Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2012
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ

Mötet har bifallit motionen med de yrkanden som syns nedan. Se voteringen: länk

Motion B23: Avskaffa byte mellan sommartid och vintertid

• Förr i tiden fanns det anledning att byta mellan sommartid och vintertid då vi var beroende av solen mer. Nuförtiden finns el och konstgjorda ljuskällor.
  • På internet finns det alltid någon som är vaken. Internet har gjort oss mer oberoende av vad klockan är då konversationer äger rum dygnet runt.
  • Nu för tiden är byte mellan sommartid och vintertid enbart en förvirrande onödighet. Tidsomställningen skapar onödiga missförstånd som ibland kan leda till problem för många.
I denna DN artikel kan man se följande argument:
  • Enligt DN visar forskning från Karolinska institutet att ungefär trettio svenskar kommer att dö av hjärtinfarkt som en direkt följd av den stress som orsakas av bytet till sommartid de närmaste två veckorna.
  • Enligt Till Roenneberg, professor i kronobiologi och en av världens ledande experter på levande organismers dygnsrytm, har sommartiden införts av okunniga makthavare och byråkrater, med obefintliga kunskaper om människokroppens biologiska klocka.
  • Antalet allvarliga gruvolyckor ökar första arbetsdagen med sommartid.
Citat:
– Våra biologiska klockor kontrollerar våra kroppar ned till minsta cell. Den styr våra gener och hormoner, när vi ska sova och vara vakna, hur bra vi är på matematik, vår reaktionsförmåga, vårt immunsystem och hur bra vi är på att läsa av andra människor i sociala samspel. Och den viktigaste faktorn för att ställa den biologiska klockan är ljus och mörker, i synnerhet dagsljus på morgonen, säger Till Roenneberg.
Andra tyska forskare har visat att tonåringar lider särskilt mycket av omställningen, särskilt de som klassade sig själva som kvällsmänniskor.

– Folk upplever att de får längre dagar med sommartid. Men dagarna kan inte bli längre. Dygnet har den längd det har, säger Till Roenneberg. Vi håller med.

Men det främsta argumentet för att bytet mellan sommartid och vintertid ska bort är att det är en jobbig, irriterande och fullständigt onödig företeelse. Om man nu nödvändigtvis måste förändra när folk går till jobbet och skolan kan ansvariga istället säga:

- Från och med imorgon börjar vi klockan 7:00 istället för 8:00.

Omställning av klockan är fullständigt onödig.

Motionärer
Tommy Mogren
Christoffer Willenfort
Henry Rouhivuori
Anders Lindbäck

Motionerat av:
Användarnamn på mötet:Tommten

Så funkar det!

Här finns lite information om hur det fungerar och vid sidan av och nedanför presenteras motionen och alla ursprungliga yrkanden, tilläggsyrkanden och motyrkanden som lagts på den.

Ursprungligt yrkande

Detta är de yrkanden som skickats in tillsammans med motionen. Exempel: Yrkande A -- Alla mötesdeltagare ska bjudas på något att äta..

Tilläggsyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs som tillägg till motionen, utöver dess ursprungliga yrkande. Denna typ av yrkanden kan, om de bifalls, genomföras samtidigt som andra bifallna yrkanden. Exempel: Yrkande B -- Att alla mötesdeltagare ska även bjudas på något att dricka. Exempel Yrkande C -- Att alla mötesdeltagare ska erbjudas val mellan Pepsi och Coca-Cola.

Motyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs för att ändra på ett ursprungligt yrkande eller tilläggsyrkande. Det går också att lägga motyrkande på ett annat motyrkande. Denna typ av yrkanden, kan om de bifalls, ersätta det yrkade de lagts emot. En antingen/eller situation. Man röstar om motyrkanden separat och yrkandet och motyrkandet ställs mot varandra, och "vinnaren" går vidare. Exempel: Yrkande D (mot yrkande A) -- Att mötespresidiet ska samla in en mat- och dryck-avgift för det som äts och dricks av alla mötesdeltagare under möten som motsvarar den verkliga kostnaden.

Motivering till yrkanden

Den som lägger ett yrkande kan välja att motivera detta. För att se motiveringen för ett yrkande klickar du på den blå informationsknappen under yrkandet. Endast yrkanden som har motiverats kommer att ha en sådan knapp.

Dra tillbaka yrkande

Du kan dra tillbaka ett yrkande som du själv har lagt klicka på den lilla knappen 'Dra tillbaka yrkande', som syns under ditt yrkande. När du dragit tillbaka ditt yrkande kommer det att fällas ihop, och tydligt visa att det är tillbakadraget.

Lyfta yrkande

Ett tillbakadraget yrkande tas inte upp i omröstningarna, därför finns möjligheten att lyfta ett tillbakadraget yrkande för den som skulle vilja rösta om ett yrkande som dragits tillbaka. För att lyfta ett yrkande måste du först klicka på det, så det fälls ut och du kan läsa själva yrkandetexten. Under den texten finns en knapp för att lyfta yrkandet. Genom att klicka på den knappen lyfter du yrkandet, samtidigt som du tar över ägandet av yrkandet. Dvs yrkandet kommer hädanefter att presenteras som lagt av dig, och du kommer också vara den som kan dra tillbaka eller jämka yrkandet.

Jämka dig

Om du tycker att någon annan lagt ett bättre yrkande än ditt eget och du vill stödja det yrkandet istället kan du jämka dig med det. Du kan jämka dig med yrkanden som ligger inom samma gruppering som ditt yrkande, och en knapp som säger 'Jämka dig med' kommer att synas vid varje sådant yrkande. När du klickar på den knappen kommer ditt eget yrkande att dras tillbaka och en notering visas om att det jämkats, samt vilket yrkande det jämkats med. Har du lagt flera yrkanden inom samma gruppering kommer du att tillfrågas vilket av dem du vill jämka bort.

Huvudinlägg

I denna ruta har du möjlighet att visa ditt huvudinlägg. Detta är det debattinlägg som du vill lyfta upp extra mycket i denna motions/propositions diskusison. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.

Gilla/ogilla yrkanden

Du kan gilla och ogilla yrkanden, det innebär att ditt användarnamn kommer att synas i en lista som visas när man vilar med pekaren ovanpå en ikon ovanför yrkandet. Du kan även sluta gilla och sluta ogilla ett yrkande. Vad du kan göra syns i form av olika ikoner och texter, du kan bara sluta gilla om du tidigare gillat ett yrkande tex. Du kan även när du gillar eller ogillar, motivera dig om du vill. Om du inte vill motivera dig, klicka på avbryt så registeras ditt gillande eller ogillande utan motivering.

Gilla inlägg i diskussionen

Du kan visa att du gillar ett diskussionsinlägg genom att klicka på knappen längst till höger i raden av knappar längst ner i inlägget. När du klickar på den får du upp en ruta som ber dig bekräfta att du vill gilla inlägget. Efter att du tryckt ok kommer ditt namn att dyka upp i en ruta längst ner i inlägget, tillsammans med namnet på alla andra som också gillar samma inlägg. Är du den första som gillar inlägget skapas rutan då. Observera att det bara går att gilla inlägg skrivna av andra än dig själv.

Hur vi röstar

Röstningen görs i flera omgångar för att vaska fram de alternativ som flest möjliga kan känna sig nöjda med och så att man kan sålla fram vilket av flera likartade förslag som har mest stöd. I tidsplanen är planerat 3-4 röstningsomgångar under mötets sista två veckor.

Av: Mab Yrkande B23-Y03 (Motyrkande) 17 personer gillar    5 personer ogillar

att mötet slår fast att Piratpartiet ska verka för att på EU-nivå avveckla modellen med sommar- och vintertid och istället följa normaltid året om.

Yrkanden

Av: Mab Yrkande B23-Y03 (Motyrkande) 17 personer gillar    5 personer ogillar

att mötet slår fast att Piratpartiet ska verka för att på EU-nivå avveckla modellen med sommar- och vintertid och istället följa normaltid året om.

Gilla yrkandeOgilla yrkandeSe resultat från tidigare voteringar

Tillbakadraget yrkande B23-Y01 (Bortröstad)
Av: Tommten
Tillbakadraget yrkande B23-Y02 (Bortröstad)
Av: Tommten
Tillbakadraget yrkande B23-Y04 (Bortröstad)
Av: Ravenna

Huvudinlägg

Nedan visas de huvudlinlägg som är gjorda på motionen. Varje mötesdeltagare får göra ett (1) huvudinlägg per motion/proposition. De sorteras efter hur många gånger varje inlägg har blivit gillat av andra mötesdeltagare. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.
Skapa huvudinlägg
Det finns inga huvudinlägg på den här motionen än

Övriga kommentarer och motionshistorik

Nedan visas alla inlägg som inte är huvudinlägg tillsammans med historik för motionen/propositionen.

