Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ

Mötet har avslagit motionen. Se voteringen: länk

Motion B10: Papperslösas rättigheter gentemot arbetsgivaren

Piratpartiets ungdomsförbund, Ung Pirat, anser att denna fråga är viktig och kommer därför verka för att piratpartiet ska anta denna som ett sakpolitiskt ställningstagande.

Motionerat av:
Användarnamn på mötet:Gustav Nipe

Så funkar det!

Här finns lite information om hur det fungerar och vid sidan av och nedanför presenteras motionen och alla ursprungliga yrkanden, tilläggsyrkanden och motyrkanden som lagts på den.

Ursprungligt yrkande

Detta är de yrkanden som skickats in tillsammans med motionen. Exempel: Yrkande A -- Alla mötesdeltagare ska bjudas på något att äta..

Tilläggsyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs som tillägg till motionen, utöver dess ursprungliga yrkande. Denna typ av yrkanden kan, om de bifalls, genomföras samtidigt som andra bifallna yrkanden. Exempel: Yrkande B -- Att alla mötesdeltagare ska även bjudas på något att dricka. Exempel Yrkande C -- Att alla mötesdeltagare ska erbjudas val mellan Pepsi och Coca-Cola.

Motyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs för att ändra på ett ursprungligt yrkande eller tilläggsyrkande. Det går också att lägga motyrkande på ett annat motyrkande. Denna typ av yrkanden, kan om de bifalls, ersätta det yrkade de lagts emot. En antingen/eller situation. Man röstar om motyrkanden separat och yrkandet och motyrkandet ställs mot varandra, och "vinnaren" går vidare. Exempel: Yrkande D (mot yrkande A) -- Att mötespresidiet ska samla in en mat- och dryck-avgift för det som äts och dricks av alla mötesdeltagare under möten som motsvarar den verkliga kostnaden.

Motivering till yrkanden

Den som lägger ett yrkande kan välja att motivera detta. För att se motiveringen för ett yrkande klickar du på den blå informationsknappen under yrkandet. Endast yrkanden som har motiverats kommer att ha en sådan knapp.

Dra tillbaka yrkande

Du kan dra tillbaka ett yrkande som du själv har lagt klicka på den lilla knappen 'Dra tillbaka yrkande', som syns under ditt yrkande. När du dragit tillbaka ditt yrkande kommer det att fällas ihop, och tydligt visa att det är tillbakadraget.

Lyfta yrkande

Ett tillbakadraget yrkande tas inte upp i omröstningarna, därför finns möjligheten att lyfta ett tillbakadraget yrkande för den som skulle vilja rösta om ett yrkande som dragits tillbaka. För att lyfta ett yrkande måste du först klicka på det, så det fälls ut och du kan läsa själva yrkandetexten. Under den texten finns en knapp för att lyfta yrkandet. Genom att klicka på den knappen lyfter du yrkandet, samtidigt som du tar över ägandet av yrkandet. Dvs yrkandet kommer hädanefter att presenteras som lagt av dig, och du kommer också vara den som kan dra tillbaka eller jämka yrkandet.

Jämka dig

Om du tycker att någon annan lagt ett bättre yrkande än ditt eget och du vill stödja det yrkandet istället kan du jämka dig med det. Du kan jämka dig med yrkanden som ligger inom samma gruppering som ditt yrkande, och en knapp som säger 'Jämka dig med' kommer att synas vid varje sådant yrkande. När du klickar på den knappen kommer ditt eget yrkande att dras tillbaka och en notering visas om att det jämkats, samt vilket yrkande det jämkats med. Har du lagt flera yrkanden inom samma gruppering kommer du att tillfrågas vilket av dem du vill jämka bort.

Huvudinlägg

I denna ruta har du möjlighet att visa ditt huvudinlägg. Detta är det debattinlägg som du vill lyfta upp extra mycket i denna motions/propositions diskusison. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.

Gilla/ogilla yrkanden

Du kan gilla och ogilla yrkanden, det innebär att ditt användarnamn kommer att synas i en lista som visas när man vilar med pekaren ovanpå en ikon ovanför yrkandet. Du kan även sluta gilla och sluta ogilla ett yrkande. Vad du kan göra syns i form av olika ikoner och texter, du kan bara sluta gilla om du tidigare gillat ett yrkande tex. Du kan även när du gillar eller ogillar, motivera dig om du vill. Om du inte vill motivera dig, klicka på avbryt så registeras ditt gillande eller ogillande utan motivering.

