Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Motion A06: Stadgefix - röstberättigad på årsmöte - 2011-04-04, 20:43

3.1.1 Person som är medlem i partiet sedan två månader före rösttillfälle är röstberättigad.

Detta leder till att en ny medlem kan vara röstberättigad vid en senare del av medlemsmöte utan att vara det vid den förra delen. I värsta fall, att det finns medlemmar som får rösta om en motions slutliga bifall eller avslag utan att ha fått rösta om dess tidigare uppbyggnad via specifika yrkanden och motyrkanden et cetera.

Svara med citat
  (#2) Gammal
JonathanRL Inte uppkopplad

JonathanRLs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #261428
Standard Sv: Motion A06: Stadgefix - röstberättigad på årsmöte - 2011-04-05, 09:08

Ändringen är rimlig, och är också mycket bra för att undvika förvirring hos nya medlemmar och deras möjlighet att rösta.

Yrkar Bifall till motionen.

Jonathan Rieder Lundkvist
Kampanjgruppen (Foto & Film)
Fotograf
Jonathan.Lundkvist [at] Gmail.com
0701497019
  Skicka ett meddelande via MSN till JonathanRL  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Isaksson Inte uppkopplad

Isakssons avatar

Reg.datum: Jan 2010

Länk: #261475
Standard Sv: Motion A06: Stadgefix - röstberättigad på årsmöte - 2011-04-05, 11:17

Yrkar Bifall.

Svara med citat
  (#4) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #261481
Standard Sv: Motion A06: Stadgefix - röstberättigad på årsmöte - 2011-04-05, 11:26

Jag yrkar bifall. Upptäckte det svåra med att förklara detta när jag skulle hjälpa några med hur medlemsmötet fungerar.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#5) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #261493
Standard Sv: Motion A06: Stadgefix - röstberättigad på årsmöte - 2011-04-05, 11:59

Jag funderar på om vi inte går lite över ån efter vatten.
Att man inte är röstberättigad betyder inte att man inte får lämna in motion och eller ändringsyrkande vad jag kan utläsa av stadgarna.
så läget verkar snarare vara det motsatta att man som ny medlem kan lägga motion och prata sig blå för den men sen inte kan rösta för den

Så jag förstår tanken men håller inte med. och om vi skall flytta på tiden så föreslår jag att vi då minskar på tiden till en snarare än två månader innan mötest början. vilket ger grovt räknat samma "cut off"

/Christoffer

-----lite stadgar--------------------
§ 4.6 Motioner
4.6.1 Varje medlem har rätt att väcka motion till medlemsmöte.
4.6.2 För att kunna behandlas måste motionerna vara mötespresidiet tillhanda senast dagen före mötet inleds. Motioner som inkommer senare behandlas på nästkommande ordinarie medlemsmöte.
4.6.3 Alla motioner ska presenteras senast samma dag som mötet inleds.
-------------------------

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

Svara med citat
  (#6) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #261499
Standard Sv: Motion A06: Stadgefix - röstberättigad på årsmöte - 2011-04-05, 12:20

Citat:
Ursprungligen postat av infinite_emma Visa inlägg
Jag yrkar bifall. Upptäckte det svåra med att förklara detta när jag skulle hjälpa några med hur medlemsmötet fungerar.
Jag yrkar.. öh.. något. Dagens formulering om två månader före rösttillfälle är problematisk. Speciellt för presidiet.

Problemet ligger i att voteringar löper över mer än en dag. Ska man då räkna dagen när voteringen börjar (och riskera att någon som röstar i slutet av voteringstiden förlorar sin röst felaktigt) eller dagen när voteringen slutar (och riskera att någon som lämnar partiet efter att ha lagt sin röst förlorar sin röst felaktigt)?

Tidigare år har presidiet flertalet gånger haft problem med båda möjligheterna. Dock har det än så länge aldrig påverkat utfallet i en votering.

Praxis har varit att räkna från första dagen på voteringen, men jag skulle väldigt gärna se att något faktiskt stadgefästes.

