![]() ![]() |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i det här ämnet | Visningsalternativ |
Motion B09: Elevutvärderingar i skolan
Det här tycker jag är bra informationspolitik, där eleverna skulle få ett paket av inflytande, insyn, medbestämmande och dessutom kunna få vara anonym.
Motionerat av: Användarnamn på mötet:Tommten |
Så funkar det!
Här finns lite information om hur det fungerar och vid sidan av och nedanför presenteras motionen och alla ursprungliga yrkanden, tilläggsyrkanden och motyrkanden som lagts på den.
Ursprungligt yrkande
Detta är de yrkanden som skickats in tillsammans med motionen. Exempel: Yrkande A -- Alla mötesdeltagare ska bjudas på något att äta..
Tilläggsyrkande
Detta är yrkanden som under mötets gång läggs som tillägg till motionen, utöver dess ursprungliga yrkande. Denna typ av yrkanden kan, om de bifalls, genomföras samtidigt som andra bifallna yrkanden. Exempel: Yrkande B -- Att alla mötesdeltagare ska även bjudas på något att dricka. Exempel Yrkande C -- Att alla mötesdeltagare ska erbjudas val mellan Pepsi och Coca-Cola.
Motyrkande
Detta är yrkanden som under mötets gång läggs för att ändra på ett ursprungligt yrkande eller tilläggsyrkande. Det går också att lägga motyrkande på ett annat motyrkande. Denna typ av yrkanden, kan om de bifalls, ersätta det yrkade de lagts emot. En antingen/eller situation. Man röstar om motyrkanden separat och yrkandet och motyrkandet ställs mot varandra, och "vinnaren" går vidare. Exempel: Yrkande D (mot yrkande A) -- Att mötespresidiet ska samla in en mat- och dryck-avgift för det som äts och dricks av alla mötesdeltagare under möten som motsvarar den verkliga kostnaden.
Motivering till yrkanden
Den som lägger ett yrkande kan välja att motivera detta. För att se motiveringen för ett yrkande klickar du på den blå informationsknappen under yrkandet. Endast yrkanden som har motiverats kommer att ha en sådan knapp.
Dra tillbaka yrkande
Du kan dra tillbaka ett yrkande som du själv har lagt klicka på den lilla knappen 'Dra tillbaka yrkande', som syns under ditt yrkande. När du dragit tillbaka ditt yrkande kommer det att fällas ihop, och tydligt visa att det är tillbakadraget.
Lyfta yrkande
Ett tillbakadraget yrkande tas inte upp i omröstningarna, därför finns möjligheten att lyfta ett tillbakadraget yrkande för den som skulle vilja rösta om ett yrkande som dragits tillbaka. För att lyfta ett yrkande måste du först klicka på det, så det fälls ut och du kan läsa själva yrkandetexten. Under den texten finns en knapp för att lyfta yrkandet. Genom att klicka på den knappen lyfter du yrkandet, samtidigt som du tar över ägandet av yrkandet. Dvs yrkandet kommer hädanefter att presenteras som lagt av dig, och du kommer också vara den som kan dra tillbaka eller jämka yrkandet.
Jämka dig
Om du tycker att någon annan lagt ett bättre yrkande än ditt eget och du vill stödja det yrkandet istället kan du jämka dig med det. Du kan jämka dig med yrkanden som ligger inom samma gruppering som ditt yrkande, och en knapp som säger 'Jämka dig med' kommer att synas vid varje sådant yrkande. När du klickar på den knappen kommer ditt eget yrkande att dras tillbaka och en notering visas om att det jämkats, samt vilket yrkande det jämkats med. Har du lagt flera yrkanden inom samma gruppering kommer du att tillfrågas vilket av dem du vill jämka bort.
Huvudinlägg
I denna ruta har du möjlighet att visa ditt huvudinlägg. Detta är det debattinlägg som du vill lyfta upp extra mycket i denna motions/propositions diskusison. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.
