![]() ![]() |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i det här ämnet | Visningsalternativ |
Mötet har bifallit motionen med de yrkanden som syns nedan. Se voteringen: länkMotion B15: Ändring av gränsvärden gällande riksdagen: småpartispärr, partistöd och valsedelskostnader
Bakgrund: Problemet med den svenska rikspolitiken främst just nu är att alla inte blir representerade för vad dom tänker och tycker och gränsen för att komma in i riksdagen är inte hållbar där den är idag på 4%. Att sänka denna gräns vore en framgång, både för den svenska politiken och demokratin. Därför tycker jag att Piratpartiet borde främja demokratin genom att föra igenom politik som innebär en lösare gräns.
Eftersom jag nu främjar att man skall halvera riksdagsgränsen och partistödet nu står på 2,5% är detta inte hållbart. Därför föreslår jag att partistödet skall sänkas till 2% och täckning för valsedlar skall sänkas till 0,5% Motionerat av: Användarnamn på mötet:zetmetic |
Så funkar det!
Här finns lite information om hur det fungerar och vid sidan av och nedanför presenteras motionen och alla ursprungliga yrkanden, tilläggsyrkanden och motyrkanden som lagts på den.
Ursprungligt yrkande
Detta är de yrkanden som skickats in tillsammans med motionen. Exempel: Yrkande A -- Alla mötesdeltagare ska bjudas på något att äta..
Tilläggsyrkande
Detta är yrkanden som under mötets gång läggs som tillägg till motionen, utöver dess ursprungliga yrkande. Denna typ av yrkanden kan, om de bifalls, genomföras samtidigt som andra bifallna yrkanden. Exempel: Yrkande B -- Att alla mötesdeltagare ska även bjudas på något att dricka. Exempel Yrkande C -- Att alla mötesdeltagare ska erbjudas val mellan Pepsi och Coca-Cola.
Motyrkande
Detta är yrkanden som under mötets gång läggs för att ändra på ett ursprungligt yrkande eller tilläggsyrkande. Det går också att lägga motyrkande på ett annat motyrkande. Denna typ av yrkanden, kan om de bifalls, ersätta det yrkade de lagts emot. En antingen/eller situation. Man röstar om motyrkanden separat och yrkandet och motyrkandet ställs mot varandra, och "vinnaren" går vidare. Exempel: Yrkande D (mot yrkande A) -- Att mötespresidiet ska samla in en mat- och dryck-avgift för det som äts och dricks av alla mötesdeltagare under möten som motsvarar den verkliga kostnaden.
Motivering till yrkanden
Den som lägger ett yrkande kan välja att motivera detta. För att se motiveringen för ett yrkande klickar du på den blå informationsknappen under yrkandet. Endast yrkanden som har motiverats kommer att ha en sådan knapp.
Dra tillbaka yrkande
Du kan dra tillbaka ett yrkande som du själv har lagt klicka på den lilla knappen 'Dra tillbaka yrkande', som syns under ditt yrkande. När du dragit tillbaka ditt yrkande kommer det att fällas ihop, och tydligt visa att det är tillbakadraget.
Lyfta yrkande
Ett tillbakadraget yrkande tas inte upp i omröstningarna, därför finns möjligheten att lyfta ett tillbakadraget yrkande för den som skulle vilja rösta om ett yrkande som dragits tillbaka. För att lyfta ett yrkande måste du först klicka på det, så det fälls ut och du kan läsa själva yrkandetexten. Under den texten finns en knapp för att lyfta yrkandet. Genom att klicka på den knappen lyfter du yrkandet, samtidigt som du tar över ägandet av yrkandet. Dvs yrkandet kommer hädanefter att presenteras som lagt av dig, och du kommer också vara den som kan dra tillbaka eller jämka yrkandet.
Jämka dig
Om du tycker att någon annan lagt ett bättre yrkande än ditt eget och du vill stödja det yrkandet istället kan du jämka dig med det. Du kan jämka dig med yrkanden som ligger inom samma gruppering som ditt yrkande, och en knapp som säger 'Jämka dig med' kommer att synas vid varje sådant yrkande. När du klickar på den knappen kommer ditt eget yrkande att dras tillbaka och en notering visas om att det jämkats, samt vilket yrkande det jämkats med. Har du lagt flera yrkanden inom samma gruppering kommer du att tillfrågas vilket av dem du vill jämka bort.