I och med att voteirngarna sker en månad in på mötet vid normala medlemsmöten så ger CW:s lösning ungefär samma cut-off som idag.
Dock ser det annorlunda ut på extrainsatta möten eftersom dom är betydligt kortare och inte har voteringarna förlagda till i slutet.
Räcker det med att vara medlem i en månad för att få rösta vid extrainsatta medlemsmöten?

Det här är min signatur. Its my sig.

Svara med citat
  (#7) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #261506
Standard Sv: Motion A06: Stadgefix - röstberättigad på årsmöte - 2011-04-05, 12:53

Citat:
Ursprungligen postat av Johan mlg Karlsson Visa inlägg
Jag yrkar.. öh.. något. Dagens formulering om två månader före rösttillfälle är problematisk. Speciellt för presidiet.

Problemet ligger i att voteringar löper över mer än en dag. Ska man då räkna dagen när voteringen börjar (och riskera att någon som röstar i slutet av voteringstiden förlorar sin röst felaktigt) eller dagen när voteringen slutar (och riskera att någon som lämnar partiet efter att ha lagt sin röst förlorar sin röst felaktigt)?

Tidigare år har presidiet flertalet gånger haft problem med båda möjligheterna. Dock har det än så länge aldrig påverkat utfallet i en votering.

Praxis har varit att räkna från första dagen på voteringen, men jag skulle väldigt gärna se att något faktiskt stadgefästes.

I och med att voteirngarna sker en månad in på mötet vid normala medlemsmöten så ger CW:s lösning ungefär samma cut-off som idag.
Dock ser det annorlunda ut på extrainsatta möten eftersom dom är betydligt kortare och inte har voteringarna förlagda till i slutet.
Räcker det med att vara medlem i en månad för att få rösta vid extrainsatta medlemsmöten?
Syftet med att man skall ha varit medlem är ju att förhindra kupper. eftersom det är max 4 veckor från kallelse till möte vid extramöten så tror jag att det syftet är ok även med texten "en månad före möte"

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

Svara med citat
  (#8) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #261509
Standard Sv: Motion A06: Stadgefix - röstberättigad på årsmöte - 2011-04-05, 12:57

Citat:
Ursprungligen postat av willenfort Visa inlägg
Syftet med att man skall ha varit medlem är ju att förhindra kupper. eftersom det är max 4 veckor från kallelse till möte vid extramöten så tror jag att det syftet är ok även med texten "en månad före möte"
OK, det kan verka rimligt.

Jag ändrar mitt något till bifall för motionen och bifall för ändringsyrkande Y99 om en månad istället för två.

Det här är min signatur. Its my sig.

Svara med citat
  (#9) Gammal
JohanL Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #261690
Standard Sv: Motion A06: Stadgefix - röstberättigad på årsmöte - 2011-04-05, 22:14

Jag yrkar bifall till motionen och yrkande 12.

En månad från öppnande låter som om det kan öppna upp för kupper, eftersom jag inbillar mig att en månad kan vara kortare än fyra veckor (eller?). Om det nu var för att motverka kupper som tiden sattes känns det olyckligt.

Två månader innan mötet ger en praktisk fördel för de som tar fram e-postlistor osv, eftersom de då några veckor på sig att bråka med medlemsdatabasen om den behöver bråkas med för att få fram listor till mötet.

---
Är numera enkel medlem i partiet och har inga offentliga uppdrag från partiet.
---
  Skicka ett meddelande via ICQ till JohanL Skicka ett meddelande via MSN till JohanL  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #261710
Standard Sv: Motion A06: Stadgefix - röstberättigad på årsmöte - 2011-04-05, 23:03

Om någon vill infiltrera för att kuppa partiet hindras de nog inte av att behöva gå med i partiet två månader innan mötet. Samtidigt som tidsgränsen gör att de som med djup övertygelse och entusiasm nyligen kommit med inte får vara med och rösta. Men någon tidsgräns kan nog vara bra för att stävja massvärvningar av ljumt övertygade inför en laddad omröstning på mötet. Stöder Willenforts ändringsyrkande!

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer