Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard Funktionärsbrev 2010-01-04 - 2010-01-04, 17:37

Kollegor,

Det här är inte ett vanligt funktionärsbrev -- det här är förmodligen ett av de viktigaste breven jag kommer att skicka under 2010.

Nu har vi gått in i ett valår, och som sades på förra ledningsmötet, så har vi ett akut problem som vi alla måste ta tag i tillsammans. Som vi vet har vi varit ganska inåtvända efter valet, och det finns många anledningar till det, men en av dem har blivit en överhängande fara för organisationen inför valåret.

Det rör intern kritik, och hur kritiken har framförts.

Vi har tyvärr allihop låtit en kultur växa, där den som skriker högst och ställer till en svårast konflikt får sin vilja igenom. Det har också lett till att människor som är missnöjda har skickat ett fullständigt granatregn av kritik mot varje beslut och situation de ogillat, ställandes till rejält med konflikt, eftersom de lärt sig att det fungerat, vilket har förlamat partiet till vårdpaketsmässighet varje gång det skett.

Inte nog med att våra aktivister och funktionärer har fått riktigt demoraliserande destruktiv kritik -- de funktionärer som ska stå upp och skydda våra aktivister från sådant under våra aktivistmångfald-är-bra-motton har också fått huka under granatregnet, och har inte haft kapacitet att skydda aktivisterna. Våra aktivister har alltså blivit, och känt sig, dubbelt svikna.

Det här är helt förödande när vi går in i ett valår. Vi vann förra valet på att alla kände sig entusiastiska och vågade agera. Vi har förlorat den biten och måste plocka upp den igen.

Det har nu gått så långt att ingen längre ens vågar försöka göra något eftersom alla i praktiken får skit för allting någonstans ifrån. Det är en ond cirkel som vi måste bryta, och det omedelbart. Styrelsen antog ett värderingsdokument som delvis avspeglar den här situationen, där vi säger att den som inte är nöjd med något, ska respektera mångfaldsbehovet och i stället ska göra något som den personen gillar.

Naturligtvis är det naturligt att bli frustrerad ibland och ventilera frustration. Men kritikklimatet i Piratpartiet är vedervärdigt och fruktansvärt för den som blir utsatt för det. En del av problemet är att sådan frustrationsventilering har förts helt öppet på ett sätt som har tagit upp all operativ bandbredd för organisationen, och omöjliggjort allt annat arbete. En annan del är att kritik så gott som uteslutande har framförts på ett destruktivt sätt.

Vi, som funktionärer, måste vända detta, och vi måste vända det aktivt. Vi måste uppmuntra aktivism. Vi kan inte tysta kritik, men vi kan lära dem som vill kritisera att göra det på ett positivt och glädjespridande sätt i stället för ett förlamande granatregn. Vi måste tillbaka till läget där alla vet att alla vill partiets bästa, och att många olika sorters aktivism behövs hela tiden.

Jag har satt upp ett embryo till en handlingsplan för alla funktionärer här på PiratePad och jag skulle vilja be alla funktionärer att delta i att skriva den handlingsplanen. När vi känner oss nöjda med den, så spikar vi den och följer den.

Målet är tydligt: att bygga en kultur som uppmuntrar och nästan glorifierar aktivism. Att bygga Aktivismkultur 2010.

Rick

(#2) Gammal
Mirfak Inte uppkopplad

Mirfaks avatar

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #189292
Standard RE: Funktionärsbrev 2010-01-04 - 2010-01-04, 23:31

Jättebra mail! Det här behövs verkligen! Positiv energi ftw!
Bra med paddan åxå. Drar vi ner på adrenalinet och lyssnar på varandra tror jag att vi ordnar upp det här snabbt

(#3) Gammal
Göran Widham Inte uppkopplad

Göran Widhams avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #189294
Standard RE: Funktionärsbrev 2010-01-04 - 2010-01-05, 00:02

Bra mejl Rick! Nu hjälps vi åt att vända stämningen!

En sak jag tänkt på i anslutning till det här med stämningen är att vi har blivit mycket sämre på att stödja varandra ute i bloggosfären. Folk varke länkar eller kommenterar varandras inlägg lika friskt som i våras. Vi har tappat kommandot på vår egen hemmaplan till socialdemokraterna, för att det är jättebra (överdrivet och utstuderat iofs) på att ge länkkärlek.