Huvudinlägg
I denna ruta har du möjlighet att visa ditt huvudinlägg. Detta är det debattinlägg som du vill lyfta upp extra mycket i denna motions/propositions diskusison. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.
Gilla/ogilla yrkanden
Du kan gilla och ogilla yrkanden, det innebär att ditt användarnamn kommer att synas i en lista som visas när man vilar med pekaren ovanpå en ikon ovanför yrkandet. Du kan även sluta gilla och sluta ogilla ett yrkande. Vad du kan göra syns i form av olika ikoner och texter, du kan bara sluta gilla om du tidigare gillat ett yrkande tex. Du kan även när du gillar eller ogillar, motivera dig om du vill. Om du inte vill motivera dig, klicka på avbryt så registeras ditt gillande eller ogillande utan motivering.
Gilla inlägg i diskussionen
Du kan visa att du gillar ett diskussionsinlägg genom att klicka på knappen längst till höger i raden av knappar längst ner i inlägget. När du klickar på den får du upp en ruta som ber dig bekräfta att du vill gilla inlägget. Efter att du tryckt ok kommer ditt namn att dyka upp i en ruta längst ner i inlägget, tillsammans med namnet på alla andra som också gillar samma inlägg. Är du den första som gillar inlägget skapas rutan då. Observera att det bara går att gilla inlägg skrivna av andra än dig själv.
Hur vi röstar
Röstningen görs i flera omgångar för att vaska fram de alternativ som flest möjliga kan känna sig nöjda med och så att man kan sålla fram vilket av flera likartade förslag som har mest stöd. I tidsplanen är planerat 3-4 röstningsomgångar under mötets sista två veckor.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mötet har bifallit motionen med de yrkanden som syns nedan. Se voteringen: länk
Yrkanden
Tilläggsyrkanden
Mötet har bifallit motionen med de yrkanden som syns nedan. Se voteringen: länk |
Det finns inga huvudinlägg på den här motionen än |
att Piratpartiet skall lägga till i sitt sakpolitiska program att främja en sänkning av riksdagsgränsen för partier från 4 till 2%4%-gränsen är klart problematisk ur en demokratisk synvinkel. Jag är inte säker på att jag tycker att det ska finnas en gräns över huvud taget, men 2% är definitivt en klar förbättring!
att Piratpartiet ska verka för att alla partier som tvingas bekosta sina valsedlar själva, ska få dessa automatiskt utdelade till vallokalerna på samma sätt som riksdagspartierna.Detta är redan fallet i flera europeiska länder. Finns inget skäl att inte maximera väljarnas möjlighet att utnyttja sitt demokratiska inflytande.
Jag skulle dock gärna se elektronisk röstning i bemärkelsen maskin i vallokalen som man trycker in vad man röstar på och som sen skriver ut en valsedel åt en (som man sen får lägga i ett kuvert och avlämna precis som nuvarande förfarande). Skulle göra att valsedelsdistributionsproblemet för nya partier försvann, och ge alla partier som kandiderar en likvärdig behandling. Vi kan kalla det för en valsedelsskrivare :-) |
Jag vet inte hur Mab tänkte sig, men som jag ser det framför mig så skulle det vara ungefär som en SJ biljettautomat. Man pekar på skärmen så skriver den ut, men istället för en biljett så får man en färdigtryckt valsedel på det registrerade parti man vill rösta på utskrivet, eller en tom valsedel om man så vill.
|
Fast det svarar inte min fråga. Är de partier som står på skärmen riksdagspartier, eller alla partier som anmält i förväg att de vill stå med? Om det senare, så skulle resultatet bli en skärm nedklottrad med hundratals skämtpartier, och röstaren skulle ha svårt att hitta sitt parti. Oddsen att någon skulle råka klicka på "Sossedemokratorerna" istället för Socialdemokraterna är enorm.
|
Kanske enbart de som registrerat en partibeteckning hos valmyndigheten?
|
Det är ganska många. Jag ser i så fall hellre att varje röstare får skriva vem de vill rösta på, utan någonting förbestämt.
|
Hur kan man då personrösta? Det är ju inte säkert alla vet innan vem de vill personrösta på utan väljer kandidat när de väl står där med lappen i handen. Det skulle i så fall att istället för att ha massa ikoner att klicka på istället kan söka sitt parti och då få upp de valbara kandidaterna också.
|
att att Piratpartiet skall lägga till i sitt sakpolitiska program att valspärren till riksdag, landsting och kommun skall vara 2% och antalet utjämningsmandat skall vara minst 15% av totala antalet mandat.En del kommuner delar in sina kommundelvalkretsar så att den faktiskt valspärren för att komma in i t.ex. Göteborgs kommun är 5% av rösterna i en kommundel. Genom kravet på antalet medlemar i kommunfullmäktige och inga valspärrar i kommunvalen så kan valspärren vara från ca 1% och till teoretiskt över 50% i varje kommunvaldel (genom att ha många kommunvalkretsar så det bara finns ett mandat per kommunvalkrets) . För att säkerställa valspärren blir faktiskt så måste man då även införa utjämningsmandat. Det vore bra med en enhetlig valspärr till kommunen genom lag.
Jag har lagt det här yrkandet:
att att Piratpartiet skall lägga till i sitt sakpolitiska program att valspärren till riksdag, landsting och kommun skall vara 2% och antalet utjämningsmandat skall vara minst 15% av totala antalet mandat.En del kommuner delar in sina kommundelvalkretsar så att den faktiskt valspärren för att komma in i t.ex. Göteborgs kommun är 5% av rösterna i en kommundel. Genom kravet på antalet medlemar i kommunfullmäktige och inga valspärrar i kommunvalen så kan valspärren vara från ca 1% och till teoretiskt över 50% i varje kommunvaldel (genom att ha många kommunvalkretsar så det bara finns ett mandat per kommunvalkrets) . För att säkerställa valspärren blir faktiskt så måste man då även införa utjämningsmandat. Det vore bra med en enhetlig valspärr till kommunen genom lag. Valspärren i landsting är 3% och ser ingen andledning till varför det skall vara olika i de olika valen - gör det samma i alla val oavsett nivå. Att ha samma höjd på möjligheten att komma in genom val så får vi ett mera enhetligt valsystem. |
att medlemsmötet slår fast att Piratpartiet skall anse: Att 4% spärren till riksdag ersätts med en enmandatsspärr. Dvs, att spärren för att ett parti skall få ett mandat i riksdagen blir 1/349 av det totala röstantalet i Sverige.Jag tycker det vore mer demokratiskt och bra att ha enmandatsspärrar. Dvs 1/349 del av det totala röstantalet i Sverige för riksdagsval. Det är bra om diverse småpartier får komma in i riksdagen och får prata med helt andra perspektiv på saker och ting, så att ingen fråga blir tabu.
att om antal blankröster är fler än vad som krävs för att få mandat i riksdag, kommun eller landsting, så skall de blankrösterna få mandat som representeras av tomma stolar.En blankröst är ett aktivt ställningstagande för ingenting. Om tillräckligt många använder det demokratiska systemet för att rösta på ingenting, så skall även detta avspegla sig i de beslutande församlingarna.
att om antal blankröster är fler än vad som krävs för att få mandat i riksdag, kommun eller landsting, så skall de blankrösterna få mandat som representeras av tomma stolar.En blankröst är ett aktivt ställningstagande för ingenting. Om tillräckligt många använder det demokratiska systemet för att rösta på ingenting, så skall även detta avspegla sig i de beslutande församlingarna. Det skulle bli en mer rättvis representation av vad folket faktiskt anser. Soffliggarna räknas alltså inte för detta förslaget, utan enbart de som faktiskt röstar och aktivt väljer att rösta blankt. |
att Piratpartiet ska verka för att alla partier ska behöva bekosta sina valsedlar själva, oavsett resultat i tidigare val.I dagsläget saknar valsedelbekostandet funktion. De som får sina valsedlar bekostade är nästan uteslutande partier som ändå har råd att bekosta dem med egna pengar, medan de som inte får dem bekostade knappt har råd att bekosta dem. Det gynnar de rika och spottar på de fattiga. Låt alla partier behöva bekosta sina egna valsedlar utan diskriminering.
Om du går in i valstugan utan att ha en aning om vilka du röstar på, kommer du plötsligt ändra dig beroende på vilka namn du ser? Tyvärr tycks svaret vara ja, då en enorm del av väljare verkar gå på ett namn de känner till utan att veta mycket om vad de står för. Jag ser inte hur detta är bra. Det är väl bättre att väljarna röstar på det parti de redan gillar, oavsett om det är S eller PP?
|
De finns även de som drar lott eller röstar på det parti som står listat på den position som stämmer överens med deras lyckonummer. Och så finns det människor som inte är insatt överhuvudtaget utan bara traditionsröstar likadant som de själva eller deras föräldrar alltid gjort. Det finns även människor som är insatta men trots det väljer att rösta på ett parti som jag personligen anser vore ett mycket dåligt val. Se Robert Gustavsson - Nazisterna
|
att Piratpartiet ska verka för att alla partier ska behöva bekosta sina valsedlar själva, oavsett resultat i tidigare val.I dagsläget saknar valsedelbekostandet funktion. De som får sina valsedlar bekostade är nästan uteslutande partier som ändå har råd att bekosta dem med egna pengar, medan de som inte får dem bekostade knappt har råd att bekosta dem. Det gynnar de rika och spottar på de fattiga. Låt alla partier behöva bekosta sina egna valsedlar utan diskriminering. |
att Piratpartiet ska verka för att alla partier ska behöva bekosta sina valsedlar själva, oavsett resultat i tidigare val.Jag tycker att detta är ett dåligt förslag.
Fast det svarar inte min fråga. Är de partier som står på skärmen riksdagspartier, eller alla partier som anmält i förväg att de vill stå med? Om det senare, så skulle resultatet bli en skärm nedklottrad med hundratals skämtpartier, och röstaren skulle ha svårt att hitta sitt parti. Oddsen att någon skulle råka klicka på "Sossedemokratorerna" istället för Socialdemokraterna är enorm.
|
att spärren för personval tas bort och att de kandidater som erhållit flest personröster tilldelas mandat.Partierna har idag för stor makt i valet av vilka personer som ska representera väljarna. Det ska vara partiets uppgift att erbjuda lämpliga kandidater och väljarnas uppgift att bestämma vilka av dessa som ska representera dem.
Jag visste inte att en sådan gräns faktiskt fanns i systemet då Linköping kräver endast att man har tillräckligt med procent för en stol. Jag kan tänka mig att jämka mig med detta påstående då det är fullt rimligt formulerat och egentligen inte ändrar något utan bara lägger till landsting och kommun även i processen!
|
att Piratpartiet ska verka för att alla partier som tvingas bekosta sina valsedlar själva, ska få dessa automatiskt utdelade till vallokalerna på samma sätt som riksdagspartierna.Alla valsedlar trycks av valmyndigheten, en del av dessa skickas till vallokaler (via kommunernas valnämnder) och en del direkt till partierna. Att låta samtliga partier som trycker valsedlar få en del skickade direkt till vallokalerna underlättar hantering för partier men också för de som genomför valet.
att Piratpartiet ska verka för att alla partier som tvingas bekosta sina valsedlar själva, ska få dessa automatiskt utdelade till vallokalerna på samma sätt som riksdagspartierna.Finns inga skäl för att inte.
att medlemsmötet slår fast att Piratpartiet skall anse: Att 4% spärren till riksdag ersätts med en enmandatsspärr. Dvs, att spärren för att ett parti skall få ett mandat i riksdagen blir 1/349 av det totala röstantalet i Sverige.Om man agerar på det visset, är problemet den att man tappar tanken med regional representation. I dagsläget får partierna mandat utifrån valkretsens storlek (folkmängs med rösträtt). Det är 310 mandat partierna kämpar om. De övriga 39 är utfyllnadsmandat.
att Piratpartiet skall lägga till i sitt sakpolitiska program att främja en sänkning av partistödet från 2,5% till 2%Den här förstår jag inte. Finns det någon motivering till varför sänkningen ska vara med precis 0,5%? Varför inte 0,7%, 1,0%, eller slopas helt?
