Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Reg.datum: Jun 2006
Standard Utvärdering av primärvalet - 2010-01-15, 12:49

Styrelsen påbörjar nu en noggrann utvärdering av alla aspekter av processen med att ta fram våra valsedlar, och för det behövs input från hela partiet! Syftet är att ta fram en dokumentation av erfarenheterna med primärvalet som vi kan ta med oss till nästa val.

Utvärderingen rör hela processen, inklusive:

Omröstningens genomförande, bland annat:
- Hur tekniken har fungerat
- Hur informationen om röstningen till medlemmarna och funktionärerna har sett ut
- Hur hanteringen av rösterna har skötts

Primärvalets genomförande som helhet, bland annat:
- Hur den fria kandideringen har fungerat
- Hur utfrågningen i forumet har fungerat
- Hur informationen om primärvalet till medlemmarna och funktionärerna har sett ut

Listornas utseende, bland annat:
- Hur distriktsindelningen av valsedlarna har blivit
- Hur metoden med tio varvade riksnamn har fungerat
- Hur kvoteringen av listorna har fungerat

Processen, bland annat:
- Hur primärval upplevs som metod
- Hur Condorcet-omröstning (att lista 22 namn) upplevs som metod

Övergripande frågor:
- Hur processen har förankras i partiet
- Hur styrelsens och partiledningens uppgifter har skötts

För att ge din input, skriv ner dina synpunkter, vad som har varit bra och vad vi kan förbättra (och gärna hur), sorterade under rubrikerna ovan, och posta i den här forumtråden. Om du inte vill ge dina åsikter på forumet, går det även bra att maila mig, Mikael Nilsson, på mikael@nilsson.name.

Synpunkter kommer att samlas in fram till slutet av januari, och därefter sammanställas i en rapport till styrelsen.

(#2) Gammal
Sharpless Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #190446
Standard RE: Utvärdering av primärvalet - 2010-01-15, 14:12

Tekniken har inte fungerat överhuvudtaget, ska inte krävas flera försök för att kanske lyckas lägga till någon på listan.

(#3) Gammal
piratcensur Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2009

Länk: #190447
Standard RE: Utvärdering av primärvalet - 2010-01-15, 14:16

Två kandidater skall inte sitta på valresultatet under omröstningstiden!

Antingen oberoende granskare eller så publiceras samma information till samtliga medlemmar via inloggning till Pirateweb som den ekonomiska rapporteringen.

(#4) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #190448
Standard RE: Utvärdering av primärvalet - 2010-01-15, 14:22

Håller med föregående talare...

Det är inte på något sätt rätt eller befogat att kandidater har tillgång till info om primärvalet under pågående val
Ej heller har tekniken fungerat som det borde.

Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
  (#5) Gammal
Zash Inte uppkopplad

Zashs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #190449
Standard RE: Utvärdering av primärvalet - 2010-01-15, 14:30

Citat:
Mikael Nilsson (2010-Jan-15)
- Hur tekniken har fungerat
Överdrivet komplext system som får mig att må lika illa som Skype.

Varför
* skalas bilderna om vid varje request?
* plockar den 300KiB span-element i tabeller vid varje ändring av ens lista?

(#6) Gammal
Forky Inte uppkopplad

Forkys avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #190468
Standard RE: Utvärdering av primärvalet - 2010-01-15, 17:28

Hej

Som inte särskilt engagerad i partiet vill jag här ge mina korta synpunkter.
Jag tror många med mig som inte är så engagerade har upplevt processen som rörig minst sagt med många turer fram o tillbaka. Att man upplever det som att piratpartiet måste uppfinna hjulet på nytt varje gång vi företar oss något känns frustrerande onödigt o resulterar i onödiga slitningar o ett lägre deltagande.
Detta kan givetvis i mycket tillskrivas hur vi organiserar oss o hur partiet leds. För mig med bakgrund i folkrörelser ter sig partiet helt absurt i. Oordning, ansvarsfördelning, principlöshet o rena vilda västern verkar råda där den som har makt kan göra lite som han själv vill o känner för. Att jag skriver så här handlar inte om att lägga någon skuld på någon men de förklarar enligt mig mycket av vad som hänt i valet.

Vi har duktiga tekniker inom partiet men för att de ska kunna bygga de system som partiet behöver måste kvalitet o användbarhet också säkras. Ett system för valet som fungerat så dåligt som primärvalet gjorde nästan att jag inte röstade alls och jag visste inte ens när jag röstat om min röst verkligen lagts.
Att photon inte fanns på alla kandidater o att många var undermåliga i kvalite gör inte saken bättre för intrycket.
Även om långa laddningstider, osorterade listor o allmänt dålig användarvänlighet gjorde allt mycket svårare o var de största problemen jag upplevde.

Att framtagandet av partiets listor varit komplex och svår förstådd hjälpte inte till o att få ytterligare info om kandidater varit svår att hitta har nog gjort att jag kanske röstat på ett sätt som jag inte annars skulle ha gjort.
Dock är jag för kvoterade listor o varvade listor i någon form i vart fall.
Primärval anser jag vara en okey metod att få fram namn till listorna. Dock kanske oseriösa bidrag kunde ha filtrerats först innan de lades upp på en publik websida då även om de mest oseriösa inte fullföljt sina kandidaturer skadat vårt varumärke som parti.
Att ha oberoende valförrättare anser jag vara en självklarhet o absolut ett klavertramp från styrelsen\ledningen.
Att val ska vara anonyma, hemliga o resultat endast ges efter valets slut anser jag vara en grundprincip i en demokratisk organisation som inte på något sätt får frångås.