Gilla inlägg i diskussionen

Du kan visa att du gillar ett diskussionsinlägg genom att klicka på knappen längst till höger i raden av knappar längst ner i inlägget. När du klickar på den får du upp en ruta som ber dig bekräfta att du vill gilla inlägget. Efter att du tryckt ok kommer ditt namn att dyka upp i en ruta längst ner i inlägget, tillsammans med namnet på alla andra som också gillar samma inlägg. Är du den första som gillar inlägget skapas rutan då. Observera att det bara går att gilla inlägg skrivna av andra än dig själv.

Hur vi röstar

Röstningen görs i flera omgångar för att vaska fram de alternativ som flest möjliga kan känna sig nöjda med och så att man kan sålla fram vilket av flera likartade förslag som har mest stöd. I tidsplanen är planerat 3-4 röstningsomgångar under mötets sista två veckor.

Yrkanden

Tillbakadraget yrkande B10-Y01 (Bortröstad)
Av: Gustav Nipe

Tilläggsyrkanden

Tillbakadraget yrkande B10-Y03 (Tillbakadraget)
Av: Emil Isberg

Huvudinlägg

Nedan visas de huvudlinlägg som är gjorda på motionen. Varje mötesdeltagare får göra ett (1) huvudinlägg per motion/proposition. De sorteras efter hur många gånger varje inlägg har blivit gillat av andra mötesdeltagare. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.
Skapa huvudinlägg
Det finns inga huvudinlägg på den här motionen än

Övriga kommentarer och motionshistorik

Nedan visas alla inlägg som inte är huvudinlägg tillsammans med historik för motionen/propositionen.

infallsvinkels avatar
2012-04-02, 22:17 #2
Inte uppkopplad
Sv: Motion B10: Papperslösas rättigheter vs arbetsgivaren -
Varför?

(Jag har ingen aning om ifall jag stödjer detta eller inte, eftersom det saknas en problemformulering och en motivation.)
Anton Nordenfurs avatar
2012-04-02, 23:29 #3
Inte uppkopplad
Jag har kommenterat på yrkande B10-Y01:
att Piratpartiet ska arbeta för att stärka papperslösas rättigheter gentemot sina arbetsgivare.
Problemformulering och motivation krävs för att få min röst.
IsakGersons avatar
2012-04-03, 07:14 #4
Inte uppkopplad
Det kanske hjälper att läsa originalmotionen, som inte bifölls i sin helhet https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=36119
infallsvinkels avatar
2012-04-03, 22:17 #5
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av IsakGerson Visa inlägg
Det kanske hjälper att läsa originalmotionen, som inte bifölls i sin helhet https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=36119
Inte särskilt mycket, tyvärr.

Papperslösa flyktingar befinner sig i en svår och utsatt situation, och deras rättigheter kan behöva tillvaratas i större utsträckning.

Men jag begriper helt enkelt inte yrkandet.
Ravennas avatar
2012-04-04, 17:19 #6
Inte uppkopplad
Men, eh, kan vi inte istället typ stärka invandrares möjligheter att få papper om de har en arbetsgivare? Det låter mer vettigt, tycker jag. Har de ett jobb så har de ju en försörjning och då borde man kunna lösa pappersproblematiken.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Jerlerup
Ravennas avatar
2012-04-04, 18:28 #7
Inte uppkopplad
att Piratpartiet ska arbeta för att stärka papperslösas rättigheter gentemot sina arbetsgivare.
Vi borde istället hjälpa de papperslösa som har arbete att få papper.
Anton Nordenfurs avatar
2012-04-04, 23:08 #8
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenna Visa inlägg
Men, eh, kan vi inte istället typ stärka invandrares möjligheter att få papper om de har en arbetsgivare? Det låter mer vettigt, tycker jag. Har de ett jobb så har de ju en försörjning och då borde man kunna lösa pappersproblematiken.
Kan vi inte göra både och? Att få papper kommer alltid att ta tid, av den enkla anledningen att byråkrati är krångligt. Den här motionen handlar om vad som händer innan detta är färdigt.
Ravennas avatar
2012-04-05, 15:47 #9
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Aki Visa inlägg
Kan vi inte göra både och? Att få papper kommer alltid att ta tid, av den enkla anledningen att byråkrati är krångligt. Den här motionen handlar om vad som händer innan detta är färdigt.
Möjligt, men jag tycker att motionen är undermåligt skriven. För att hitta motivationen måste man alltså gräva i andra trådar och gissa sig till vad motionärerna menar?