AndersLindbäcks avatar
2012-04-03, 05:15 #2
Inte uppkopplad
Jag har kommenterat på yrkande B23-Y01:
att mötet slår fast att Piratpartiet anser: att bytet mellan sommartid och vintertid skall avskaffas efter en utredning för det bästa valet för permanent tid i sverige.
Många månniskor i dagens samhälle har problem med sin nattsömn. Vi måste tänka på dem och inte förvärra problemet.
JPAndersons avatar
2012-04-03, 09:04 #3
Inte uppkopplad
att mötet slår fast att Piratpartiet anser: att bytet mellan sommartid och vintertid skall avskaffas efter en utredning för det bästa valet för permanent tid i sverige.
Gällandes hjärtinfarkterna...
Samma artikel fastslår också att: "Visserligen kommer hjärtinfarkterna att minska med ungefär tio fall i oktober, när normal*tiden kommer tillbaka och vi får sova en timme längre."

Vidare så anser inte jag att en enda artikel ska ligga till grund för en ändring av sommar-/vintertid. Jag skulle vilja se en hel del mer forskning som påvisar de negativa effekterna kontra de positiva innan jag kan stödja denna motion.
troeds avatar
2012-04-03, 10:45 #4
Inte uppkopplad
Sv: Motion B23: Avskaffa byte mellan sommartid och vintertid -
Citat:
Ursprungligen postat av JPAnderson Visa inlägg
Jag skulle vilja se en hel del mer forskning som påvisar de negativa effekterna kontra de positiva innan jag kan stödja denna motion.
Vilka är de positiva?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sommartid

Jag arbetar på ett globalt företag med kontor i Japan, Sverige och USAs västkust (bl.a). Varenda gång klockan ändras (vilket t.ex sker vid olika tillfällen i USA och Europa) får vi avsluta planerade telefon/videokonferenser i förtid eftersom folk inte dyker upp. Det är inte småpengar i förlorad arbetstid om man slår ut det på alla andra företag som jag har svårt för att tänka mig inte lider av samma problematik.
Anton Nordenfurs avatar
2012-04-03, 11:30 #5
Inte uppkopplad
Jag ser också gärna fler hänvisningar till artiklar som jämför för- och nackdelar. Det är möjligt att jag sätter mig och kollar litteraturen framöver, i så fall ska jag fixa en länksamling hit så att alla kan ge en informerad röst åt det håll vetenskapen visar.
willenforts avatar
2012-04-03, 20:16 #6
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av JPAnderson Visa inlägg
Gällandes hjärtinfarkterna...
Samma artikel fastslår också att: "Visserligen kommer hjärtinfarkterna att minska med ungefär tio fall i oktober, när normal*tiden kommer tillbaka och vi får sova en timme längre."

Vidare så anser inte jag att en enda artikel ska ligga till grund för en ändring av sommar-/vintertid. Jag skulle vilja se en hel del mer forskning som påvisar de negativa effekterna kontra de positiva innan jag kan stödja denna motion.
De positiva effekterna äe vad jag har kunnat se marginella. MEn i dgens allt mer internationella värd så är de neggativa effekterna större och större. missade möten, knepigare att programera olika system, högre sträss osv osv.
Så jag skulle vilja sägga att ta bort skiten, de bolakg som har behov av att flytta på tiden under sommarhalvåret kan skriva in ändrad arbetstid istället.
(inte minnst urmakrana skulle bli glada )
Henrik Brändéns avatar
2012-04-03, 23:17 #7
Inte uppkopplad
Man kan inte med bevarad trovärdighet driva ett sådant krav genom att samtidigt hänvisa (a) till att vår känsliga biologiska klocka blir så störd av bytet att det blir stora hälsoproblem, och (b) att människor nuförtiden ändå lever helt oberoende av sol och andra klockor.

Dessutom intervjuades den forskare motionen hänvisar till i P1 på eftermiddagen efter det tidningsartikeln publicerades, och förklarade att tidningen bara citerat en del av det han sagt: När vi byter tillbaka till vintertid minskar mängden döda i hjärtinfarkt ungefär lika mycket som den ökar när sommartiden införs. Det som tas när vi förlorar en timmes sömn gives således tillbaka när vi få den åter. (Även om inte till samma individer.)
Mabs avatar
Gammal Mab
2012-04-04, 00:17 #8
Inte uppkopplad
Jag har lagt det här yrkandet:
subsidaritetsprincipen vänner! Jag håller med om att klockomställningarna är överspelade och mer problem än nytta. Men att avskaffa det enbart i Sverige ställer nog till mer bekymmer än det löser.

Om hela EU slutar med eländet lär det dock ganska snabbt få genomslag även i övriga västländer som fortfarande sysslar med klockomställningar.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
JPAnderson, Plux, Qer
2012-04-04, 01:46 #9
Inte uppkopplad
Det bästa vore nog om alla länder körde en o samma tidszon.
2012-04-04, 07:11 #10
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Man kan inte med bevarad trovärdighet driva ett sådant krav genom att samtidigt hänvisa (a) till att vår känsliga biologiska klocka blir så störd av bytet att det blir stora hälsoproblem, och (b) att människor nuförtiden ändå lever helt oberoende av sol och andra klockor.

Dessutom intervjuades den forskare motionen hänvisar till i P1 på eftermiddagen efter det tidningsartikeln publicerades, och förklarade att tidningen bara citerat en del av det han sagt: När vi byter tillbaka till vintertid minskar mängden döda i hjärtinfarkt ungefär lika mycket som den ökar när sommartiden införs. Det som tas när vi förlorar en timmes sömn gives således tillbaka när vi få den åter. (Även om inte till samma individer.)
Det främsta argumentet för att bytet mellan sommartid och vintertid ska bort är att det är en jobbig, irriterande och fullständigt onödig företeelse. Om man nu nödvändigtvis måste förändra när folk går till jobbet och skolan kan ansvariga istället säga:

- Från och med imorgon börjar vi klockan 7:00 istället för 8:00.

Håller du med om det?
2012-04-04, 13:10 #11
Inte uppkopplad
Bort med detta satans påhitt. Tid ska vara konstant!
DaMaans avatar
2012-04-04, 13:20 #12
Inte uppkopplad
Citat:

Kan inte annat än att hålla med om första styckets motsägelser. Sen känns det rätt galet antalet personer som dör av hjärtproblem ökar bara för att de kämpar sig upp en timme tidigare. Då är det rimligare att arbeta mot stressproblem i samhället på ett annat sätt - för inte är det sommartiden i sig som är huvudproblemet!
Anton Nordenfurs avatar
2012-04-04, 14:32 #13
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av DaMaan Visa inlägg
Kan inte annat än att hålla med om första styckets motsägelser. Sen känns det rätt galet antalet personer som dör av hjärtproblem ökar bara för att de kämpar sig upp en timme tidigare. Då är det rimligare att arbeta mot stressproblem i samhället på ett annat sätt - för inte är det sommartiden i sig som är huvudproblemet!
Många äldre är nära att få en hjärtinfarkt av att ringklockan ringer för högt. Jag kan definitivt se ökad stress och hjärtinfarktrisk i att gå upp en timme tidigt, speciellt i den geriatriska befolkningen. Det finns flera problem relaterade det vi kan lösa, och sommartiden är ett av dem. Varför menar du att vi ska skippa ett av problemen, som är relativt enkelt att fixa, och bara lösa de andra?
DaMaans avatar
2012-04-04, 15:29 #14
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Aki Visa inlägg
Många äldre är nära att få en hjärtinfarkt av att ringklockan ringer för högt. Jag kan definitivt se ökad stress och hjärtinfarktrisk i att gå upp en timme tidigt, speciellt i den geriatriska befolkningen. Det finns flera problem relaterade det vi kan lösa, och sommartiden är ett av dem. Varför menar du att vi ska skippa ett av problemen, som är relativt enkelt att fixa, och bara lösa de andra?
Underbart... utloggad när sendknappen ska göra sitt

Så igen i korthet:
Jag behöver mer information och kunskap innan jag kan ställa mig bakom sommartidsborttagandet.

Sen måste jag erkänna att jag gillar att ställa om klockan. Men arbetar gärna mot stress i samhället.
Ravennas avatar
2012-04-04, 17:32 #15
Inte uppkopplad
att Piratpartiet avhåller sig från att försöka manipulera tiden och erkänner sommar/vintertid som ett trevligt sätt för oss i Norden att bättre utnyttja dygnets ljusa timmar.
willenforts avatar
2012-04-04, 17:41 #16
Inte uppkopplad
Citat:

då har DN ljugit ordentligt eftersom artickeln säger
"De närmaste två veckorna kommer ungefär trettio svenskar att dö av hjärtinfarkt som en direkt följd av den stress som orsakas av bytet till sommartid.

Det visar forskning från Karolinska institutet. Visserligen kommer hjärtinfarkterna att minska med ungefär tio fall i oktober, när normal*tiden kommer tillbaka och vi får sova en timme längre."

30 och 10 är inte unigefär lika mycket om man inte har en väldigt bred deffinition av "lika"

sen verkar du har missförstått hela poängen är. din punkt be knyter ihop två olika sqker som en vilket är fel. Vi lever mer och mer oberoende av solen men inte oberoende av klockan. så genom att flytta klockan pga solen så ställer vi till med mycket mer problem än genom att inte flytta den.
Anton Nordenfurs avatar
2012-04-04, 23:30 #17
Inte uppkopplad
Jag samlade ihop lite artiklar som kunde vara av intresse. Bara en snabb sökning på Scopus, men det är en hel del intressant läsning som ger en snabb överblick.

Mycket går tyvärr inte att läsa utan speciell institutsanslutning (...), men det finns iaf abstrakt. Den som definitivt vill ha tillgång kan kontakta mig.
  • [1] Bytet till sommartid leder till signifikant ökning i hjärtattacker, medan bytet tillbaka inte ledde till en signifikant förändring öht. Svensk forskning.
  • [2] Byten till och från sommartid i USA leder till signifikanta förluster i marknaden dessa två gånger per år. $31 miljarder förluster uppmäts.
  • [3] Andelen dödsfall i motorfordonskrascher i USA minskar i och med sommartid. Dödsfall beräknas kunna ha minskat med 901 fall 1987-1991 om sommartid hållits konstant.
  • [4] Människan anpassar sig inte till sommartiden.
  • [5] Andelen hjärtattacker stiger för att sedan sjunka, stiger dock mer än den sjunker.
  • [6] Andelen gående som dör i fordonsolyckor skulle sjunka med 13 % om sommartid togs bort.
  • [7] 5 % el sparas varje år genom sommartid. Det skrivs också om hur begränsad nuvarande forskning är.
  • [8] Dödsfall i trafiken ökar på grund av sommartid. Dock gammal artikel, snart 30 år.
  • [9] Sömn försämras under övergång till och från sommartid.
Sökningen jag gjorde var denna (sorterat efter citationer).
Christoffer Eldengrips avatar
2012-04-04, 23:38 #18
Inte uppkopplad
Ifall det sparas mycket el för den korta period av året man har "sommartid" skulle denna förtjänst då öka om man gjorde "sommartiden" till normaltid?
Anton Nordenfurs avatar
2012-04-04, 23:50 #19
Inte uppkopplad
Citat:
  • [7] 5 % el sparas varje år genom sommartid. Det skrivs också om hur begränsad nuvarande forskning är.
Det artikeln skriver är 0.5 %, inte 5 %. My mistake.
Pluxs avatar
2012-04-05, 02:58 #20
Inte uppkopplad
En annan förbisedd fördel är att det skulle göra det väldigt mycket lättare att hantera tid i flertalet elektroniska system som använder sig av tid, eftersom man slipper hålla reda på om det är sommar eller vintertid, för det är tex. inte helt logiskt ur ett loggperspektiv att allting plötsligt hoppar tillbaka en timme.

Det finns flertalet sätt att hantera dessa problem, men man skulle slippa dem helt om vi inte hade sommar/vintertid.
Ravennas avatar
2012-04-05, 14:49 #21
Inte uppkopplad
Jag är skeptisk till studier angående hur mycket trafikolyckor ökar och minskar. Om vi inte hade sommartid så skulle fler köra i mörker regelbundet under fler månader på året - det är en ökad riskfaktor.
Ravennas avatar
2012-04-05, 14:50 #22
Inte uppkopplad
(att människor inte anpassar sig till sommartiden är ett rent bullshit-argument, då detta är individuellt. Jag anpassar mig ypperligt och anser att sommartid är AWESOME).
2012-04-05, 14:54 #23
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenna Visa inlägg
(att människor inte anpassar sig till sommartiden är ett rent bullshit-argument, då detta är individuellt. Jag anpassar mig ypperligt och anser att sommartid är AWESOME).
Det är själva bytet som är jobbigt. Om det är sommartid, vintertid eller intergalaktisk superdupertid är totalt skitsamma för mig, bara det är samma tid året runt.

electropura
Anton Nordenfurs avatar
2012-04-05, 15:57 #24
Inte uppkopplad
Citat:
Jag är skeptisk till studier angående hur mycket trafikolyckor ökar och minskar. Om vi inte hade sommartid så skulle fler köra i mörker regelbundet under fler månader på året - det är en ökad riskfaktor.
Du är välkommen att replikera eller kritisera vetenskapen, men vad jag såg i artikeln var det ganska svart på vitt. Olycksantalen steg.

Citat:
Självklart är det individuellt, men vi kan ju göra undersökningar som ser vad som fungerar för majoriteten. Det den studie jag länkade till visade var att majoriteten inte klarade av det.
Svarttuschs avatar
2012-04-05, 16:22 #25
Inte uppkopplad
Citat:
Du är välkommen att replikera eller kritisera vetenskapen, men vad jag såg i artikeln var det ganska svart på vitt. Olycksantalen steg.

Självklart är det individuellt, men vi kan ju göra undersökningar som ser vad som fungerar för majoriteten. Det den studie jag länkade till visade var att majoriteten inte klarade av det.
Fast att grunda ett motionsförslag på EN artikel som behandlar EN forskning är kanske inte det optimala. Olika forskningar på samma område kan ju komma fram till många olika resultat, och en tidning väljer ju sedan att ytterligare tolka forskningen. Som sagt, jag tror det behövs mer underlag för att kunna ta ställning till denna fråga, iaf i avseende om sommartid är farligt för våra liv.
Anton Nordenfurs avatar
2012-04-05, 17:27 #26
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Svarttusch Visa inlägg
Fast att grunda ett motionsförslag på EN artikel som behandlar EN forskning är kanske inte det optimala. Olika forskningar på samma område kan ju komma fram till många olika resultat
Hur menar du nu? Motionen var väl inte baserad på en enda artikel? De artiklar jag senare länkade till var mitt eget val att i efterhand ta fram de intressantaste artiklarna ur en snabb Scopussökning. Ingen påstod att det bara fanns en enda artikel. Bland de tio artiklar jag länkade till visade för den delen inte bara en utan tre olika artiklar att andelen olycksfall i trafiken ökar vid sommartidsövergång. Och detta var bara ett urval. Du får gärna presentera motsägande forskning, men jag misslyckas med att hitta någon.

Citat:
Ursprungligen postat av Svarttusch Visa inlägg
en tidning väljer ju sedan att ytterligare tolka forskningen.
Följde du ens mina länkar? Jag länkade till originalartiklarna, inte till några tidningar över huvud taget.
Svarttuschs avatar
2012-04-05, 18:08 #27
Inte uppkopplad
Citat:
Hur menar du nu? Motionen var väl inte baserad på en enda artikel? De artiklar jag senare länkade till var mitt eget val att i efterhand ta fram de intressantaste artiklarna ur en snabb Scopussökning. Ingen påstod att det bara fanns en enda artikel. Bland de tio artiklar jag länkade till visade för den delen inte bara en utan tre olika artiklar att andelen olycksfall i trafiken ökar vid sommartidsövergång. Och detta var bara ett urval. Du får gärna presentera motsägande forskning, men jag misslyckas med att hitta någon.

Följde du ens mina länkar? Jag länkade till originalartiklarna, inte till några tidningar över huvud taget.
Sorry sorry, jag glömde bort att kolla bakåt I själva motionen finns bara en artikel och det var den enda jag syftade på. Har, för att vara ärlig, inte kollat på de som du länkat till. Så ignorera helst mitt förra inlägg
willenforts avatar
2012-04-05, 19:52 #28
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Plux Visa inlägg
En annan förbisedd fördel är att det skulle göra det väldigt mycket lättare att hantera tid i flertalet elektroniska system som använder sig av tid, eftersom man slipper hålla reda på om det är sommar eller vintertid, för det är tex. inte helt logiskt ur ett loggperspektiv att allting plötsligt hoppar tillbaka en timme.