Nu är inte bloggosfären allt, men den är viktig. Och jag tror att det finns ett starkt samband mellan konflikterna och otrivseln och den minskade mängden länkkärlek.

Styrelseledamot för Piratpartiet 2010 samt 2014-2016
Sammankallande i valberedningen för Piratpartiet 2013
Revisor för Piratpartiet 2011-2013
Bloggar på Sagor från Livbåten
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Göran Widham  
  (#4) Gammal
maloki Inte uppkopplad

malokis avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #189306
Standard RE: Funktionärsbrev 2010-01-04 - 2010-01-05, 08:17

Jag hoppas att alla anstränger sig för att ta emot detta på rätt sätt!
Nej det är inget fel i att kritisera. Men ibland är det svårt när man kommer in i en ond cirkel dock där folk redan går på glas och är irriterade.
Jag hoppas att ingen tar detta för personligt som om de är ansvariga för att de kritiserat och således satt klimatet. Alla som har varit med i diskussionerna har på ett eller annat sätt bidragit, även om de inte gjort annat än att INTE stoppa det.

Jättebra skrivet utskick Rick, nu är det dags att bygga vidare och utåt.

Marie Axelsson, Riksdagskandidat
Läs min kandidatur text är
Kampanjsida
marie.axelsson@piratpartiet.se
#piratpartiet, #ungpirat, #karlstad, #gothenburg @ irc.piratpartiet.se

(#5) Gammal
Guest

Länk: #189455
Standard RE: Funktionärsbrev 2010-01-04 - 2010-01-06, 00:45

Jag tog mig friheten att försöka spalta upp dokumentet lite tydligare, eftersom det var väldigt svårt att få en översikt över vad som ska göras där när jag tittade in. Förhoppningsvis är det en modell som kan fungera att arbeta efter. //emma

(#6) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #189456
Standard RE: Funktionärsbrev 2010-01-04 - 2010-01-06, 01:12

Väl skrivet Rick!

Kan inte annat än hålla med i din analys av läget.

En drastisk vändning till det bättre måste självklart ske.... så låt oss alla finna glöden och hoppet vi hade innan förra valet

Now... onward and upward

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
  (#7) Gammal
kocken_kiruna@hotmail.com Inte uppkopplad

kocken_kiruna@hotmail.coms avatar

Reg.datum: Dec 2009

Länk: #189661
Standard RE: Funktionärsbrev 2010-01-04 - 2010-01-08, 05:40

Bra Rick!

Måste instämma med dig helt och hållet, att människor har kritik om det ena eller det andra är en del av yttrandefriheten men det finns grännser för hur lång man skall gå. Har en känsla av att om alla tar sig en tänkare och funderar lite på hur allt startade så kan en lösning nog komma självmant, vi är ju vuxna människor allihopa.
I grund och botten gäller det att åter skapa ett gemensamt mål att jobba emot.

Mikael/
Tillsamans är vi starka och vill vi se en förändring så måste alla jobba med samma mål!

(#8) Gammal
Adam Eltér Inte uppkopplad

Adam Eltérs avatar

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #190371
Standard RE: Funktionärsbrev 2010-01-04 - 2010-01-14, 20:35

Bra mejl Rick!

Nu måste verkligen hela partiet hjälpas åt för att vända det här, annars kommer vi inte klara oss. Jag känner själv att jag har mindre och mindre lust att engagera mig i Piratpartiet pga alla konflikter. Det kastas skit på alla från alla håll och det är något som inte kan fortsätta. Vi MÅSTE fokusera på att synas i media, vi måste fokusera på att hjälpa varandra. Vi måste fokusera på att komma in i riksdagen annars kan både vi och integritet-, upphovsrätt- och patentfrågan vara ett minne blott.

Ordförande för Ung Pirat Västra distriktet
Ordförande för Ung Pirat Halmstad

Mail: adam.elter [at] piratpartiet.se
Twitter: adamelter

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Funktionärsbrev 2010-03-16 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 1 2010-03-18 03:21
Funktionärsbrev 2010-02-27 Mårten Fjällström Allmän information och frågor 4 2010-02-27 17:57
Nyhetsbrev 2010-01-31: Distriktskongressen 2010, och LUP drar igång för nya årtiondet Anton Nordenfur Ung Pirat Linköping 3 2010-02-01 23:39
Funktionärsbrev 2010-01-17 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 15 2010-01-18 11:29
Funktionärsbrev 2010-01-15 Mikael Nilsson Allmän information och frågor 0 2010-01-15 12:36