Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets extra medlemsmöte februari 2018
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-21, 15:38

Styrelsemöte den 21 januari kl 15.00 per telefon

Närvarande:
Stefan Flod
Anna Svensson
Anna Troberg
Rick Falkvinge
Christian Engström
Mikael Nilsson

Frånvarande:
Rickard Olsson, pga jäv
Mårten Fjällström
Klara Tovhult
Sofia Dahlgren
Björn Odlund (suppleant)

Mötesfunktionärer:
Ordförande -- Christian Engström
Sekreterare -- Rick Falkvinge
Justerare Anna Troberg, Stefan Flod

1. Fastställande av riksdagslistor

Styrelsen beslutar att fastställa de sex valsedlarna från primärvalet, med följande ändring:

a) Yvonne Lindvall stryks från position 2 på Lista Mitt. Härvidlag flyttas alla lokala kandidater upp ett steg, och rikskandidaterna behåller sin position. Max Sidenstjärna på råranking #124 tar den 22:e platsen. Nytt utseende på Lista Mitt är således --

#01. Rick Falkvinge (M raw #01) 38 år, Sollentuna kommun
#02. Rickard Olsson (M raw #16) 42 år, Östersunds kommun
#03. Anna Troberg (F raw #02) 36 år, Järfälla kommun
#04. Andreas Larsson (M raw #69) 26 år, Rättviks kommun
#05. Gun Svensson (F raw #03) 73 år, Norrtälje kommun
#06. Curt Jonsson (M raw #70) 69 år, Borlänge kommun
#07. Stefan Flod (M raw #05) 25 år, Uppsala kommun
#08. Andreas Rönnqvist (M raw #89) 29 år, Gävle kommun
#09. Anna Svensson (F raw #04) 30 år, Norrköpings kommun
#10. Ingela Olsson (F raw #93) 29 år, Gävle kommun
#11. Carl Johan Rehbinder (M raw #06) 48 år, Östra Söderort
#12. Lars-Erik Jonsson (M raw #98) 36 år, Östersunds kommun
#13. Sandra Grosse (F raw #07) 19 år, Helsingborgs kommun
#14. Nils Agnesson (M raw #100) 25 år, Borlänge kommun
#15. Hanna Dönsberg (F raw #08) 25 år, Västerås kommun
#16. Urban Sundström (M raw #101) 51 år, Sandvikens kommun
#17. Johnny Olsson (M raw #09) 33 år, Södertälje kommun
#18. Bengt Jonsson (M raw #106) 51 år, Malung-Sälens kommun
#19. Mikael Nilsson (M raw #10) 34 år, Uppsala kommun
#20. Jan-Olof Flink (M raw #116) 38 år, Sundsvalls kommun
#21. Josefin Fjällborg (F raw #122) 27 år, Ludvika kommun
#22. Max Sidenstjärna (M raw #124) 21 år, Borlänge kommun

Styrelsen har innan primärvalet varit tydlig med att styrelsen kan komma att stryka kandidater, som är olämpliga. Det är styrelsens uppfattning att det som inträffat möter detta kriterium. Eftersom händelsen rör personlig information utelämnas detaljer härom i det offentliga protokollet, men har givits till partiets revisorer för kännedom och granskning.

Styrelsen förbehåller sig rätten att göra fortsatta ändringar i listorna om nya fakta framkommer som motiverar sådana beslut.

Partiledningen har dessutom rätt att stryka kandidater som, inför beställningen av valsedlar, inte inkommer med Valmyndighetens kandidatförklaring där de godkänner att Piratpartiet anmäler dem som kandidater. Ingen kandidat har rätt att blockera partiets beställning av valsedlar genom att vägra skicka in kandidatförklaring.

2. Fastställande av preliminär riksdagsgrupp

Styrelsen fastställer en riksdagsgrupp om 25 personer för teambuilding- och mediesyften. Denna riksdagsgrupp ska svetsas samman i största möjliga mån för att dels inspirera varandra till stordåd, dels hålla ihop socialt och professionellt inför riksdagsinträdet i höst.

25 mandat motsvarar ca sex och en halv procent i riksdagsvalet. Detta blir alltså en nominell nivå att sikta mot.

Gruppen har sammanställts genom att simulera 25 mandat genom de beslutade riksdagslistorna vid ett jämnt valresultat i hela landet. 2006 års riksdagsval har använts som mall. Mandatfördelningen blev i simuleringen som följer:

Stockholms kommun (Stockholm): Carl Johan Rehbinder, Johnny Olsson
Stockholms län (Stockholm): Rick Falkvinge, Anna Troberg, Gun Svensson
Uppsala län (Öst): Stefan Flod
Södermanlands län (Öst): Mikael Nilsson
Östergötlands län (Öst): Anna Svensson
Jönköpings län (Syd): Gustav Nipe
Malmö kommun (Syd): Klara Ellström
Skåne läns västra (Syd): Jacob Dexe
Skåne läns södra (Syd): Sandra Grosse
Skåne läns norra och östra (Syd): Klara Tovhult
Hallands län (Väst): Björn Felten
Göteborgs kommun (Väst): Tess Lindholm
Västra Götalands läns västra (Väst): Kalle Vedin
Västra Götalands läns östra (Väst): Olof Bjarnason
Värmlands län (Väst): Marie Axelsson
Örebro län (Öst): Hanna Dönsberg
Västmanlands län (Öst): Johanna Julén
Dalarnas län (Mitt): Andreas Larsson
Gävleborgs län (Mitt): Rickard Olsson
Västernorrlands län (Mitt): Curt Jonsson
Västerbottens län (Norr): Ella Brodin
Norrbottens län (Norr): Anders Nordin

Denna grupp ska sedan fyllas på med gruppens blivande tjänstemän enligt senare beslut. Preliminär AFK-kickoff är 10-11 april. Ledningen planerar och genomför detta; det finns med i styrelseprotokollet endast som information från ledningen.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anna Troberg Inte uppkopplad

Anna Trobergs avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #191107
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-21, 15:41

Justerat.

Partiledare
Blogg: http:www.annatroberg.se
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg1
Mobil: 0704-676 273

Svara med citat
  (#3) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #191109
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-21, 16:08

Hej Styrelsen!

Det skulle vara intressant att få höra varför ni har valt att utöka rikdagsgruppen?

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Marcus Borg Inte uppkopplad

Marcus Borgs avatar

Reg.datum: Oct 2009

Länk: #191110
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-21, 16:19

Strök Yvonne Lindvall sig själv eller strök styrelsen henne?

Svara med citat
  (#5) Gammal

Anna Trobergs avatar

Länk: #191115
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-21, 16:46

Jag såg just att info inte gått iväg till revisorn än, så som det står i protokollet. Den skickas inom kort. Styrelsen ber om ursäkt för detta.

Partiledare

Svara med citat
  (#6) Gammal
duke_h3 Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #191116
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-21, 16:51

Tråkigt nog så har jag en del anmärkningar här.

Det kan ju vara bra för medlemarna att veta att
Citat:
Eftersom händelsen rör personlig information utelämnas detaljer härom i det offentliga protokollet, men har givits till partiets revisorer för kännedom och granskning.
Är en ren lögn. Jag har inte mottagit någon som helt information om det aktuella ärende från en officiell källa. Dvs en styrelserepresentant. Jag har självklar hört en mass ryckten, men skulle man gå på dessa skulle vi inte kunna dricka vattnet pga klor.

Jag har dessutom inte varit medveten om att styrelsen tänkte göra det här utan trott som alla andra medlemmar att detta skall tas på det planerade styrelsemötet.

Detta här är ett dumt, klantigt och elakt sätt att fatta beslut på.

Dummt eftersom det förhindrar en välbehövlig tid till eftertanke vilket leder till förhastade beslut.
Klantigt för det lämnar öppet mål för elaka journalister att göra om oss till en levande måltavla.
Elakt eftersom det effektivt omöjliggör aktiva medlemmars rätt till inflytande över styrelsebeslut.

Jag vill också notera att styrelsen gör det här trots att den oberoende granskningen av valet inte är färdig, knappt ens påbörjad. Det här beslutet går därför rakt i strid med beslutet som fattades i Söndags, och ger en illa dold bild av att man begärde den bara för att se bra ut i media.

/Rene
Revisor Piratpartiet

Svara med citat
  (#7) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #191117
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-21, 17:07

Citat:
duke_h3 (2010-Jan-21)Tråkigt nog så har jag en del anmärkningar här.
Det kan ju vara bra för medlemarna att veta att
Citat:
Eftersom händelsen rör personlig information utelämnas detaljer härom i det offentliga protokollet, men har givits till partiets revisorer för kännedom och granskning.
Är en ren lögn. Jag har inte mottagit någon som helt information om det aktuella ärende från en officiell källa. Dvs en styrelserepresentant. Jag har självklar hört en mass ryckten, men skulle man gå på dessa skulle vi inte kunna dricka vattnet pga klor.
Åh, kom igen, att du inte fått information inom en timme efter beslutet är fattat är väl, faktiskt, inte hela världen. Vi kan ju inte gärna skicka information om ett beslut *innan* själva beslutet är fattat? Protokollet las upp med skyndsamhet för att medlemmarna skulle få ta del av det så fort som det gick, eftersom just detta beslutet bedömdes som angeläget för hela organisationen. Som Anna påpekar är informationen på väg.

Citat:
Jag har dessutom inte varit medveten om att styrelsen tänkte göra det här utan trott som alla andra medlemmar att detta skall tas på det planerade styrelsemötet.
Detta här är ett dumt, klantigt och elakt sätt att fatta beslut på.
Dummt eftersom det förhindrar en välbehövlig tid till eftertanke vilket leder till förhastade beslut.
Klantigt för det lämnar öppet mål för elaka journalister att göra om oss till en levande måltavla.
Elakt eftersom det effektivt omöjliggör aktiva medlemmars rätt till inflytande över styrelsebeslut.
Styrelsen ansåg det angeläget att skyndsamt klargöra situationen kring lista Mitt. Detta förhindrar inte att medlemmarna fortsätter att föra fram åsikter, tex om det dyker upp fler anledningar att agera, precis som det står i protokollet. Dessa åsikter och mer information kommer att tas hänsyn till i lika stor grad som de skulle utan detta beslut.

Citat:
Jag vill också notera att styrelsen gör det här trots att den oberoende granskningen av valet inte är färdig, knappt ens påbörjad. Det här beslutet går därför rakt i strid med beslutet som fattades i Söndags, och ger en illa dold bild av att man begärde den bara för att se bra ut i media.
Styrelsen kommer naturligtvis att ta lika stor hänsyn till granskningen som vi skulle ha gjort utan detta beslut.

Det bör också framhållas att styrelsen avvaktar med att ge partiledningen i uppdrag att samla in underskrifter från alla kandidater (de som ska skickas till Valmyndigheten) tills granskningen är genomförd. Ingenting är slutgiltigt förrän dessa underskrifter skickats till Valmyndigheten.

Svara med citat
  (#8) Gammal

Anna Trobergs avatar

Länk: #191118
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-21, 17:10

Rene: Jag delar inte din uppfattning att styrelsen har betett sig dumt, klantigt och elakt. Vi missade att skicka handlingar till dig direkt, men det var ett förbiseende och alltså ingen aktivt utagerad ondska från styrelsens sida. I vilket fall, så har jag fått besked om att de ska vara på väg till dig nu.

Ha det så bra!

Partiledare

Svara med citat
  (#9) Gammal
Stefan Flod Inte uppkopplad
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #191120
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-21, 17:41

Justerat

//Stefan Flod

tel:0760-18 89 18
http://stefanflod.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Stefan Flod  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #191121
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-21, 17:58

Citat:
Anna Troberg (2010-Jan-21)Rene: Jag delar inte din uppfattning att styrelsen har betett sig dumt, klantigt och elakt. Vi missade att skicka handlingar till dig direkt, men det var ett förbiseende och alltså ingen aktivt utagerad ondska från styrelsens sida. I vilket fall, så har jag fått besked om att de ska vara på väg till dig nu.
Ha det så bra!

Finns det någon motivering som ni kan ge kring varför det här beslutet inte kunde vänta fram tills det utanonserade styrelsemötet där listorna skulle kunna fastställas i lugn och ro?

Styrelse och ledning har återkommande kritiserats för hastiga och ogenomtänkta beslut, och det här kommer med all säkerhet spä på den bilden. Personligen tror jag att en sådan bild av vår styrelse är betydligt mer skadlig för partiet än att en suboptimal kandidat med ett uselt sätt att hantera lokalmedia finns kvar på en preliminär lista i två extra veckor.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
2010-03-14: Extrainkallat styrelsemöte Mikael Nilsson Styrelsens protokoll 80 2010-03-24 15:43
Styrelsemöte 7/3-2010 Andreas Käiväräinen Ung Pirat-avdelningen Piratnätet 1 2010-03-11 14:17
2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte Mikael Nilsson Styrelsens protokoll 327 2010-02-24 17:41
2010-02-15: Extrainkallat styrelsemöte Mikael Nilsson Styrelsens protokoll 38 2010-02-17 23:44
2010-01-17 Extrainkallat styrelsemöte Mikael Nilsson Styrelsens protokoll 13 2010-01-18 02:29