Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Siljelind Inte uppkopplad

Siljelinds avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Tv4 Värmland - 2006-06-02, 11:04

Imorse klockan 09:15 (2006-06-02) satt jag med i Tv4 Värmlands morgonstudio och diskuterade upphovsrätt tillsammans med två medlemmar från Da Buzz. Tyckte det hela gick bra. Jag har dock inte sett det ännu så jag vet inte säkert :-)

Några tips som jag kan ge till andra som ska göra liknande saker är följande:

1. Bestäm dig i förväg för, åtminstone på ett ungefär, vad du vill ha sagt. Känner man att man inte är duktig på att improvicera svar kan man faktiskt plugga in färdiga svar i förväg.

2. Håll koll på ungefär hur länge som ni kommer hålla på. Hade personligen tur med tajmingen men insåg efteråt att jag hade kunnat missa viktiga saker om jag inte varit någon replik senare. Titta dock för guds skull inte på klockan under inslaget :-)

3. Var påläst. Svara aldrig helt uttömande. Då är du körd om det kommer följdfrågor och inte är duktig på att improvicera.

4. Improvisation är alltid farligt när man representerar någon annan än sig själv.

5. "Jag vet inte" är alltid bätre än att ljuga.

6. Återigen. Var påläst!

EDIT: 7. Var alltid respektfull mot dina motdebatörer. Detta är nog viktigare än i stort sett allt annat. Framstår man som en skit spelar det aldrig någon roll hur rätt man har.

[hr]

För övrigt tycker jag att upphovsrätten måste förändras.

Joakim Siljelind, ordförande för PP Värmland

[hr]
  Skicka ett meddelande via MSN till Siljelind  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Andreas Wesik Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #25024
Standard RE: Tv4 Värmland - 2006-06-02, 11:44

Kan laddas ner från .. . . . ?

Andreas Wesik, Funktionär/Aktivist - Malmö

Your civilization has built the Internet wonder (+2sci, +2hap, +2com). This obsoletes the Hollywood wonder (+2hap, +1com).

Svara med citat
  (#3) Gammal
Siljelind Inte uppkopplad

Siljelinds avatar

Länk: #25087
Standard RE: Tv4 Värmland - 2006-06-02, 12:47

Inslaget finns på följande:

http://tv4.se/tv4/lokaltv/newsbill.aspx?gid=140

Klicka på "Se våra sändningar" och sedan på "Nyhetsmorgon Skaraborg Värmland (2006-06-02)" i fönstret som öppnas.

Är rädd att jag inte har någon inspelning upplag ännu. Men det kommer nog när jag kommer hem från jobbet.

[hr]

För övrigt tycker jag att upphovsrätten måste förändras.

Joakim Siljelind, ordförande för PP Värmland

[hr]
  Skicka ett meddelande via MSN till Siljelind  
Svara med citat
  (#4) Gammal
MEX Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #25142
Standard RE: Tv4 Värmland - 2006-06-02, 15:49

Du undvek dock sista frågan. Det är dyrt att producera en CD med hög kvalité och ju mindre pengar de får in vid försäljningen desto fler och fler av de artister som inte säljs lika mycket som de största kan inte få sin musik profissionellt inspelad vilket leder till att kvalién på inspelad musik kommer att sjunka på längre sikt. Det innebär alltså ett hårt slag mot kulturen då man som lyssnare antingen får nöja sig med ett fåtal artister eller musik av sämre kvalité.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Grelber Inte uppkopplad

Grelbers avatar

Länk: #25163
Standard RE: Tv4 Värmland - 2006-06-02, 16:02

Cd med hög kvalitet? Med risk för att ha missat något, jag förstår inte vad du menar. Menar du bitrate eller va, eller att inspelningsutrustningen är från 60-talet? Förklara gärna vad du menar. Vem som helst kan spela in musik med hög kvalitet hemma, om man engagerar sej lite.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #25223
Standard RE: Tv4 Värmland - 2006-06-02, 16:49

Citat:
Siljelind (2006-Jun-02)IÄr rädd att jag inte har någon inspelning upplag ännu. Men det kommer nog när jag kommer hem från jobbet.
Som så många andra sajter relaterade till den här skandalen, så förefaller den där TV4-sajten att också vara överlastad (kommer inte in). Om du kan rippa inslaget så vore det guld värt. Jag har hört så många lovord om ditt agerande där att jag helt enkelt måste få sälla det till samlingarna!

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#7) Gammal
Freeman Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #25245
Standard RE: Tv4 Värmland - 2006-06-02, 17:03

Grattis Joakim!

Du är väl mer eller mindre den första valkretsledaren för PP i TV, kan jag tänka mig?

Jag tycker du klarade dig utmärkt, men man känner fortfarande hur handfallna vi är inför frågan om hur upphovsrättsmakarna ska tjäna pengar. Det är ju som Da Buzz sa många studiomusiker som aldrig ser scenens ljus så vi måste arbeta hårdare på att hålla vårt försvar i den frågan. Ett försvar är ju att även studiomusiker får in pengar via STIM t.ex. Ett annat skulle kunna vara det exemplet han tog, just låtskrivare bör ju faktiskt få en andel av artisternas inkomst från spelningarna de gör.

Svara med citat
  (#8) Gammal
ceson Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

Länk: #25273
Standard RE: Tv4 Värmland - 2006-06-02, 17:27

Hehe, Da Buzz snubbarna såg stundtals riktig arga ut på dina uttalanden. Heja Volvo! På en mer seriös not måste jag säga att du gav ett mycket bra intryck, och visade att vi inte är ett gäng sura anti-etablissemanget kids.

"A question in your nerves is lit, yet you know there is no answer fit to satisfy, insure you not to quit, to keep it in your mind and not forget, that it is not he or she or them or it, that you belong to."<br>
- Bob Dylan, "It's Alright, Ma (I'm Only Bleeding)"

Svara med citat
  (#9) Gammal
MEX Inte uppkopplad

Länk: #25276
Standard RE: Tv4 Värmland - 2006-06-02, 17:31

Citat:
Grelber (2006-Jun-02)Cd med hög kvalitet? Med risk för att ha missat något, jag förstår inte vad du menar. Menar du bitrate eller va, eller att inspelningsutrustningen är från 60-talet? Förklara gärna vad du menar. Vem som helst kan spela in musik med hög kvalitet hemma, om man engagerar sej lite.

Med andra ord så har du ingen aning om vilket arbete det innebär att göra hög kvalitéts inspelningar eller vad utrustningen kostar.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Rheo Inte uppkopplad

Länk: #25322
Standard RE: Tv4 Värmland - 2006-06-02, 18:45

Citat:
MEX (2006-Jun-02)Med andra ord så har du ingen aning om vilket arbete det innebär att göra hög kvalitéts inspelningar eller vad utrustningen kostar.

De flesta musiker sjunger nog inte al capella för en liten publik som sitter med hörapparater. De har egen utrustning som de använder för live-spelningar, vilken är densamma som den mesta utrustningen som används vid inspelning. De musiker som jag känner har hyrt studio för att spela in sina första skivor. Det var till ett fullt överkomligt pris. Nu har de köpt egen utrustning och är nöjda. De har aldrig fått hjälp av något skivbolag. De lägger ut mycket av sina egna pengar, precis som andra som har en hobby. Inte kräver jag att samhället ska lagstadga att pengar måste gå till mina intressen.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Valkrets Värmland - Nu organiserar vi på nytt... JPAnderson 21. Värmlands län 2 2010-02-22 18:05
VL-val för Värmland har öppnat dansve VL-val Värmland 2010 7 2010-02-16 19:16
Ungpirater Värmland NN1 21. Värmlands län 0 2009-08-13 10:58
Yes Värmland NN1 21. Värmlands län 0 2009-06-06 19:24
YES VÄRMLAND.......................................... NN1 21. Värmlands län 0 2009-06-03 18:36