att Piratpartiet skall lägga till i sitt sakpolitiska program att främja en sänkning av gränsen för när partistöd ska betalas ut, från 2,5% till 2%Jag antar att det inte är själva partistödet som motionären vill sänka, utan snarare gränsen för när stödet ska betalas ut.
att Piratpartiet skall lägga till i sitt sakpolitiska program att främja en sänkning av återbetalning av valsedlar från 1% till 0,5%Felformulerat yrkande... Jag antar att motionären avser att sänka den gräns som finns på 1% av antalet röster för att valsedelskostnaden ska återbetalas. Det är inte det yrkandet säger.
att om antal blankröster är fler än vad som krävs för att få mandat i riksdag, kommun eller landsting, så skall de blankrösterna få mandat som representeras av tomma stolar.Detta är ganska meningslöst. Det innebär inte att maktfördelningen förändras, bara att det blir färre politiker och därmed färre personer som kan vara "kontaktytor" mellan politiken och medborgarna.
att Piratpartiet ska verka för att alla partier ska behöva bekosta sina valsedlar själva, oavsett resultat i tidigare val.Detta skulle göra det svårare för nya och oetablerade partier, men skulle inte påverka partier som redan har partistöd i nån större mån.
Jag har kommenterat på yrkande B15-Y08:
att Piratpartiet ska verka för att alla partier ska behöva bekosta sina valsedlar själva, oavsett resultat i tidigare val.Detta skulle göra det svårare för nya och oetablerade partier, men skulle inte påverka partier som redan har partistöd i nån större mån. |
att Piratpartiet skall lägga till i sitt sakpolitiska program att valspärren till riksdag, landsting och kommun skall vara 2% och antalet utjämningsmandat skall vara minst 15% av totala antalet mandat.Ett parti som är utanför riksdagen kommer aldrig kunna få legitimitet i en fråga om att göra det lättare för nya partier att komma in i riksdagen. Detsamma gäller landstingen. På kommunnivå finns idag ingen spärr, och tycker det vore onödigt att införa en.
att Piratpartiet skall lägga till i sitt sakpolitiska program att främja en sänkning av partistödet från 2,5% till 2%Decimaler är ett oskick när det kommer till demokratiska mekanismer. "1% för valsedlar, 2% för partistöd" är mycket lättare för människor att komma ihåg än dagens system.
Ett parti som är utanför riksdagen kommer aldrig kunna få legitimitet i en fråga om att göra det lättare för nya partier att komma in i riksdagen. Detsamma gäller landstingen.
|
att att Piratpartiet ska anse att alla partier som erhållit mer än 0,3% av rösterna i föregående riksdagsval men inte nått upp till riksdagsspärren ska ha rätt till statligt partistöd i proportion till röstetalet.
På kommunnivå finns idag ingen spärr, och tycker det vore onödigt att införa en.
|
Om det är symbolfrågan som efterfrågas så är det väl bättre att kräva att blankrösterna redovisas tydligare i valresultatet, och inte bara som "ogiltiga".
|
att att Piratpartiet ska anse att alla partier som erhållit mer än 0,3% av rösterna i föregående riksdagsval men inte nått upp till riksdagsspärren ska ha rätt till statligt partistöd i proportion till röstetalet.Jag jämkade mig med detta, men jag ställer mig frågande till varför det ska vara en gräns på 0,3%? Det skulle vara ännu bättre om statligt partistöd är i proportion till rösteantalet oavsett rösteantal.
att Piratpartiet ska anse att rätt till partistöd ska utgå i proportion till partiets medlemsantal och behov av ekonomiskt stöd, med syfte att ge möjlighet att upprätthålla en väl fungerande partiverksamhet för behövande partier.Bättrade lite. Bara behövande partier ska få partistöd! Stöd ska inte gå till de partier som redan klarar sig bra eftersom de inte behöver något stöd för att klara sig.
att Piratpartiet ska anse att rätt till partistöd ska utgå i proportion till partiets medlemsantal och behov av ekonomiskt stöd, med syfte att ge möjlighet att upprätthålla en väl fungerande partiverksamhet för behövande partier.Bättrade lite. Bara behövande partier ska få partistöd! Stöd ska inte gå till de partier som redan klarar sig bra eftersom de inte behöver något stöd för att klara sig. |
Alla kommuner har inte spärrar, och även om de hade det tycker jag det är deras sak att avgöra. Jag ser ingen anledning att inskränka det kommunala självstyret i den frågan.
|
att medlemsmötet slår fast att Piratpartiet skall anse: Att 4% spärren till riksdag ersätts med en enmandatsspärr. Dvs, att spärren för att ett parti skall få ett mandat i riksdagen blir 1/349 av det totala röstantalet i Sverige.Representativ demokrati för hela folket
att Piratpartiet ska verka för att alla partier som tvingas bekosta sina valsedlar själva, ska få dessa automatiskt utdelade till vallokalerna på samma sätt som riksdagspartierna.Miljön tackar för detta förslag
Nej. Finns det 49 mandat och en valkrets krävs det normalt betydligt lägre än 2% för att få ett mandat pga avrundningseffekter av de större partiernas röster. Om man experimenterar en del med valmyndighetens valsimulator så ser man att det i teorin går att få ett mandat med så lågt resultat som 1,2-1,3 % av rösterna.
|
att Piratpartiet ska anse att alla partier som erhållit mer än 0,3% av rösterna i föregående riksdagsval men inte nått upp till riksdagsspärren ska ha rätt till statligt partistöd i proportion till röstetalet.Detta är ingenting som vi kommer att tycka när vi väl når över spärren.
att medlemsmötet slår fast att Piratpartiet skall anse: Att 4% spärren till riksdag ersätts med en enmandatsspärr. Dvs, att spärren för att ett parti skall få ett mandat i riksdagen blir 1/349 av det totala röstantalet i Sverige. |
En "enmandatsspärr" (underförstått den röstandel som krävs för att ta exakt ett mandat)
|
Jag utgår från att styrelsen kommer att tolka mötets beslut i en konstruktiv anda, så att intentionen bakom det vinnande förslaget inte går förlorad i rena teknikaliteter |
att Piratpartiet ska anse att alla partier som erhållit mer än 0,3% av rösterna i föregående riksdagsval men inte nått upp till riksdagsspärren ska ha rätt till statligt partistöd i proportion till röstetalet.Det här blir väl inte så värst kompatibelt med enmandatsspärryrkandet egentligen eftersom båda kriterierna i yrkandet aldrig kommer uppfyllas samtidigt, eftersom riksdagsspärren för att få ett mandat skulle bli mindre än 0,3%?
att Piratpartiet ska anse att alla partier som erhållit mer än 0,3% av rösterna i föregående riksdagsval men inte nått upp till riksdagsspärren ska ha rätt till statligt partistöd i proportion till röstetalet.Jag skulle definitivt tycka detta även om Piratpartiet hade 100% av rösterna. För mig barderna frågan inget med Piratpartiet att göra - det handlar helt enkelt om demokrati och att hjälpa småpartier att göra sina röster hörda. Egentligen borde precis alla partier, oavsett hur många procent de får i valet, få partistöd baserat på antalet röster.
att medlemsmötet slår fast att Piratpartiet skall anse: Att 4% spärren till riksdag ersätts med en enmandatsspärr. Dvs, att spärren för att ett parti skall få ett mandat i riksdagen blir 1/349 av det totala röstantalet i Sverige.Läs vad Alexii skriver här ovan. Han har såå rätt.
att spärren för personval tas bort och att de kandidater som erhållit flest personröster tilldelas mandat.Detta skulle mest leda till "kändisröstning". Det vore viktigare att öppna möjlighet för att stryka kandidater man tycker misskött sig istället.
Läs vad Alexii skriver här ovan. Han har såå rätt.
|
Om man agerar på det visset, är problemet den att man tappar tanken med regional representation. I dagsläget får partierna mandat utifrån valkretsens storlek (folkmängs med rösträtt). Det är 310 mandat partierna kämpar om. De övriga 39 är utfyllnadsmandat.
|
![]() |
Ämnesverktyg | Sök i det här ämnet |
Visningsalternativ | |
|
|