Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Jacob Hallén Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009
Standard Kandidaturer till valsedeln - 2011-02-28, 00:01

Kandidaturen till Piratpartiets valsedel i VG-regionen är nu öppen.

Det är möjligt att kandidera fram till den 15 mars, men utfrågning av kandidater börjar omedelbart. Om medlemmarna har haft för lite tid att ställa frågor till dig så är det troligt att de inte röstar på dig.

Vi ska ställa upp med minst 12 och högst 20 kandidater, samtliga på en och samma valsedel. Denna valsedel kommer att användas i samtliga 5 valkretsar i regionen.

Som kandidat ska du vara beredd att sitta i regionfullmäktige för Piratpartiet, oavsett var på listan du står. De som kommit in kan behöva avgå på grund av att de flyttar från regionen eller av personliga skäl. Sitter man i regionfullmäktige har man rätt till ersättning för förlorad arbetsinkomst, resekostnader och ett dagarvode för de dagar man tjänstgör.

För att från början kunna bygga listan kring kandidaternas olika ambitionsnivå med kandidaturen så finns det 4 kategorier i vilka man kan annonsera sin kandidatur:

A. Du vill verkligen sitta i regionfullmäktige och är beredd att arbeta aktivt för det under i princip all ledig tid under den 17 dagar långa valkampanjen. Du påtar dig att minst skiva en debattartikel och arbeta för att få in den i en dagstidning i regionen, alternativt så påtar du dig att vara huvudtalare vid minst 2 stycken torgmöten i regionen. Du är beredd att besöka skolor och delta i debatter i den mån ditt normala arbete tillåter.

B. Du sitter gärna i regionfullmäktige men har inte en brinnande ambition att komma dit. Du utfäster dig att aktivt delta i valkampanjen genom att lägga en stor del av din lediga tid på valstugor, flygbladsutdelning, affischuppsättning och annat valarbete.

C. Du är beredd att rycka in som ersättare i regionfullmäktige om så behövs. Du lovar att lägga en del av din lediga tid under valkampanjen på valarbete för Piratpartiet.

D. Du ställer upp som kandidat för att stödja Piratpartiet och se till att vi får en komplett lista med kandidater. Du vill stå så långt ned på valsedeln att sannolikheten att du behöver rycka in är mycket liten. Du är naturligtvis välkommen att vara med i valkampanjen, men vi har inga konkreta krav på ambitioner.

När medlemmarna i regionen röstar sker detta enligt Schulze-metoden, där varje röstberättigad medlem får möjlighet att rangordna kandidaterna. De förväntas då ta hänsyn till kandidaternas preferenser och villighet att arbeta för valkampanjen. Om en kandidat får en högre placering på listan än denne önskar kommer det att finnas tillfälle att begära nedflyttning när valet är avslutat.

Som kandidat kommer du att få avge en kandidatförsäkran till valmyndigheten, där du intygar att du verkligen kandiderar för Piratpartiet. Du kommer dessutom att få underteckna en "code of conduct", enligt de regler som utlystes inför valet 2010.

(#2) Gammal

Länk: #258728
Standard Hur du kandiderar - 2011-02-28, 00:08

Du kandiderar genom att skriva ett meddelande i den här tråden, där du annonserar din kandidatur och ger en beskrivning av dig själv. Du ska också ange vilken ambitionsnivå du har i din kandidatur, enligt alternativen A, B C och D enligt ovan.

Vi kommer kort efter att du anmält din kandidatur att öppna en ny tråd i forumet där medlemmarna har möjligheter att ställa frågor till dig och du har möjlighet att utveckla din kandidatur.

Omröstning kommer att ske under perioden 15 mars kl 08:00 till 23 mars kl 08:00.

(#3) Gammal

Länk: #258732
Standard Kandidatur - Jacob Hallén - 2011-02-28, 00:17

Jag kandiderar till Piratpartiets valsedel i omvalet till VG-regionen.

Jag är projektledare för valkampanjen. Under 2010 var jag valkretsledare i Göteborg. Jag är också revisor i Ung Pirat Göteborg.

Jag arbetar som egen företagare, där jag leder ett företag som heter Open End AB. Bolaget utvecklar IT-system för att skapa ordning. Jag är dessutom teknisk chef för ett företag som heter Sotospeak, som utvecklar språkkurser som körs i mobiltelefoner. Jag har också en ledande roll i ett projekt som heter PyPy, där vi utvecklar en ny och mycket snabbare version av programspråket Python.

Jag har haft en lång rad ideella uppdrag genom livet. Bland annat har jag varit huvudansvarig för spelkonventet Gothcon under flera år.
Jag har trots ödets nycket lyckats bli 52 år gammal. Jag bloggar på http://blogg.openend.se.

Uppdatering: Jag kandiderar på nivå A.

Senast redigerad av Jacob Hallén den 2011-03-02 klockan 01:38.

(#4) Gammal
Sven Petersson Inte uppkopplad
Avstängd användare

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #258770
Standard Sv: Kandidatur - Jacob Hallén - 2011-02-28, 13:33

Det förefaller mig rimligt att de som överväger att kandidera får se den kandidatförklaring som Piratpartiet kommer att kräva att de skriver på.

Publicera kandidatförklaringen!

(#5) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #258776
Standard Sv: Kandidatur - Jacob Hallén - 2011-02-28, 14:00

Jacobs planering faller i och med styrelsens agerande. Ursäkta annars detta OT.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven Petersson Visa inlägg
Publicera kandidatförklaringen!
Det är inte Jacob som postar en sådan utan styrelsen.

Styrelsen skriver i Per Capsulam 2011-02-28:

Citat:
21 Mars - Ett extrainsatt styrelsemöte ska kallas där styrelsen ska besluta följande:
* Anta en ny/uppdaterad kandidatförklaring.
Citat:
Tidsplan:
9-20 Mars - Den fria kandideringen för alla områden där det ska ske omval öppnas.
Där är en bugg jag hittade.

Den största buggen är att fastställa de färdiga valsedlarna den 4 april. Det var annars tänkt att valsedlar beställs 25 mars för att hinna ut med dom i vårt jättestora län.

Nu får jag/någon och andra med kort varsel sätta sig i bilar och hämta valsedlarna till respektive valkrets. Vi har alltså inte tid att packa kommunvis hos Jacob och skicka med DHL.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#6) Gammal
takeo Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #258784
Standard Kandidatur - Ver Takeo - 2011-02-28, 15:55

Jag är
  • Valkampanjsledare för valkampanjen i Göteborg
  • Valkretsledare för Piratpartiet Göteborg
  • Kassör för Ung Pirat Göteborg

Jag arbetar idag som automationsingenjör på Novotek AB i Göteborg och har tidigare arbetat som systemadministratör.
Uppväxt som jehovas vittne men är idag ateist, detta har gett mig enormt bra perspektiv på mycket i livet.
22 år, vardags-vegitarian.

Om jag försöker mäta min ambitionsnivå i jacob skalan hamnar jag på B+ (typ mellan A och B)

Inge blogg, ingen facebook :/, man kan enklast träffa mig på piratfikan i göteborg!

Jag föredrar att skriva mitt namn som Takeo Ver om det går att skriva så på valsedeln

(#7) Gammal
Sven Petersson Inte uppkopplad
Avstängd användare

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #258786
Standard Sv: Kandidatur - Ver Takeo - 2011-02-28, 17:08

Citat:
Ursprungligen postat av takeo Visa inlägg
Tre frågor till Ver Takeo:

1. Innebär din kandidatur att du tror att det finns en möjlighet, om än så liten, att vinna mandat 2011?

2. Skulle du, om samma kandidatförklaring används som användes 2010, vara beredd att skriva på?

3. Hur skulle du under valkampanjen försvara/motivera Piratpartiets ställningstagande ”Piratpartiet tar inte ställning till trängselskatternas vara eller inte vara” (se https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=33614)?

(#8) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #258788
Standard Sv: Kandidaturer till valsedeln - 2011-02-28, 17:12

Denna tråd är EJ avsedd för utfrågning av kandidaterna. Separata trådar för det ändamålet kommer att skapas så fort vi fått hjälp att lägga upp ett för ändamålet avsett underforum.

(#9) Gammal
m_holmberg Inte uppkopplad

m_holmbergs avatar

Reg.datum: Jan 2010

Länk: #258794
Standard Kandidaturer Martin Holmberg - 2011-02-28, 18:03

Jag är
  • Kommunledare Södra Skaraborg för Piratpartiet
  • ordförande för Ung Pirat Tidaholm
Jag läser olika program och kurser inom ledarskap, och är utbildad produktionstekniker. Arbetar idag på Fagerhults Belysning med matrialhantering.
Åldern är snart 30. Och ambitionsnivån är B++

/Martin Holmberg
  Skicka ett meddelande via MSN till m_holmberg Skicka ett meddelande via Skype™ till m_holmberg  
  (#10) Gammal
Marcus Dahlman Inte uppkopplad

Marcus Dahlmans avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #258796
Standard Sv: Kandidaturer till valsedeln - 2011-02-28, 18:42

Jag kandiderar till Piratpartiets valsedel i omvalet i Västra Götalandsregionen.

Jag är vice valkretsledare för Piratpartiet i Bohuslän.

Jag är konsult inom säkerhetsområdet på Logica och har arbetat inom IT-branschen sedan 1987 som bland annat IT-säkerhetsansvarig, driftchef, IT-chef och egen företagare. Jag är 45 år gammal, har en fru, två barn, tre hundar och bor i Lindome utanför Göteborg.

Ambitionsnivån är B, men om det blir gott om kandidater kan jag ändra mig till D, så att jag inte står i vägen för någon med högre ambitionsnivå.

----------------------
Vice Valkretsledare, Bohuslän

Who Wills, Can
Who Tries, Does
Who Loves, Lives
(Anne McCaffrey, 1978)

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta