Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard B09. Motion om att skrota värderingsdokumentet - 2010-03-07, 19:23

Bakgrund
Piratpartiets styrelse antog den 13/12 - 2009 på ett styrelsemöte ett värderingsdokument för partiet som återfinns här: http://www.piratpartiet.se/varderingar. Detta dokument har blivit ifrågasatt både inom partiet och även utifrån, bland annat av statsvetare Ulf Bjereld: http://ulfbjereld.blogspot.com/2009/...mkant-men.html. Mycket av de tankar som togs upp i värderingsdokumentet har sedan återkommit i den av ledningen föreslagna arbetspolicy som ledningen ska ta ställning till den 9/3 - 2010 (förslaget på arbetspolicy återfinns här: http://forum.piratpartiet.se/Topic198063-624-1.aspx ). Detta, och många av formuleringarna i värderingsdokumentet gör att värderingsdokumentet mer verkar vara ett sätt att försöka skapa en uppförandekod än att bena ut partiets värderingar, varför namnet måste sägas vara väldigt missvisande.

På ett rent grundläggande plan kan man ifrågasätta vilken nytta ett värderingsdokument skiljt från partiets principprogram gör, då värderingar är den grund varpå man bygger ideologi och politik, och om det inte kan vara kontraproduktivt att ha olika ideologiska dokument som inte är kopplade till varandra. Där yrkar vi följande:

Yrkande

att(1): mötet river upp det av styrelsen fattade beslutet, den 13/12 - 2009, om att anta dokumentet "Piratpartiets värderingar".

att(2): mötet finner att partiet inte ska ha något värderingsdokument som är skiljt från partiets Principprogram.

att(3): mötet ger styrelsen för 2010 i uppdrag att se över om det finns något i det avskaffade värderingsdokumentet som bör överföras till en uppförandekod, arbetspolicy eller liknande dokument, samt att om så är fallet verkställa detta.

Underskrifter

Mattias Bjärnemalm
Victoria Westberg
Marit Deldén
Isak Gerson
Göran Widham
Ella Brodin
Emil Paulsrud
Piratpartiets framtidskluster

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
  (#2) Gammal
Mikael Holm Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #197357
Standard RE: B9. Motion om att skrota värderingsdokumentet - 2010-03-07, 19:30

Jag yrkar bifall.

Bra motion.

Mikael Holm
--

(#3) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #197358
Standard RE: B9. Motion om att skrota värderingsdokumentet - 2010-03-07, 19:35

Riktigt bra. Yrkar Bifall.

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
  (#4) Gammal
JSchonning Inte uppkopplad

JSchonnings avatar

Reg.datum: Feb 2010

Länk: #197359
Standard RE: B9. Motion om att skrota värderingsdokumentet - 2010-03-07, 19:36

Jag yrkar bifall.

Skriv gärna upp mig på listan i öppningsposten.

Johannes Schönning

(#5) Gammal
Mikael Holm Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #197360
Standard RE: B9. Motion om att skrota värderingsdokumentet - 2010-03-07, 19:39

Citat:
JSchonning (2010-Mar-07)Jag yrkar bifall.
Skriv gärna upp mig på listan i öppningsposten.
Johannes Schönning
Jag sa detsamma men man kan inte edita poster i det här subforumet så vi får stå ut med att bara skriva under i våra egna svar och yrka bifall

Mikael Holm
--

(#6) Gammal
Hanna Dönsberg Inte uppkopplad

Hanna Dönsbergs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #197361
Standard RE: B9. Motion om att skrota värderingsdokumentet - 2010-03-07, 19:50

+1

~ Hanna TOQig Dönsberg ~
valberedare för Ung Pirat och Ung Pirat Västerås samt
lekmannarevisor Distriktsstyrelsen Öst, Ung Pirat
Läs gärna min blogg!
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Hanna Dönsberg  
  (#7) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Länk: #197363
Standard RE: B9. Motion om att skrota värderingsdokumentet - 2010-03-07, 20:01

Citat:
Mab (2010-Mar-07)Underskrifter
Mattias Bjärnemalm
Victoria Westberg
Marit Deldén
Isak Gerson
Göran Widham
Ella Brodin
Emil Paulsrud
Piratpartiets framtidskluster
Piratpartiets framtidskluster? Det är bara medlemmar som har motionsrätt. Jag tycker att det är osnyggt att använda partiets namn i olika grupperingar utan att ha styrelsens medgivande. Piratpartiets vallberedning? Piratpartiets mötesgrupp?

