Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets extra medlemsmöte februari 2018
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009
Standard 2011-03-14 Styrelsemöte - 2011-03-14, 19:22

1. Mötet öppnas

2. Närvaro
Anna Troberg
Marit Deldén
Christian Engström
Rick Falkvinge
Leif Ershag

3. Mötet avslutas eftersom styrelsen hade för få närvarande för att vara beslutsmässiga.

Protokollsanteckningar:

* Styrelsen noterar att Leif Ershag har valt att lämna sitt uppdrag som sekreterare och styrelseledamot i styrelsen.

* Information om assistenter i EU:
EU:s anställningkontor har på ett oväntat sätt börjat krångla om Henrik Alexanderssons anställning som assistent i Bryssel, och hotar med att avskeda honom om han inte inkommer med ett stort antal dokument. Enligt EU:s regler har de tydligen rätt att göra det. Vi håller på och hanterar ärendet, men just nu är det oklart hur mycket pengar vi har disponibelt i lönekuvertet, eftersom ett worst case scenario är att jag skulle behöva anställa Alexandersson som lokalassistent i Sverige istället, vilket skulle bli betydligt dyrare av skatteskäl.

Vad gäller Amelia Andersdotter har EU-byråkratin sagt blankt nej till att anställa henne som assistent i Bryssel, eftersom hon inte har universitetsexamen. Jag har erbjudit henne att bli anställd som lokalassistent i Sverige, men det dels är dyrare, och vi dels inte vet säkert hur det går med Alexanderssons anställning, så jag kan inte i dagsläget erbjuda henne mer än en knapp halvtidstjänst.

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #259970
Standard Sv: 2011-03-14 Styrelsemöte - 2011-03-14, 19:28

Citat:
EU:s anställningkontor har på ett oväntat sätt börjat krångla om Henrik Alexanderssons anställning som assistent i Bryssel, och hotar med att avskeda honom om han inte inkommer med ett stort antal dokument. Enligt EU:s regler har de tydligen rätt att göra det.
Låter som piratfientlig agenda.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#3) Gammal
rickard.andersson Inte uppkopplad

rickard.anderssons avatar

Reg.datum: Sep 2007

Länk: #259976
Standard Sv: 2011-03-14 Styrelsemöte - 2011-03-14, 20:20

Vad är nu detta, har ni problem med närvaron på era styrelsemöten?

Sedan är jag nyfiken på om det finns någon motivering till varför Leif valt att lämna sitt uppdrag?

mail: rickard.andersson (a) piratpartiet.se
twitter.com/rickard2
  Skicka ett meddelande via AIM till rickard.andersson Skicka ett meddelande via MSN till rickard.andersson Skicka ett meddelande via Skype™ till rickard.andersson  
Svara med citat
  (#4) Gammal
rickard.andersson Inte uppkopplad

rickard.anderssons avatar

Reg.datum: Sep 2007

Länk: #259978
Standard Sv: 2011-03-14 Styrelsemöte - 2011-03-14, 20:23

Hittade detta nu, så en fråga är åtminstone besvarad: http://twitter.com/#!/berinder/statu...64754745999360

mail: rickard.andersson (a) piratpartiet.se
twitter.com/rickard2
  Skicka ett meddelande via AIM till rickard.andersson Skicka ett meddelande via MSN till rickard.andersson Skicka ett meddelande via Skype™ till rickard.andersson  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Michael Anderson Inte uppkopplad

Michael Andersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #259980
Standard Sv: 2011-03-14 Styrelsemöte - 2011-03-14, 21:16

Är också lite smått nyfiken på varför närvaron i styrelsemöten plötsligt gått ner.

Vad gäller det andra, om krånglet med att ha Henrik som assistent nere i Bryssel, så tycker jag mer fokus bör läggas på att faktiskt få in Amelia i den position hon rätteligen BÖR ha sedan Lissabonfördraget gjordes gällande. Inte hört nåt mer på den här punkten på flera månader. Hon skulle väl ha varit aktiv sedan nåt år tillbaka har jag för mig?

"I'm going to blow them off the face of the earth with the fury of God's own thunder."
- President Josiah 'Jed' Bartlet
  Skicka ett meddelande via MSN till Michael Anderson Skicka ett meddelande via Skype™ till Michael Anderson  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #260012
Standard Sv: 2011-03-14 Styrelsemöte - 2011-03-15, 01:07

Citat:
Ursprungligen postat av rickard.andersson Visa inlägg
Vad är nu detta, har ni problem med närvaron på era styrelsemöten?
Svaret är tudelat:

1. Det är fel på stadgan - den kräver att en absolut majoritet av de valda ledamöterna måste säga ja för att ett beslut skall anses fattat.

2. Det är så många i styrelsen att risken för att en ledamot är borta är högre. (stör vid kravet på absolut majoritet)

Stadgan säger att styrelsen består av 1 sammankallande och 15 ledamöter. Det betyder att alla konstellationer med en sammankallande och mindre än 8 ledamöter inte är beslutsmässiga.

Tanken var god men den fungerar inte i praktiken.

Även om styrelsen är beslutsmässig vid minikravet så måste då alla rösta ja för att ett besluts tagits.
Jag ser att det istället står styrelsen beslutar med enkel majoritet. (inget skall stå om antal)

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#7) Gammal
Sven Petersson Inte uppkopplad
Avstängd användare

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #260022
Standard Sv: 2011-03-14 Styrelsemöte - 2011-03-15, 02:32

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
Svaret är tudelat:

1. Det är fel på stadgan - den kräver att en absolut majoritet av de valda ledamöterna måste säga ja för att ett beslut skall anses fattat.

2. Det är så många i styrelsen att risken för att en ledamot är borta är högre. (stör vid kravet på absolut majoritet)

Stadgan säger att styrelsen består av 1 sammankallande och 15 ledamöter. Det betyder att alla konstellationer med en sammankallande och mindre än 8 ledamöter inte är beslutsmässiga.

Tanken var god men den fungerar inte i praktiken.

Även om styrelsen är beslutsmässig vid minikravet så måste då alla rösta ja för att ett besluts tagits.
Jag ser att det istället står styrelsen beslutar med enkel majoritet. (inget skall stå om antal)
Bättre vore om de ledamöter som inte ids närvara ställde sina platser till förfogande.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #260030
Standard Sv: 2011-03-14 Styrelsemöte - 2011-03-15, 03:52

Det finns förmodligen någon acceptabel kompromiss mellan Henrys och Svens ståndpunkter. Om vi nu verkligen vill hålla oss med en stor styrelse som har svårt att samla sig till möten så tycker jag att det verkar rimligt att endast kräva att en majoritet av de närvarande ledamöterna röstar ja men samtidigt kräva en viss miniminivå, t.ex. att minst X ledamöter ska rösta ja för att ett förslag ska gå igenom (alternativt minst Y ledamöter vara närvarande på mötet för att mötet ska anses beslutsfähigt).

Sven har förvisso en poäng. Det vore intressant att få en sammanställning över ledamöternas närvaro i samband med eventuellt omval av ledamöter så att man som medlem kan ta med detta i beräkningen när man röstar. Ledamöter med stor frånvaro kanske kan ha fullt legitima skäl och i så fall är det ju fritt fram att redovisa dessa skäl.

Jag startade en tråd under Motionsförslag:
https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=33896

Senast redigerad av Winston Smith den 2011-03-15 klockan 06:29.

Svara med citat
  (#9) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #260066
Standard Sv: 2011-03-14 Styrelsemöte - 2011-03-15, 09:32

Citat:
Ursprungligen postat av Sven Petersson Visa inlägg
Bättre vore om de ledamöter som inte ids närvara ställde sina platser till förfogande.
Ibland är det svårt.
Jag var inte närvarande i går pga kombinationen lungsäcksinflamation + läkemedelsbiverkningar (de läkemedel osm skulle hjälpa mot inflamationen)

och ju större styrelse vi har desto större sannolikhet är det att folk faktisk får förhinder.
att sen flera (idagsläget 3st ) ledarmöter har hoppat av gör att en procentuellt större mängd ledarmöter måste närvara för att styrelsen skall vara beslutsmässiga.

/C

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

Svara med citat
  (#10) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #260120
Standard Sv: 2011-03-14 Styrelsemöte - 2011-03-15, 14:40

Citat:
Ursprungligen postat av Michael Anderson Visa inlägg
Är också lite smått nyfiken på varför närvaron i styrelsemöten plötsligt gått ner.

Vad gäller det andra, om krånglet med att ha Henrik som assistent nere i Bryssel, så tycker jag mer fokus bör läggas på att faktiskt få in Amelia i den position hon rätteligen BÖR ha sedan Lissabonfördraget gjordes gällande. Inte hört nåt mer på den här punkten på flera månader. Hon skulle väl ha varit aktiv sedan nåt år tillbaka har jag för mig?
Finns i realiteten inget vi kan göra för närvarande i frågan. Den ligger på medlemsländernas bord, där den måste behandlas i samtliga länders parlament. Och de lär knappast bearbeta frågan snabbare pga ett enskilt parti i Sverige trycker på.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är