Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Vidvinkel Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006
Standard Uppmaning - 2006-06-02, 10:35

på pp:s framsida står det att 1.3 milj pers fildelar i serige idag. Bra så lågnt.

Sedan står det att "vi behöver 225000 av dem". ta bort det på momangen e mitt förslag. Sedan igår handlar PP om något mer. Vore korkat att direkt på första sidan i princip (om man ser det marknadsföringsmässigt) avfärda alla andra som är upprörda över gårdagens händelser (som inte är aktiva fildelare)

Antingen slopa den meningen helt.. eller skriv "för att få en vågmästarroll i rikstaden behöver vi 225000 röster"

Filddelarparti (läs:datanördar)=nej tack

Fri kultur och demokrati =ja, gärna

Svara med citat
  (#2) Gammal
Marcus Dahlman Inte uppkopplad

Marcus Dahlmans avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #25034
Standard RE: Uppmaning - 2006-06-02, 12:01

Bra rutet!!!

----------------------
Vice Valkretsledare, Bohuslän

Who Wills, Can
Who Tries, Does
Who Loves, Lives
(Anne McCaffrey, 1978)

Svara med citat
  (#3) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #25043
Standard RE: Uppmaning - 2006-06-02, 12:22

Citat:
Vidvinkel (2006-Jun-02)Sedan står det att "vi behöver 225000 av dem". ta bort det på momangen e mitt förslag. Sedan igår handlar PP om något mer.
Vi har hela tiden stått för något mer än bara möjligheten att ladda ner film och musik gratis.

Alla våra förslag, både när det gäller upphovsrätt, patent och respekt för den personliga integriteten, syftar till samma sak. Vi vill stoppa marschen mot ett kontrollsamhälle där makten över informationen ligger i händerna på ett litet antal storföretag.

Det som har hänt de senaste dagarna förändrar ingenting. Det illustrerar bara varför vi behövs.

Att vara pirat innebär inte bara att man tycker att fildelning är något positivt, och att det är bra när kultur kan spridas fritt. Det innebär också att man vill värna det öppna samhället generellt.

Men vi fortsätter gärna att bli associerade med alla fildelare som i praktisk handling visar att dagens upphovsrättslagstiftning saknar folkligt stöd. Jag tycker formuleringen på hemsidan är bra som den är.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#4) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #25456
Standard RE: Uppmaning - 2006-06-02, 22:25

Citat:
Christian Engström (2006-Jun-02)Jag tycker formuleringen på hemsidan är bra som den är.

Och jag håller med Vidvinkel. Bör vi ha en poll?

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#5) Gammal
habbe_ Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #25562
Standard RE: Uppmaning - 2006-06-03, 02:57

Citat:
Bör vi ha en poll?

En poll är inte helt otänkbart..

Lite reflektioner såhär en fredagkväll: Jag håller med vidvinkel, eftersom att vår vågmästarroll tas upp i första stycket så anser jag att det vore lämpligt att lägga in den infon där (4% 225k) och på det sätt särskilja röster från fildelare, som det är nu så står det att man nästan förutsätts vara fildelare för att få rösta på oss (av dessa).

Stycke 2 och 4 är enlig mig om samma sak och bör flyttas ihop till ett stycke för ökad överblick

Jag tycker att fildelningsbiten ska flyttas till slutet, för att på så sätt låta läsaren reflektera över våra andra åsikter innan fördomar av typen: "odrägliga ungdomar" hoppar in i huvudet. Jag tänker mig modifierad version ungefär så här:

Piratpartiet siktar på att ta en vågmästarroll efter valet 2006. Vi tar upp frågorna om rätten till ett privatliv och personlig integritet, och rätten att dela med sig av kultur och kunskap. För att uppnå detta så behöver Vi minst 4% av rösterna, vilket motsvarar 225 000 röster.

Jag tycker inte om associationen till östblocket, det känns som ren skrämselpropaganda. Vi vill väl locka medlemmar till partiet, inte skrämma med dem? Bara ett förslag:

Vi vänder oss till alla som anser att det är oacceptabelt att staten övervakar sina medborgare på ett sätt och med en intensitet som saknar rimliga proportioner

Ny teknik ska användas till att berika människors vardag, inte till att utsätta dem för godtycklig och kränkande övervakning. Piratpartiet vill verka för ett öppet samhälle där medborgarnas rätt till ett skyddat privatliv respekteras.

Det finns dessutom (enligt SCB) minst 1 300 000 aktiva fildelare i Sverige, och de är alla trötta på att kallas kriminella.. När ett samhälle börjar skicka polisen på sina ungdomar för att de lyssnar på musik, är det inte ungdomarna det är fel på. Då är det samhället som måste skärpa sig.

Formuleringarna kanske inte blev världens bästa, men jag hoppas att någon förstår hur jag menar. Jag efterlyser dessutom ett stycke som kortfattat beskriver vår syn på patent det enda som står nu är "dela med sig av ... kunskap"

Svara med citat
  (#6) Gammal
Marcus Dahlman Inte uppkopplad

Marcus Dahlmans avatar

Länk: #25676
Standard RE: Uppmaning - 2006-06-03, 09:28

Citat:
habbe_ (2006-Jun-03)
Citat:
Bör vi ha en poll?

En poll är inte helt otänkbart..

Lite reflektioner såhär en fredagkväll: Jag håller med vidvinkel, eftersom att vår vågmästarroll tas upp i första stycket så anser jag att det vore lämpligt att lägga in den infon där (4% 225k) och på det sätt särskilja röster från fildelare, som det är nu så står det att man nästan förutsätts vara fildelare för att få rösta på oss (av dessa).

Stycke 2 och 4 är enlig mig om samma sak och bör flyttas ihop till ett stycke för ökad överblick

Jag tycker att fildelningsbiten ska flyttas till slutet, för att på så sätt låta läsaren reflektera över våra andra åsikter innan fördomar av typen: "odrägliga ungdomar" hoppar in i huvudet. Jag tänker mig modifierad version ungefär så här:

Piratpartiet siktar på att ta en vågmästarroll efter valet 2006. Vi tar upp frågorna om rätten till ett privatliv och personlig integritet, och rätten att dela med sig av kultur och kunskap. För att uppnå detta så behöver Vi minst 4% av rösterna, vilket motsvarar 225 000 röster.

Jag tycker inte om associationen till östblocket, det känns som ren skrämselpropaganda. Vi vill väl locka medlemmar till partiet, inte skrämma med dem? Bara ett förslag:

Vi vänder oss till alla som anser att det är oacceptabelt att staten övervakar sina medborgare på ett sätt och med en intensitet som saknar rimliga proportioner

Ny teknik ska användas till att berika människors vardag, inte till att utsätta dem för godtycklig och kränkande övervakning. Piratpartiet vill verka för ett öppet samhälle där medborgarnas rätt till ett skyddat privatliv respekteras.

Det finns dessutom (enligt SCB) minst 1 300 000 aktiva fildelare i Sverige, och de är alla trötta på att kallas kriminella.. När ett samhälle börjar skicka polisen på sina ungdomar för att de lyssnar på musik, är det inte ungdomarna det är fel på. Då är det samhället som måste skärpa sig.

Formuleringarna kanske inte blev världens bästa, men jag hoppas att någon förstår hur jag menar. Jag efterlyser dessutom ett stycke som kortfattat beskriver vår syn på patent det enda som står nu är "dela med sig av ... kunskap"

Bra initiativ! Jag är för.

----------------------
Vice Valkretsledare, Bohuslän

Who Wills, Can
Who Tries, Does
Who Loves, Lives
(Anne McCaffrey, 1978)

Svara med citat
  (#7) Gammal
PoH Inte uppkopplad

Länk: #29405
Standard RE: Uppmaning - 2006-06-07, 13:18

Jag tycker förslaget låter bra. I synnerhet tilltalas jag av att fildelningen inte ser ut att vara den "över allt annat prioriterade" frågan - själv är jag mer integritetsfrågeintresserad

/PoH

Svara med citat
  (#8) Gammal
hraufnir Inte uppkopplad

Länk: #29765
Standard RE: Uppmaning - 2006-06-07, 19:10

Jag håller så totalt och fullkomligt med.

Jag har inget emot att partiet heter Piratpartiet, och att vi använder oss av det slagordet. Men däremot tycker jag att vi låter omgivningens kritik alldeles för mycket styra våra argument. Satsa på de viktiga bitarna. De som VERKLIGEN spelar roll (för mig iaf) och det är privatliv och integritet, samt att fildelning inte är i första hand film och musik från storföretag, utan snarare chansen att dela med sig av privata alster, att sprida sin egen inspiration.

Jag tycker att det textförslag som lades fram en par inlägg upp i tråden är alldels utmärkt. Jag tycker att det är dags att vi flyttar fokus. Det gör inget om vi fortsätter att argumentera om film och musik, för dessa är de stora stötestenarna i vårat budskap mot allmänheten (för att det är vad de tänker på som är aktuellt) men vi måste flytta delar av fokuset. Säg att 5% av diskussionerna och argumenten går till Icke-film och musikdelning. Jag vill ha 30% där. Minst.

//Jakob

Diplomati är ett sätt att be någon dra åt skogen, så att denne ser fram emot resan.

Svara med citat
  (#9) Gammal
sandos Inte uppkopplad

sandoss avatar

Länk: #29778
Standard RE: Uppmaning - 2006-06-07, 19:24

Jag håller faktiskt med de andra i tråden, fokus får gärna skifta iaf en aning från "fildelarna".

---<br>
sandos / John Bäckstrand
  Skicka ett meddelande via ICQ till sandos Skicka ett meddelande via MSN till sandos  
Svara med citat
  (#10) Gammal
pv2b Inte uppkopplad

pv2bs avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #29792
Standard RE: Uppmaning - 2006-06-07, 19:34

Jag håller fullständigt med! Formulera om!

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Uppmaning till Perspektiv Bredband att inte blockera internet Anders Hedberg Att göra (STÄNGD) 2 2006-12-10 19:13
Uppmaning till regelbundna kampanjer! Daniel Gustafsson 14. Skåne läns norra och östra valkrets 0 2006-08-21 14:49
Uppmaning: Ricks tal till Flash film Mika Sjöman Kultur och upphovsrätt 2 2006-06-06 13:20
Uppmaning att gå och demonsterar(Kampanja) Nicklas W Bjurman Övrig piratpolitik 0 2006-06-01 22:20
Uppmaning till alla valkretsar Cecilia Cecilia Beckroth noterar (STÄNGD) 12 2006-03-15 17:49