Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009
Standard Sv: Protokoll: styrelsemöte 2011-01-03 - 2011-01-15, 23:09

Citat:
Ursprungligen postat av troed Visa inlägg
Du missförstod min poäng helt.
Kan det bero på att du framförde den dåligt? Du ställde en fråga och jag svarade...

Svara med citat
  (#2) Gammal
IsakGerson Inte uppkopplad

IsakGersons avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #254280
Standard Sv: Protokoll: styrelsemöte 2011-01-03 - 2011-01-16, 09:26

Citat:
I demokratier brukar man prata om att valdeltagande behöver uppnå en viss procent för att man ska anse att landet fungerar som en demokrati.

Låt oss säga runt 50-60%.

Vad är den procentsatsen för Piratpartiets medlemmar när det gäller val på forumet?
Det är en väldigt orättvis jämförelse du gör. Ett allmänt val i en nation och ett val i en förening får rätt olika mycket uppmärksamhet. Vad jag förstått ligger inte Piratpartiet sämre till i sina forumomröstningar än vad t.ex. de flesta studentkårer gör i sina val.

---

Scienta donum scienta est, unde vendi non potest

Svara med citat
  (#3) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Länk: #254292
Standard Sv: Protokoll: styrelsemöte 2011-01-03 - 2011-01-16, 11:22

Citat:
Ursprungligen postat av IsakGerson Visa inlägg
Det är en väldigt orättvis jämförelse du gör. Ett allmänt val i en nation och ett val i en förening får rätt olika mycket uppmärksamhet. Vad jag förstått ligger inte Piratpartiet sämre till i sina forumomröstningar än vad t.ex. de flesta studentkårer gör i sina val.
Jag ser inte hur studentkårer, scoutföreningar eller rollspelsföreningar skulle vara bra exempel för Piratpartiet att följa. Tvärtom, faktiskt. De får anses vara "gammelinstitutioner" jämfört med den kultur vi befinner oss mitt i.

Min poäng är att de som skriker mest efter "ökat medlemsinflytande" i partiet själva skulle tjäna på det, eftersom de är aktiva på forumet, men att det inte på något sätt faktiskt skulle innebära ökat _medlems_inflytande eftersom våra medlemmar helt enkelt inte är här, inte känner till vad som diskuteras här och (enligt mina egna väldigt ickerepresentativa undersökningar) inte har den blekaste aning om vad och när det är omröstningar här.

För att exemplifiera detta tycker jag det är viktigt att ta fram en siffra på hur litet antal aktiva personer det är på forumet jämfört med partiets medlemssiffror - kan någon hjälpa mig med det?

Svara med citat
  (#4) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Länk: #254300
Standard Sv: Protokoll: styrelsemöte 2011-01-03 - 2011-01-16, 12:33

Citat:
Jag ser inte hur studentkårer, scoutföreningar eller rollspelsföreningar skulle vara bra exempel för Piratpartiet att följa. Tvärtom, faktiskt. De får anses vara "gammelinstitutioner" jämfört med den kultur vi befinner oss mitt i.
Vi pratar om föreningsdemokrati vilket gör att de är betydligt mer relevanta jämförelser än allmänna val.

Citat:
Min poäng är att de som skriker mest efter "ökat medlemsinflytande" i partiet själva skulle tjäna på det, eftersom de är aktiva på forumet, men att det inte på något sätt faktiskt skulle innebära ökat _medlems_inflytande eftersom våra medlemmar helt enkelt inte är här, inte känner till vad som diskuteras här och (enligt mina egna väldigt ickerepresentativa undersökningar) inte har den blekaste aning om vad och när det är omröstningar här.
De som läser våra medlemsbrev vet när möten äger rum och var de ska få mer information. Vi kan inte tvinga våra medlemmar att vara mer aktiva men vi kan försöka få dem intresserade. Av den anledningen är det väldigt bra att en löpande diskussion förs om vår organisation samt våra stadgar.

Citat:
För att exemplifiera detta tycker jag det är viktigt att ta fram en siffra på hur litet antal aktiva personer det är på forumet jämfört med partiets medlemssiffror - kan någon hjälpa mig med det?
Det är väldigt få som deltar aktivt i våra omröstningar. Det största deltagandet (som jag hittade just nu) från årsmötet 2010 var 484 personer i en delvotering gällande val av styrelse. Om jag minns rätt brukar det ligga runt ca 100 personer. Observera att jag inte påstår att det är en bra nivå men att vi inte kan lägga krokben för oss själva genom att stadga spärrar för vilken deltagarnivå som ska göra ett beslut giltigt.

Svara med citat
  (#5) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Länk: #254318
Standard Sv: Protokoll: styrelsemöte 2011-01-03 - 2011-01-16, 14:20

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Svensson Visa inlägg
Vi pratar om föreningsdemokrati vilket gör att de är betydligt mer relevanta jämförelser än allmänna val.
Jag ser inte hur något har varit som relevant för Piratpartiet, som helt och hållet finns i det som ska komma.

Poängen var att vi vill göra något nytt, förändra, right?

Citat:
De som läser våra medlemsbrev vet när möten äger rum och var de ska få mer information.
"De som läser och bryr sig" är inte lika med våra medlemmar, se nedan.

Citat:
Om jag minns rätt brukar det ligga runt ca 100 personer. Observera att jag inte påstår att det är en bra nivå men att vi inte kan lägga krokben för oss själva genom att stadga spärrar för vilken deltagarnivå som ska göra ett beslut giltigt.
Det är fortfarande inte alls det som är min poäng, utan att det finns en tendens till att påstå att ifall vi utökar antalet omröstningar på forumet, och vad vi röstar om, så skulle vi öka medlemmarnas inflytande (och, får man anta, intresse) i Piratpartiet.

Jag finner sådana påståenden vara helt utan basis i fakta. För att förtydliga borde vi alltså vara ärliga och säga att sådana eventuella förändringar skulle leda till att de som är aktiva på forumet får mer att säga till om.

Jag spekulerar i att den målgrupp våra väljare finns i ser sättet vi sköter omröstningar på som mycket komplicerat. Jag bygger den spekulationen på diskussioner med de pirater jag känner. Om min spekulation är fel mottar jag gärna information som säger annorlunda.

Om man nu brinner för föreningsdemokratin, vilket jag själv inte gör*, borde man alltså snarare inrikta sig på hur vi ska kunna nå "one click voting" mer än att utöka det system vi har idag till att gälla än fler saker.

/Troed

*) edit: Däremot har jag ett förslag på hur "direktdemokrati via proxy" skulle gifta ihop meritokrati och demokrati på ett, enligt mig själv, snyggt sätt. Det vore isf ett topic för en annan tråd dock.

Senast redigerad av troed den 2011-01-16 klockan 14:30. Anledning: bidra oxo, inte bara peka

Svara med citat
  (#6) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Länk: #254320
Standard Sv: 2011-01-03 Styrelsemöte - 2011-01-16, 14:37

Du ställer frågor och får svar men gång efter gång hävdar du att man missat någon kryptisk poäng. Vill du föra en debatt om detta så starta då en egen tråd där du presenterar dina tankegångar istället för att hålla på som du gjort i denna tråd.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #254324
Standard Sv: Protokoll: styrelsemöte 2011-01-03 - 2011-01-16, 15:00

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
Hur har du tänkt öka medlemsinflytandet?

Dom 100 röstande på medlemsmöte är inte representativa för medlemskåren.
Meningen är inte att det behöver vara representativt.
I andra partier så är det medlemsföreningar som röstar om PL eller ger sin rekommendation till en kommitté de kan inte heller ses som representativa för alla medlemmar utan de diskuterar fram i styrelsen en lämplig kandidat antal personer i styrelse brukar vara 5-6st.

Utan min mening här är att ge medlemmarna möjligheten till direkt demokrati ( vilket inte betyder att alla måste eller vill vara med och ta del av den.)

Då måste ju ca 75-100 röstande medlemmar ses som representativa eftersom alla fått möjligheten men valt att inte ta del av den.

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
  (#8) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Länk: #254328
Standard Sv: Protokoll: styrelsemöte 2011-01-03 - 2011-01-16, 15:52

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Svensson Visa inlägg
Du ställer frågor och får svar men gång efter gång hävdar du att man missat någon kryptisk poäng. Vill du föra en debatt om detta så starta då en egen tråd där du presenterar dina tankegångar istället för att hålla på som du gjort i denna tråd.
Jag ber om ursäkt om mitt språkbruk anses kryptiskt, det anser jag självklart inte själv. Det jag tagit upp har direkt anknytning till mötesprotokollet och den diskussion om ökat foruminflytande i val av PL som redan fanns i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Johansson Visa inlägg
Då måste ju ca 75-100 röstande medlemmar ses som representativa eftersom alla fått möjligheten men valt att inte ta del av den.
Det vore ett stort fel att tro att våra medlemmar aktivt väljer att inte använda sin möjlighet att påverka partiet. Jag påstår att en absolut majoritet inte har en aning om vad som skulle krävas för att de skulle kunna göra det. Jag baserar det påståendet på ett icke-representativt urval av medlemåsikter och skulle gärna se att vi försökte göra det representativt.

Jag är mycket oroad över möjligheten att det skulle finnas en statistiskt signifikant skillnad mellan åsikterna hos våra medlemmar och de forumaktiva (t.ex ang. PL), och att vi skulle tro att ökat inflytande åt de senare skulle innebära att vi bättre ger uttryck för medlemmarna.

För tydlighetens skull (tack Daniel) får jag då påpeka igen att jag själv inte anser att sådan demokrati är på något sätt nödvändig för partiet, det räcker väl med det meritokratiska sätt vi redan har, men då ska vi även göra det tydligt så att vi inte lurar oss själva.

Svara med citat
  (#9) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #254330
Standard Sv: Protokoll: styrelsemöte 2011-01-03 - 2011-01-16, 16:16

Citat:
Det vore ett stort fel att tro att våra medlemmar aktivt väljer att inte använda sin möjlighet att påverka partiet. Jag påstår att en absolut majoritet inte har en aning om vad som skulle krävas för att de skulle kunna göra det. Jag baserar det påståendet på ett icke-representativt urval av medlemsåsikter och skulle gärna se att vi försökte göra det representativt.
Skulle du kunna utveckla hur de ser på sin möjlighet att påverka, aningen här eller i nån annan tråd, för utan det är det svårt o sätta sig in i vad som fallerar med den nuvarande metoden mer än de rent tekniska aspekterna på plattformen.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

Svara med citat
  (#10) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Länk: #254484
Standard Sv: Protokoll: styrelsemöte 2011-01-03 - 2011-01-18, 20:49

Citat:
Ursprungligen postat av of_darkness Visa inlägg
Skulle du kunna utveckla hur de ser på sin möjlighet att påverka, aningen här eller i nån annan tråd, för utan det är det svårt o sätta sig in i vad som fallerar med den nuvarande metoden mer än de rent tekniska aspekterna på plattformen.
Förslag på alternativ modell för demokratisk meritokrati här.

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är