Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
1234567890opu Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2010
Standard PP + WikiLeaks + FRA + ? - 2010-12-07, 19:30

Hej,

Jag har med stort intresse följt de senaste veckornas rapporteringar om WikiLeaks på en mängd olika sidor. Först skulle jag vilja ta tillfället i akt och berömma er för att ni ta ert ansvar för ett demokratiskt samhälle genom att hysa WikiLeaks på era servrar. Oavsett vad man tycker om WikiLeaks eller Assange i sig så är omvärldens maktpampars reaktioner på WikiLeaks handlingar rejält skrämmande, vilket gör det enormt viktigt att sätta ner foten och markera att smutskastning, censur av massmedia och olaga hot inte är okay i demokratiska samhällen. Bra jobbat!

Jag var först inte riktigt säker på vart jag skulle vända mig med det här brevet, eller exakt vad grundbudskapet eller frågeställningen skulle vara. DN.se sågs som en möjlig mottagare, men efter att jag läst att piratpartier världen över hjälper till med att ge WikiLeaks serverutrymme blev det till slut Piratpartiet. Det enda politiska parti jag litar på när det gäller informationsfrihetspolitiska frågor.

Även om bl.a. DNs artikel Det är samma gamla lik som trillar ur garderoberna inte är enormt överraskande, så ser det ändå ut som det kan vara värre än jag trott. Att som politiker sluta hemliga avtal för att folket hon/han representerar nog inte skulle gilla det om det offentliggjordes? Ursäkta? Har man inte gjort ett ganska så rejält felaktigt yrkesval då? Som politiker ska man tjäna folket, inte tvärtom. I ett demokratiskt land bör något sådant vara ett av de grövsta brott som kan begås, och straffbart därefter.

Och nu börjar jag komma till själva huvudpoängen med min samling ord. Det är ingen hemlighet att FRA utbyter information med andra länder. Med tanke på vad som rapporterats är det inte heller långsökt att anta att USA står nära, eller på, toppen av listan med länder FRA samarbetar med. WikiLeaks är rätt hett nu. Har "Sverige" instruerats att rikta FRAs spaning mot WikiLeaks-relaterat material? Varför frågar jag? Tillåt mig citera en amerikansk medmänniska (kommentar på Slashdot):
"What troubles me most Is the fact that for the first time in my life, I am literally afraid of my Govt if I go to see a website and that I fully expect to be traced, put in a database, and labeled as some subversive. For going to a web address."
Jag föreställer mig inte att någon i Sverige skulle få problem för att de besökt WikiLeaks eller laddat ner diverse rapporter, iaf inte så länge de håller sig i Sverige. Men om man mot all förmodan skulle vilja besöka USA någon dag? Jag ser det faktiskt inte som helt osannolikt att det pågår en viss datainsamling ang. WikiLeaks besökare. Alla taggar utåt. Vilket är anledningen till att jag inte laddat ner något material än. Jag har dock besökt WikiLeaks, och de mirrors som följde, så jag kanske redan är terroriststämplad. Var det inte Facebooks Mark Zuckerberg som sa något i stil med "If you have nothing to hide, you have nothing to worry about."?

Och här är min grundfråga: Använder sig alliansen av världens Piratpartier en fungerande metod för att beökare intresserade av WikiLeaks-materialet relativt anonymt ska kunna nå det?

(Jag tänkte först skicka ett mail till info@piratpartiet.se, men tänkte att fler personer kanske var intresserade av ett svar på frågan, och efter en snabbkoll kom jag fram till att min mailserver faktiskt ligger i USA. Kalla mig paranoid.)

(#2) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #249872
Standard Sv: PP + WikiLeaks + FRA + ? - 2010-12-10, 14:24

Tack för berömmet!

När det gäller besök av våra webbsidor och vår spegel av WikiLeaks har jag inte hört om speciella åtgärder för att skydda besökare. Däremot satte svenska Piratpartiet upp en server för anonymiseringstjänsten Tor redan för ett år sedan. Att vi skulle behöva den själva redan nu p.g.a. politisk aktivitet fanns i alla fall inte i min fantasi.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är