Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Motion B01: Rätt till kontanter och anonyma betalmedel - 2011-04-04, 20:07

På flera olika sätt försöker myndigheter och riksdagen fasa ut kontanter. I Skåne förbjuds snart kontanthantering på alla bussar och tåg inom region Skåne. Anonym betalning kan inte garanteras vid användning av kreditkort/bank-kort och betalning över mobiltelefon. Vidare har busskorten inbyggda chip som kan kopplas till den som äger kortet.

Flera småbutiker kan tvingas sluta hantera kontanter då riksdagen vill införa tvång på kassor för sluten kontanthantering som kostar ungefär 100.000 kr per kassa.

Vid elavbrott, störningar i IT-struktur och naturkatastrofer kan kontanter fortfarande fungerade medan de flesta andra betalsystem slås ut.

Svara med citat
  (#2) Gammal
JonathanRL Inte uppkopplad

JonathanRLs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #261435
Standard Sv: Motion B01: Rätt till kontanter och anonyma betalmedel. - 2011-04-05, 08:24

Även om jag tycker att det är en bra idé rent generellt så anser jag att det här är ingenting man borde ge partiet i form av en kort motion. Jag skulle hellre se att det här är en punkt som utvecklas och får fäste i organisationen först.

Yrkar Avslag på Motionen.

Jonathan Rieder Lundkvist
Kampanjgruppen (Foto & Film)
Fotograf
Jonathan.Lundkvist [at] Gmail.com
0701497019
  Skicka ett meddelande via MSN till JonathanRL  
Svara med citat
  (#3) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #261440
Standard Sv: Motion B01: Rätt till kontanter och anonyma betalmedel. - 2011-04-05, 08:33

Citat:
Ursprungligen postat av JonathanRL Visa inlägg
Även om jag tycker att det är en bra idé rent generellt så anser jag att det här är ingenting man borde ge partiet i form av en kort motion. Jag skulle hellre se att det här är en punkt som utvecklas och får fäste i organisationen först.

Yrkar Avslag på Motionen.

Eftersom jag har ägnat lite tid att just utveckla den här punkten så är jag lite kluven. Det är sant att den inte har fått fäste i organisation riktigt än. Men samtidigt är den helt i linje med partiets politik i integritetsfrågan.

Emellertid innebär inte motionen något konkret krav på programändring eller stadgeändring utan bara att "Piratpartiet ska arbeta emot förbud av kontanter och gynna anonyma betalmedel.".

Det kan medlemsmötet mycket väl bestämma, för att sedan frågan skall lyftas för att vid en senare tidpunkt bli en konkret punkt i programmet.

Yrkar bifall till motionen.

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

Svara med citat
  (#4) Gammal
Isaksson Inte uppkopplad

Isakssons avatar

Reg.datum: Jan 2010

Länk: #261489
Standard Sv: Motion B01: Rätt till kontanter och anonyma betalmedel. - 2011-04-05, 10:45

Jag är personligen mycket possitiv till denna motion, och ser även att den
står helt i linje med Piratpartiets politik, som redan påpekats, ur integritets-
synpunkt.

Jag är dock inte helt teknikfientlig och om tekniken kan garantera ett
alternativt betalningsmedel som kan garantera rätten till anonymitet ställer
jag mig inte helt oäven till att fasa ut kontanter.

Jag yrkar därför:

Bifall till motionen.

Med motivationen att då det i dagläget inte finns något hållbart allternativ som möjligör detta så verkar motionen mycket rimlig.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Daniel Gustafsson Inte uppkopplad

Daniel Gustafssons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #261521
Standard Sv: Motion B01: Rätt till kontanter och anonyma betalmedel. - 2011-04-05, 12:19

Mötespresidiet, mötesdeltagare

Angående "Motion B01: Rätt till kontanter och anonyma betalmedel." vill jag yrka bifall till denna motion, partiet bör verka för att folk skall kunna anonymt betala för saker. Det är helt i vår linje.

Daniel Gustafsson
Tfl distriktsansvarige Syd
E-post: daniel.gustafsson@piratpartiet.se
Mobil: 0708-676561, 010-3333451
Blog: http://www.integritet.se
"Hej mitt namn är Daniel, jag är en människa av kött och blod, och ingen avatar "
  Skicka ett meddelande via ICQ till Daniel Gustafsson Skicka ett meddelande via MSN till Daniel Gustafsson  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #261524
Standard Sv: Motion B01: Rätt till kontanter och anonyma betalmedel. - 2011-04-05, 12:24

AVSLAG

Alla våra politiska ställningstaganden ska finnas samlade, förslagvis i principprogrammet. Vi ska inte ha lösryckta politiska ställningstaganden som bara finns med i ett årsmötesprotokoll någonstans.

Vidare så är det här helt fel sätt att få igenom en ändring av politiken. För det första måste vi ta ett helhetsgrepp och inte massa små beslut som inte är kopplade till varandra. För det andra så ska inte politiska beslut kuppas igenom på det här sättet utan någon som helst föregående diskussion.

Det här är min signatur. Its my sig.

Svara med citat
  (#7) Gammal
redhog Inte uppkopplad

redhogs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #261585
Standard Sv: Motion B01: Rätt till kontanter och anonyma betalmedel. - 2011-04-05, 16:40

Mlg: Detta ämne har diskuterats länge inom partiet, och därmed knappast en "kupp".

Jag håller med om att det är felformulerat - det borde skrivits som ett ändringsförslag till partiprogrammet (ändra rad X till att lyda "Y"), men det är ett formkrav som utesluter väldigt många från möjligheten att bidra till politiken vid årsmötet. Rätt lösning på det är att någon (mötespresidiet?) lägger ett ändringsyraknde som gör just det.

http://redhog.org - egil.moller@piratpartiet.se - +4747344024
  Skicka ett meddelande via ICQ till redhog Skicka ett meddelande via MSN till redhog Skicka ett meddelande via Yahoo till redhog  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Ravenna Inte uppkopplad

Ravennas avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #261631
Standard Sv: Motion B01: Rätt till kontanter och anonyma betalmedel. - 2011-04-05, 18:42

Avslag.

Det finns elektroniska alternativ till kontanter som kan vara anonyma, t.ex. påladdningbara kontantkort eller olika former av anonyma kort som representerar pengar. Även i en värld utan kontanter är det fullt möjligt att det kan finnas anonyma tjänster för pengatransaktioner.

Ravennas blogg: http://ravennasblogg.blogspot.com/
http://www.Vangrind.se, min författarsajt där jag har publicerat en fantasyroman som e-bok och print-on-demand i syfte att sprida den fritt på Internet. :cool:
  Skicka ett meddelande via ICQ till Ravenna  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #261695
Standard Sv: Motion B01: Rätt till kontanter och anonyma betalmedel. - 2011-04-05, 21:23

Citat:
Ursprungligen postat av Ravenna Visa inlägg
Avslag.

Det finns elektroniska alternativ till kontanter som kan vara anonyma, t.ex. påladdningbara kontantkort eller olika former av anonyma kort som representerar pengar. Även i en värld utan kontanter är det fullt möjligt att det kan finnas anonyma tjänster för pengatransaktioner.
Och hur skulle du köpa dessa kontantkort?

Det kan finnas alternativa sätt i framtiden, men Piratpartiet måste fram till dess stå emot dessa lagförslag.

Bifall.

Av samma argument som tidigare skrivet:
Citat:
Ursprungligen postat av RikMatts
Emellertid innebär inte motionen något konkret krav på programändring eller stadgeändring utan bara att "Piratpartiet ska arbeta emot förbud av kontanter och gynna anonyma betalmedel.".

Det kan medlemsmötet mycket väl bestämma, för att sedan frågan skall lyftas för att vid en senare tidpunkt bli en konkret punkt i programmet.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#10) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #261798
Standard Sv: Motion B01: Rätt till kontanter och anonyma betalmedel. - 2011-04-06, 01:46

Även jag anser att denna motion står helt i linje med Piratpartiets politik, ur integritetssynpunkt.

Vi ska verka för rätten att vara annonym, i allt som rör den enskildes liv och vardag och som redan påpekats:
Citat:

Jag yrkar därför bifall.

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är