:
    # När du citerar ett inlägg, citera inte mer än det du vill besvara. Ta inte heller citatet ur sitt sammanhang så dess innebörd förändras. Låt inte dina inlägg ta mer plats än nödvändigt. Överflödig text och onödiga radbrytningar undanbedes.

# Talar du för en grupp bör du vara tydlig med vilka de är. Att skriva "folk tycker" utan hänvisning används allt för ofta som en argumentationsteknik för att nedvärdera enskildas åsikter.
    Eller så skriver man så för att påvisa att en majoritet tycker en sak. Och sedan kan man skriva så när man inte kan gå in i detalj vilka som är med pga sekretess, eller moralisk förtroendelöften....
    Där av skall detta strykas och inte ses som ett sk nedvärderande argumentationsteknik som allt tydligen är här på forumet.

Citat:
    Var noggrann med att länka och backa upp dina påståenden.
    Vissa saker kan man inte citera källa på, då man kan ha fått det genom utbildning, erfarenhet eller annan kunskapsinhämtning som man inte kan länka.
    Att ange källa ifrån av forskningsstudier eller böcker är osmidigt och behövs inte på ett forum.

Citat:
    Undvik inlägg som inte tillför något nytt i debatten.
    Vem bestämmer och tolkar om det tillför nytta i debatten? Det gör möjligtvis den som skriver inlägget då den skriver det för en anledning.
    förslag: stryk detta helt då det är helt nedvärderande att ha en sådan regel.

Citat:

Formulera dig så alla läsare har möjlighet att kunna förstå vad du menar. Skriv exempelvis inte "Kommer du ihåg i lördags?" utan att ge en förklaring till dem som inte vet vad som hände i lördags.
    Då skall man anpassa sitt budskap till ALLA, inte bara till neurotypiska personer... Vilket forumsgruppen är väldigt dåliga på att göra själva..

Citat:
    # Redigera ett inlägg istället för att skriva ett nytt inlägg där du påpekar felen i det tidigare. Om du redigerar ett inlägg så att innebörden förändras bör du lämna en notis om vad du ändrat. Rättstavning och andra små justeringar behöver inte kommenteras, men det skadar inte att göra det.
    lätt att göra detta när en del trådar har avstängd editering

Citat:
    Trolla inte på forumet (referens: http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll)
    Detta är ett mycket subjektivt ord som används på folk som har kunskaper om ämnen som inte de andra meddebatörerna förstår sig på. Så fort man har olika åsikter så är det alltid någon som blir kallad troll......
    Stryk den här klumpiga regeln helt.

Citat:
    Håll god ton och var vänlig. Nedlåtande beteende och personangrepp är inte okej. Detta gäller även bilder vars avsikt är att kränka eller förarga andra. Att recensera en medmänniskas karaktär kan måhända vara frestande, men det hör inte hemma i en mogen debatt.
    Att hålla en för samhället "god" ton är subjektivt och inte något man skall reglera då det är tolkningsbart vad det är för något som är en för samhället en god ton. Den som författar en text kan mycket väl anse sig hålla en för denne god ton men är inte god för samhället.
    stryk totalt.

Citat:
    Det är inte tillåtet att försöka kringgå en avstängning. En tidsbegränsad avstängning är till för att användaren ska tänka över sitt beteende och förhoppningsvis komma tillbaka som en bättre debattör.
    vad skall ni göra åt saken? skjuta en?

Citat:

Jag anser att moderatorn gjort fel, vad ska jag göra?
    Posta en ny tråd i Forumgruppens underforum och beskriv problemet. Därefter kommer forumgruppen diskutera ärendet och om gruppen finner att beslutet bör omvärderas så kommer åtgärder att vidtas.
    lite svårt att göra när man är avstängd från forumet..........

Sedan, skall man ha regler så skall man också ha KONKRETA EXEMPEL på vad det är man menar och vad man kan göra istället.

Funderar på att göra en motmotion på det här spektaklet och riva upp detta på årsmötet..

Fd. PiratPartist

(#9) Gammal
    agnesson Inte uppkopplad
    Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Länk: #198206
    Standard RE: Förslag på Styrdokument för forumregler - 2010-03-14, 19:19

Bra att du försöker ge konstruktiv kritik. Personligen anser jag att många av dina kommentar i din post är skrivna för kritikens skull och inte i ett led i att försöka förbättra reglerna här på forumet. Du snöar in dig på små små scenarier där det självklart vore dumt att följa reglerna till punkt och pricka, vilket inte alls är nödvändigt alla gånger. Det betyder dock inte att det är okej att gång på gång bryta mot reglerna. Många av de punkter du tar upp finns under "forumetik" och är därmed också endast vägledande.

Jag ska nu försöka bemöta dina kommentarer.

Citat:
    Macco (2010-Mar-14)
    Men jag gör ett kul försök:
    Citat:
    # Talar du för en grupp bör du vara tydlig med vilka de är. Att skriva "folk tycker" utan hänvisning används allt för ofta som en argumentationsteknik för att nedvärdera enskildas åsikter.
    Eller så skriver man så för att påvisa att en majoritet tycker en sak. Och sedan kan man skriva så när man inte kan gå in i detalj vilka som är med pga sekretess, eller moralisk förtroendelöften....
    Där av skall detta strykas och inte ses som ett sk nedvärderande argumentationsteknik som allt tydligen är här på forumet.
    Om du är vet med dig om att en majoritet tycker en viss sak, skriv det då. Berör det sekretess eller av andra skäl är orimligt att skriva vilka som tillhör en viss gruppering, skriv inte ut namnen i så fall. Ett bra exempel på ett inlägg som nedvärderar enskildas åsikter är:
    Citat:
    ...samt (viktigast av allt) har hoppat över den bästa kandidat vi öht har i partiet...
    Citat:
    Macco (2010-Mar-14)

Citat:
    Var noggrann med att länka och backa upp dina påståenden.
    Vissa saker kan man inte citera källa på, då man kan ha fått det genom utbildning, erfarenhet eller annan kunskapsinhämtning som man inte kan länka.
    Att ange källa ifrån av forskningsstudier eller böcker är osmidigt och behövs inte på ett forum.
    Har du fått din kunskap från din egna erfarenhet, skriv det då. Det kan vara en jättebra källa. Kan du inte länka är det dock ingen fara på taket, enligt mig tillhör det dock forumetik.

Citat:
    Macco (2010-Mar-14)

Citat:
    Undvik inlägg som inte tillför något nytt i debatten.
    Vem bestämmer och tolkar om det tillför nytta i debatten? Det gör möjligtvis den som skriver inlägget då den skriver det för en anledning.
    förslag: stryk detta helt då det är helt nedvärderande att ha en sådan regel.
    Här håller jag med dig om att det bör antingen tas bort, eller förtydligas. Undvik så kallade dubbelposter och sök på forumet innan du postar ett inlägg, tillhör god forumetik enligt mig.

Citat:
    Macco (2010-Mar-14)
    Citat:
    Formulera dig så alla läsare har möjlighet att kunna förstå vad du menar. Skriv exempelvis inte "Kommer du ihåg i lördags?" utan att ge en förklaring till dem som inte vet vad som hände i lördags.
    Då skall man anpassa sitt budskap till ALLA, inte bara till neurotypiska personer... Vilket forumsgruppen är väldigt dåliga på att göra själva..
    Genom att försöka vända sig till så många medlemmar som möjligt blir forumet intressant att läsa. En stor majoritet skulle vara ointresserade av att läsa en pm-liknande konversation mellan två personer. Om vi i forumgruppen är otydliga tycker jag att du ska använda knappen "anmäl inlägg" så ska vi försöka förtydliga.

Citat:
    Macco (2010-Mar-14)
    Citat:
    # Redigera ett inlägg istället för att skriva ett nytt inlägg där du påpekar felen i det tidigare. Om du redigerar ett inlägg så att innebörden förändras bör du lämna en notis om vad du ändrat. Rättstavning och andra små justeringar behöver inte kommenteras, men det skadar inte att göra det.
    lätt att göra detta när en del trådar har avstängd editering
    Det är endast årsmötesforumet som är låst till att inte kunna redigera.

Citat:
    Macco (2010-Mar-14)
    Citat:
    Trolla inte på forumet (referens: http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll)
    Detta är ett mycket subjektivt ord som används på folk som har kunskaper om ämnen som inte de andra meddebatörerna förstår sig på. Så fort man har olika åsikter så är det alltid någon som blir kallad troll......
    Stryk den här klumpiga regeln helt.
    Någonstans måste en gräns dras för när en användare på ett forum enbart postar inlägg för att förstöra diskussionsklimatet. Har du en kort men bättre formulering än Internettroll vill jag gärna höra den. En moderator kan inte stänga av enskilda användare, det tas alltid upp i gruppen forumgruppen. Avstängning fattas alltid av minst fyra moderatorer.

Citat:
    Macco (2010-Mar-14)
    Citat:
    Håll god ton och var vänlig. Nedlåtande beteende och personangrepp är inte okej. Detta gäller även bilder vars avsikt är att kränka eller förarga andra. Att recensera en medmänniskas karaktär kan måhända vara frestande, men det hör inte hemma i en mogen debatt.
    Att hålla en för samhället "god" ton är subjektivt och inte något man skall reglera då det är tolkningsbart vad det är för något som är en för samhället en god ton. Den som författar en text kan mycket väl anse sig hålla en för denne god ton men är inte god för samhället.
    stryk totalt.
    Det är ingen demokratisk rättighet att få vistas och posta inlägg på partiets forum. Jag tycker att det är rimligt att en person blir avstängd om personen är ovänlig, har ett nedlåtande beteende, slänger personangrepp omkring sig eller på annat sätt kränker en annan forumdeltagare. Upp till forumgruppen att bedöma var gränsen går.

Citat:
    Macco (2010-Mar-14)
    Citat:
    Det är inte tillåtet att försöka kringgå en avstängning. En tidsbegränsad avstängning är till för att användaren ska tänka över sitt beteende och förhoppningsvis komma tillbaka som en bättre debattör.
    vad skall ni göra åt saken? skjuta en?
    Det finns ett antal åtgärder som kan sättas in. Manualen för forummjukvaran finns på nätet om det är intressant att veta. Skjuta en person är väl drastiskt.

Citat:
    Macco (2010-Mar-14)
    Citat:
    Jag anser att moderatorn gjort fel, vad ska jag göra?
    Posta en ny tråd i Forumgruppens underforum och beskriv problemet. Därefter kommer forumgruppen diskutera ärendet och om gruppen finner att beslutet bör omvärderas så kommer åtgärder att vidtas.
    lite svårt att göra när man är avstängd från forumet..........
    I det fall där man är avstängd görs överklagan hos IT-chefen och någon lämplig forumkategori finns inte.

Citat:
    Macco (2010-Mar-14)
    Sedan, skall man ha regler så skall man också ha KONKRETA EXEMPEL på vad det är man menar och vad man kan göra istället.

Funderar på att göra en motmotion på det här spektaklet och riva upp detta på årsmötet..
    Konkreta exempel är jättebra och du får gärna hjälpa oss att ta fram sådana. Det finns ingen motion till årsmötet som berör forumreglerna. Det går varken att skapa en motmotion eller riva upp detta på årsmötet, vi har inte antagit något styrdokument än.

(#10) Gammal
    agnesson Inte uppkopplad
    Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Länk: #215932
    Standard Sv: Förslag på Styrdokument för forumregler - 2010-06-20, 15:54

Styrdokumentet för forumet har legat ute på remiss i över ett halvår på forumet. Inom kort kommer vi starta en omröstning för att anta dessa. Kom med förslag på förändringar på Tommten och Daniel Svenssons omarbetade förslag som finns att läsas i trådens första inlägg.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
    Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
    Visningsalternativ

Regler för att posta
    Du får inte posta nya ämnen
    Du får inte posta svar
    Du får inte posta bifogade filer
    Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
    Smilies är
    [IMG]-kod är
    HTML-kod är av

Liknande ämnen
    Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
    Förslag till Styrdokument för lokala råd Mikael Nilsson Partistyrelsen - Färdigbehandlade remisser 42 2011-02-21 10:56
    Styrdokument up_admin 2009 1 2009-02-11 23:38
    Styrdokument up_admin 2008 1 2009-02-11 23:34
    Viktigt: Forumregler! laws of tradition PP i media 2 2009-01-03 22:53
    Forumregler? Gonte IT - Webbstrategi- och utvecklingsgruppen 6 2006-11-23 13:59