Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Olof Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009
Standard Olof Noaksson - 2010-02-11, 22:07

Olof Noaksson

Citat:
Jag är en 18-årig pirat som brinner för att arbeta inom politiken och undersöka vilka sätt piratpolitik kan implementeras på regionalnivå. Jag är djupt engagerad och försöker alltid att vara väl påläst.
För tillfället bor jag i Trollhättan, men kommer att precis innan valet börja studera i Göteborg och flytta dit.
min blogg skriver jag om både politik och min fritid.

Bifogade bilder
Filtyp: jpg Olof.jpg (47.5 KB, 198 visningar)

Olof Noaksson

VL2 Norra älvsborg
Styrelsesuppleant i Förbundsstyrelsen för Ung Pirat
Kassör UP Västra Distriktet
Styrelseledamot i UP Göteborg

Svara med citat
  (#2) Gammal
Marco Baxemyr Inte uppkopplad

Marco Baxemyrs avatar

Reg.datum: Oct 2007

Länk: #193167
Standard RE: Olof Noaksson - 2010-02-11, 22:16

Bra att du kandiderar!

[hr]

Valberedare i UP.

War is Peace for the upper class. Ignorance is Strength for those with power. Freedom is Slavery for the authorities.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Marco Baxemyr Skicka ett meddelande via MSN till Marco Baxemyr  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Olof Inte uppkopplad

Länk: #193182
Standard RE: Olof Noaksson - 2010-02-12, 00:52

Det är bra att alla som vill kandiderar. Jag hoppas att många anmäler sig

Olof Noaksson

VL2 Norra älvsborg

Svara med citat
  (#4) Gammal
Thomas Gunnarson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #193358
Standard RE: Olof Noaksson - 2010-02-12, 21:47

Västra Götalands region är ju numera en region och inte bara ett landsting.

Hur ställer du dig till en utvidgning av regionen, om det blir en aktuell fråga, med Värmland och/eller Halland?

(Jag var medlem redan vid förra kommunalvalet!)

Svara med citat
  (#5) Gammal
Olof Inte uppkopplad

Länk: #193380
Standard RE: Olof Noaksson - 2010-02-12, 22:46

Citat:
Västra Götalands region är ju numera en region och inte bara ett landsting.

Hur ställer du dig till en utvidgning av regionen, om det blir en aktuell fråga, med Värmland och/eller Halland?
Piratpartiet tar inte ställning i detta och därmed inte jag heller. Med det sagt så vi får se vad som händer. Ett sådant beslut kanske förstärker Piratpartiets politik genom att om vi stödjer det förslaget, så stödjer de partierna bakom det något av våra förslag. Politik är en avvägning. Det handlar om att ta beslut som hjälper oss att driva vår politik. Se vågmästarställning för mer info. Som jag har förstått det så är det utgångspunkten för regional och kommunal politik också.

Olof Noaksson

VL2 Norra älvsborg

Svara med citat
  (#6) Gammal
Thomas Gunnarson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #193674
Standard RE: Olof Noaksson - 2010-02-14, 12:55

I mitt jobb träffar jag folk varje dag. Två saker är väldigt tydliga.

1. Skattetrycket skapar fattigpensionärer i onödan genom beskattningen av inkomster under existensminimum.
Något helt unikt i Europa. Och ett nytt fenomen i dagens politiker-Sverige!

2. Företagande, särskilt på landsbygden, är beroende av ett rättvist skattesystem. Som det nu är plundras landsbygdens befolkning på allt och tvingas in i städernas slum och landsbygden blir kolonialiserat av städernas behov.
Det är däremot inget unikt i världen idag. Skillnaden är bara att vi inte tror att detta sker i Sverige.

3. Ett skattesystem som gör alla till socialfall (Medborgarens insatser/inkomster är statens tillgångar och den enskilde medborgaren får ansöka om stöd/återbetalning av sina inkomster) kan bara innebära ett totalitärt samhälle och måste därför vara en del i det Bodströmska samhället.

Som första steg:

Därför måste en riktig ekonomisk "frizon" återskapas för alla medborgare. Återskapandet av ett riktigt grundavdrag (det var 7 000 kr / år runt 1970, idag som mest 22000 kr/år ) är av yttersta vikt för landsbygden. Det måste ligga spannet 120 000 - 150 000kr/år precis som i övriga Europa!
(Ex: Frankrike - 1350 euro per månad, Spanien - 150 000 kr per år)

Tänk vad det skulle innebära för landsbygden! Och för landets lågavlönade! Och för landets småföretagande! Och för landets unga som nu lever på stöd! Och för landets nya pensionärer, de som inte får hygglig ATP! Och för integriteten!

Kan Sverige klara att ha ett skattesystem som plundrar låginkomsttagare? Och vara ett fritt samhälle?

Argumentet mot detta är skattebortfallet som det påstås bli. Men det stämmer inte då den summan är vad varje människa ändå måste ha för sin dagliga existens. Vad som skiljer blir bara att folk får behålla vad de rakar hem utan att först skicka in det till staten. En decentralisering på individnivå!

Vi kan hamna i en situation där det krävs en skattehöjning i en redan märklig skattesituation för att hålla Västra Götalandsregionen i nuvarande driftskapacitet.

Hur ställer Du dig vid ett val mellan en minskning av regionens verksamhet (för att inte skattetrycket skall bli än mer totalitärt) eller en skattehöjning för att klara de sjukvårdsambitioner, m.m. som P satt upp för regionens politik?

Medlem:

Thomas Gunnarson

Författare till boken : Jordbruk 2.0.1

(Jag var medlem redan vid förra kommunalvalet!)

Svara med citat
  (#7) Gammal
Guest

Länk: #195867
Standard RE: Olof Noaksson - 2010-03-01, 13:38

Citat:
Hur ställer Du dig vid ett val mellan en minskning av regionens verksamhet (för att inte skattetrycket skall bli än mer totalitärt) eller en skattehöjning för att klara de sjukvårdsambitioner, m.m. som P satt upp för regionens politik?
Tomas,

Piratpartiet har valt att inte ta ställning i dessa frågor. Detta för att kunna driva vår informationspolitik. Vi väljer att prioritera det före andra frågor. Däremot så utesluter inte det ett samarbete med andra partier och då isåfall fatta ett sådant beslut i enlighet med överenskommelser gjorda med andra partier.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är