Det finns flertalet sätt att hantera dessa problem, men man skulle slippa dem helt om vi inte hade sommar/vintertid.
Som mjukvarutestare av program med internationell användning kan jag inte annat än hålla med. Turligt nog debiterar vi aldrig per tidsenhet
2012-04-07, 01:33 #29
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_T Visa inlägg
Det bästa vore nog om alla länder körde en o samma tidszon.
Swatch Inernet Time!
agnessons avatar
Gammal agnesson Ansvarig forumgruppen
2012-04-07, 11:00 #30
Inte uppkopplad
Citat:
att Piratpartiet avhåller sig från att försöka manipulera tiden och erkänner sommar/vintertid som ett trevligt sätt för oss i Norden att bättre utnyttja dygnets ljusa timmar.
Jag tycker att detta yrkande är otydligt. Du vill att man inte ska manipulera tiden, men du gillar att vi har vinter- respektive sommartid?

Lägg gärna ett nytt yrkande så att det blir lätt för mötet att senare rösta.
2012-04-08, 17:25 #31
Inte uppkopplad
Jag är kluven till om vi skulle driva frågan då den kan riskera att stöta bort väljare som är vana vid att ha vinter/sommartid.
Däremot är jag för ett permanentande av vintertiden.
Yrkar dock avslag på Ravennas förslag då den inte tillför något.
Henrik Brändéns avatar
2012-04-12, 20:57 #32
Inte uppkopplad
Låt oss fokusera på de riktigt viktiga frågorna!
2012-04-12, 21:17 #33
Inte uppkopplad
Citat:
Låt oss fokusera på de riktigt viktiga frågorna!
Tidsbytet är en fråga som hela Sveriges befolkning blir direkt berörd av minst två gånger per år. Jag tycker att det vore en klar samhällsförbättring om jag slapp detta årliga irritationsmoment. Att du tycker frågan är oviktig hjälper inte någon.
2012-04-12, 21:25 #34
Inte uppkopplad
Jag har kommenterat på yrkande B23-Y03:
Eftersom vissa gillar vintertid bättre, och vissa sommartid bättre, men båda dessa kategorier ogillar själva tidsbytet, så tjänar vi troligen mer på att det är själva bytet som ska bort än att slå fast att normaltid ska vara vinnaren som ditt yrkande förespråkar.

Ditt yrkande stöter bort flera som ogillar tidsomställningen, helt i onödan.
2012-04-18, 21:35 #35
Inte uppkopplad
Det är redan många nationer som en gång hade DST och som nu har tagit bort denna http://en.wikipedia.org/wiki/Daylight_saving_time
agnessons avatar
Gammal agnesson Ansvarig forumgruppen
2012-04-21, 21:48 #36
Inte uppkopplad
Jag har kommenterat på yrkande B23-Y04:
Yrkandet säger först "avslag" på denna motion, men trycker sen in ett tyckande i slutet av yrkandet. Jag känner mig obekväm att förespråka detta i våra valstugor.
Qers avatar
Gammal Qer
2012-04-22, 16:06 #37
Inte uppkopplad
Re: Motion B23: Avskaffa byte mellan sommartid och vintertid -
Citat:
Ursprungligen postat av agnesson Visa inlägg
Jag har kommenterat på yrkande B23-Y04:
Yrkandet säger först "avslag" på denna motion, men trycker sen in ett tyckande i slutet av yrkandet. Jag känner mig obekväm att förespråka detta i våra valstugor.
Jag känner generellt att hela motionen kan leda till att vi kommer åka på att försvara en idiotfråga i stället för att diskutera viktigare politik. Nej, jag gillar inte sommar/vintertid heller, men det är en struntfråga jämfört med andra frågor.

Därav att jag yrkar avslag.

Henrik Brändén, JPAnderson
Taz_1999s avatar
Gammal Taz_1999 Ola Andersson
2012-04-29, 22:29
Inte uppkopplad
Raderat inlägg (dolt)
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning