Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Motion B07: Kollektivtrafiken - 2011-04-04, 21:54

Bakgrund.

Moderaterna har som linje att kollektivtrafiken ska stå för och finansiera sina egna om kostnader och utbyggnader.

Detta anser jag är fel. Kollektivtrafiken och dess utbyggnad ska subventioneras och dess utnyttjande av medborgarna bör premieras. Då den verkligt stora vinnaren om man låter bilen stå och åker kollektivt är miljön.

Denna valfråga skulle man då kunna använda lätt modifierad i alla tre valen. Som exempel nämligen hållningen ATT: Kollektivtrafiken och dess utbyggnad ska subventioneras och de som använder den ska premieras (lägre biljettpriser) Att människor(medborgare) ifrån 20 års ålder och uppåt som inte äger någon bil ska få gratis buss/tåg kort inom ett visst område (kommun om det är i kommunfullmäktige frågan drivs och i ett län om frågan drivs i region fullmäktige.) Anledningen till ifrån 20 års ålder och inte yngre är att gymnasieelever ofta har skolkort för kollektiv trafiken.

Skriven av Peter Johansson

Svara med citat
  (#2) Gammal
JohanL Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #261729
Standard Sv: Motion B07: Kollektivtrafiken. - 2011-04-05, 22:33

Yrkar avslag

Att integriteten ska värnas finns redan med och när det gäller fördelningspolitik anser jag att OM vi ska lägga oss i det så ska vi ha en heltäckande politik kring det och inte lösrykta delar som vi vill spendera pengar på.

---
Är numera enkel medlem i partiet och har inga offentliga uppdrag från partiet.
---
  Skicka ett meddelande via ICQ till JohanL Skicka ett meddelande via MSN till JohanL  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Sven Petersson Inte uppkopplad
Avstängd användare

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #261736
Standard Sv: Motion B07: Kollektivtrafiken. - 2011-04-05, 22:42

Citat:
Ursprungligen postat av JohanL Visa inlägg
Yrkar avslag

Att integriteten ska värnas finns redan med och när det gäller fördelningspolitik anser jag att OM vi ska lägga oss i det så ska vi ha en heltäckande politik kring det och inte lösrykta delar som vi vill spendera pengar på.
+1

Svara med citat
  (#4) Gammal
Davisx3m Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #261753
Standard Sv: Motion B07: Kollektivtrafiken. - 2011-04-05, 23:02

Vi är för kultur, för att nå kultur behövs en bra kollektivtrafik.
Bifall!

-------------------------------------------------
David Bergström
Ordförande i Ung Pirats östra distrikt.
KL i Strängnäs kommun
VL i Södermanlands Län
Msn: Yuriswe@hotmail.com
Mob Nummer: 0709308570
  Skicka ett meddelande via MSN till Davisx3m  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #261766
Standard Sv: Motion B07: Kollektivtrafiken. - 2011-04-05, 23:28

Citat:
Jag tror dock att kollektivtrafiken är ett guldexempel på en av de viktigare delarna i denna politik vi borde fokusera på, inte bara en "lösryckt del". Kollektivtrafiken är viktig för att bevara det fria landet, och därför är det ett område där integritet och säkerhet är extra viktigt.

Bifall.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Gustav Nipe Inte uppkopplad

Gustav Nipes avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #261831
Standard Sv: Motion B07: Kollektivtrafiken. - 2011-04-06, 09:08

Jag yrkar avslag på denna motionen av tre stycken anledningar.

Motionen är väldigt tunn. Finns inget förarbete man kan ta del av. Vill se en diskussion om hur motionärer har kommit fram till sina yrkande.

Alla motioner som berör politik som går tydligt utanför ramen av vårt principprogram bör behandlas konservativt på detta vårmötet. Förändring av vår politk ska föras brett och länge, kanske utanför ramen av vårmötet.

Att skjuta in motioner om att lägga till sakpolitik utan en längre och väl förberedd diskussion kommer att leda till osämja. Vi pratar här om förändring i partiets identitet, inget man gör med två stycken en-menings yrkanden.

Gustav Nipe

| gustav ((punkt)) nipe ((snabel-a)) piratpartiet .se |

Svara med citat
  (#7) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #261852
Standard Sv: Motion B07: Kollektivtrafiken. - 2011-04-06, 10:19

Jag vet inte om det går att göra så, men jag yrkar bifall på tilläggsyrkandet, men avslag på själva huvudyrkandet.

Det betyder inte att frågan om kollektivtrafikens nytta och om den är värd att subventioneras skall skrotas för gott, för jag tror att man kan komma fram till sådana slutsatser om man resonerar djupt om redundans/resiliens/säkerhet i samhället och såna saker. Men jag är emot/tveksam till att införa saker i program och sjökort som inte kan härledas till principerna.

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

Svara med citat
  (#8) Gammal
JohanL Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #261881
Standard Sv: Motion B07: Kollektivtrafiken. - 2011-04-06, 12:39

Citat:
Ursprungligen postat av Aki Visa inlägg
Jag tror dock att kollektivtrafiken är ett guldexempel på en av de viktigare delarna i denna politik vi borde fokusera på, inte bara en "lösryckt del". Kollektivtrafiken är viktig för att bevara det fria landet, och därför är det ett område där integritet och säkerhet är extra viktigt.
Får ödmjukast be dig dig läsa igenom motionen ytterligare en gång och inte bara hänga upp dig på ordet integritet.

Det valmanifest vi ska använda oss av vid omvalet i Västra Götaland är klart bevis för att vårt principprogram är fullt tillräckligt för att kunna värna integritet och säker i t.ex. kollektivtrafiken. UTAN att för den sakens skull för första gången lägga oss i fördelningspolitiken.

Ditt resonemang kan också användas för att ge medborgare gratis bilar, bensin, cyklar och taxiresor.

---
Är numera enkel medlem i partiet och har inga offentliga uppdrag från partiet.
---
  Skicka ett meddelande via ICQ till JohanL Skicka ett meddelande via MSN till JohanL  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #261884
Standard Sv: Motion B07: Kollektivtrafiken. - 2011-04-06, 13:07

Citat:
Ditt resonemang kan också användas för att ge medborgare gratis bilar, bensin, cyklar och taxiresor.
Det kan det verkligen inte. Bilar är något en modern människa klarar sig utan så länge den har kollektivtrafik, likaså med cyklar och taxiresor. Kollektivtrafiken är istället kärnan av varje större samhälle, och är ännu viktigare ju större ett land blir. Vi måste därför kämpa extra hårt om att värna om att den alltid kvarstår som ett alternativ oavsett vad. Idag kan du spåras av de allra flesta kollektivtrafikföretagen, och detta är ingen småsak om kollektivtrafiken ska ses som en kärna i det moderna Sverige.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#10) Gammal
MMN-o Inte uppkopplad

MMN-os avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #261909
Standard Sv: Motion B07: Kollektivtrafiken. - 2011-04-06, 13:56

Yrkar avslag.

----
Bloggar som MMN-o
Kandiderar till riksdag, landsting (Västerbotten) och kommun (Umeå) för Piratpartiet.

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är