Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009
Standard Sv: Protokoll: styrelsemöte 2011-01-03 - 2011-01-07, 12:25

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
€ ligger under 9 kronor (8,92) och CE har 19 364 € till att anställa assistenter.

Då finns det om 35 000 kronor är månadslönen utrymme till två heltidstjänster i Sverige även när arbetsgivaren betalar 30% i arbetsgivaravgift. Fyra tjänster totalt med dom två i Bryssel.

Nu anser jag mig för dåligt insatt i bedömningen om CE har pengar till det eller inte. Jag vet inte vad hax får i månadslön, och jag är osäker på hur mycket Rick får men gissar på 35000kr/månad. Sen ska du inte glömma bort att i bland måste ju säkert CE anlita juridisk kompetens till kansliet och det kostar ju också. Sen är ju frågan om CE vill ha två personer anställda på detta vis PL och fd PL. I slutändan är det CE som bestämmer inte vi och inte styrelsen.

Jag måste nog hålla med de andra att denna version av stadgarna ska nog inte ses som den slutgiltiga utan mer ett steg på vägen. Själv skulle jag vilja öka medlemsinflytandet i tillsättandet av PL och vice PL.

Men det är ju inget som hindrar att vi gör ett upprop eller en rekommendation till PL Anna att låta vice PL posten vara vakant tills vi vet mer hur läget ser ut och tills lämpliga kandidater träder fram.

Att PL på eget bevåg utser en vice PL luktar svåger politik hos mig
.

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
  (#2) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #253112
Standard Sv: Protokoll: styrelsemöte 2011-01-03 - 2011-01-07, 12:29

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Johansson Visa inlägg
Att PL på eget bevåg utser en vice PL luktar svåger politik hos mig.
Nja, det är väl så det brukar fungera. En ledare bör kunna välja sina närmaste medarbetare så att det blir personer han/hon har förtroende för (och helst vice versa också förstås). Statsministern väljer t.ex. sina ministrar.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #253116
Standard Sv: Protokoll: styrelsemöte 2011-01-03 - 2011-01-07, 12:49

Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith Visa inlägg
Nja, det är väl så det brukar fungera. En ledare bör kunna välja sina närmaste medarbetare så att det blir personer han/hon har förtroende för (och helst vice versa också förstås). Statsministern väljer t.ex. sina ministrar.
Nja det är att göra det för enkelt för sig statsministern har en stab av rådgivare det är oftast inte hans eget beslut utan det finns stöd för det bakom också sen kan man ju alltid undra hur mycket han själv har kämpat för att få en vis person eller det kan vara en kompromiss.

PP har ingen stab av rådgivare utan medlemmarna ska i så fall ses som rådgivare.
Är styrelsen rådgivare jag då utesluter det nästan någon av styrelse medlemmarna för då börjar det lukta svåger politik igen
.

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
  (#4) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #253128
Standard Sv: Protokoll: styrelsemöte 2011-01-03 - 2011-01-07, 15:05

Citat:
Själv skulle jag vilja öka medlemsinflytandet i tillsättandet av PL och vice PL.

PP har ingen stab av rådgivare utan medlemmarna ska i så fall ses som rådgivare.
Hur har du tänkt öka medlemsinflytandet?

Dom 100 röstande på medlemsmöte är inte representativa för medlemskåren.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#5) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #254226
Standard Sv: 2011-01-03 Styrelsemöte - 2011-01-15, 13:59

Justeras.

(ber om ursäkt för att jag inte gjort det tidigare)

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #254230
Standard Sv: 2011-01-03 Styrelsemöte - 2011-01-15, 14:00

Angående löner som jag ser diskuteras går det att läsa om detta i ett tidigare protokoll: https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=30230

4 a. Information från Christian Engström om EU-assistenter

Mårten Fjällström och Rickard Olsson (som bägge var lokala assistenter på halvtid) slutar den 31 dec.

Det gör att Anna Troberg kan gå upp på heltid, och att Amelia Andersdotter kan få anställning som assistent i Bryssel från den 1 november.

Efter årsskiftet blir det alltså Henrik Alexandersson och Amelia Andersdotter som är ackrediterade assistenter i Bryssel, och Rick Falkvinge och Anna Troberg som lokalanställda EU-assistenter i Sverige.

Det här fyller upp det tillgängliga lönekuvertet helt.

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #254232
Standard Sv: 2011-01-03 Styrelsemöte - 2011-01-15, 14:05

Sorry om det är aningen OT, men den "bonus" Rick hade eftersom han var partiledare, kommer Anna överta den nu eller flyttas den till Evangelistposten?

Det här är min signatur. Its my sig.

Svara med citat
  (#8) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #254238
Standard Sv: Protokoll: styrelsemöte 2011-01-03 - 2011-01-15, 20:11

Citat:
1. Att PL utses genom val på forumet där medlemmarna får rösta [---] enligt medlemmarnas vilja
I demokratier brukar man prata om att valdeltagande behöver uppnå en viss procent för att man ska anse att landet fungerar som en demokrati.

Låt oss säga runt 50-60%.

Vad är den procentsatsen för Piratpartiets medlemmar när det gäller val på forumet?

...

En av orsakerna till att det är lite tröttsamt att läsa om och om igen hur Piratpartiet måste vara mer "demokratiskt" med fler processer där "medlemmarna har inflytande" etc är att jag inte ser något ifrån dessa, själva väldigt forumsvana, personerna om hur vi ska få faktiska synpunkter från våra medlemmar.

De är då verkligen inte här på forumet iaf.

Svara med citat
  (#9) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #254240
Standard Sv: Protokoll: styrelsemöte 2011-01-03 - 2011-01-15, 21:52

Citat:
Ursprungligen postat av troed Visa inlägg
I demokratier brukar man prata om att valdeltagande behöver uppnå en viss procent för att man ska anse att landet fungerar som en demokrati.

Låt oss säga runt 50-60%.

Vad är den procentsatsen för Piratpartiets medlemmar när det gäller val på forumet?
Vi har ingen gräns gällande röstdeltagande av den typen du efterfrågar. Det har inte heller den scoutkår där jag är medlem. Stadgarna fastställer i hur god tid innan mötestillfället man måste kalla till mötet och de som väljer att närvara fattar besluten. Att sätta någon magisk procentgräns skulle riskera att lamslå en organisation i evig tid.

Svara med citat
  (#10) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #254244
Standard Sv: Protokoll: styrelsemöte 2011-01-03 - 2011-01-15, 22:13

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Svensson Visa inlägg
Vi har ingen gräns gällande röstdeltagande av den typen du efterfrågar. Det har inte heller den scoutkår där jag är medlem. Stadgarna fastställer i hur god tid innan mötestillfället man måste kalla till mötet och de som väljer att närvara fattar besluten. Att sätta någon magisk procentgräns skulle riskera att lamslå en organisation i evig tid.
Du missförstod min poäng helt. Jag är inte på något sätt en förespråkare för ökad föreningsdemokrati i Piratpartiet - tvärtom. Jag anser det vara mycket olyckligt att så mycket energi används för att dividera om processer och beslutsordning med tanke på att det demokratiska underskottet ändå är så enormt.

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är