Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Motion A12: Reduktion av styrelsens storlek för att få den att fungera igen - 2011-04-04, 20:02

När vi valde att ha en styrelse på 16 personer var det med antagandet att en så stor styrelse krävdes för att fungera och överleva som ett riksdagsparti. I stället har det lett till svåra problem med att styrelsen oftast inte är beslutsmässig, och de gånger den är det, har det nästan alltid varit med minsta möjliga marginal. Det är inte ovanligt att styrelseledamöter har fått ringas in under sittande möte för att komma precis över gränsen. Ibland har detta hänt flera gånger under samma möte. Så ska det inte behöva gå till, och så kan det inte gå till i någon organisation som gör anspråk på att fungera.

Kortfattat: Styrelsen fungerar inte för att den är för stor för vår organisations storlek och kapacitet.

Styrelsens storlek när den var 7-9 personer fungerade däremot väl.
Det är en sak om vi vore en större organisation med fler heltidsanställda och resurser, men det är vi inte, och vi har varken råd eller möjlighet att låtsas som motsatsen. Vi är inte längre den organisation vi var 2009, och för att ta nya tag måste vi rätta oss efter den kapacitet vi faktiskt har och reducera till en styrelse på 7 eller 9 personer.

För att bibehålla principen med att en tredjedel väljs varje år, så är då en styrelsestorlek på nio personer lämplig, där tre väljs varje år på treåriga mandat.

Samtidigt finns det en del konstiga konstruktioner med styrelsens sammankallande idag, i och med att sammankallande väljs av medlemsmötet. Det är en helt styrelseintern roll som inte representerar något utåt, och en märklig effekt av att mötet väljer sammankallande är att den personen aldrig kan träda ner till vanlig styrelseledamot. Om han eller hon hoppar av från uppdraget, så lämnar han eller hon styrelsen helt och hållet, samtidigt som styrelsen väljer en ny sammankallande. Då är det bättre att styrelsen väljer sammankallande själv från början.

Samtidigt vill jag passa på att förtydliga i stadgarna att fyllnadsval inte ska hållas. Med fyllnadsval förstörs hela principen med att ett möte inte kan tillsätta en kontrollerande majoritet av styrelsen -- hela poängen med att ledamöter väljs om lott i tredjedelar är att vi ska ha ett grundläggande kuppskydd från fientligt övertagande från andra organisationer den dag vi har mycket resurser.

Jag föreslår också övergångsregler för att i samband med stadgeändringen omedelbart börja reducera styrelsens storlek till stadgad nivå. Utan dessa kommer vi att ha en överstor styrelse både 2011 (16 personer) och 2012 (13 personer), och först 2013 kunna arbeta med en fungerande styrelse (10 personer). Det är inte rimligt. Jag föreslår därför en omedelbar reduktion som övergångsregel, men på ett sätt som inte påverkar tidigare mötes personval, bara de som görs på detta möte.

Detta är en stadgeändrande motion i kapitel 5 som kräver 75% majoritet för att antas.

NY STADGELYDELSE
5.3.1 Partistyrelsen ska bestå av nio ledamöter. De väljs på tre (3) år. Varje år väljs tre (3) av ledamöterna.
5.3.2 Fyllnadsval vid eventuella avhopp sker ej.
5.3.3 Partistyrelsen ska internt utse en (1) sammankallande.

ÖVERGÅNGSREGLER:
Styrelsevalsresultatet från vårmötet 2011 justeras så att endast tre personer väljs till styrelsen. Dessa tre sitter på mandat till och med 2013-12-31.

Ifall individuellt rangordnat val skett vid personvalen, så är de tre personerna med bibehållna styrelseplatser den person som valts till sammankallande och de två högst rangordnade med mandat till och med 2013. Övriga valda förlorar sina styrelseplatser så att sammanlagt tre personer har valts på vårmötet 2011.