Ja hoppas detta gav något från en inte så aktiv medlem som tittar på från sidlinjen.

Ps jag e sjukt trött på att piratpartiet använder skype för chatten internt när ingen info finns för hur man går med på hemsidan samt irc finns. Att hävda att skype är lättare är en personlig åsikt o i så fall borde väl till o med msn vara lättare och fler som använder. I detta fallet blir skype som ett svart hål bara för invigda utan någon ingång. Ds

(#7) Gammal
Midler Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #190470
Standard RE: Utvärdering av primärvalet - 2010-01-15, 17:35

Man kanske borde släppa dragNdrop tänket och istället satsa på en sida som fungerar. Har inte lyckats rösta än p.g.a tekniska problem med sidan.

(#8) Gammal
Gammelpiraten Inte uppkopplad

Gammelpiratens avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #190471
Standard RE: Utvärdering av primärvalet - 2010-01-15, 17:35

Tekniken med att dra bilder av kandidater har fungerat sådär. Hackat. Dragit och släppt och dubbelklickat. Hade väldigt besvär på vissa att få över dom. Det är riktigt idiotiskt att inte namnen står i namnordning. Tagit alldeles för lång tid att ta reda på den ena personen efter den andra och sätta in dem i rangordning. Att dra dem när man hittade dom och sedan rangordna dom har inte fungerat. Jag hade en rangordnad namnlista som jag gick efter och de sista tio namnen kom inte riktigt i rätt ordning.

Tekniken med utfrågningstrådarna är väldigt primitiv.
De som ej längre ställer upp till val skulle förpassas till en annan plats om man vill veta vad de svarat och varför de ej ställer upp. De skall inte vara med bland kandidaterna. Annars kan deras trådar direkt tas bort.

Två nivåer borde skapas. Så fort ett svar ges av en kandidat så placeras denne i en annan kategori. De som inte ger ett enda svar på någon fråga som ställs får finnas kvar i en under kategori. Det är otroligt enerverande att gå igenom vad människor har svarat och finna att de inte svarat utan de fått mera frågor som de inte svarat på.

Det måste synas att kandidaten har svarat på frågeställarens frågeinlägg (sätt nummer eller nåt) och detta skall synas utan att man skall behöva leta igenom alla som tänkas kan ha svarat på frågor. Det tar en ohygglig tid att gå igenom alla kandidaters svar när en ny fråga lagts in eller ett nytt svar har getts.

Det borde också finnas ett formulär/tabell som man kan kopiera till sin egen dator och där man kan skriva in de delar av svaren som man tycker en kandidat gör bra eller dåligt. Dvs, där man kan betygsätta en kandidat utifrån vad man själv tycker denne svarar. Syftet med utfrågningen är ju att man kan samla info om olika kandidater och utifrån detta göra relevanta val. Kan man inte göra detta på ett relativt enkelt sätt så försvåras valen betydligt. Utfrågningstråden är ju till för att utifrån en utfrågning få fram bra kandidater. Utifrån detta kan man ju sedan pyssla ihop listorna som man vill ha med folk man känner och vet gör ett bra jobb och är väldigt lämpliga som kandidater. Det finns uppenbarligen kandidater som är lämpliga men som svarat obetydligt men då måste det vara upp till de som känner dom att välja dem i sitt röstande.

Att ha speciella trådar där man propagerar för en hel lista innehållande människor som varken svarat på frågor eller gjort sig synliga inför landets alla pirater är fel. Denna tekniska möjlighet saboterar ett jämställt valförfarande.

(#9) Gammal
Beelzebjörn Inte uppkopplad

Beelzebjörns avatar

Reg.datum: Jul 2008

Länk: #190473
Standard RE: Utvärdering av primärvalet - 2010-01-15, 18:13

Citat:
piratcensur (2010-Jan-15)Två kandidater skall inte sitta på valresultatet under omröstningstiden!
Antingen oberoende granskare eller så publiceras samma information till samtliga medlemmar via inloggning till Pirateweb som den ekonomiska rapporteringen.
+ En miljon på det.

Jag vet egentligen inte vem som är 'oberoende', men det här var INTE ok.
Inte ens i närheten.

(#10) Gammal
drhex Inte uppkopplad

drhexs avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #190475
Standard RE: Utvärdering av primärvalet - 2010-01-15, 18:39

Tekniken: som alla andra säger: drag & drop måste funka varje gång.
Bra att det regelbundet kommit ut information om att omröstningen pågår så att man får ändan ur vagnen och röstar.
Utfrågningen: Har bara gjort stickprov här och var, det har kännts som alldeles för tidskrävande att gå igenom alla inlägg. Därför blev det mer frågan om att hitta de namn man hört talas om i listan än att fundera över vilka som är duktigast.

"Hur metoden med tio varvade riksnamn har fungerat"
"Hur kvoteringen av listorna har fungerat"
Huh? då måste jag ha missförstått något grundligt. Jag trodde dessa skulle påverka listorna först efter att det här valet gjorts och alltså inte vara något vi skulle kunna tänkas kunna utvärdera redan nu. (jag var ju tex inte tvungen att välja 70-30 könsfördelning på listan)

Joakim Rosqvist, KL Knivsta

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
C kräver utvärdering av integritetsskyddet Denuviate PP i media 0 2009-08-21 06:21
Utvärdering av EU-valet 2009 gn Europaparlamentsval 2009 1 2009-06-09 21:21
Kort utvärdering: KUbuntu 9.04 RC2 Mist Övrig diskussion 2 2009-04-24 15:14
BETA: UMELAN redovisning och utvärdering Stefan Flod Ung Pirat Umeå 16 2007-05-24 11:40