Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Anna Troberg Inte uppkopplad

Anna Trobergs avatar

Reg.datum: Apr 2008
Standard Nyhetsbrev 2010-09-16: There?s no fate but what we make for ourselves - 2010-09-16, 12:14

Hej allihop!

På söndag smäller det. Vallokalerna stänger klockan 20:00. Vi har fram tills dess på oss att ge järnet.

Må vara att de andra partierna vägrar prata om integritet. Må vara att medierna låtsas att det bara finns två partier med några mindre hangaroundpartier att rösta på. Må vara att valsedlar särbehandlas och att en del verkar få kampanja varsomhelst även om det strider mot vallagen. Må vara att allt detta ger utmanarpartierna med mindre ekonomiska muskler en orättvis uppförsbacke.

Nåväl, allt det där spelar roll, men det är sannerligen inte allt. En hållbar och visonär politik för framtiden och bra aktivister är allt och Piratpartiet har massor av båda.

Piratpartiets politik skapar det samhälle utan övervakning, ett samhälle där kultur och kunskap uppmuntras. Det är ett samhälle där människor och medmänsklighet frodas. Vi står upp för grundläggande demokratiska värderingar. Vår framtid är ljus.

Vi har dessutom världens bästa aktivister som sprider det budskapet till människor. I går lastade jag och min flickvän våra cyklar och en cykelkärra fulla med kampanjmaterial och stoppade det i brevlådor här i Jakobsberg. Det är ett jäkla slitgöra. Mina ben värker rejält i dag.

Men jag tänker verkligen inte gnälla. Jag har delat ut en hel del flygblad sedan jag blev pirat, men generellt är mitt kampanjarbete ganska komfortabelt. Jag bloggar, pratar med media, debatterar och talar. Det är oftast bekväma inomhusaktiviteter som inte sällan följs av en kopp varmt och gott kaffe. Jag är bortskämd.

Min insats bleknar snabbt jämfört med alla de aktivister som ger sig ut i ur och skur och delar ut flygblad på stan eller lägger dem i brevlådor. Det finns de som gör det varje dag. Alltid. No matter what. Det är de som gör grovjobbet och utan dem skulle ingen läsa några bloggposter, komma med intervju-, debatt- och talförfrågningar. Kort sagt, utan dem skulle vårt politiska arbete avstanna.

Därför tänker jag nu vända mig direkt till alla er som sliter med att se till att valsedlar och kampanjmaterial finns där det ska runt om i landet. Ni är partiets ryggrad.

Jag vet att ni sliter. Jag vet att det kan kännas motigt. Jag vet att ni offrar en massa annat för att distribuera valsedlar och dela ut flygblad. Jag vet att ni jobbar för mycket och sover för lite. Jag vet att ni hellre skulle vilja umgås med era familjer än att stå i snålblåsten och dela ut flygblad.

Jag kan inte begära mer av er än det ni redan gör, men jag tänker ändå be er att hålla ut de sista fyra dagarna. Varje litet flygblad som delas ut kan vara droppen som får någon att stoppa Piratpartiets valsedel i sitt röstkuvert. Och varje röst räknas.

I klassikern Terminator 2 citerar John Connor en lärdom han fått av sin mamma, kvinnan som aldrig ger upp, the one and only, Sarah Connor. Lärdomen är denna: “The future’s not set. There’s no fate but what we make for ourselves.

Håll det i minnet om kampanjandet känns tungt. Det är nu vi skapar vår gemensamma framtid. Vi har alla möjligheten att göra den ljusare. Ta chansen!

Håll utkik efter lokala mejlutskick och sms med info om lokala aktiviteter. Häng på det som är på gång, även om ni aldrig gjort det tidigare. Ju fler, desto bättre!

Själv ska jag dela ut flygblad med Stockholmspiraterna på Mynttorget från 16-18 i dag. Kom gärna dit och säg hej och hjälp till. Efteråt tar vi en fika på Café Gråmunken (Västerlånggatan 18 i Gamla Stan). Alla är välkomna!

Vi ses på barrikaderna!

Anna

———————————

Anna Troberg

Vice partiledare

Flattr this

Partiledare
Blogg: http:www.annatroberg.se
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg1
Mobil: 0704-676 273

(#2) Gammal
Oregistrerade
Guest

Länk: #233432
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-09-16: There?s no fate but what we make for ourselves - 2010-09-16, 12:36

här ska delas ut valsedlar. Facebook kan man också använda. någon vet jag har röstat rätt tack vare mig

(#3) Gammal
Obrell86 Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #233452
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-09-16: There?s no fate but what we make for ourselves - 2010-09-16, 13:35

Jag är rätt ledsen att jag inte har tillgång till bil på Söndag och alla vallokaler nära mig redan är bokade.

(#4) Gammal
Oregistrerade
Guest

Länk: #233486
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-09-16: There?s no fate but what we make for ourselves - 2010-09-16, 16:56

Flygblad kan säker vara ett bra sätt att nå ut. Tråkigt att inte media inte intresserat sig mer för rättssäkerhet och inegritet i valet. Tycker också man kan se att det blir en ökad polarisering i ledande tidningarna och att man värnar sin politiska tillhörighet i större utsträckning när det närmar sig. PP tar väl inte emot statsstöd men skulle kunna göra det? Om så undrar jag om det är verkligen är så smart drag. /Patrik (PP)

(#5) Gammal
Oregistrerade
Guest

Länk: #233490
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-09-16: There?s no fate but what we make for ourselves - 2010-09-16, 17:17

Man kanske skulle taktikrösta på SD istället? Om det blir tillräckligt jobbigt läge i riksdagen efter valet kanske S/M bestämmer att de vill ha nyval, och det blir i så fall efter TPB-rättegången...

(#6) Gammal
Magnus Kindblom Inte uppkopplad

Magnus Kindbloms avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #233496
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-09-16: There?s no fate but what we make for ourselves - 2010-09-16, 18:12

PP har inget statsstöd men kommer att ta emot om/när det ger. 2.5% i ett riksdagsval berättigar till partistöd. Mandat i kommun/landsting berättigar till annat partistöd.

(#7) Gammal
Oregistrerade
Guest

Länk: #233526
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-09-16: There?s no fate but what we make for ourselves - 2010-09-16, 20:32

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus Kindblom Visa inlägg
PP har inget statsstöd men kommer att ta emot om/när det ger. 2.5% i ett riksdagsval berättigar till partistöd. Mandat i kommun/landsting berättigar till annat partistöd.

Låter bra, tack för svar. /Patrik (PP)

(#8) Gammal
NN1 Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #233542
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-09-16: There?s no fate but what we make for ourselves - 2010-09-16, 22:16

me like
Bra skrivet och vi kämpar på.

(#9) Gammal
Oregistrerade
Guest

Länk: #233816
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-09-16: There?s no fate but what we make for ourselves - 2010-09-17, 12:47

Jag passade på att förtidsrösta när man ändå var i stan och såg faktiskt inga PP valsedlar i vallokalen... och då det är många som förtidsröstar förlorar man säkert en hel del på sånt. men hoppas det finns på söndag! har tyvärr ingen möjlighet att skeppa ut några själv
och jag måste säga att jag inte hört eller sett något om/från PP detta val (förutom nyhetsbrevet som skickas ut, men det räknas knappast ) jag har en väninna som hade hört reklam på radion, och det nog tametusan det enda jag hört någon säga att de sett/hört om/från PP :/ annars har jag bara hört att folk INTE hört något, och att folk tror lite PP har tappat ånga och försvunnit lite. ingen tror vi kommer in i riksdagen

(#10) Gammal
Oregistrerade
Guest

Länk: #233844
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-09-16: There?s no fate but what we make for ourselves - 2010-09-17, 14:52

Visst måste jag hålla med om att det varit för lite Piratinfo till allmänheten. Jag hjälper till med några förtidrösningslokaler och man har nog inte heller nått ut till riktigt alla mindre sådana heller. I vilket fall kan jag rapportera att det tex varit en bra åtgång av valsedlar på KTH och det känns ju lite hoppfullt. /Patrik (PP)

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är