Ifall val skett i grupp vid personvalen, så sitter den sammankallande och de fem personerna med mandat till 2013 kvar i styrelsen fram till höstmötet 2011. Där sker individuell rangordning av dessa fem personer, varvid de två med högst placering sitter kvar. Övriga förlorar sina styrelseplatser - de fyllnadsvalda direkt och tre till vid höstmötet 2011 - så att sammanlagt tre personer har valts på vårmötet 2011.

Härefter sker val om tre personer på treåriga mandat vid varje kommande höstmöte.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Emil Isberg Inte uppkopplad

Emil Isbergs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #261409
Standard Sv: Motion A12: Reduktion av styrelsens storlek för att få den att fungera igen. - 2011-04-05, 04:12

Det är och har varit mycket antagande. Jag tycker att man bör undvika att ändra storleken fram och tillbaka bara baserat på antaganden, bättre är i så fall att ha faktaunderlag på hur saker faktiskt har fungerat, och hur de kommer att fungera framöver.

När det gäller hur en styrelse fungerar beror det till hög grad på vilka som sitter i styrelsen och mindre på hur många det är. Det går naturligtvis inte att hitta någon jämförbar historik eftersom ingen annan förening har haft behov att anta att andra organisationer vill ta över föreningen hela tiden.

Nåja Rick hävdar att styrelsen fungerade bättre när det bara var få personer i styrelsen, jag undrar därför enligt vilka bedömningsgrunder som Rick anser att styrelsen fungerade på då och varför nuvarande styrelse inte fungerar, och varför en ändring av antalet skulle avhjälpa de problemen? För mig verkar det enbart vara ett godtyckligt antagande att tidigare styrelse (som har fått kritik för att de inte lyssnat på medlemmarna) på något sätt skulle fungera bättre än nuvarande styrelse (som visserligen har problem med att personer som valdes till tidigare styrelse inte närvarar samt att vissa har valt att hoppa av i förtid).

Sedan tycker jag att det inte är bra att anta att en förtroendeval hoppar av sitt uppdrag i förtid. Det sker naturligtvis, av personliga skäl, precis som att vissa inte värderar det ansvaret som kommer med att vara förtroendeval i tillräckligt hög grad, men man ska inte anta att det garanterat att det sker. Förväntningarna på förtroendevalda ska alltid vara att de ska fullgöra sina uppdrag, samt naturligtvis närvara på alla obligatoriska möten.

Jag skulle gärna se en mer utförlig argumentering för varför fyllnadsval inte ska hållas. Nu under året har det visserligen skett sådant avhopp som gör fyllnadsval nödvändigt för att komplettera upp styrelsen, men jag håller absolut inte med Rick om att det på något sätt skulle kompromettera styrelsen.

Vi har också tidigare fastställt en mötespraxis att vi inte ändrar på stadgar under sittande möte och därmed bör vi inte ändra på resultatet av styrelsevalet som sker enligt stadgarna (mer exakt enligt befintliga övergångsregler).

Generellt hade jag gärna sett flera separata motioner, för att undvika denna övermängd text med massa spridda illa underbyggda påståenden.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Emil Isberg Skicka ett meddelande via Skype™ till Emil Isberg  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Daniel Gustafsson Inte uppkopplad

Daniel Gustafssons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #261423
Standard Sv: Motion A12: Reduktion av styrelsens storlek för att få den att fungera igen. - 2011-04-05, 08:02

Mötespresidiumet, kära mötesdeltagare, jag vill i denna debattråd om "Motion A12: Reduktion av styrelsens storlek för att få den att fungera igen." instämma med förgående talare i kritiken av motionen.

Att fram och tillbaka leka med styrelsens storlek är inte ansvarsfyllt, en stor styrelse gagnar att fler får insikt i den strategiska och operativa arbetet. Fördelar man det dessutom någotsånär rättvist mellan delarna i landet så så blir styrelsen mer geografiskt förankrad och möjligheten finns för medlemmarna i landet att faktiskt kunna träffa delar av styrelsen.

Därför kommer jag yrka avslag på motionen. Tack för ordet.

Daniel Gustafsson
Tfl distriktsansvarige Syd
E-post: daniel.gustafsson@piratpartiet.se
Mobil: 0708-676561, 010-3333451
Blog: http://www.integritet.se
"Hej mitt namn är Daniel, jag är en människa av kött och blod, och ingen avatar "
  Skicka ett meddelande via ICQ till Daniel Gustafsson Skicka ett meddelande via MSN till Daniel Gustafsson  
Svara med citat
  (#4) Gammal
JonathanRL Inte uppkopplad

JonathanRLs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #261431
Standard Sv: Motion A12: Reduktion av styrelsens storlek för att få den att fungera igen. - 2011-04-05, 08:19

Styrelsens storlek är inte en Jojo som kan åka upp och ner lite som vissa personer själv vill. Jag anser inte heller att jag är övertygad av de argument som framförs.

Jonathan Rieder Lundkvist
Kampanjgruppen (Foto & Film)
Fotograf
Jonathan.Lundkvist [at] Gmail.com
0701497019
  Skicka ett meddelande via MSN till JonathanRL  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #261456
Standard Sv: Motion A12: Reduktion av styrelsens storlek för att få den att fungera igen. - 2011-04-05, 09:30

Citat:
Ursprungligen postat av Emil Isberg Visa inlägg
Det är och har varit mycket antagande. Jag tycker att man bör undvika att ändra storleken fram och tillbaka bara baserat på antaganden, bättre är i så fall att ha faktaunderlag på hur saker faktiskt har fungerat
Visst. Det är bara att titta på styrelseprotokollen, och särskilt då de där vi bara blev fyra eller fem närvarande. Det är inte ont om dem.

Idag behövs sex personer för att ta ett beslut, eftersom vi är elva i styrelsen efter avhopp. (Varje beslut måste tas med absolut majoritet.) Fullt invald kommer det att krävas nio.

Det. Fungerar. Inte.

Det här är, i mina ögon, det absolut viktigaste som måste fixas för att partiet ska kunna börja fungera.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #261457
Standard Sv: Motion A12: Reduktion av styrelsens storlek för att få den att fungera igen. - 2011-04-05, 09:31

Vad gäller övergångsregler, så är det naturligt att man har övergångsregler både vid en utökning och en reduktion av styrelsens storlek. De föreslagna övergångsreglerna gör att inga tidigare tillsatta mandat påverkas. Det tycker jag är så bra det går att få.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #261465
Standard Sv: Motion A12: Reduktion av styrelsens storlek för att få den att fungera igen. - 2011-04-05, 09:44

Citat:
Ursprungligen postat av Rick Falkvinge Visa inlägg
Idag behövs sex personer för att ta ett beslut,
Nej. Även avhoppades röster räknas som nej-röster.

Citat:
Det. Fungerar. Inte.
Och då är lösningen att se till att man inte kan fyllnadsvälja?

Citat:
Det här är, i mina ögon, det absolut viktigaste som måste fixas för att partiet ska kunna börja fungera.
Jag får känslan av att det här inte alls är för partiets bästa utan snarare känns som ett försök att få mindre personer att behöva kontrollera för att få sin vilja igenom. Och genom att tvinga ut oliktänkande och inte fyllnadsvälja deras poster så blir det ännu enklare att få kontroll.

Det absolut viktigaste som behövs är att styrelsen börjar ta väl förankrade beslut och att styrelsen och dess beslut respekteras av medlemmarna.
I och med att styrelsen har tagit en hel del... mindre väl förankrade beslut (till exempel det om val av teknisk mötesplattform) och vi redan sett tendenser till att medlemmarna slutat lyssna på vad styrelsen säger (det tf. presidiet ignorerade beslutet) så är det hög tid att styrelsen tar tag i det här problemet. Annars får vi en situation där styrelsen sitter och raljerar på sina höga hästar utan att någon lyssnar på dom. Och det vore förödande för partiet.

Enda lösningen jag kan se är att få in nytt blod i styrelsen. Mycket nytt blod. Och det omgående.

Det här är min signatur. Its my sig.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #261470
Standard Sv: Motion A12: Reduktion av styrelsens storlek för att få den att fungera igen. - 2011-04-05, 10:01

Jag förstår inte hur man löser problemet med att få kommer på möten med att minska antalet i styrelsen. Vi kan inte på förväg säga vilka av de i styrelsen som kommer att sluta komma på möten eller vilka som kommer välja att hoppa av sitt förtroendeuppdrag. Eller menar motionären att vi kan det?

Vem skulle veta för ett år sedan att en av de som skulle bli inaktiva i styrelsen var MiNi, för att ta ett exempel? Eller Mårten för att ta ett annat? Utan hänsyn till vilka som sitter i styrelsen idag (och att vi inte ska välja en hel styrelse på detta möte) så vill jag testa min teori lite. För jag får som sagt inte ihop logiken.

Säg att vi röstar in 16 personer i styrelsen på detta möte. 9 av dem bestämmer sig för att hoppa av eller bli inaktiva under årets lopp.
Säg sedan att vi istället väljer att rösta in 9 personer. Vem säger att det inte är samma 9 personer som kommer bli inaktiva eller hoppa av? I en styrelse på 16 personer så känns risken till och med mindre för att det ska bli strul med närvaro än i en liten styrelse.

Så, nej, jag kan inte se hur man förbättrar närvaron genom att minska på styrelsen. Dessutom behöver vi stabilitet i styrelsen och att ändra på sammansättningen på precis vartenda möte och dessutom tycka att ändringen ska ske direkt är oansvarigt. Det tycker jag kommer förstöra för partiet om vi ska dra till med sådana stora känsloyttringar.

Dessutom tycker jag inte alls att det är försvarbart att rösta in personer i styrelsen på treårigt mandat och sedan ska det hållas någon slags popularitetstävling om vilka av de som väljs ska vara kvar. Alltså kan man som kandidat inte veta hur ens mandat ser ut ens när man blir vald vilket känns riktigt dåligt för att skapa stabilitet i en styrelse.

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#9) Gammal
JonathanRL Inte uppkopplad

JonathanRLs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #261477
Standard Sv: Motion A12: Reduktion av styrelsens storlek för att få den att fungera igen. - 2011-04-05, 10:17

Efter att ha läst Marit Deldéns argument önskar jag yrka AVSLAG på den här motionen.

Jonathan Rieder Lundkvist
Kampanjgruppen (Foto & Film)
Fotograf
Jonathan.Lundkvist [at] Gmail.com
0701497019
  Skicka ett meddelande via MSN till JonathanRL  
Svara med citat
  (#10) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #261478
Standard Sv: Motion A12: Reduktion av styrelsens storlek för att få den att fungera igen. - 2011-04-05, 10:18

Jag yrkar på avslag.

Det blir lite cirkelargumentation; det har varit problem för att flera styrelseledamöter inte kommit på mötena och kanske inte tagit sin representation på det allvar som vore önskvärt. Men det löses inte genom att leta efter nya, och då bättre förberedda styrelsekandidater, genom att säga att de kanske inte kan få vara kvar den tid de kandiderar för.

Det ska emellertid tas med i funderingarna, att det blivit lite av politisk korrekthet att genomgående kritisera styrelsen och ganska ofta med en oförstående attityd och inte sällan säger man sig se illvilja bakom styrelsens arbete. Detta arbetsklimat har inte varit optimalt för att laga det som varit trasigt, och behöver antagligen tas med i funderingar kring varför styrelsens ledamöter inte infunnit sig på möten.

Styrelsens kandidater och ledamöter ska behandlas med respekt, där klara och tydliga krav för vad som förväntas av dessa finns tillgängliga. Varken "du kanske får vara kvar medelst big brother-utröstning" eller attityder av "ni borde ha läst mina tankar om hur viktigt det var att ni visste det här" är särskilt lösningsorienterat ur det avseendet.

Dels behöver organisationen veta vad de kan förvänta sig av styrelsens arbete, kanaler för hur de kan påverka beslut och andra förankringsmässigt förädlande åtgärder tas till. Dels behöver styrelsen också veta hur långt deras befogenhet sträcker sig och hur mycket som förväntas av dessa då de ställer upp på det här arbetet.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar