Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Motion B04: Medborgarlön - 2011-04-04, 20:15

Bakgrund.

Dagens olika bidragssystem är röriga och snåriga samt lång väntetid på beslut. Detta slår hårt mot enskilda människors ekonomi.

Genom att ersätta delar av socialbidrag, Sjukpenning, sjukersättning, A kassa, grundpension, med en grundersättning (Medborgarlön) som sen kan byggas på med ett visst tak i det bidragssystem man har rätt att få. Man går in på den aktuella myndighet säger att man blivit (arbetslös, sjukskriven osv.) Myndigheten begär att få in papper på bostadsadress samt medborgarskap (hämtas på skattemyndigheten) därefter betalas en grundsumma ut (no questions asked).

Detta har nämnts av moderaterna 2006 och av Centern 2010 men det är inget parti som verkligen har lyft frågan som sin egen och socialdemokraterna skulle vara mer än villiga att diskutera den om regeringsmakten står på spel. Den stör på inget sätt vår nuvarande vågmästare strategi.

Detta är ett utmärkt sätt att ta oss in på den heta frågan om socialförsäkringssystem som ofta diskuteras i en valrörelse.

Svara med citat
  (#2) Gammal
JonathanRL Inte uppkopplad

JonathanRLs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #261448
Standard Sv: Motion B04: Medborgarlön. - 2011-04-05, 09:00

Hela "No questions asked" delen anser jag lite farlig. Anser du inte att det åtminstone inte finnas grundläggande kontrollmekanismer?

Jonathan Rieder Lundkvist
Kampanjgruppen (Foto & Film)
Fotograf
Jonathan.Lundkvist [at] Gmail.com
0701497019
  Skicka ett meddelande via MSN till JonathanRL  
Svara med citat
  (#3) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #261454
Standard Sv: Motion B04: Medborgarlön. - 2011-04-05, 09:17

Medborgarlön känns som väldigt mycket effektivitet och väldigt lite rättssäkerhet. Har känslan av att det finns mera omständigheter och för- och nackdelar att ta in än som gjorts i Partiet hittills.

Och så är frågan svårplacerad i principerna.

Försiktighetsprincipen yrkar avslag.

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

Svara med citat
  (#4) Gammal
IsakGerson Inte uppkopplad

IsakGersons avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #261459
Standard Sv: Motion B04: Medborgarlön. - 2011-04-05, 09:35

Är inte 14000 en rätt stor summa? Jag lever på ungefär hälften idag, och jag tar ändå ut fullt studiestöd. Jag stödjer första yrkandet, men kan inte stödja andra.

---

Scienta donum scienta est, unde vendi non potest

Svara med citat
  (#5) Gammal
morr Inte uppkopplad

morrs avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #261471
Standard Sv: Motion B04: Medborgarlön. - 2011-04-05, 10:03

Hur har summan 14 000 tillkommit? Håller med Isak om att den låter hög. Ska verkligen en summa spikas här över huvud taget? Det är ju en sak som behöver beräknas fram noggrant under rådande omständigheter.

Tänk på hur du röstar: skyddat privatliv och delad kultur eller skyddad kultur och delat privatliv.

"Folk som säger att politik är tråkigt har aldrig engagerat sig i #piratpartiet - jag längtar efter tråkigt!" /Joshen
"JAG är piratpartiet och ryktet om min död är överdriven. Eller som vi säger på fackspråk: Go fuck yourself!" /KP

Svara med citat
  (#6) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #261472
Standard Sv: Motion B04: Medborgarlön. - 2011-04-05, 10:05

Citat:
Ursprungligen postat av JonathanRL Visa inlägg
Hela "No questions asked" delen anser jag lite farlig. Anser du inte att det åtminstone inte finnas grundläggande kontrollmekanismer?
Med No questions asked menar jag att du ska inte behöva vänta upp till tre månader på beslut innan du får utbetalning och naturligtvis finns ju samma kontroll mekanismer som idag men medborgarens integritet är i fokus och det är ju en viss grund summa som sen byggs på med ett tak.

"Riksmatts skrev
Medborgarlön känns som väldigt mycket effektivitet och väldigt lite rättssäkerhet. Har känslan av att det finns mera omständigheter och för- och nackdelar att ta in än som gjorts i Partiet hittills.

Och så är frågan svårplacerad i principerna.

Försiktighetsprincipen yrkar avslag."

Peter svarar
Detta är ett sätt att bredda vårt valprogram inte till att passa in i de principer som gav oss 0.7% i valet.

"Isak Gerson skrev
Är inte 14000 en rätt stor summa? Jag lever på ungefär hälften idag, och jag tar ändå ut fullt studiestöd. Jag stödjer första yrkandet, men kan inte stödja andra."

Peter Svarar
Det andra yrkandet är för att det blir det första väljarna hade frågat om storleken på summa och där står även att vi är villiga att förhandla neråt angående storleken 14000kr före skatt det är fullt trovärdigt att i en förhandlingssituation skulle summan minskas. men 14000kr per månad före skatt med villighet att förhandla bör vara något att sträva efter.

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
  (#7) Gammal
morr Inte uppkopplad

morrs avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #261473
Standard Sv: Motion B04: Medborgarlön. - 2011-04-05, 10:10

Finns det något land som har/har haft medborgarlön? Många länder/partier verkar ju ha pratat löst om det i många år, men finns det några praktiska exempel? Tyska piratpartiet har väl det i sitt partiprogram vill jag minnas.

Tänk på hur du röstar: skyddat privatliv och delad kultur eller skyddad kultur och delat privatliv.

"Folk som säger att politik är tråkigt har aldrig engagerat sig i #piratpartiet - jag längtar efter tråkigt!" /Joshen
"JAG är piratpartiet och ryktet om min död är överdriven. Eller som vi säger på fackspråk: Go fuck yourself!" /KP

Svara med citat
  (#8) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #261476
Standard Sv: Motion B04: Medborgarlön. - 2011-04-05, 10:17

Citat:
Ursprungligen postat av morr Visa inlägg
Hur har summan 14 000 tillkommit? Håller med Isak om att den låter hög. Ska verkligen en summa spikas här över huvud taget? Det är ju en sak som behöver beräknas fram noggrant under rådande omständigheter.
Beroende på om man har akassa/grundpension eller sjukpenning/ersättning osv så brukar man få mellan 6000kr-11000kr efter skatt.
14000kr är före skatt, och efter skatt hamnar man i överdelen på den summan.

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
  (#9) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #261484
Standard Sv: Motion B04: Medborgarlön. - 2011-04-05, 10:32

Egentligen så tycker jag på ytan att medborgarlön är en intressant utveckling i ett samhälle där mänsklig arbetskraft i allt större utsträckning utvecklas bort. Däremot upplever jag det som fel väl att bestämma först att driva frågan, för att därefter sätta sig in i om den har några fördelar, eller passar in i vår politik. Dessutom känns summan omotiverad. Helt enkelt svårt att argumentera för något jag inte vet tillräckligt om.

Jag yrkar avslag på den här motionen, men skulle gärna se mer fördjupning och kunskapsrelaterade diskussioner i ämnet.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#10) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #261485
Standard Sv: Motion B04: Medborgarlön. - 2011-04-05, 10:33

Citat:
Ursprungligen postat av infinite_emma Visa inlägg
Egentligen så tycker jag på ytan att medborgarlön är en intressant utveckling i ett samhälle där mänsklig arbetskraft i allt större utsträckning utvecklas bort. Däremot upplever jag det som fel väl att bestämma först att driva frågan, för att därefter sätta sig in i om den har några fördelar, eller passar in i vår politik. Dessutom känns summan omotiverad. Helt enkelt svårt att argumentera för något jag inte vet tillräckligt om.

Jag yrkar avslag på den här motionen, men skulle gärna se mer fördjupning och kunskapsrelaterade diskussioner i ämnet.
Det skulle vara "fel väg", i första stycket.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar