Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets höstmöte 2012
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ

Motion B12: Ålderskrav på Systembolaget

Bort med denna förlegade pekpinnen som staten ålägger sina myndiga medborgare.

Motionerat av:
Användarnamn på mötet:Christoffer Eldengrip

Så funkar det!

Här finns lite information om hur det fungerar och vid sidan av och nedanför presenteras motionen och alla ursprungliga yrkanden, tilläggsyrkanden och motyrkanden som lagts på den.

Ursprungligt yrkande

Detta är de yrkanden som skickats in tillsammans med motionen. Exempel: Yrkande A -- Alla mötesdeltagare ska bjudas på något att äta..

Tilläggsyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs som tillägg till motionen, utöver dess ursprungliga yrkande. Denna typ av yrkanden kan, om de bifalls, genomföras samtidigt som andra bifallna yrkanden. Exempel: Yrkande B -- Att alla mötesdeltagare ska även bjudas på något att dricka. Exempel Yrkande C -- Att alla mötesdeltagare ska erbjudas val mellan Pepsi och Coca-Cola.

Motyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs för att ändra på ett ursprungligt yrkande eller tilläggsyrkande. Det går också att lägga motyrkande på ett annat motyrkande. Denna typ av yrkanden, kan om de bifalls, ersätta det yrkade de lagts emot. En antingen/eller situation. Man röstar om motyrkanden separat och yrkandet och motyrkandet ställs mot varandra, och "vinnaren" går vidare. Exempel: Yrkande D (mot yrkande A) -- Att mötespresidiet ska samla in en mat- och dryck-avgift för det som äts och dricks av alla mötesdeltagare under möten som motsvarar den verkliga kostnaden.

Motivering till yrkanden

Den som lägger ett yrkande kan välja att motivera detta. För att se motiveringen för ett yrkande klickar du på den blå informationsknappen under yrkandet. Endast yrkanden som har motiverats kommer att ha en sådan knapp.

Dra tillbaka yrkande

Du kan dra tillbaka ett yrkande som du själv har lagt klicka på den lilla knappen 'Dra tillbaka yrkande', som syns under ditt yrkande. När du dragit tillbaka ditt yrkande kommer det att fällas ihop, och tydligt visa att det är tillbakadraget.

Lyfta yrkande

Ett tillbakadraget yrkande tas inte upp i omröstningarna, därför finns möjligheten att lyfta ett tillbakadraget yrkande för den som skulle vilja rösta om ett yrkande som dragits tillbaka. För att lyfta ett yrkande måste du först klicka på det, så det fälls ut och du kan läsa själva yrkandetexten. Under den texten finns en knapp för att lyfta yrkandet. Genom att klicka på den knappen lyfter du yrkandet, samtidigt som du tar över ägandet av yrkandet. Dvs yrkandet kommer hädanefter att presenteras som lagt av dig, och du kommer också vara den som kan dra tillbaka eller jämka yrkandet.

Jämka dig

Om du tycker att någon annan lagt ett bättre yrkande än ditt eget och du vill stödja det yrkandet istället kan du jämka dig med det. Du kan jämka dig med yrkanden som ligger inom samma gruppering som ditt yrkande, och en knapp som säger 'Jämka dig med' kommer att synas vid varje sådant yrkande. När du klickar på den knappen kommer ditt eget yrkande att dras tillbaka och en notering visas om att det jämkats, samt vilket yrkande det jämkats med. Har du lagt flera yrkanden inom samma gruppering kommer du att tillfrågas vilket av dem du vill jämka bort.

Huvudinlägg

I denna ruta har du möjlighet att visa ditt huvudinlägg. Detta är det debattinlägg som du vill lyfta upp extra mycket i denna motions/propositions diskusison. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.

Gilla/ogilla yrkanden

Du kan gilla och ogilla yrkanden, det innebär att ditt användarnamn kommer att synas i en lista som visas när man vilar med pekaren ovanpå en ikon ovanför yrkandet. Du kan även sluta gilla och sluta ogilla ett yrkande. Vad du kan göra syns i form av olika ikoner och texter, du kan bara sluta gilla om du tidigare gillat ett yrkande tex. Du kan även när du gillar eller ogillar, motivera dig om du vill. Om du inte vill motivera dig, klicka på avbryt så registeras ditt gillande eller ogillande utan motivering.

Gilla inlägg i diskussionen

Du kan visa att du gillar ett diskussionsinlägg genom att klicka på knappen längst till höger i raden av knappar längst ner i inlägget. När du klickar på den får du upp en ruta som ber dig bekräfta att du vill gilla inlägget. Efter att du tryckt ok kommer ditt namn att dyka upp i en ruta längst ner i inlägget, tillsammans med namnet på alla andra som också gillar samma inlägg. Är du den första som gillar inlägget skapas rutan då. Observera att det bara går att gilla inlägg skrivna av andra än dig själv.

Hur vi röstar

Röstningen görs i flera omgångar för att vaska fram de alternativ som flest möjliga kan känna sig nöjda med och så att man kan sålla fram vilket av flera likartade förslag som har mest stöd. I tidsplanen är planerat 3-4 röstningsomgångar under mötets sista två veckor.

Yrkanden

Tillbakadraget yrkande B12-Y01 (Bortröstad)
Av: Christoffer Eldengrip
Tillbakadraget yrkande B12-Y02 (Tillbakadraget)
Av: Henrik Brändén

Tilläggsyrkanden

Tillbakadraget yrkande B12-Y03 (Bortröstad)
Av: StoneCold
Tillbakadraget yrkande B12-Y04 (Bortröstad)
Av: lordmetroid

Huvudinlägg

Nedan visas de huvudlinlägg som är gjorda på motionen. Varje mötesdeltagare får göra ett (1) huvudinlägg per motion/proposition. De sorteras efter hur många gånger varje inlägg har blivit gillat av andra mötesdeltagare. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.
Skapa huvudinlägg
  (#2) Gammal
simon556 Inte uppkopplad

simon556s avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #278618
Standard Sv: Motion B12: Ålderskrav på Sytembolaget - 2012-10-02, 17:57

Jag yrkar också bifall till originalyrkandet. Lagen ser ut så här i princip hela världen förutom Sverige. Bara att kolla på Danmark som ligger båda geografiskt och kulturellt nära oss hos dem fungerar att ha Åldersgränsen redan vid 16 varför skulle 18 vara ett problem här.

Svara med citat

Övriga kommentarer och motionshistorik

Nedan visas alla inlägg som inte är huvudinlägg tillsammans med historik för motionen/propositionen.

Henrik Brändéns avatar
2012-10-02, 12:58 #3
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B12-Y02:
att partiet antar ställningstagandet "Åldersgränsen för att handla på systembolaget sätts till 125 år."
Alkohol skapar enorma sociala problem och stort lidande för oräkneliga enskilda.
Nicholas Miless avatar
2012-10-02, 13:45 #4
Inte uppkopplad
Re: Motion B12: Ålderskrav på Sytembolaget -
För sådant som i i avsevärd och omfattande grad direkt påverkar andra skulle jag kanske hålla med ditt resonemang. Med alkohol kan jag dock själv fatta beslut om jag skall dricka eller inte (för beroende har vi faktiskt en Lag om Vård av Missbrukare), utan pekpinnar från staten. Faktum är att jag är nyfiken på hur du anser att staten är mer kvalificerad att fatta det beslutet för friska (och myndiga) personer än personerna själva.

Jag yrkar bifall till originalyrkandet.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
JimmieK
RikMattss avatar
2012-10-02, 14:46 #5
Inte uppkopplad
Sv: Motion B12: Ålderskrav på Sytembolaget -
Kan ni inte jämka er till att fastställa myndighetsåldern till 125 år?

Skämt åsido, motionen kräver en helt förändrad attityd till alkohol i samhället och en helt annan social hälsa bland yngre människor. Avslag i brist på bättre underlag om konsekvenserna.

agnesson, Emmoth, Fearmaster, Henry Rouhivuori, Johan mlg Karlsson, JorgenL, JPAnderson
Nicholas Miless avatar
2012-10-02, 17:25 #6
Inte uppkopplad
Re: Sv: Motion B12: Ålderskrav på Sytembolaget -
Varför kräver förslaget förändrade attityder och "social hälsa"? Hur skadar det dig att myndiga människor själva tar ansvar för vart (och hur mycket) de dricker?
AndersLindbäcks avatar
2012-10-02, 19:03 #7
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande B12-Y02:
att partiet antar ställningstagandet "Åldersgränsen för att handla på systembolaget sätts till 125 år."
Låter bra - jag röstar för.
xpndrs avatar
2012-10-02, 19:50 #8
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B12-Y01:
att Piratpartiet ska driva frågan om att ålderskravet på sytembolagets kunder ska sammanfalla med myndighetsåldern.
Det finns ett väldigt viktigt skäl till att åldersgränserna för krogen och systemet är olika:

- På systemet får inte personalen säga "nej såhär mycket får du inte köpa" men den rätten har den personen som expedierar dig på krogen eller restaurangen.

-När man är 18 utvecklas fortfarande levern; du är alltså inte fysiskt reda att förtära stora mängder alkohol.

Därför ogillar jag detta yrkande.
Henrik Brändéns avatar
2012-10-02, 20:00 #9
Inte uppkopplad
Det hela är mycket enkelt. Alkohol är en mycket farlig drog, som tar livet av tusentals människor i vårt land varje år och ansvarar för en betydande tårtbit av våra sjukvårdskostnader. Därtill är det en drog som kraftigt förändrar människors personlighet under ruset, så att de inte sällan blir mycket våldsamma. Alla som suttit något år som nämndeman vet att huvuddelen av alla våldsbrott i landet begås under påverkan av alkohol. Därtill skapar alkohol lätt ett kemiskt beroende, och det skapar sedan i sin tur fruktansvärda problem för barnen till dem som är så beroende, att de dag ut och dag in väljer flaskan framför sina barn.

Därför anser jag det inte på något sätt vara en självklar rätt för myndiga människor att köpa alkohol. Tvärt om! Funnes minsta möjlighet att något sådant vore genomförbart i praktiken skulle jag entusiastiskt stödja förslag om att totalförbjuda både försäljning och införsel av alkohol. (Fastän jag är mycket förtjust i många franska viner...) Men nu vet vi av trist erfarenhet från USAs förbudstid att alkoholistens törst efter alkohol är så stark att ett sådant förbud inte går att upprätthålla, och att de problem som kom på köpet då man försökte blev värre än den lindring som gavs för av alkohol hårt prövade familjer.

Därför kan jag acceptera dagens svenska alkoholpolitik som en kompromiss mellan det önskvärda och det möjliga. Och samtidigt som en kompromiss mellan drogliberaler och drogfiender.

Men om drogliberaler inte vill acceptera en sådan kompromiss, utan drar ut på kampanj för sänkt ålder på systemet osv, då startar jag en kampanj för höjd ålder!
simon556s avatar
2012-10-02, 22:28 #10
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B12-Y02:
Onödigt och oseriöst.
agnessons avatar
Gammal agnesson Ansvarig forumgruppen
2012-10-02, 22:30 #11
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av simon556 Visa inlägg
Onödigt och oseriöst.
Det tycker Henrik också. ;-)
2012-10-03, 14:41 #12
Inte uppkopplad
I breddningsbloggsinlägget Sänk åldersgränsen på systemet till myndighetsåldern finns det vettiga kommentarer till frågan.
En anledning till nuvarande regler är att ungdomar är benägna att se till att deras goda yngre vänner (och yngre tjejer!) också får vara med på det roliga kalaset.

Jag tycker det resonemanget för att minska spridningen neråt i ålder genom att sätta en högre åldergräns är rimligt och yrkar därför avslag.
Nicholas Miless avatar
2012-10-03, 17:12 #13
Inte uppkopplad
Re: Sv: Motion B12: Ålderskrav på Sytembolaget -
Jag tycker inte om kollektiv bestraffning. Att några ungdomar langar innebär inte att alla ungdomar borde straffas.
2012-10-03, 17:25 #14
Inte uppkopplad
Sv: Re: Sv: Motion B12: Ålderskrav på Sytembolaget -
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholas Miles Visa inlägg
Jag tycker inte om kollektiv bestraffning. Att några ungdomar langar innebär inte att alla ungdomar borde straffas.
Jag håller med, men en åldersgräns är inget straff.
Nicholas Miless avatar
2012-10-03, 17:41 #15
Inte uppkopplad
Re: Sv: Re: Sv: Motion B12: Ålderskrav på Sytembolaget -
Klart det är! Om jag slängde ut dig från en affär på grund av din hudfärg skulle det bli diskrimineringsärende direkt. Hur andra personer med samma hudfärg betett sig tidigare i samma affär skulle inte hålla en sekund i rätten. På systembolaget är det däremot inte bara tillåtet att neka försäljning till folk under 20, utan obligatoriskt. Att motivera detta med hur vissa ungdomar beter sig är solklart att tillämpa kollektiv bestraffning.
2012-10-03, 18:17 #16
Inte uppkopplad
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Motion B12: Ålderskrav på Sytembolaget -
Citat:
Klart det är! Om jag slängde ut dig från en affär på grund av din hudfärg skulle det bli diskrimineringsärende direkt. Hur andra personer med samma hudfärg betett sig tidigare i samma affär skulle inte hålla en sekund i rätten. På systembolaget är det däremot inte bara tillåtet att neka försäljning till folk under 20, utan obligatoriskt. Att motivera detta med hur vissa ungdomar beter sig är solklart att tillämpa kollektiv bestraffning.
Åldersdiskriminering är inte ett straff. Ibland är det en motiverad särbehandling. Om vi inte hade haft särbehandling pga ålder så hade vi haft ett underligt samhälle.

Om åldersgränser och särbehandling pga ålder som fenomen tas bort, försvinner exempelvis byxmyndighetsålder, straffålder och bidrag som tex barnbidrag. Samlag mellan barn och vuxen skulle måsta tillåtas och småbarn kan sättas i fängelse precis som vuxna. Även barnaga och barnporrlagar skulle måsta tas bort då de är speciallagar för unga. Och barnarbete skulle måsta tillåtas med samma förutsättningar som för vuxna. Jag vill därför påstå att en viss särbehandling pga ålder är positiv. Åldersgräns för alkohol räknar jag dit.

Även särbehandling pga funktionshinder kan vara positiv. Det är en diskriminering för oss andra att vi inte får parkera på handikapparkeringsplatser, men jag anser att de ska erbjudas mer hjälp än oss andra pga deras funktionshinder, och att exempelvis särskilda parkeringsplatser för handikappade, är en bra sorts särbehandling.

Det är inte ett straff.
Anton Nordenfurs avatar
2012-10-04, 01:46 #17
Inte uppkopplad
Tonåringar dricker sprit, och förbud har aldrig lyckats stoppa det. Jag känner väldigt få som lät bli att dricka tills de fyllde 18, och jag känner ännu färre som aldrig köpt sprit av en kompis för att de inte kunde köpa det på Systembolaget. Vi kommer aldrig att kunna förbjuda bort denna vana med en förhöjd åldersgräns på 125 år, eller för den delen 20 år.

Det vi däremot kan ändra på är attityden till sprit, där det blir ett ansvar att hantera det när man fyller 18, och inte någonting man ska smussla och gömma bakom rygg. Låt de som är vuxna nog hantera det själva. Alternativet är inte att de slutar dricka, alternativet är att riskerna ökar för alkoholförgiftning när de inte kunde få tag på bra sprit.
2012-10-05, 14:58 #18
Inte uppkopplad
Yrkande B12-Y01
att Piratpartiet ska driva frågan om att ålderskravet på sytembolagets kunder ska sammanfalla med myndighetsåldern

Ska man kunna köpa alkohol på krogen när man är 18år så ska man väl kunna göra det på systemet också. Men jag är tveksam till den.

Yrkar bifall MEN går den igenom blir det ett jäkla ramaskri ifrån de andra partierna samt nykterhetsrörelsen.

Christoffer Eldengrip
Christoffer Eldengrips avatar
2012-10-06, 10:14 #19
Inte uppkopplad
Peter ramaskri i media och bland de andra partierna som dessutom för upp en fråga som påvisa deras interna splittring är knappast ett argument emot. Att få pryda framsidan på ledande skvallerblaskorna som dagligen utkommer i landet borde kunna ge oss en rejäl skjuts i opinionen dessutom tror jag att majoriteten av vår potentiella väljarbas i årskullarna 85-96 är positivt inställda till en sådan förändring.

Anton Nordenfur
Anton Nordenfurs avatar
2012-10-06, 12:26 #20
Inte uppkopplad
Om vi vill tänka rent ickeromantiskt skulle det också innebära ett uppsving bland röstande i speciellt åldersgruppen 18-20, och ett uppsving i medlemmar >18. Rent strategiskt ser jag det inte som någonting negativt för partiet, den fråga medlemmar bör ta i beaktning är snarare vad de tycker om frågan rent ideologiskt.

Och min nykteristiska, drogfria, liberala hjärna är för.
StoneColds avatar
2012-10-06, 13:07 #21
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B12-Y03:
att partiet antar ställningstagandet: Åldern för att få köpa alkohol på systembolaget bör överensstämma med åldern för att få köpa alkohol på krogen, och att denna ålder bör vara 20 år.
Mabs avatar
Gammal Mab
2012-10-06, 13:30 #22
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Aki Visa inlägg
Tonåringar dricker sprit, och förbud har aldrig lyckats stoppa det.
Om man mäter framgång binärt så fungerar aldrig förbud. Det kommer alltid finnas de som kringgår förbudet.

Men om man mäter förbud utifrån huruvida det minskar konsumption så kan man nog med viss säkerhet säga att det Svenska systemet minskat alkoholkonsumtion hos ungdomar. Vilket rimligen borde räcka som argument för varför det är ett effektivt förbud.
Anton Nordenfurs avatar
2012-10-07, 01:06 #23
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg
Om man mäter framgång binärt så fungerar aldrig förbud. Det kommer alltid finnas de som kringgår förbudet.

Men om man mäter förbud utifrån huruvida det minskar konsumption så kan man nog med viss säkerhet säga att det Svenska systemet minskat alkoholkonsumtion hos ungdomar. Vilket rimligen borde räcka som argument för varför det är ett effektivt förbud.
Jag menade inte att påstå att förbud inte kan ha en viss effekt, men faktum kvarstår att det fortfarande är en majoritet av alla femtonåringar som provat alkohol, förbudet till trots (1, 2).

Precis som att fildelningslagar kan få en del att låta bli fildelning kan alkohollagar få en del att låta bli alkohol. Jag ser dock inga evidens för att ett förbud mot alkohol någonsin, i någon kultur genom någon tidsålder någonsin har vänt en trend där en stor majoritet av befolkningen druckit alkohol. Om någon vet ett sådant exempel så rättar jag mig gärna.

Därför ser jag hellre att vi accepterar läget, och istället satsar på att undervisa ungdomar om riskerna med alkohol, samt erbjuda hjälp till de som behöver den.
Gammal JVV
2012-10-07, 07:39 #24
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande B12-Y01:
att Piratpartiet ska driva frågan om att ålderskravet på sytembolagets kunder ska sammanfalla med myndighetsåldern.
Är man myndig så är man just det, myndig.
Gammal JVV
2012-10-07, 07:47 #25
Inte uppkopplad
Fåniga yrkanden gör att mötena får en oseriös känsla, något att tänka på kanske.

Anton Nordenfur, Jheral, Mattias Rådström
2012-10-07, 19:45 #26
Inte uppkopplad
Citat:
Jag menade inte att påstå att förbud inte kan ha en viss effekt, men faktum kvarstår att det fortfarande är en majoritet av alla femtonåringar som provat alkohol, förbudet till trots (1, 2).
Om man flyttar åldergränsen för att handla på systembolaget två år neråt, så kanske det skulle innebära att åldern där majoriteten av ungdomarna provat alkohol också flyttas neråt?
Jag skulle gärna läsa någon utredning i frågan och vad har exempelvis Norge och Finland för åldersgränser?
Mabs avatar
Gammal Mab
2012-10-07, 20:28 #27
Inte uppkopplad
Citat:
Därför ser jag hellre att vi accepterar läget, och istället satsar på att undervisa ungdomar om riskerna med alkohol, samt erbjuda hjälp till de som behöver den.
Varför inte utbildning och åldersgräns?

Jheral, Tommten
Anton Nordenfurs avatar
2012-10-07, 20:42 #28
Inte uppkopplad
Citat:
Varför inte utbildning och åldersgräns?
Jag tycker att vi ska ha både och.

Vi bör ha en åldersgräns, men jag ser hellre att den är densamme för samtliga alkoholrelaterade aktiviteter, inte olika beroende på om man dricker den eller köper den.
2012-10-08, 11:01 #29
Inte uppkopplad
Jag yrkar på avslag.

Varför, ja utav den enkla anledningen att man som 18 år inte är mogen nog att fatta alla beslut som man ändå gör.
Om vi skulle sänka åldern till 18 år skulle vi tyvärr få fler personer som kör bil rattonyckter än vad vi har idag.

Om detta skulle gå igenom så kommer jag yrka på en höjning av körkortsåldern till 20 för att motverka de negativa konsekvenserna utav en eventuell sänkning av åldern.

Ja jag vet att man kan gå till krogen vid 18 års ålder och köpa alkohol, men det är inte så många som tar bilen ner till krogen som det är personer som tar bilen till en privat fest hemma hos en kompis.
Nicholas Miless avatar
2012-10-08, 11:07 #30
Inte uppkopplad
Re: Motion B12: Ålderskrav på Sytembolaget -
Så man är mogen nog att kriga med pansarvagn, men inte mogen nog att välja vart någonstans man dricker alkohol? Eller vill du höja åldersgränsen för när man får ta värvning i försvaret? Och vilka belägg har du för att fler tar bilen till privata fester än till krogen?
Megitts avatar
2012-10-08, 11:28 #31
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Emmoth Visa inlägg
Jag yrkar på avslag.

Varför, ja utav den enkla anledningen att man som 18 år inte är mogen nog att fatta alla beslut som man ändå gör.
Om vi skulle sänka åldern till 18 år skulle vi tyvärr få fler personer som kör bil rattonyckter än vad vi har idag.

Om detta skulle gå igenom så kommer jag yrka på en höjning av körkortsåldern till 20 för att motverka de negativa konsekvenserna utav en eventuell sänkning av åldern.

Ja jag vet att man kan gå till krogen vid 18 års ålder och köpa alkohol, men det är inte så många som tar bilen ner till krogen som det är personer som tar bilen till en privat fest hemma hos en kompis.
Jamen nu blommar asfalten. Folk som är beredda att bryta mot lagen och köra rattfulla hindras väl inte från att göra detta av åldersgränser på systemet. Det kanske bara är min personliga moral, men jag tycker att det inte är omoraliskt att skaffa sprit och dricka den vid 18 års ålder medan att köra rattfull är en förkastlig handling som medför livsfara för andra och en själv.
2012-10-08, 12:22 #32
Inte uppkopplad
Sv: Re: Motion B12: Ålderskrav på Sytembolaget -
Citat:
Så man är mogen nog att kriga med pansarvagn, men inte mogen nog att välja vart någonstans man dricker alkohol? Eller vill du höja åldersgränsen för när man får ta värvning i försvaret? Och vilka belägg har du för att fler tar bilen till privata fester än till krogen?

Vart kom pansarvagnen in i bilden? Men men, det jag menar är att det trots allt finns en hel del studier som handlar om alkohol och trafiken. Jag tror att vi tyvärr kommer få fler personer som kör berusade om en sänkning av åldergränsen sker.

Har inget belägg för att fler tar bilen till den privata festen än till krogen mer än den stora umgänges krets jag har. Ingen utav de jag känner kan tänka sig ta bilen till krogen men ett flertal har kört bil till privata fester, de har dock alla stannat över natten och inte kört bil förens senare på dagen.

Menar bara på att jag vet hur jag var vid 18 års ålder och hur min 17åriga son är, väldigt impulsiva vilket kan resultera i att personen tar bilen för att komma ifrån festen.

För att göra det ännu tydligare så är detta min personliga åsikt.
2012-10-08, 14:53 #33
Inte uppkopplad
Om vi spekulerar att en person som antinger fortfarande går i skolan eller är ny i arbetslivet (ungefär så är man då 18-20år) så har man en vänkrets med personer som är mellan 2 år yngre till 2 år äldre än en själv.

Detta innebär att OM åldersgränsen skulle vara 18 år så skulle de bli lättare för 16 åringarna att få tag på alkohål. Och därför bör åldergränsen på 20 år vara kvar.

Dock så bör det inte vara olagligt för en person att köpa alkohål på systembolaget åt en annan person om personen är 18år.

På detta vis så blir lagens syfte att de som är under 18år inte ska kunna få tag på alkohål medans de som är 18år relativt enkelt kan få tag på alkohål men får inte gå in på systembolaget själva och handla för ens de fyllt 20år.
Henrik Brändéns avatar
2012-10-09, 18:00 #34
Inte uppkopplad
Alkohol skapar så stora kostnader, hälsoproblem och sociala problem att den egentligen borde förbjudas, men eftersom det inte går är nuvarande regler rimliga.
Henry Rouhivuoris avatar
2012-10-09, 18:04 #35
Inte uppkopplad
Detta är skitlöjligt. Ogillar så jag snabbt vet de jag skall avslå, även om denna är extremt tydlig.
JorgenLs avatar
2012-10-10, 23:24 #36
Inte uppkopplad
Jag tycker den nuvarande avvägningen är någorlunda rimlig.

Att det är olika åldersgräns på krogen jämfört med att köpa med sig obegränsade mängder hem är väl inget konstigt? På krogen har den som serverar ett ansvar för att se till att inte gästerna tillåts bli alltför packade, och drickandet sker i ett mera socialt sammanhang, och kan därför betraktas som ofarligare. Dessutom finns inte alls på samma sätt en risk för langning till yngre kamrater.

Rent krasst skulle en sänkning av systembolagsåldern högst sannolikt också
innebära en väsentlig sänkning av alkoholdebutåldern.

Om man jämför med Danmark så finns det tydliga indikationer på att danska 16 åringar super väsentligt mera än svenska, och dödligheten i alkoholrelaterade sjukdomar är också klart högre. (källa http://www.iogt.se/OldUpload/Drogpol...ch_Sverige.pdf)
[Ja, jag vet att det är nykterhetsrörelsens dokument, men rapporten som citeras är vederhäftig]

Mikael Holm
Henrik Brändéns avatar
2012-10-11, 17:56 #37
Inte uppkopplad
Jag har dragit tillbaka yrkande B12-Y02:
partiet antar ställningstagandet &amp;quot;Åldersgränsen för att handla på systembolaget sätts till 125 år.&amp;quot;
2012-10-12, 07:58 #38
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B12-Y04:
att Piratpartiet ska ha som ställning att alkoholkonsumptionen i samhället ska minskas.
Nicholas Miless avatar
2012-10-12, 08:27 #39
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B12-Y04:
att Piratpartiet ska ha som ställning att alkoholkonsumptionen i samhället ska minskas.
Varför har ett politiskt parti något att göra med hur mycket alkohol folk dricker?
2012-10-12, 09:43 #40
Inte uppkopplad
Citat:
Varför har ett politiskt parti något att göra med hur mycket alkohol folk dricker?
En anledning kan vara för att samhällskostnaden för drickandet beräknas vara ca 50 miljarder per år.

JorgenL, Megitt
Henry Rouhivuoris avatar
2012-10-12, 09:46 #41
Inte uppkopplad
Det bör inte ett parti driva. Socialstyrelsen har bollen.
2012-10-12, 10:13 #42
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
Det bör inte ett parti driva. Socialstyrelsen har bollen.
I stort sett alla partier har liknande mål. Målet för den socialdemokratiska alkoholpolitiken är tex
Citat:
att minska totalkonsumtionen, förebygga missbruk av alkohol och på så sätt reducera alkoholens medicinska och sociala skadeverkningar.
Henry Rouhivuoris avatar
2012-10-12, 10:18 #43
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
I stort sett alla partier har liknande mål.
Ytterligare en anledning att inte driva frågan. Vi bör stå ut från sörjan som gammelpartierna driver, annars har vi ingen chans till riksdagen.
RikMattss avatar
2012-10-14, 22:13 #44
Inte uppkopplad
Sv: Re: Sv: Motion B12: Ålderskrav på Sytembolaget -
Citat:
Varför kräver förslaget förändrade attityder och "social hälsa"? Hur skadar det dig att myndiga människor själva tar ansvar för vart (och hur mycket) de dricker?
Du har rätt i att det argumentet var snabbt-och-nästan-bra men inte dög. Tack.

Bättre: Människans hjärna är inte färdigutvecklad förrän vid ca 23-25 års ålder. Det som sist utvecklas är förmågan att förutse konsekvenser av sina handlingar och föreställa sig framtiden (mycket förenklat).

Alkohol har den effekten att den just förstärker fokuseringen på NU, och gör "sen" mindre relevant. Alltså är risken speciellt stor att personer under 23-25 gör saker under rusets inflytande som de får ångra längre fram, sådant som kan förändra hela deras (och andras) liv negativt.

Så egentligen vore det rimligare att höja systemåldern till 25. Men det tycker jag vore överdrivet.
RikMattss avatar
2012-10-14, 22:17 #45
Inte uppkopplad
Sv: Re: Motion B12: Ålderskrav på Sytembolaget -
Citat:
Så man är mogen nog att kriga med pansarvagn, men inte mogen nog att välja vart någonstans man dricker alkohol? Eller vill du höja åldersgränsen för när man får ta värvning i försvaret?
Nu har vi ingen allmän värnplikt längre, men den ofullständiga hjärnutvecklingen, men fullständiga fysiska utvecklingen, hos unga män är just det som gör dem till lämpliga soldater...
2012-10-15, 15:32 #46
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande B12-Y01:
Man kan som myndig få köra bil, gifta sig, adoptera barn, skickas ut i krig men inte själ kunna köpa alkohol på systembolaget. Detta är fel.
Vill man hindra missbruk så finns det bättre förslag.
Att ha olika åldrar för att vara myndig är helt fel.
Ravennas avatar
2012-10-15, 17:19 #47
Inte uppkopplad
Det är genomtänkt att sätta gränsen till högre än 18 år, för att få bort langning från gymnasiet. Om vi sänkte till 18 år så skulle det förekomma avsevärd langning inom gymnasieklasser som idag inte är möjlig eftersom få hinner fylla 20 innan de går ur gymnasiet.
JPAndersons avatar
2012-10-15, 17:42 #48
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenna Visa inlägg
Det är genomtänkt att sätta gränsen till högre än 18 år, för att få bort langning från gymnasiet. Om vi sänkte till 18 år så skulle det förekomma avsevärd langning inom gymnasieklasser som idag inte är möjlig eftersom få hinner fylla 20 innan de går ur gymnasiet.
Ditt argument bygger på att för få 18-åringar känner en 20-årig kamrat som kan köpa ut åt dem?
Ravennas avatar
2012-10-15, 17:59 #49
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av JPAnderson Visa inlägg
Ditt argument bygger på att för få 18-åringar känner en 20-årig kamrat som kan köpa ut åt dem?
Delvis, ja. Men det är inte "mitt" argument, utan ett allmänt och känt argument för en högre systemålder än 18 år.

Vid 18 års ålder så går de flesta fortfarande på gymnasiet. Vid 20 så gör de flesta inte det. 20-åringar rör sig ofta i andra kretsar än 16-åringar, de har andra bekanta och går på andra fester. Visst kan man fortfarande ha bekanta / syskon i lägre ålder och visst förekommer langning även idag till minderåriga, men det blir ett betydligt större steg dit när man måste gå genom någons äldre syskons kompisar än om det finns 15 langare i varje gymnasieklass. Dessutom är det många som flyttar till andra städer mellan 18 och 20 år.

Argumentet handlar om att åldersgapet MINSKAR alkoholen som kommer ut till gymnasieelever - och det har verkligen den effekten. Jag tycker att den effekten är viktig och värd att bevara.
2012-10-16, 23:10 #50
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande B12-Y04:
Samhällskostnaden för drickandet beräknas vara ca 50 miljarder per år.
Mabs avatar
Gammal Mab
2012-10-17, 02:23 #51
Inte uppkopplad
Myndighetsåldern har historiskt sett sakta men säkert sänkts i Sverige. Det är en utveckling jag uppskattar.

Jag hoppas att styrelsens förslag om att harmonisera straffmyndigheten med rösträtten på sikt ska leda till att vi etablerar en lägre myndighetsålder än 18. Att då knyta rätten att köpa alkohol till myndighetsåldern skulle vara direkt kontraproduktivt för den utvecklingen.

Så vi har ett val. Vi kan jobba för att yngre människor ska få större reell makt i samhället än idag, eller vi kan jobba för att yngre människor ska få större möjlighet än idag att uppleva glädjen i en hemmafylla.

Jag gillar hemmafyllor och jag är och har under lång tid varit en högkonsument av alkoholhaltiga drycker. Men jag är glatt beredd att offra ungdomars supdebut om det ökar deras chanser att bli sedda som myndiga aktörer vid en tidigare ålder. Och jag tvivlar på att vi kan få bägge.

Anton Nordenfur, Henrik Brändén, Henry Rouhivuori, JorgenL, JPAnderson, Tommten
JorgenLs avatar
2012-10-17, 15:19 #52
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B12-Y03:
att partiet antar ställningstagandet: Åldern för att få köpa alkohol på systembolaget bör överensstämma med åldern för att få köpa alkohol på krogen, och att denna ålder bör vara 20 år.
Jag anser att det finns bra skäl för att ha olika åldrar på krogen och systemet. På krogen sker drickandet under mera kontrollerade former och den som serverar har ett ansvar för att inte servera mera till folk som uppenbart redan fått för mycket. Inget av detta gäller när man super hemma.
2012-10-18, 20:19 #53
Inte uppkopplad
Det är inte ett partis sak att driva denna frågan - speciellt inte ett parti med den profil som vi har.
Mabs avatar
Gammal Mab
2012-10-20, 01:42 #54
Inte uppkopplad
Sv: Motion B12: Ålderskrav på Systembolaget -
Citat:
Ursprungligen postat av Jheral Visa inlägg
Det är inte ett partis sak att driva denna frågan
Varför inte?

Citat:
speciellt inte ett parti med den profil som vi har.
Vad anser du att vi har för profil som skulle krocka med en vilja att minska alkoholkonsumtionen i samhället?
2012-10-21, 10:49 #55
Inte uppkopplad
Citat:
Varför inte?
Hela min kommentar var klumpigt formulerad - det kan jag hålla med om.

Det jag menar är att det inte är ett partis sak att säga att "du ska inte dricka alkohol". Även om jag själv, som absolutist, inte vill ha med alkohol att göra tycker jag inte det är rätt av mig, eller någon annan, att säga hur någon ska hantera alkohol.

Nu var det kanske inte fråga om att vara så aggressiv, men det var hur jag tolkade förslaget.

Citat:
Vad anser du att vi har för profil som skulle krocka med en vilja att minska alkoholkonsumtionen i samhället?
Vårt fokus på individers rättigheter å ena sidan, och vikten av våra övriga frågor å andra sidan. Som ett litet parti kan vi trots allt inte göra stor sak av varje fråga, och måste prioritera kärnfrågorna över allt annat.
Anton Nordenfurs avatar
2012-10-21, 15:15 #56
Inte uppkopplad
Citat:
Det jag menar är att det inte är ett partis sak att säga att "du ska inte dricka alkohol". Även om jag själv, som absolutist, inte vill ha med alkohol att göra tycker jag inte det är rätt av mig, eller någon annan, att säga hur någon ska hantera alkohol.
Varför inte? Lagboken listar en himla massa saker som medborgarna inte får göra, varför ska inte alkoholintag vara en av dessa?
Mabs avatar
Gammal Mab
2012-10-22, 02:24 #57
Inte uppkopplad
Citat:
Vårt fokus på individers rättigheter å ena sidan, och vikten av våra övriga frågor å andra sidan. Som ett litet parti kan vi trots allt inte göra stor sak av varje fråga, och måste prioritera kärnfrågorna över allt annat.
Jag ser inte det som ett problem när det gäller vilka åsikter vi kan besluta oss för att anta utan enbart ett problem när vi ska välja vilka åsikter vi vill kommunicera ut. På förra medlemsmötet beslöt partiet att vi inte vill att kungafamiljen ska behöva vara av den Augsburgska bekännelsen, men det har inte riktigt högprioriterats i vår kommunikation sedan dess trots detta.
simon556s avatar
2012-10-26, 12:39 #58
Inte uppkopplad
Citat:
Varför inte? Lagboken listar en himla massa saker som medborgarna inte får göra, varför ska inte alkoholintag vara en av dessa?
Lagboken är till för att skydda offer, genom att minska motivering för att utföra handlingen. Att dricka alkohol skadar ingen förutom en själv (finns brott relaterade till alkohol men då är det ett brott för sig och inte själva alkohol som är olaglig). Eller ska vi ta och förbjuda vilka person man får älska och inte älska, vart man får vara född eller vad man tror på också?

Att lagbok finns känns som en väldigt svag motivering till att förbjuda något. Bara för att du kan betyder inte att du bör göra det.
Anton Nordenfurs avatar
2012-10-26, 13:13 #59
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av simon556 Visa inlägg
Lagboken är till för att skydda offer, genom att minska motivering för att utföra handlingen. Att dricka alkohol skadar ingen förutom en själv (finns brott relaterade till alkohol men då är det ett brott för sig och inte själva alkohol som är olaglig). Eller ska vi ta och förbjuda vilka person man får älska och inte älska, vart man får vara född eller vad man tror på också?

Att lagbok finns känns som en väldigt svag motivering till att förbjuda något. Bara för att du kan betyder inte att du bör göra det.
I det fallet är personen ifråga ett offer för sig själv. Det finns lagar om att använda bilbälte också.

Sen har jag aldrig heller sagt att jag vill att alkohol ska vara förbjudet, så det är en halmgubbe.
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är