Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Anna Troberg Inte uppkopplad

Anna Trobergs avatar

Reg.datum: Apr 2008
Standard Information till aktivister och funktionärer - 2009-12-13, 18:46

Jag håller på att sammanställa någon form av kortfattade how to-guider, en för aktivister och en för funktionärer. Aktivistguiden handlar om hur var och en av oss kan kamanja och göra skillnad på en massa olika sätt. Funktionärsguiden handlar om hur man rent praktiskt jobbar som funktionär i partiet. Vad kan man göra i PW, vem frågar man om budget, hur leder man en grupp, hur löser man konflikter bland medlemmarna etc.

Det finns redan en hel del ifo i wikin, men den är ganska rörig och alldeles för omfattande för att de allra flesta ska orka läsa igenopm den. Tanken är att plocka ut bra info ur wikin, samla mer info och sedan kondensera ner den till ett lättläst och trevligt format. Jag skulle därför vilja få lite handgripliga tips på:

1. Hur var och en av oss kan hjälpa till och kampanja och göra skillnad.
2. Exempel på hur man kampanjat runt om i landet. (Vad har fungerat bra, vad har fungerat mindre bra)
3. Saker som ni förväntar er av era funktionärer. (Saker som är bra, saker som är mindre bra.)
4. Praktiska saker som ni skulle vilja ha mer information om. (Hur gör man ett expense claim i PW? Vem ska jag kontakta om jag vill göra ett arrangemang? Hur funkar egentligen trepiratsregeln?)

Kort sagt, jag vill veta vad ni vill ha mer information om, eftersom jag vet att många inte riktigt vet vem de ska vända sig till, vad man kan göra, etc. Brainstorma fritt. Vi kommer att behöva de här guiderna innan valkampanjandet drar igång.

Partiledare
Blogg: http:www.annatroberg.se
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg1
Mobil: 0704-676 273

(#2) Gammal
Gammelpiraten Inte uppkopplad

Gammelpiratens avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #187070
Standard RE: Information till aktivister och funktionärer - 2009-12-16, 08:49

Jag föreslår att det organiseras en pressmeddelandegrupp.

Till denna kan alla som ser en dagshändelse, något som sker nu eller ett skeende pågående nu och som de tycker är relaterat till en piratfråga, skicka in förslag eller bara tips.

Utrymmet i den vanliga etern är synnerligen begränsat. Det är trångt. Av tio utskick kanske ett tas upp av media.

Det måste vara seriöst.
Det måste vara dagsaktuellt.
Det måste ges en ny vinkling på händelsen.
Man måste skriva vissa nyckelord. Annars når man inte fram i floden av politiska pressmeddelanden och andra som alla org och företag skickar ut.

När media fångar upp ett pressuttalande (vi bör kalla det Piratmeddelande eller "Piraterna noterar" eller något avvikande. Duger ej med "pressmeddelande från Piratpartiet". Vi måste öppna en kanal som journalister sedan noterar med rygmärgen) så blir genomslagskraften väldigt stor.

Vi missade Internetavstängningen i Persien.

Det finns kopplingar direkt till Kina (censurering). Med mera. Beredskap bör finnas. Utrikespoltitik i piratperspektiv.

Här är ett exempel på när uttalande skall skickas iväg. När u-länderna protesterade genom att gå ut från kongressen i Köpenhamn så var det ett sådant tillfälle. Nu kanske det inte gick/går att hitta något som helst samband till denna händelse som har med piratideologin att göra. Så se exemplet bara som ett exempel på en händelse som bör komenteras om man nu har något att kommentera.

Vi syns för lite. That is the problem.

(#3) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Länk: #187163
Standard RE: Information till aktivister och funktionärer - 2009-12-16, 16:32

Citat:
Gammelpiraten (2009-Dec-16)Jag föreslår att det organiseras en pressmeddelandegrupp.
Finns:

http://forum.piratpartiet.se/Forum84-1.aspx

PS Den jobbar mest i Skype.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

(#4) Gammal
Gammelpiraten Inte uppkopplad

Gammelpiratens avatar

Länk: #187346
Standard RE: Information till aktivister och funktionärer - 2009-12-17, 19:17

Ett pressmeddelande utsänt 2008
Inget 2009.

??????????????

Även om man jobbar i Skype och skickar ut dem i Skype till vissa så kan det ju vara på plats att redovisa vad man skickar ut.

Så enligt mina ögon så finns inte gruppen.
Eller så bör den aktivieras, dvs göra sig synlig.

(#5) Gammal
Emil Vikström Inte uppkopplad

Emil Vikströms avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #188051
Standard RE: Information till aktivister och funktionärer - 2009-12-21, 22:08

I valkampanjandet tror jag det kan vara riktigt bra att ha till hands vad Christian gjort i EU-parlamentet. Vi fick mycket röster då och ska självklart visa att vi förvaltar förtroendet.

Detta behövs i alla led, så de aktivister som träffar folk (på sta'n, i jobbet och vänskapskretsen) vet vad de ska säga.

Kanske ett informationsblad á la de snygga flyers (ovikta och/eller vikta)?

0734-33 17 15 :: emil.vikstrom (snabel-a) piratpartiet.se

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Praktisk info till nya funktionärer Mårten Fjällström Allmän information och frågor 28 2010-09-01 11:25
Säpo skriver brev till aktivister IonCarcass PP i media 4 2009-07-05 09:56
Till funktionärer om distriktskongress TeirdeZ [ Södra distriktet] 0 2009-03-23 01:17
EU tar Sverige i örat för läcka till aktivister Christian Engström PP i media 2 2007-10-11 12:14
May-19: Fredagsbrev (till funktionärer) Rick Falkvinge Allmän information och frågor 6 2006-05-20 09:03