Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Vidde Inte uppkopplad

Viddes avatar

Reg.datum: Jun 2006
Standard 2011-03-21 Styrelsemöte - 2011-04-02, 16:18

1. Mötet öppnas

2. Närvaro
Johanna Julén
Anna Troberg
Anna Svensson
Rickard Olsson
Christian Engström
Marit Deldén

3. Fastställande av dagordning

4. Val av mötesfunktionärer
4.1 Val av mötesordförande - Marit Deldén
4.2 Val av mötessekreterare - Johanna Julén
4.3 Val av justerare - Anna Troberg och Rickard Olsson

5. Rapportpunkter - bordläggs
5.1 Redogörelse för ekonomiska rutiner, beslutsfattande/mandat samt uppföljning
5.2 Kommunikationsgruppens rapport
5.3 Uppföljning styrdokument
5.4 Styrdokument angående ansvarsfriheten

6. Omval 2011
6.1 Godkänna omval

Bakgrund till beslut skrivet av Marit Deldén:
Det är omval på två platser i Sverige. I Örebro och i Västra Götaland. Örebro har valt att inte satsa på omvalet eftersom det inte finns tillräckligt med lokala resurser för detta. Västra Götaland har däremot valt att satsa på omvalet. Jacob Hallén har utsetts till samordnare och gör ett gediget arbete med detta.

Jacob Hallén skrev detta till Styrelsen den 17/3-2011: ”Vi har i skrivande stund 15 kandidater till valsedeln i VG-regionen. Detta motsvarar något över 10 % av platserna i regionfullmäktige. Samtliga kandidater är antingen engagerade som funkionärer i Piratpartiet eller så har de varit aktiva kandidater till regionlistan under valet 2010. Två av kandidaterna har angivit en ambitionsnivå där de ställer upp för att stödja vår kandidatur medan övriga har utfäst sig att arbeta aktivt i en valrörelse. Tolv av kandidaterna har en ambition att sitta i regionfullmäktige, medan 3 är beredda att rycka in om behov av ersättare skulle uppstå.

Jag vill be styrelsen att ta ställning till om detta är tillräckligt för en kandidatur redan på styrelsemötet den 21 mars. Om så inte är fallet kommer jag att avbryta förberedelserna för valet omedelbart. Jag har en hög arbetsbelastning i övrigt och ytterligare 2 veckor av intensivt förberedelsearbete skulle vara bortkastat om styrelsen skulle komma med ett negativt beslut den 4 april. ”

Styrelsen måste utifrån dessa premisser ta beslut om Västra Götaland ska få ställa upp i det lokala omvalet eller inte.

Styrelsen beslutar
ATT: Godkänna att Västra Götaland ställer upp i de lokala omvalen 2011.

6.2 Valmanifest från Västra Götaland

Västra Götaland har inkommit mer en kandidatförklaring till styrelsen i tid och denna ska därför godkännas av styrelsen eller så ska styrelsen fastställa vilka ändringar i den som ska göras för att den ska godkännas.

Valmanifestet hittas här: https://vbulletin.piratpartiet.se/sh...519#post260519

Styrelsen beslutar
ATT: Godkänna valplattformen för regionval i Västra Götaland
- med de förändringar som Jakob föreslår, alltså
1) inget ställningstagande om nolltaxa
2) inget ställningstagande om trängselskatt som sådan

6.3 Anta kandidatförklaringen

Alla kandidater som vill ställa upp i val måste skriva på en kandidatförklaring. Denna ska visa för Piratpartiets medlemmar och för partiets väljare att kandidaterna är införstådda i vad de ska driva för politik. I valet 2010 fick alla kandidater skriva på en sådan kandidatförklaring och styrelsen måste diskutera om samma kandidatförklaring ska användas igen eller om det ska antas en ny kandidatförklaring. Eftersom frågan är öppen och styrelsen inte har diskuterat det innan så finns heller inget beslutsförslag.

Styrelsen beslutar
ATT: Använda samma kandidatförklaring som i valet 2010
ATT: Ledningen ges mandat att göra redaktionella ändringar i kandidatförklaringen.

7. Remiss om teknisk lösning för mötet

Styrelsen tog beslutet att anta texten om teknisk lösning inför vårmötet på ett tidigare styrelsemöte och att skicka det på remiss. Vi har fått in många åsikter genom tråden på forumet och behöver sammanställa dessa för att få fram vilka linjer som finns och argument för och emot.

Efter diskussioner i styrelsen har majoriteten (som varit närvarande) velat riva upp beslutet och istället lägga det som förslag till vårmötet. Detta skulle ge medlemmarna chans att besluta i frågan. Dock kan inte styrelsen som kollektiv lägga en ordningsfråga och därtill måste en enskild styrelsemedlem då välja att lägga fram förslaget. Detta borde då vara upp till varje enskilda styrelsemedlem. Hade styrelsen velat lägga förslaget som proposition så hade det behövt beslutas om tidigare innan kallellsen skickades.

Därför föreslås tre olika beslut. Det första innebär att styrelsen river upp det tidigare beslutet och upplåter till var och en att besluta om de vill lägga förslaget som en ordningsfråga eller inte. Det andra förslaget innebär att styrelsen inte river upp beslutet och låter det ligga som det är utan vidare beaktande. Det tredje förslaget innebär att styrelsen väljer att sammanställa remisstråden och ta upp frågan på styrelsemötet den 4/4 och då besluta om hur det ska gås vidare med frågan. Mötet börjar inte förrän 18.30 samma dag vilket ger styrelsen möjlighet att ta ett beslut på det mötet.

Styrelsen beslutar:
ATT: Inte riva upp beslutet.
ATT: Ändra det tidigare beslutet i frågan om förifyllda voteringslistor så att de istället för att fylla i en färdig röstsedel visas som en rekommendation bredvid.
ATT: inte ändra beslutet om antalet voteringsomgångar till obegränsat antal.

Se bilaga 1 för röstlistor.

Marit och Johanna inkommer med mötesanteckningar angående denna punkt (se nedan).

Då Christian Engström och Anna Svensson inte längre kunde närvara beslutades att resterande frågor bordläggs till nästa ordinarie styrelsemöte.

Johannas mötesanteckning angående Remiss om teknisk lösning för mötet
Då jag efter en del klargöranden från medlemmar anser att exempelvis beslutet om antalet voteringsomgångar inte kan räknas till den tekniska lösningen, anser jag inte att styrelsen ska ta beslut i denna fråga. Implementation av en, två eller flera voteringsomgångar bör kunna implementeras i vilken teknisk lösning man än väljer, och därför lade jag ner min röst i denna fråga.

Jag hade gärna sett att vi ändrat synsätt på vad som hör till teknisk lösning och vad som är ren mötesteknik till att stämma lite mer överens med medlemmarnas åsikter (även om nu styrelsen har tolkningsföreträde mellan medlemsmöten) och arbetade igenom beslutet utefter detta. Detta verkar dock inte vara möjligt i nuläget.

Marits mötesanteckning angående Remiss om teknisk lösning för mötet
I punkten om teknisk lösning inför mötet vill jag ha fört till protokollet varför jag valde att rösta som jag gjorde. Först valde jag att rösta på att riva upp hela dokumentet då jag tidigare har reserverat mig emot beslutet. Det gick inte igenom. Eftersom beslutet om att riva upp dokumentet redan hade fallit valde jag att rösta på nästa punkt, förifyllda listor, eftersom det förslaget annars hade fallit annars. Även om jag inte vill ha dokumentet alls så vill jag i alla fall förbättra det där jag kan och jag ser det som en förbättring.

Anledningen till att vi inte hade fler omröstningar var för att styrelsen inte var överrens om vad som skulle ändras eller inte, men jag ville ändå att det skulle synas i protokollet att jag ville ha ytterligare ändring och valde därför att yrka på en omröstning kring antal voteringsomgångar också. Med det sagt vill jag understryka att jag fortfarande inte stödjer förslaget ”teknisk lösning inför vårmötet” i sin helhet.
Bifogade filer
Filtyp: odt Bilaga 1 - mötesteknik uppdaterad.odt (34.8 KB, 126 visningar)
Filtyp: pdf Bilaga 1 - mötesteknik uppdaterad.pdf (82.9 KB, 126 visningar)

Svara med citat
  (#2) Gammal
Sven Petersson Inte uppkopplad
Avstängd användare

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #261221
Standard Sv: Styrelsemöte 2011-03-21 - 2011-04-03, 08:38

Så vi får nu, 12 dagar efter att beslut fattats, veta att styrelsen beslöt att partiet inte tar ställning i den fråga (trängselskatt) som av väljarkåren betraktas som valets centrala fråga, samt att styrelsen beslöt att ge Jacob skulden för detta röstförlorande beslut.

Med en sådan styrelse behöver man inga fiender.

Svara med citat
  (#3) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #261227
Standard Sv: Styrelsemöte 2011-03-21 - 2011-04-03, 11:00

Citat:
Ursprungligen postat av Sven Petersson Visa inlägg
Med en sådan styrelse behöver man inga fiender.
Sven, du funderar inte på att nominera dig själv till styrelsen? Du verkar ha många åsikter i styrelsearbetet. Se annars https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=33728 för personer som är nominerade.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#4) Gammal
Sven Petersson Inte uppkopplad
Avstängd användare

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #261232
Standard Sv: Styrelsemöte 2011-03-21 - 2011-04-03, 12:46

Citat:
Ursprungligen postat av agnesson Visa inlägg
Sven, du funderar inte på att nominera dig själv till styrelsen? Du verkar ha många åsikter i styrelsearbetet. Se annars https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=33728 för personer som är nominerade.
Jag är medveten om att man i Piratpartiet kan nominera sig själv till en förtroendepost, men jag finner att ett sådant förfarande otillständigt och känner mig därför på intet sätt frestad.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #261320
Standard Sv: Styrelsemöte 2011-03-21 - 2011-04-04, 18:17

Justeras.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#6) Gammal