Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Hanna Dönsberg Inte uppkopplad

Hanna Dönsbergs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Hanna Dönsberg #922 - 2010-01-16, 15:26

Jag nominerar mig själv till rollen som distriktsledare 2010.

Jag har varit med och sett partiet utvecklas sen början av 2006, jag har varit särskilt aktiv under 2009 när organisationen utvecklats som mest, och har därför stor förståelse för vad som behövs för att vi ska arbeta på så bra som möjligt
Mitt nätverk internt är stort, speciellt tänker jag här på min redan etablerade kommunikation med partiledningen, och mitt kontaktnät i Östra distriktet som jag byggt upp mycket tack vare min roll som ledamot i Distriktsstyrelsen i Ung Pirat.
Eftersom jag varit vice valkretsledare en tid så tror jag mig veta vad en valkretsledare behöver för stöd. Jag tycker om att leda och stödja andra människor, och hoppas att samarbetet över valkretsgränserna ska utvecklas, alla har vi kvaliteér och ideér som bör tillvaratas.

Min tanke är, om jag blir vald, att göra mitt bästa för att hitta en vice DL i varje valkrets förutom möjligtvis min egen. I ett första skede vill jag etablera kontakt med valkretsledare ordentligt runtom i distriktet, utbilda dom i hanteringen av Pirateweb om nödvändigt, samla ihop information om vad som händer i de olika valkretsarna, och dra in så många som möjligt i vår Skypechatt. Den chatten följer jag redan till hundra procent, och min ambition är att sammanställa det som sägs där (och såklart info som dyker upp på andra ställen) och publicera på en sida som alla medlemmar kan surfa in och titta på.

Om det finns utrymme i budgeten, främst om det finns pengar kvar från föregående år, så vill jag lägga en del av det på internarbete för en uppstrukturering av lokal organisation och genom eftertänksam hantering av de ekonomiska resurserna skapa kontakter mellan aktiva pirater i de olika valkretsarna, gärna fysiska möten. 2010 års budget tror jag bör prioriteras till lokalt kampanjarbete, en hel del är på väg att ställa upp i lokala val och det finns också en del riksdagskandidater som kommer vara med i de aktivistkluster som finns och kommer dyka upp i distriktet.

Jag vill också sätta upp en slags "mediabank", där de som är intresserade kan skriva upp sig, och förklara vilket fokus de har och vilken kompetens de sitter på. Kanske är någon som kan tänka sig ha kontakt med media mer nischad till upphovsrätt, medan en är duktig på yttrandefrihet. Det är tänkt lite som en rättvisefråga, då jag har märkt att det ofta är den första som blir uppringd som figurerar i media. Många gånger kan det bli mer intressant med flera som blir intervjuade samtidigt, och ibland ber journalister om t.ex. "en ung person", då är det bra att ha mediabanken att referera till.

Ställ gärna frågor till mig relaterade till distriktsledararbete i den här tråden.

~ Hanna TOQig Dönsberg ~
valberedare för Ung Pirat och Ung Pirat Västerås samt
lekmannarevisor Distriktsstyrelsen Öst, Ung Pirat
Läs gärna min blogg!
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Hanna Dönsberg  
Svara med citat
  (#2) Gammal
jonasnordgren Inte uppkopplad

jonasnordgrens avatar

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #191038
Standard RE: Hanna Dönsberg #922 - 2010-01-20, 18:46

raderat inlägg.

___________________________________________________________________________________________
Idealist

Svara med citat
  (#3) Gammal
jonasnordgren Inte uppkopplad

jonasnordgrens avatar

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #191236
Standard RE: Hanna Dönsberg #922 - 2010-01-22, 13:49

Johan försökte få till ett distriksmöte i höstas, men det föll på att inte alla valkretsledare använder skype, inte kunde träffas fysiskt vid samma tillfälle eller kunde enas om en kommunikationsväg. Som jag ser det så verkar piratepad vara ett perfekt verktyg för de flesta distriktsmöten. Hur ser du på det? Vill du få till fysiska möten och hur ofta isf?

___________________________________________________________________________________________
Idealist

Svara med citat
  (#4) Gammal

Hanna Dönsbergs avatar

Länk: #191364
Standard RE: Hanna Dönsberg #922 - 2010-01-24, 09:46

Fysiska möten är beroende på budget i min mening, jag kommer att se till att träffa valkretsledare fysiskt när jag får tillfälle, men känner inte behov av att ständigt ha fysiska möten allihopa. Men säg, tre-fyra stycken i år, resten online? Det är idé och saken ligger inte helt hos mig. Precis detsamma är det med kommunikationskanal, jag vill inte i förväg bestämma vilken vi använder, utan kommer att fastställa det här i samråd med valkretsledarna.

~ Hanna TOQig Dönsberg ~
Läs gärna min blogg!
Svara med citat
  (#5) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #191603
Standard RE: Hanna Dönsberg #922 - 2010-01-26, 12:31

Hej och kul att du kandiderar! Jag tänkte ställa en uppsättning frågor till alla DL1-kandidater. Men först lite bakgrund.

Piratpartiet har tre helt olika organisationsformer i en organisation. De olika delarna har olika behov, olika sätt att fungera, och olika personer passar i olika delar av dem.

Den första delen av organisationen är den traditionella föreningsdemokratin. Den kännetecknas av långa ledtider, kollektiva beslut, formellt utlysta möten och väldigt uppstyrd verksamhet. Våra årsmöten och styrelsens arbete sker i den här formen.

Den andra delen är svärmverksamheten som är helt oreglerad och kännetecknas av obefintliga ledtider och mycket långtgående invididualiserat mandat, men också av svårigheter att upprätthålla kontinuitet bortom punktinsatser. Aktivism sker i den här formen.

Den tredje delen är vår strikt hierarkiska företagsstruktur, som är samma sorts struktur som t.ex. tjänstemannastrukturen hos Moderaterna eller Socialdemokraterna. Den kännetecknas av individuella beslutsfattare med personal- och budgetansvar som förväntas ha förståelse för individuell motivation, framgångsrikt ledarskap (i den gruppsykologiska betydelsen) och hur man organiserar en verksamhet i den här modellen. Vår funktionärskår arbetar i den operativa eller exekutiva delen av organisationen enligt den här modellen, där vi genomför styrelsens beslut och våra egna initiativ samtidigt som vi stöttar och stödjer den aktivistiska svärmverksamheten.

Du har kandidaterat till distriktsledare. Det är vår högsta grad av mellanchef i funktionärskåren med ett enormt personalansvar och operativt ansvar. I den rollen, så kommer du att sitta i partiledningen och vara med och fatta beslut som avgör partiets framtid på en daglig basis.

Projektlednings-, personalhanterings-, konflikthanterings- och ledarskapserfarenheter är här långt, långt viktigare än att ha suttit i en enda styrelse. Samtidigt kommer du att sitta i en nyckelroll för att upprätthålla organisationens värdingar och ledarskap, med särskild betoning på att det är lika fint i Piratpartiet att hjälpa andra briljera som att briljera på egen hand. Det är inte bara något du behöver agera efter själv, utan också att motivera andra att agera efter.

Nu till frågorna:

- Varför vill du jobba i (lägga merparten av din tid på) den operativa delen av organisationen snarare än den föreningsdemokratiska eller svärmaktivistiska?

- Att vara distriktsledare innebär att man behöver spendera en avsevärd tid på mjuka frågor, särskilt personalfrågor och konflikthanteringsfrågor. Kan du ge ett exempel på en svår konflikt du löst nyligen? Hur löste du den?

- Piratpartiets funktionärskår kan inte leda genom befallning eller att peka med hela handen, utan bara genom att inspirera andra så mycket att de själva vill och väljer att följa ditt initiativ. Äkta ledarskap, alltså. Kan du peka på några initiativ du tagit i Piratpartiet, där andra frivilligt följt efter?

- Har du någon formell utbildning eller träning i ledarskap och/eller gruppsykologi och/eller projektledning?

- Kan du berätta om ett projekt nyligen där du haft en nyckelroll (hård eller mjuk)? På vilket sätt bidrog du till andras motivation att briljera i projektet?

- Har du motiverat en grupp till att leverera över förväntan på sina mål och fått dem att känna stolthet över det? Kan du berätta mer om en sådan situation?

- Att vara distriktsledare innebär att man behöver lägga en signifikant mängd tid på partiet, som minimum en timmes partiledningsmöte varje vecka, men troligare 10-20 timmar per vecka, ibland mer. Hur ser din livssituation ut?

- Du kommer att behöva bygga en del av den operativa organisationen, mer specifikt medlems- och funktionärsvård på distriktsnivå, och även stöd till valkretsorganisationerna. Har du varit med och byggt organisationer i företags- eller tjänstemannaorganisationsmiljöer någon gång tidigare? Har du därvidlag haft eget personalansvar?

- På en skala från tio till massor, hur kul tänker du ha och se till att andra har mellan nu och riksdagsinträdet? På vilket sätt?

- Kan du peka på tre människor i organisationen som har inspirerat dig till stordåd? Hur gick det till? Hur kände du det då? Kan du se hur du för en sådan stordådsinspiration vidare från positionen som distriktsledare, där du kommer att ha möjlighet att göra det?

Tack, och lycka till i valet!

Svara med citat
  (#6) Gammal
Emil Isberg Inte uppkopplad

Emil Isbergs avatar

Länk: #191897
Standard RE: Hanna Dönsberg #922 - 2010-01-30, 02:54

Jag hade tänkt skriva ett längre inlägg till dig och Sammy, men jag upptäckte att Rick redan täckt in större delen av det jag hade tänkt skriva så det blir bara kortare inlägg från mig.

Du skriver en hel del om vad du vill göra och jag tycker du har svarat på frågan om vad du vill göra för att förbättra samarbetet mellan regionerna genom att ha vice DL i olika områden. Dock undrar jag om du har några idéer på hur du kan förbättra samarbetet mellan ledning och aktivister?
  Skicka ett meddelande via ICQ till Emil Isberg Skicka ett meddelande via Skype™ till Emil Isberg  
Svara med citat
  (#7) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #191901
Standard RE: Hanna Dönsberg #922 - 2010-01-30, 09:51

Citat:
Hanna Dönsberg (2010-Jan-16)Min tanke är, om jag blir vald, att göra mitt bästa för att hitta en vice DL i varje valkrets förutom möjligtvis min egen.
Hej Hanna!

Kan du vara snäll och utveckla din tanke med en vice DL per valkrets? Enligt gällande styrdokument (se bilaga) ska det inrättas en distriktsledning som innefattar alla valkretsledare. På vilket sätt tänker du dig att fler vice DL skulle förbättra kommunikationen när alla VL ändå ska ha en väl fungerande kommunikation med DL?
Bifogade filer
Filtyp: pdf lokal-organisation-och-kommunikation.pdf (77.0 KB, 112 visningar)

Svara med citat
  (#8) Gammal

Hanna Dönsbergs avatar

Länk: #191941
Standard RE: Hanna Dönsberg #922 - 2010-01-31, 11:12

Jag har funderat länge nu, och kommit fram till ett beslut. Jag är verkligen sugen på att arbeta som distriktsledare, men har också hamnat i partiets uttänkta riksdagsgrupp, vilket kommer ta en del tid. Jag har inga tvivel på att jag skulle trivas och göra ett bra jobb som distriktsledare, men jag vet också att man gör ett ännu bättre jobb om man fokuserar på få saker. Jag är också medveten om hur mycket tid som bör gå åt när man är distriktsledare.

Igår, på Östra Distriktskongressen för Ung Pirat, blev jag omvald till ledamot i styrelsen. Ett hedersvärt arbete, som senaste året har gett mig otroligt mycket, och som jag nu känner mig "varm i kläderna" inför. Min tanke från början hade varit att dessa två roller går utmärkt att kombinera. Jag tänker fortfarande så, men jag tänkte på den energi Ung Pirat ger mig, medan partiet ibland dränerat mig. Det har också uppkommit ännu något mersom visar på vilka kommunikationsproblem som föreligger i partiet. Jag känner instinktivt att jag inte har all energi som krävs för att medla när en sådan här internkultur råder. Jag vill fokusera på att vinna valet, denna kultur borde ha gjorts någonting åt för längesen, jag tror tyvärr den är befäst tills det är dags att välja ny styrelse och ledning.

Så, med det sagt, hoppas jag att ni har förståelse för mitt val, och väljer härmed att dra tillbaka min kandidatur. Jag önskar Sammy Nordström lycka till, säger tack till de som ställt frågor, och hoppas vi ses där ute i valkampanjen.

~ Hanna TOQig Dönsberg ~
Läs gärna min blogg!
Svara med citat
  (#9) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #191945
Standard RE: Hanna Dönsberg #922 - 2010-01-31, 11:34

Låser tråden då Hanna Dönsberg har dragit tillbaka sin kandidatur.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kandidat - Hanna Dönsberg Hanna Dönsberg Kandidater Västerås stad 2 2010-03-11 00:53
Kandidat - Hanna Ryberg dansve Kandidater Linköpings kommun 1 2010-03-01 20:42
Kandidat - Hanna Dönsberg Hanna Dönsberg Västmanlands län 2010 0 2010-02-28 14:56
Kandidat - Hanna Rydberg samface Östergötlands län 2010 0 2010-02-28 00:13
Hanna Dönsberg (#922) Hanna Dönsberg [E-I] 47 2010-01-14 09:31