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

(#8) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Länk: #197367
Standard RE: B9. Motion om att skrota värderingsdokumentet - 2010-03-07, 20:09

Citat:
agnesson (2010-Mar-07)
Piratpartiets framtidskluster? Det är bara medlemmar som har motionsrätt. Jag tycker att det är osnyggt att använda partiets namn i olika grupperingar utan att ha styrelsens medgivande. Piratpartiets vallberedning? Piratpartiets mötesgrupp?
Kursiveringen var till för att visa att personerna som signerat ser sig som en del av framtidsklustret, inte att motionen var lagd av hela framtidsklustret (vilket den alltså inte är). Ungefär som att man skulle kunne skriva Mattias Bjärnemalm, Piratpartiet i Uppsala utan att folk förutsätter att det är hela Uppsala som står bakom.

Piratpartiets framtidskluster är ett kluster i linje med styrelsens uttalade vilja att se svärmarbete som en del av organisationen. Beslutsmässigt uppfyller klustret alla kriterier för initiativ tagna genom 3-piratsregeln.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
  (#9) Gammal
Macco Inte uppkopplad

Maccos avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #197372
Standard RE: B9. Motion om att skrota värderingsdokumentet - 2010-03-07, 20:22

+1

förslag till tilläggsyrkande:

Att medlemsmötet ger styrelsen i uppdrag att ta fram förslag på de policys och handlingsplaner som PP måste ha enligt lag som arbetsgivare..

Den bästa motionen av alla 30 som finns just nu förutom stadgerevideringen.

Fd. PiratPartist
Avgång: Jag kan inte stödja ett parti som inte är för skyddad integritet genom sekretess. Stöder man inte grova brottslingar som sprider sekretessmaterial så skall man inte rösta på dem.
"Life is eternal for you, When you pass the gate of Hel, come to the end of the row, The Beast and the God conjoined"

(#10) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #197375
Standard RE: B9. Motion om att skrota värderingsdokumentet - 2010-03-07, 20:43

Lustigt det här... Jag får intrycket av att motionen är grundad på felaktiga premisser, och undrar om det går att räta ut det?

I de diskussioner som föregick styrelsebeslutet så framstod det som klart för mig att dokumentets syfte var att vara just en form av uppförandekod - en idealbild av hur organisationen bör arbeta. Normativt och riktat inåt mot organisationen, alltså. Nu var jag inte med på det styrelsemöte som antog dokumentet, men jag tror att det var tanken.

Jag läser den här motionen (och en del andra diskussioner kring dokumentet) som att man vänder sig emot att dokumentet används som värderingsgrund för partiets politik, lite som Miljöpartiets "Grundvärderingar". Dvs - att dokumentet utgör den värdegrund i vilken vi grundar vår politik.

Jag har aldrig haft bilden att det var syftet. Partiets politik skulle kunna drivas av en organisation som såg helt annorlunda ut och inte följde ett enda stycke i Värderingsdokumentet utan jobbade på något annat sätt. Det finns, som jag ser det, inte någon omedelbar koppling mellan principprogrammet och värderingsdokumentet. Värderingsdokumentet handlar, som jag ser på det, endast om partiet som organisation, i sin nuvarande skepnad. Det skulle dörför också, strängt taget, kunna handla om vilket annat parti som helst (förutom första stycket som är klippt från principprogrammet)

Motionen tycker att namnet är missvisande (vilket det alltså de facto verkar vara) men framför inte i övrigt någon sakkritik mot innehållet. Därför skulle motionärernas vilja uttryckt i tredje att-satsen uppfyllas av att dokumentet helt sonika bytte namn till "Uppförandekod för Piratpartiets organisation" eller så.

Jag gissar dock att kritiken mot dokumentet går djupare än namnet. Men om motionärerna vill uppnå något annat än ett rent namnbyte så borde sakliga problem i själva dokumentet lyftas fram istället för bara en i sammanhanget ganska betydelselös namnfråga.

Motionen, som den ligger, skulle alltså kunna ersättas med yrkandet 'ATT värderingsdokumentet byter namn till "Uppförandekod för Piratpartiets organisation"'...

Det är alltså inget motyrkande, bara ett sätt att provocera motionärerna att klargöra sin position lite bättre :-)

Stängt ämne
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vill piratpartiet skrota försvaret? drhex Övrig piratpolitik 10 2009-06-06 09:52
Skrota kopieringsskyddet? - Musik utan DRM säljer bäst Ken Rabelius PP i media 3 2007-11-14 18:52
"Nödvändigt att skrota tryckfrihetsförordningen" Fahrenheit451 PP i media 19 2007-10-09 21:23
Mp vill skrota försvarsdepartementet Stefan Flod PP i media 4 2007-01-24 22:57
Skrota tanken på övervakning Nicklas W Bjurman PP i media 1 2006-08-19 17:59