Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Reg.datum: Jun 2006
Standard Diskussion om dokumentet "Piratpartiets värderingar" - 2009-12-21, 17:24

Styrelsen vill att dokumentet "Piratpartiets värderingar" ska vara levande, och därför tänkte jag att denna tråden kunde få vara samlingsplats för diskussion kring det dokumentet.

(#2) Gammal
Blod-Svente Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #188036
Standard RE: Diskussion om dokumentet "Piratpartiets värderingar" - 2009-12-21, 18:48

Jättebra.
Vore toppen om alla vi som skriver här på forumet kunde vara överens om detta och sträva efter att debattera därefter.

(#3) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #188050
Standard RE: Diskussion om dokumentet "Piratpartiets värderingar" - 2009-12-21, 21:06

Det är väl framförallt uttrycket "hårda mätdata" som upprört känslorna.

Den här länken diskuterar värderingarnas betydelse för vetenskap, så kallade "cognitive values". Kanske kan vara till hjälp

http://philosophy.wisc.edu/Forster/220/notes_7.html

Jag har för övrigt en kommentar på min blogg om detta med Piratpartiet och "hårda mätdata" (inte så konstruktiv, utan mera reflekterande)

http://viktualiebrodern.wordpress.com

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

(#4) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #188100
Standard RE: Diskussion om dokumentet "Piratpartiets värderingar" - 2009-12-22, 10:10

Skulle egentligen vilja ändra "och en hierarkisk toppstyrd struktur som fördelar mandat och resurser." till en hierarkisk bottenstyrd gräsrotsstruktur som löpande ger mandat till toppen på det de vill besluta om, så toppen får fördela mandat och resurser vidare i organisationen efter de fått mandatet nerifrån (inom rimliga gränser förstås), men det är ju inte en förändring i texten som jag är ute efter då direkt...
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
  (#5) Gammal
Fahrenheit451 Inte uppkopplad

Fahrenheit451s avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #188101
Standard RE: Diskussion om dokumentet "Piratpartiets värderingar" - 2009-12-22, 10:28

Hur ska man gör så att inte detta också bara blir ett snyggt papper som andra politiska partier har och som också påstås värna demokrati, yttrandefrihet. Hur efterleva detta dokument?

---------------

"Demokrati uppstår när man eftersträvar alla medborgares frihet och jämlikhet och tar hänsyn till deras antal men inte deras art"; Aristoteles

Jonathan Müller

Ny mycket bättre blogg
http://liebenow.wordpress.com/

(#6) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Länk: #188106
Standard RE: Diskussion om dokumentet "Piratpartiets värderingar" - 2009-12-22, 11:10

Citat:
Fahrenheit451 (2009-Dec-22)Hur ska man gör så att inte detta också bara blir ett snyggt papper som andra politiska partier har och som också påstås värna demokrati, yttrandefrihet. Hur efterleva detta dokument?
Det är dokumentet som skall efterleva partiets värderingar. Och om partiets värderingar ändras, skall dokumentet ändras.

Med det menar jag inte nån sorts vindflöjelprinciper, vad andra tycker, som Groucho Marx uttryckte

Citat:
These are my principles. If you don't like them, I have others
Utan det är förstås partiets interna värderingsförändringar som skall efterlevas av dokumentet.

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

(#7) Gammal
anderserk Inte uppkopplad

anderserks avatar

Länk: #188488
Standard RE: Diskussion om dokumentet "Piratpartiets värderingar" - 2009-12-29, 20:33

"Partiets värderingar" --- att vara överens om språk är inte lätt förståss. Med ett politiskt partis värderingar skulle jag mera associerat till de politiska värderingar som ligger till grund för politiken. Detta dokument handlar väl främst om den interna organisationen.. ett bättre namn, vad skulle det vara - Rättesnöre för piratpartister, typ. :-)

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Stoppa storebror - bygg det äkta kunskaps- och upplevelsesamhället! Och gör om EU (www.eukritik.se)
  Skicka ett meddelande via Skype™ till anderserk  
  (#8) Gammal
Göran Widham Inte uppkopplad

Göran Widhams avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #188787
Standard RE: Diskussion om dokumentet "Piratpartiets värderingar" - 2010-01-02, 11:25

Jag vet inte riktigt hur man bör gå till väga för att koppla ihop forumdiskussioner med den allmänna diskussionen på bloggar. Själv har jag en tendens att aldrig orka med forumet utan nöja mig med att diskutera på bloggen. Men jag inser att när många gör så blir det ingen diskussion här, vilket kanske är olyckligt.

Jag har skrivit en lång blogpost om värderingsdokumentet som jag tycker är ett bra och viktigt initiativ, som förtjänar uppmärksamhet och engagemang för att förädlas. http://fridholm.net/2010/01/01/om-pi...-manniskossyn/ I den avslutar jag såhär:

Citat:
Jag skriver detta för att vi behöver inte bara ett dokument. Vi behöver en diskussion! Vi behöver remixa dom här tankarna, värderingarna och orden tills de blir något vi som rörelse kan stå för. Den diskussionstråd som startats för detta ekar ödsligt tom. Men det finns en diskussion i bloggosfären. Den behöver leda fram till något. Kanske vi skulle starta en piratepad för remixande av dokumentet. Om ingen redan gjort det.
Är det några andra än jag som skulle vilja engagera sig i att förbättra dokumentet?

Styrelseledamot för Piratpartiet 2010 samt 2014-2016
Sammankallande i valberedningen för Piratpartiet 2013
Revisor för Piratpartiet 2011-2013
Bloggar på Sagor från Livbåten
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Göran Widham  
  (#9) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #188792
Standard RE: Diskussion om dokumentet "Piratpartiets värderingar" - 2010-01-02, 12:20

Citat:
Göran Widham (2010-Jan-02)
Är det några andra än jag som skulle vilja engagera sig i att förbättra dokumentet?
Ryktet säger att framtidsklustret tittar lite på det och eventuellt kommer släppa en remix. Ska bli spännande att se vad som kommer därifrån.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
  (#10) Gammal
Göran Widham Inte uppkopplad

Göran Widhams avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #188858
Standard RE: Diskussion om dokumentet "Piratpartiets värderingar" - 2010-01-02, 14:38

Citat:
Mab (2010-Jan-02)
Citat:
Göran Widham (2010-Jan-02)
Ryktet säger att framtidsklustret tittar lite på det och eventuellt kommer släppa en remix. Ska bli spännande att se vad som kommer därifrån.
Har framtidsklustret en så tydlig form att det går att komma i kontakt med det. Var, när, hur i så fall?

Styrelseledamot för Piratpartiet 2010 samt 2014-2016
Sammankallande i valberedningen för Piratpartiet 2013
Revisor för Piratpartiet 2011-2013
Bloggar på Sagor från Livbåten
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Göran Widham  

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Wermlandspiraterna Diskussion JPAnderson 21. Värmlands län 7 2010-03-20 19:27
16: Verksamhetsplan - diskussion PP-black sheep Färdigbehandlade frågor 53 2009-10-24 12:40
20: Valberedning, diskussion PP-black sheep Färdigbehandlade frågor 56 2009-10-24 09:44
31. Diskussion om motion 06 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 44 2009-03-08 09:59
Fildelning diskussion Urban Medin Övrig piratpolitik 5 2006-09-15 15:01