Gilla/ogilla yrkanden
Du kan gilla och ogilla yrkanden, det innebär att ditt användarnamn kommer att synas i en lista som visas när man vilar med pekaren ovanpå en ikon ovanför yrkandet. Du kan även sluta gilla och sluta ogilla ett yrkande. Vad du kan göra syns i form av olika ikoner och texter, du kan bara sluta gilla om du tidigare gillat ett yrkande tex. Du kan även när du gillar eller ogillar, motivera dig om du vill. Om du inte vill motivera dig, klicka på avbryt så registeras ditt gillande eller ogillande utan motivering.
Gilla inlägg i diskussionen
Du kan visa att du gillar ett diskussionsinlägg genom att klicka på knappen längst till höger i raden av knappar längst ner i inlägget. När du klickar på den får du upp en ruta som ber dig bekräfta att du vill gilla inlägget. Efter att du tryckt ok kommer ditt namn att dyka upp i en ruta längst ner i inlägget, tillsammans med namnet på alla andra som också gillar samma inlägg. Är du den första som gillar inlägget skapas rutan då. Observera att det bara går att gilla inlägg skrivna av andra än dig själv.
Hur vi röstar
Röstningen görs i flera omgångar för att vaska fram de alternativ som flest möjliga kan känna sig nöjda med och så att man kan sålla fram vilket av flera likartade förslag som har mest stöd. I tidsplanen är planerat 3-4 röstningsomgångar under mötets sista två veckor.
|
||||||||||||||
Yrkanden
|
Det finns inga huvudinlägg på den här motionen än |
Pratar vi om grundskolan här? Vilka årskurser rör det sig om? Vad är en kurs?
Jag tycker det är lite oklart och kan därför inte ta ställning för det, utan tycker mest det verkar ta onödig tid från undervisningen om mina barn skall fylla i en massa utvärderingar istället för att lära sig saker. |
att mötet antar ställningstagandet: Att Piratpartiet för att ge eleverna möjlighet att både ta del av andras förbättringsförslag och ge eleverna en möjlighet att bidra med egna goda idéer och förbättringarsförslag, skall verka för att man från årskurs 7 ges en möjlighet att:Förtydligade och förbättrade mitt förra yrkande.
* I början av alla kurser kunna läsa idéer och förbättringsförslag föregående årskuller har haft på förbättringar. Allt ifrån förslag på bättre ventilation, belysning, tider för lektionen, till förslag om själva undervisningen. Detta för att kunna se om skolan tagit fasta på den kritik och de förslag elever haft ifrån föregående år, och för att elever ska kunna bygga vidare på tidigare ellevers kreativitet och idéer.
* I slutet på varje kurs ska eleverna få möjlighet att delta i en utvärdering där eleverna kan ge synpunkter på kursen, ge kommentarer om vad som är/var problematiskt och ge förbättringsförslag. Detta ger eleverna en möjlighet att få sin röst hörd och kunna bidra med positiva förbättringar.
* Alla elever som deltar i utvärderingarna ska få en möjlighet att vara anonyma, så de törs vara ärliga med sina åsikter.
* Skolan får ett ansvar att ta utvärderingarna i beaktande för att möjligen kunna ådstakomma förbättringar till nästa läsår.
Detta är en informationspolitik som passar Piratpartiet då vi gillar att idéer och kreativitet tas tillvara på och förädlas, att vi tror att alla människor kan bidra, att vi anser att människor ska få vara anonyma, och att eleverna ges en god möjlighet till inflytande.
mötet antar ställningstagandet: I slutet på alla kurser ska alla elever få delta i en utvärdering där eleverna kan ge betyg på olika moment i kursen, ge kommentarer om vad som är/var problematiskt och ge förändringsförslag för framtiden.
Alla elever som deltar i utvärderingarna ska få vara anonyma.
Eleverna ska kunna komma åt och läsa sammanställningen av utvärderingen med kommentarer.
I början av kursen ska eleverna få ta del av förra årets kritik och utvärdering, så de har något att jämföra med under kursens gång för att se om det blivit någon förbättring.
att mötet antar ställningstagandet: Att Piratpartiet för att ge eleverna möjlighet att både ta del av andras förbättringsförslag och ge eleverna en möjlighet att bidra med egna goda idéer och förbättringarsförslag, skall verka för att man från årskurs 7 ges en möjlighet att:Jag anser att Piratpartiet inte skall detaljstyra som politiskt parti. Det som yrkandet tar upp skall inte stå i lagboken utan skall finnas närmare de berörda. Alltså riksdagen stiftar lagar och således finner jag att ovanstående inte passar i en lagparagraf.
* I början av alla kurser kunna läsa idéer och förbättringsförslag föregående årskuller har haft på förbättringar. Allt ifrån förslag på bättre ventilation, belysning, tider för lektionen, till förslag om själva undervisningen. Detta för att kunna se om skolan tagit fasta på den kritik och de förslag elever haft ifrån föregående år, och för att elever ska kunna bygga vidare på tidigare ellevers kreativitet och idéer.
* I slutet på varje kurs ska eleverna få möjlighet att delta i en utvärdering där eleverna kan ge synpunkter på kursen, ge kommentarer om vad som är/var problematiskt och ge förbättringsförslag. Detta ger eleverna en möjlighet att få sin röst hörd och kunna bidra med positiva förbättringar.
* Alla elever som deltar i utvärderingarna ska få en möjlighet att vara anonyma, så de törs vara ärliga med sina åsikter.
* Skolan får ett ansvar att ta utvärderingarna i beaktande för att möjligen kunna ådstakomma förbättringar till nästa läsår.
Detta är en informationspolitik som passar Piratpartiet då vi gillar att idéer och kreativitet tas tillvara på och förädlas, att vi tror att alla människor kan bidra, att vi anser att människor ska få vara anonyma, och att eleverna ges en god möjlighet till inflytande.
att mötet antar ställningstagandet: Att Piratpartiet för att ge eleverna möjlighet att både ta del av andras förbättringsförslag och ge eleverna en möjlighet att bidra med egna goda idéer och förbättringsförslag, skall verka för att man från årskurs 7 ges en möjlighet att:Jag gjorde några irriterande stavfel och felformuleringar i min förra förbättring av orginalyrkandet tyvärr. Här är ett nytt försök.
* I början av alla kurser kunna läsa idéer och förbättringsförslag ifrån föregående årskuller. Allt ifrån förslag på bättre ventilation, belysning, tider för lektioner, till förslag om själva undervisningen. Detta för att eleverna ska kunna se om skolan tagit fasta på den kritik och de förslag elever har haft ifrån föregående år, och för att elever ska kunna bygga vidare på tidigare ellevers kreativitet och idéer.
* I slutet på varje kurs ska eleverna ges en möjlighet att delta i en utvärdering på kursen, där eleverna kan ge synpunkter och kommentarer om vad de ansåg vara problematiskt, och hur man skulle göra istället. Detta ger eleverna en möjlighet att få sin röst hörd och kunna bidra med positiva förbättringar.
* Alla elever som deltar i utvärderingarna ska få en möjlighet att vara anonyma så att de törs vara ärliga med sina åsikter.
* Skolan får ett ansvar att ta utvärderingarna i beaktande för att kunna åstadkomma förbättringar till nästa läsår om skolan anser att förbättringen behövs och är möjlig att genomföra.
Detta är en informationspolitik som passar Piratpartiet då vi gillar att idéer och kreativitet tas tillvara på och förädlas, då vi tror på att alla människor kan bidra, då vi tror på att människor ska få vara anonyma, och att människor skall ges en god möjlighet till inflytande.
mötet antar ställningstagandet: Att Piratpartiet för att ge eleverna möjlighet att både ta del av andras förbättringsförslag och ge eleverna en möjlighet att bidra med egna goda idéer och förbättringarsförslag, skall verka för att man från årskurs 7 ges en möjlighet att:
* I början av alla kurser kunna läsa idéer och förbättringsförslag föregående årskuller har haft på förbättringar. Allt ifrån förslag på bättre ventilation, belysning, tider för lektionen, till förslag om själva undervisningen. Detta för att kunna se om skolan tagit fasta på den kritik och de förslag elever haft ifrån föregående år, och för att elever ska kunna bygga vidare på tidigare ellevers kreativitet och idéer.
* I slutet på varje kurs ska eleverna få möjlighet att delta i en utvärdering där eleverna kan ge synpunkter på kursen, ge kommentarer om vad som är/var problematiskt och ge förbättringsförslag. Detta ger eleverna en möjlighet att få sin röst hörd och kunna bidra med positiva förbättringar.
* Alla elever som deltar i utvärderingarna ska få en möjlighet att vara anonyma, så de törs vara ärliga med sina åsikter.
* Skolan får ett ansvar att ta utvärderingarna i beaktande för att möjligen kunna ådstakomma förbättringar till nästa läsår.
Detta är en informationspolitik som passar Piratpartiet då vi gillar att idéer och kreativitet tas tillvara på och förädlas, att vi tror att alla människor kan bidra, att vi anser att människor ska få vara anonyma, och att eleverna ges en god möjlighet till inflytande.
att Piratpartiet anser att skollagens krav på medinflytande bör följas bättre av skolor. Lagen sägerSkollagen säger redan det som yrkas i motionenförfattaren. Kanske då i mera allmänna ordalag - men det för att skolor skall kunna välja det sätt som är bäst för dem.
Inflytande och samråd
Allmänt om barnens och elevernas inflytande
9 § Barn och elever ska ges inflytande över utbildningen. De ska fortlöpande stimuleras att ta aktiv del i arbetet med att vidareutveckla utbildningen och hållas informerade i frågor som rör dem.
Informationen och formerna för barnens och elevernas inflytande ska anpassas efter deras ålder och mognad. Eleverna ska alltid ha möjlighet att ta initiativ till frågor som ska behandlas inom ramen för deras inflytande över utbildningen. Elevernas och deras sammanslutningars arbete med inflytandefrågor ska även i övrigt stödjas och underlättas.
att mötet antar ställningstagandet: Att Piratpartiet för att ge eleverna möjlighet att både ta del av andras förbättringsförslag och ge eleverna en möjlighet att bidra med egna goda idéer och förbättringsförslag, skall verka för att man från årskurs 7 ges en möjlighet att:Varför detaljstyra? Finns många bra sätt att utvärdera - detta är ett av dem, inte det enda!
* I början av alla kurser kunna läsa idéer och förbättringsförslag ifrån föregående årskuller. Allt ifrån förslag på bättre ventilation, belysning, tider för lektioner, till förslag om själva undervisningen. Detta för att eleverna ska kunna se om skolan tagit fasta på den kritik och de förslag elever har haft ifrån föregående år, och för att elever ska kunna bygga vidare på tidigare ellevers kreativitet och idéer.
* I slutet på varje kurs ska eleverna ges en möjlighet att delta i en utvärdering på kursen, där eleverna kan ge synpunkter och kommentarer om vad de ansåg vara problematiskt, och hur man skulle göra istället. Detta ger eleverna en möjlighet att få sin röst hörd och kunna bidra med positiva förbättringar.
* Alla elever som deltar i utvärderingarna ska få en möjlighet att vara anonyma så att de törs vara ärliga med sina åsikter.
* Skolan får ett ansvar att ta utvärderingarna i beaktande för att kunna åstadkomma förbättringar till nästa läsår om skolan anser att förbättringen behövs och är möjlig att genomföra.
Detta är en informationspolitik som passar Piratpartiet då vi gillar att idéer och kreativitet tas tillvara på och förädlas, då vi tror på att alla människor kan bidra, då vi tror på att människor ska få vara anonyma, och att människor skall ges en god möjlighet till inflytande.
att mötet antar ställningstagandet: Att Piratpartiet för att ge eleverna möjlighet att både ta del av andras förbättringsförslag och ge eleverna en möjlighet att bidra med egna goda idéer och förbättringsförslag, skall verka för att man från årskurs 7 ges en möjlighet att:Detta är för detaljerat tycker jag. Det vore bättre att formulera ett mera allmänt krav om att elever ska ges möjlighet att regelbundet anonymt utvärdera det sätt undervisningen bedrivs på och att dessa utvärderingar ska påverka skolans verksamhet. Detaljerna bör utformas i dialog med såna som har mer kunskap om barns kapacitet i olika åldrar att klara av att göra såna här saker.
* I början av alla kurser kunna läsa idéer och förbättringsförslag ifrån föregående årskuller. Allt ifrån förslag på bättre ventilation, belysning, tider för lektioner, till förslag om själva undervisningen. Detta för att eleverna ska kunna se om skolan tagit fasta på den kritik och de förslag elever har haft ifrån föregående år, och för att elever ska kunna bygga vidare på tidigare ellevers kreativitet och idéer.
* I slutet på varje kurs ska eleverna ges en möjlighet att delta i en utvärdering på kursen, där eleverna kan ge synpunkter och kommentarer om vad de ansåg vara problematiskt, och hur man skulle göra istället. Detta ger eleverna en möjlighet att få sin röst hörd och kunna bidra med positiva förbättringar.
* Alla elever som deltar i utvärderingarna ska få en möjlighet att vara anonyma så att de törs vara ärliga med sina åsikter.
* Skolan får ett ansvar att ta utvärderingarna i beaktande för att kunna åstadkomma förbättringar till nästa läsår om skolan anser att förbättringen behövs och är möjlig att genomföra.
Detta är en informationspolitik som passar Piratpartiet då vi gillar att idéer och kreativitet tas tillvara på och förädlas, då vi tror på att alla människor kan bidra, då vi tror på att människor ska få vara anonyma, och att människor skall ges en god möjlighet till inflytande.
Detta är för detaljerat tycker jag. Det vore bättre att formulera ett mera allmänt krav om att elever ska ges möjlighet att regelbundet anonymt utvärdera det sätt undervisningen bedrivs på och att dessa utvärderingar ska påverka skolans verksamhet. Detaljerna bör utformas i dialog med såna som har mer kunskap om barns kapacitet i olika åldrar att klara av att göra såna här saker.
|
mötet antar ställningstagandet: Att Piratpartiet för att ge eleverna möjlighet att både ta del av andras förbättringsförslag och ge eleverna en möjlighet att bidra med egna goda idéer och förbättringsförslag, skall verka för att man från årskurs 7 ges en möjlighet att:
* I början av alla kurser kunna läsa idéer och förbättringsförslag ifrån föregående årskuller. Allt ifrån förslag på bättre ventilation, belysning, tider för lektioner, till förslag om själva undervisningen. Detta för att eleverna ska kunna se om skolan tagit fasta på den kritik och de förslag elever har haft ifrån föregående år, och för att elever ska kunna bygga vidare på tidigare ellevers kreativitet och idéer.
* I slutet på varje kurs ska eleverna ges en möjlighet att delta i en utvärdering på kursen, där eleverna kan ge synpunkter och kommentarer om vad de ansåg vara problematiskt, och hur man skulle göra istället. Detta ger eleverna en möjlighet att få sin röst hörd och kunna bidra med positiva förbättringar.
* Alla elever som deltar i utvärderingarna ska få en möjlighet att vara anonyma så att de törs vara ärliga med sina åsikter.
* Skolan får ett ansvar att ta utvärderingarna i beaktande för att kunna åstadkomma förbättringar till nästa läsår om skolan anser att förbättringen behövs och är möjlig att genomföra.
Detta är en informationspolitik som passar Piratpartiet då vi gillar att idéer och kreativitet tas tillvara på och förädlas, då vi tror på att alla människor kan bidra, då vi tror på att människor ska få vara anonyma, och att människor skall ges en god möjlighet till inflytande.
Piratpartiet anser att skollagens krav på medinflytande bör följas bättre av skolor. Lagen säger
Inflytande och samråd
Allmänt om barnens och elevernas inflytande
9 § Barn och elever ska ges inflytande över utbildningen. De ska fortlöpande stimuleras att ta aktiv del i arbetet med att vidareutveckla utbildningen och hållas informerade i frågor som rör dem.
Informationen och formerna för barnens och elevernas inflytande ska anpassas efter deras ålder och mognad. Eleverna ska alltid ha möjlighet att ta initiativ till frågor som ska behandlas inom ramen för deras inflytande över utbildningen. Elevernas och deras sammanslutningars arbete med inflytandefrågor ska även i övrigt stödjas och underlättas.
![]() |
Ämnesverktyg | Sök i det här ämnet |
Visningsalternativ | |
|
|