Vad är det för rättigheter som behöver stärkas? Och på vilket sätt är de för svaga idag?
Anton Nordenfurs avatar
2012-04-05, 16:36 #10
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenna Visa inlägg
Möjligt, men jag tycker att motionen är undermåligt skriven. För att hitta motivationen måste man alltså gräva i andra trådar och gissa sig till vad motionärerna menar?

Vad är det för rättigheter som behöver stärkas? Och på vilket sätt är de för svaga idag?
Jag håller med. Jag hoppas att Nipe förtydligar vilka problem som ska lösas och hur, tills dess kan jag inte ge mitt stöd.
erik78ses avatar
2012-04-05, 21:04 #11
Inte uppkopplad
Re: Motion B10: Papperslösas rättigheter vs arbetsgivaren -
Jag tycker att det är självklart att papperslösa i Sverige ska kunna åtnjuta ett rättsskydd mot en arbetsgivare.

Det här är ett ställningstagande, inte ett lagförslag.

Jag kommer därför stödja den.
AndersLindbäcks avatar
2012-04-06, 06:44 #12
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av IsakGerson Visa inlägg

Den tillför inget i sakfrågan.

På vilket sätt diskrimineras papperslösa av arbetsgivare ?

Notera att för att ens få legitimt arbete så måste man ange personummer för annars kan arbetsgivaren inte lösa skattebiten.

Såvitt jag vet finns det ingen lagstiftning där just papperslösa diskrimineras av arbetsgivare. Utan de får nog samma villkor som alla andra svartjobbare.
2012-04-06, 17:10 #13
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Den tillför inget i sakfrågan.

På vilket sätt diskrimineras papperslösa av arbetsgivare ?

Notera att för att ens få legitimt arbete så måste man ange personummer för annars kan arbetsgivaren inte lösa skattebiten.

Såvitt jag vet finns det ingen lagstiftning där just papperslösa diskrimineras av arbetsgivare. Utan de får nog samma villkor som alla andra svartjobbare.
Håller med Anders Lindbäck i denna fråga.
Svart jobb av något slag är inget ett politiskt parti bör stödja. Papperslösa befinner sig i en svår situation då de fått avslag ifrån migrationsverket och skall avvisas och rymt där av den svåra situationen.

Yrkar avslag
JorgenLs avatar
2012-04-07, 02:33 #14
Inte uppkopplad
Undermånlig motion. Det behövs motiveringar och resonemang om vilken sorts stöd det handlar om etc för att jag ska rösta för.
redhogs avatar
2012-04-09, 15:41 #15
Inte uppkopplad
Jag har lagt det här yrkandet:
att Piratpartiet skall verka för papperslösas rättigheter i samhället. Speciellt gäller det rätten att vara anonym i t.ex. kollektivtrafiken och vården, samt hjälp vid utnyttjande t.ex. i arbetsförhållanden.
Christoffer Eldengrips avatar
2012-04-09, 16:00 #16
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Svartarbete är inget vi ska uppmuntra det är inte statens roll att skydda arbetstagare som väljer att svartjobba lika lite som staten ska skydda företag och privatpersoner som "anställer" svart arbetskraft. Därav Avslag
Emil Isbergs avatar
2012-04-09, 17:43
Inte uppkopplad
Raderat inlägg (dolt)
Emil Isbergs avatar
2012-04-09, 20:24 #17
Inte uppkopplad
att Piratpartiet ska driva att Sverige blir ett samhälle där man gör det lättare för personer på flykt att stanna i Sverige, samtidigt som man utreder hur snabbt gränserna kan öppnas helt så att det är öppet för alla att erhålla ett svenskt medborgskap.
Kopierat från UPKs motion:

Piratpartier har länge värnat om medborgarens demokratiska och sociala rättigheter gentemot stater och företag. Det är bra, men stänger inte dörren för övergrepp och inskränkningar i personers möjligheter att delta i samhället och demokratin. Staten har fortfarande full rätt att bestämma vem som är och vem som inte är medborgare.

Genom att sortera vilka personer som är medborgare och vilka som inte är medborgare kan staten inte bara neka personer dess rättigheter mot stater och företag, de kan dessutom tvinga samma personer att flytta tillbaka till länder där de utsätts för krig, systematiskt våld, förtryck, sjukdom eller hunger. Vi bör arbeta för ett öppet samhälle, där alla är välkomna och alla behandlas som de personer med lika värde de är.
Henrik Brändéns avatar
2012-04-10, 04:54 #18
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Emil Isberg Visa inlägg
att Piratpartiet ska driva att Sverige blir ett samhälle där man gör det lättare för personer på flykt att stanna i Sverige, samtidigt som man utreder hur snabbt gränserna kan öppnas helt så att det är öppet för alla att erhålla ett svenskt medborgskap.
Är det inte bättre att att i den andra meningen föreslå rakt upp och ner det du tycker att partiet ska tycka, istf att linda in det i ett krav på en utredning om hur snabbt det kan genomföras? (Kring den frågan finns ju redan i debatten alla tänkbara svar från "omedelbart" till "jättelångsamt = aldrig").

Dessutom är det av formuleringen oklart vem den "man" är, som ska utreda. Yrkandet kan både läsas som att partiet ska driva den första frågan, samtidigt som man (=partiet) utreder den andra. Och som att partiet ska driva att staten genomför den första frågan samtidigt som man (=staten) utreder den andra.
Mötespresidiets avatar
2012-04-10, 22:43 #19
Inte uppkopplad
Mötespresidiet anser att yrkandena B10-Y02 och B10-Y04 ligger utanför motionens område och yrkandena kommer därmed inte att tas med i vårt förslag till voteringsordning. Yrkanden om anonymitet i kollektivtrafik och att öppna Sveriges gränser ska inte finnas i en motion om papperslösas rättigheter gentemot arbetsgivare, där en mötesdeltagare inte har anledning att tro att de finns.

Du som medlem har rätt att lägga ett komplett motförslag till voteringsordning, där dessa yrkanden finns med. Mötet bestämmer därefter vilken voteringsordning som gäller.
Qers avatar
Gammal Qer
2012-04-15, 10:07 #20
Inte uppkopplad
Re: Motion B10: Papperslösas rättigheter vs arbetsgivaren -
Jag kommer rösta avslag samt rekommendera andra att göra samma sak.

Det är inte så att jag tycker om nuvarande situationen vad gäller papperslösa men jag är inte tillräckligt insatt i frågan själv och saknar därmed nödvändig kunskap för att våga yrka bifall på punkter som jag inte anser mig förstå.

Vilka blir de positiva respektive negativa effekterna? Är det rätt lösning på problemet eller bara ett kraftlöst slag i luften? Är förslagen ens realistiska och genomförbara? Det är bara några saker jag önskar att jag hade fått en bättre förklaring för.

Det verkar genomgående att Gustav Nipe anser att saker är så självklara att de inte behöver motiveras eftersom just bristande motivation är ett genomgående tema även i tex biblioteksmotionerna. Det leder till att jag kommer rösta emot flera av yrkandena (samt hela den här motionen) av ren försiktighet.
Henrik Brändéns avatar
2012-04-15, 14:55 #21
Inte uppkopplad
Sv: Re: Motion B10: Papperslösas rättigheter vs arbetsgivaren -
Citat:
Ursprungligen postat av Qer Visa inlägg
Det verkar genomgående att Gustav Nipe anser att saker är så självklara att de inte behöver motiveras eftersom just bristande motivation är ett genomgående tema även i tex biblioteksmotionerna. Det leder till att jag kommer rösta emot flera av yrkandena (samt hela den här motionen) av ren försiktighet.
Gustav har UPs uppdrag att till PPs medlemsmöte förmedla de motioner från UPs kongress, som UP beslutat skicka till medlemsmötet, i just den form UPs kongress antagit motionen.
JPAndersons avatar
2012-04-15, 18:40 #22
Inte uppkopplad
Sv: Re: Motion B10: Papperslösas rättigheter vs arbetsgivaren -
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Gustav har UPs uppdrag att till PPs medlemsmöte förmedla de motioner från UPs kongress, som UP beslutat skicka till medlemsmötet, i just den form UPs kongress antagit motionen.
Jo, men bödtexten från UPs originalmotion bör rimligen bifogas. Annars blir det som nu är fallet, motioner med enbart yrkanden blir ganska intetsägande och svåra att förstå.
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är