Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Anna Troberg Inte uppkopplad

Anna Trobergs avatar

Reg.datum: Apr 2008
Standard Nyhetsbrev 2011-01-01: Nytt år, nya utmaningar - 2011-01-01, 21:37

I dag fyller Piratpartiet fem år och efter fem år som partiledare har Rick beslutat sig för att gå vidare och sprida piratideologin ut över världen. Så, jag tycker verkligen att det är på sin plats att tacka honom för tiden som partiledare och önska honom lycka till på sina nya äventyr inom och utanför partiet. (Jag tycker att han är värd ett större tack än det här lilla korta och jag kommer att blogga ett ordentligt tack.)

Ricks beslut att gå vidare innebär att jag i egenskap av vice partiledare, som partiets stadgar föreskriver, kliver upp och tar över rodret som partiledare. Jag hoppas naturligtvis att jag får ett fortsatt förtroende, men det är upp till styrelsen att bestämma om de vill ha mig kvar på posten i ett längre perspektiv. Jag sitter själv i styrelsen, men kommer av naturliga skäl inte att vara med och diskutera och besluta i frågan.

Det har hänt otroligt mycket med Piratpartiet under de korta fem år som partiet har funnits. Vi har befunnit oss i ett ständigt red alert-läge på grund av stundande val. Nu kan vi för första gången ta det lite lugnare och opinionsbilda och bygga en stabil grund för valen 2014. För mig är det viktigt att vi inte låter den chansen gå oss förbi. Det är viktigt att kunna agera snabbt, men det är minst lika viktigt att kunna planera långsiktigt.

Vad händer nu?

Styrelsen kan, som sagt, välja att förlänga förtroendet för mig eller att välja någon annan, men tills de sagt bu eller är det mitt jobb att agera som jag anser att en partiledare ska göra. Jag tänker därför påbörja arbetet med att förbereda partiet inför valen 2014 och fortsätta det viktiga pedagogiska arbetet med att opinionsbilda.

Ett första steg i rollen som partiledare är att tala om vad som nu händer, eftersom jag förstår att många just nu sitter och undrar. Jag har känt till Ricks planer att lämna partiledarposten en tid och har därför gjort vad jag kunnat för att förbereda partiet och mig själv för skiftet.

Rick meddelade i mellandagarna resten av ledningsgruppen om sitt beslut att lämna partiledarposten. Han meddelade styrelsen i eftermiddags. Alla andra meddelades i den här filmen klockan 20:30 i dag. Pressmeddelandet finns här.

Styrelsen kommer att ha ett möte på kvällen måndagen den 3/1 och jag tar för givet att partiledarfrågan kommer att tas upp på detta möte.

Helgen den 8-9/1 kommer den operativa ledningsgruppen att för första gången någonsin samlas för ett AFK-möte i Stockholm. Syftet med mötet är att svetsa samman den nya ledningen och lägga upp långsiktiga och hållbara planer för det operativa arbetet.

Före ledningsmötet kommer jag att ta kontakt med alla i ledningsgruppen och gå igenom den individuella arbetsbeskrivning som varje position kommer att få. Jag kommer att tillsammans med varje enskild person sätta upp mål för respektive funktion som man ska sträva efter att uppnå under året.

Jag kommer att göra en del förändringar i ledningen. Dessa kommer att presenteras måndagen den 10/1. Då kommer även en operativ plan för 2011 och de kommande tre åren att presenteras. Planerna kommer naturligtvis att revideras under arbetets gång, eftersom det alltid händer oförutsedda saker, men det är ändå viktigt att ha någon form av färdplan som stakar ut riktningen.

De förändringar som kommer att göras sker efter många och långa samtal med många aktiva pirater och andra. De sker också efter oräkneliga timmars läsning av bloggposter och forumtrådar om hur det operativa arbetet bör skötas. Ingen kommer att få precis som de vill. Det är en omöjlighet, men det har hela tiden varit min intention och förhoppning att det ska finnas några guldkorn för alla och att vi ska kunna arbeta vidare framåt tillsammans i en positiv anda.

Jag vill därför be er alla att ge ledningen lite andrum för omgruppering till den 10/1. Det kommer att finnas gott om tid att diskutera vidare efter det. Fram tills dess kommer jag att berätta mer om mina framtidsvisioner på min blogg.

Anna

——————

Anna Troberg

Partiledare

Partiledare
Blogg: http:www.annatroberg.se
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg1
Mobil: 0704-676 273

(#2) Gammal
JohanL Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #252266
Standard Sv: Nyhetsbrev 2011-01-01: Nytt år, nya utmaningar - 2011-01-01, 22:06

Hatten av till Rick Falkvinge för ett bra beslut. Tror helt klart att detta är det absolut bästa för både Piratpartiet i Sverige och för rörelsen globalt. Rätt kvinna och rätt man på rätt plats så att säga.

Du har mitt stöd om det betyder något.

---
Är numera enkel medlem i partiet och har inga offentliga uppdrag från partiet.
---
  Skicka ett meddelande via ICQ till JohanL Skicka ett meddelande via MSN till JohanL  
  (#3) Gammal
Oregistrerade
Guest

Länk: #252280
Standard Sv: Nyhetsbrev 2011-01-01: Nytt år, nya utmaningar - 2011-01-01, 22:39

Bra, grattis och heja, heja! Det blir säkert hur bra som helst.
MVH
Roffen

(#4) Gammal
Phil
Guest

Länk: #252286
Standard Sv: Nyhetsbrev 2011-01-01: Nytt år, nya utmaningar - 2011-01-01, 22:45

Lycka till Anna! Jag tror du är helt rätt person för jobbet.

(#5) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #252296
Standard Sv: Nyhetsbrev 2011-01-01: Nytt år, nya utmaningar - 2011-01-01, 23:16

Ett bra beslut.
Grattis Anna.
Nu breddar vi frågorna.
Ger lokalpolitiken större utrymme och frihet.
Sen ger vi järnet och går framåt mot 2014

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

(#6) Gammal
Allan Petree
Guest

Länk: #252318
Standard Sv: Nyhetsbrev 2011-01-01: Nytt år, nya utmaningar - 2011-01-02, 00:46

GRATTIS ANNA !
När jag läste dina tankar och uttryck första gången, blev jag din FAN ! Din förmåga att uttrycka Piratpartiets filosofi och VÄGA argumenten så att ALLA lätt kan förstå hur VIKTIGT det är att PP filosofi sprids, är fenomenal !
Det är sällan i mitt liv jag möter en sådan klarsynt och tänkande människa. Tack för den erfarenheten.
Hoppas du får ännu mer kraft av medlemmarnas förtroende.
Grattis alla Piratpartister också ;-)
God fortsättning

Senast redigerad av Oregistrerade den 2011-01-02 klockan 00:57. Anledning: Glömde att nämna Rick, sorry ! Roligt att DU ändå är kvar :-) TACK för allt ditt jobb !

(#7) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #252320
Standard Sv: Nyhetsbrev 2011-01-01: Nytt år, nya utmaningar - 2011-01-02, 00:50

Jag har redan tidigare under senaste året funderat på alternativ till Rick som partiledare. Tyvärr har inga solklara kandidater framträtt men hur skulle det kunna göra det? Partiledarrollen är fruktansvärt utsatt när det hettar till och ingen oprövad kan sägas hålla måttet. Även om du har gått i Falkvinges skugga har du tidvis fått känna på hetluften utan att klappa ihop. Jag tror på dig Anna!

Lycka till!

(#8) Gammal
Oregistrerade
Guest

Länk: #252330
Standard Sv: Nyhetsbrev 2011-01-01: Nytt år, nya utmaningar - 2011-01-02, 01:57

Jag önskar dig all lycka och har FULLT FÖRTROENDE FÖR DIG.

/Ludde

(#9) Gammal
Michael Anderson Inte uppkopplad

Michael Andersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #252332
Standard Sv: Nyhetsbrev 2011-01-01: Nytt år, nya utmaningar - 2011-01-02, 02:00

Tycker personligen att Anna är den mest naturliga ersättaren till Rick som partiledare för partiet. Så därför hoppas jag att styrelsen ger fortsatt förtroende för Anna som ny partiledare.

"I'm going to blow them off the face of the earth with the fury of God's own thunder."
- President Josiah 'Jed' Bartlet
  Skicka ett meddelande via MSN till Michael Anderson Skicka ett meddelande via Skype™ till Michael Anderson  
  (#10) Gammal
itmannen Inte uppkopplad

itmannens avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #252342
Standard Sv: Nyhetsbrev 2011-01-01: Nytt år, nya utmaningar - 2011-01-02, 03:31

Lycka till Anna. Du kommer nog att axla denna uppgift med heder.

Toni Appelqvist
Åsgatan 5 A
912 31 Vilhelmina
Mobil: 073-0817620
http://itmannen.se

Skicka ett meddelande via AIM till itmannen Skicka ett meddelande via MSN till itmannen Skicka ett meddelande via Skype™ till itmannen  

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är