Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets höstmöte 2012
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ

Motion B21: Dela upp skola och betygsättande i olika institutioner

Betygen används i dag för minst fyra olika saker.

Incitament till eleven: Arbetar du bra så skall du få ett stort A i betyg.

Kommunikation mellan lärare och elev: Genom att ge dig “godkänt” på den här kursen så vill jag förmedla att dina kunskaper är tillräckliga.

Selektion för vidare studier: För att välja ut de mest kvalificerade till vidare studier så måste du ha minst VG i matematik.

Gradering av skolorna: Ju bättre betygssnitt en skola kan uppnå desto bättre är skolan.

Dagens system passar inte för alla det här uppgifterna och är uppenbart olämpligt för den sista.

Då betygen i dag används för att jämföra skolor är det inte korrekt att skolorna i stort sätt får sätta betyg på sig själva. En önskan att framstå som en framgångsrik skola leder till betygsinflation. Dessutom blir lärarens roll i princip ohållbar med två mot varandra stridande uppgifter. Dels se till att hans elever får så bra betyg som möjligt dels sätta rättvisande betyg. Dessutom vill vi ta bort det incitament som finns i dag för elever att dölja sina sämsta sidor för sin lärare. Därför vill vi bort lärares befogenhet att sätta betyg för att flytta det till en central myndighet. I och med det så kan läraren koncentrera sig på den pedagogiska uppgiften.

Motionerat av:
Användarnamn på mötet:ironman_one

Så funkar det!

Här finns lite information om hur det fungerar och vid sidan av och nedanför presenteras motionen och alla ursprungliga yrkanden, tilläggsyrkanden och motyrkanden som lagts på den.

Ursprungligt yrkande

Detta är de yrkanden som skickats in tillsammans med motionen. Exempel: Yrkande A -- Alla mötesdeltagare ska bjudas på något att äta..

Tilläggsyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs som tillägg till motionen, utöver dess ursprungliga yrkande. Denna typ av yrkanden kan, om de bifalls, genomföras samtidigt som andra bifallna yrkanden. Exempel: Yrkande B -- Att alla mötesdeltagare ska även bjudas på något att dricka. Exempel Yrkande C -- Att alla mötesdeltagare ska erbjudas val mellan Pepsi och Coca-Cola.

Motyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs för att ändra på ett ursprungligt yrkande eller tilläggsyrkande. Det går också att lägga motyrkande på ett annat motyrkande. Denna typ av yrkanden, kan om de bifalls, ersätta det yrkade de lagts emot. En antingen/eller situation. Man röstar om motyrkanden separat och yrkandet och motyrkandet ställs mot varandra, och "vinnaren" går vidare. Exempel: Yrkande D (mot yrkande A) -- Att mötespresidiet ska samla in en mat- och dryck-avgift för det som äts och dricks av alla mötesdeltagare under möten som motsvarar den verkliga kostnaden.

Motivering till yrkanden

Den som lägger ett yrkande kan välja att motivera detta. För att se motiveringen för ett yrkande klickar du på den blå informationsknappen under yrkandet. Endast yrkanden som har motiverats kommer att ha en sådan knapp.

Dra tillbaka yrkande

Du kan dra tillbaka ett yrkande som du själv har lagt klicka på den lilla knappen 'Dra tillbaka yrkande', som syns under ditt yrkande. När du dragit tillbaka ditt yrkande kommer det att fällas ihop, och tydligt visa att det är tillbakadraget.

Lyfta yrkande

Ett tillbakadraget yrkande tas inte upp i omröstningarna, därför finns möjligheten att lyfta ett tillbakadraget yrkande för den som skulle vilja rösta om ett yrkande som dragits tillbaka. För att lyfta ett yrkande måste du först klicka på det, så det fälls ut och du kan läsa själva yrkandetexten. Under den texten finns en knapp för att lyfta yrkandet. Genom att klicka på den knappen lyfter du yrkandet, samtidigt som du tar över ägandet av yrkandet. Dvs yrkandet kommer hädanefter att presenteras som lagt av dig, och du kommer också vara den som kan dra tillbaka eller jämka yrkandet.

Jämka dig

Om du tycker att någon annan lagt ett bättre yrkande än ditt eget och du vill stödja det yrkandet istället kan du jämka dig med det. Du kan jämka dig med yrkanden som ligger inom samma gruppering som ditt yrkande, och en knapp som säger 'Jämka dig med' kommer att synas vid varje sådant yrkande. När du klickar på den knappen kommer ditt eget yrkande att dras tillbaka och en notering visas om att det jämkats, samt vilket yrkande det jämkats med. Har du lagt flera yrkanden inom samma gruppering kommer du att tillfrågas vilket av dem du vill jämka bort.

Huvudinlägg

I denna ruta har du möjlighet att visa ditt huvudinlägg. Detta är det debattinlägg som du vill lyfta upp extra mycket i denna motions/propositions diskusison. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.

Gilla/ogilla yrkanden

Du kan gilla och ogilla yrkanden, det innebär att ditt användarnamn kommer att synas i en lista som visas när man vilar med pekaren ovanpå en ikon ovanför yrkandet. Du kan även sluta gilla och sluta ogilla ett yrkande. Vad du kan göra syns i form av olika ikoner och texter, du kan bara sluta gilla om du tidigare gillat ett yrkande tex. Du kan även när du gillar eller ogillar, motivera dig om du vill. Om du inte vill motivera dig, klicka på avbryt så registeras ditt gillande eller ogillande utan motivering.

Gilla inlägg i diskussionen

Du kan visa att du gillar ett diskussionsinlägg genom att klicka på knappen längst till höger i raden av knappar längst ner i inlägget. När du klickar på den får du upp en ruta som ber dig bekräfta att du vill gilla inlägget. Efter att du tryckt ok kommer ditt namn att dyka upp i en ruta längst ner i inlägget, tillsammans med namnet på alla andra som också gillar samma inlägg. Är du den första som gillar inlägget skapas rutan då. Observera att det bara går att gilla inlägg skrivna av andra än dig själv.

Hur vi röstar

Röstningen görs i flera omgångar för att vaska fram de alternativ som flest möjliga kan känna sig nöjda med och så att man kan sålla fram vilket av flera likartade förslag som har mest stöd. I tidsplanen är planerat 3-4 röstningsomgångar under mötets sista två veckor.

Yrkanden

Av: AndersLindbäck Yrkande B21-Y02 (Motyrkande) 18 personer gillar    1 personer ogillar

att betygsättande av nationella prov ska skötas av lärare från annan skola än den eleven går på.

Visa motiveringSe resultat från tidigare voteringar

Tillbakadraget yrkande B21-Y01 (Bortröstad)
Av: ironman_one
Tillbakadraget yrkande B21-Y02 + B21-Y03 (Bortröstad)
Av: Calandrella

Tilläggsyrkanden

Huvudinlägg

Nedan visas de huvudlinlägg som är gjorda på motionen. Varje mötesdeltagare får göra ett (1) huvudinlägg per motion/proposition. De sorteras efter hur många gånger varje inlägg har blivit gillat av andra mötesdeltagare. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.
Skapa huvudinlägg
  (#2) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #279622
Standard Sv: Motion B21: Dela upp skola och betygsättande i olika institutioner - 2012-10-09, 18:38

Elever är olika. En av dessa olikheter är att somliga är bra på att visa vad de kan genom att skriva, andra genom att berätta, eller genom att svara på frågor eller genom annan interaktion i ett klassrum.

En lärare som ständigt möter elever kan värdera elevens kunskaper från många olika perspektiv. Detta förslag innebär att det bara är skriftliga prestationer som ska värderas.

Vilket leder till att betygen inte blir betyg på kunskaper i ämnet, utan på förmåga att i skrift demonstrera kunskaper i ämnet.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat

Övriga kommentarer och motionshistorik

Nedan visas alla inlägg som inte är huvudinlägg tillsammans med historik för motionen/propositionen.

AndersLindbäcks avatar
2012-10-02, 13:02 #3
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B21-Y02:
att att betygsättande av nationella prov skall skötas av lärare från annan skola än den eleven går på.
Detta skulle ge mera rättvis bedömning av elevers prestationer.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
EnRIz
Robobengts avatar
2012-10-03, 13:42 #4
Inte uppkopplad
Sv: Motion B21: Dela upp skola och betygsättande i olika institutioner -
Hur ska den centrala myndigheten bedöma den enskilda eleven?
Nicholas Miless avatar
2012-10-04, 17:19 #5
Inte uppkopplad
Re: Sv: Motion B21: Dela upp skola och betygsättande i olika institutioner -
På samma sätt som lärare: Genom att betygssätta prov, uppsatser, och inlämningsuppgifter.

Anders: Varför står ditt yrkande mot originalyrkandet? Det borde vara ett tilläggsyrkande.

Apis
Robobengts avatar
2012-10-05, 08:36 #6
Inte uppkopplad
Sv: Re: Sv: Motion B21: Dela upp skola och betygsättande i olika institutioner -
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholas Miles Visa inlägg
På samma sätt som lärare: Genom att betygssätta prov, uppsatser, och inlämningsuppgifter.

Anders: Varför står ditt yrkande mot originalyrkandet? Det borde vara ett tilläggsyrkande.
Men lärare har ju daglig kontakt med eleverna och bör väl därför vara i en bättre position att göra en rättvis bedömning, eller?

Hellfire
Anton Nordenfurs avatar
2012-10-05, 08:57 #7
Inte uppkopplad
Sv: Re: Sv: Motion B21: Dela upp skola och betygsättande i olika institutioner -
Citat:
Ursprungligen postat av Robobengt Visa inlägg
Men lärare har ju daglig kontakt med eleverna och bör väl därför vara i en bättre position att göra en rättvis bedömning, eller?
Nej, snarare en mer orättvis bedömning baserad på personen och inte vad personen kan åstadkomma. Av samma anledning bör en forskande psykolog inte vara god vän med sitt objekt.
Robobengts avatar
2012-10-05, 09:12 #8
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Aki Visa inlägg
Nej, snarare en mer orättvis bedömning baserad på personen och inte vad personen kan åstadkomma. Av samma anledning bör en forskande psykolog inte vara god vän med sitt objekt.
Samtidigt visar ju elever även upp prov på sina kunskaper under lektioner vilket är vad jag ville få fram. Man behöver inte få bra på ett prov för att faktiskt ha goda kunskaper.

Jonatan Lindgren
Nicholas Miless avatar
2012-10-05, 09:18 #9
Inte uppkopplad
Re: Sv: Re: Sv: Motion B21: Dela upp skola och betygsättande i olika institutioner -
Grejen är att elever idag tjänar mer på att ge intrycket av kunskap än att faktiskt lära sig. När lärare och betygsättare är samma person skapas ett incitament för elever att aktivt dölja kunskapsbrist från sina undervisare.
Anton Nordenfurs avatar
2012-10-05, 09:48 #10
Inte uppkopplad
Citat:
Man behöver inte få bra på ett prov för att faktiskt ha goda kunskaper.
Självklart inte. Jag antar att det var därför som Nicholas skrev "prov, uppsatser, och inlämningsuppgifter" istället för "prov".
Robobengts avatar
2012-10-05, 11:41 #11
Inte uppkopplad
Citat:
Självklart inte. Jag antar att det var därför som Nicholas skrev "prov, uppsatser, och inlämningsuppgifter" istället för "prov".
Så lägg till "uppsatser, och inlämningsuppgifter" i mitt förra inlägg. Min poäng förändras inte av det.
Anton Nordenfurs avatar
2012-10-05, 11:56 #12
Inte uppkopplad
Citat:
Så lägg till "uppsatser, och inlämningsuppgifter" i mitt förra inlägg. Min poäng förändras inte av det.
Då anser jag istället att du har fel. Har du något argument för att stärka din position?
Nicholas Miless avatar
2012-10-05, 11:59 #13
Inte uppkopplad
Re: Sv: Re: Sv: Motion B21: Dela upp skola och betygsättande i olika institutioner -
Om något inte har karaktären av en uppsats, en inlämningsuppgift, ett föredrag, eller ett prov, har jag svårt att se hur resultat skulle kunna kvantifieras objektivt. Kan något inte kvantifieras objektivt borde det kanske inte heller användas som betygsunderlag.
Robobengts avatar
2012-10-05, 12:12 #14
Inte uppkopplad
Citat:
Då anser jag istället att du har fel. Har du något argument för att stärka din position?
Varför anser du att det enda som avgör om man har bra kunskap kring något är hur bra man kan prestera i vissa givna situationer? För mig är det självklart att en helhetssyn skulle vara att föredra framför fasta mätpunkter, men jag är öppen för att jag kan ha fel även om jag än så länge knappast är övertygad.

Prov och andra uppgifter kan medföra stress på vissa som inte kan hantera det vilket skulle kunna leda till sämre resultat än vad de faktiskt är kapabla till. Lärare har ju idag uppgiften att inte bara hantera uppgifterna utan även att bedöma huruvida de uppgifter som gjorts faktiskt reflekterar elevens kunskapsnivå.

Jag ser problem i att ta bort den möjligheten, men som jag sa ovan. Övertyga mig gärna om att jag har fel.
2012-10-05, 13:54 #15
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Jag har lagt yrkande B21-Y02:
att att betygsättande av nationella prov skall skötas av lärare från annan skola än den eleven går på.
Detta skulle ge mera rättvis bedömning av elevers prestationer.
Varför är det här ett motyrkande? Borde vara ett tilläggsyrkande som någon skrivit?

Jag bedömmer det som självklart att nationella prov skall rättas av någon annan än den berörda läraren. Men om detta är bra så varför stanna där? Varför inte se till att all bedömning av vad en elev lärt sig sköts av någon annan än den som är jävig i situationen?
AndersLindbäcks avatar
2012-10-05, 14:04 #16
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av ironman_one Visa inlägg
Varför är det här ett motyrkande? Borde vara ett tilläggsyrkande som någon skrivit?

Jag bedömmer det som självklart att nationella prov skall rättas av någon annan än den berörda läraren. Men om detta är bra så varför stanna där? Varför inte se till att all bedömning av vad en elev lärt sig sköts av någon annan än den som är jävig i situationen?

För att andra har ingen kunskap om vad som skett i klassrummen och det är viktig del i betygsättandet av en elev. Hur väl kan en elev svara på lärarens frågor under lektionerna etc måste ingå som en del i underlaget för att sätta betyg.

Det gör att själva betygsättandet måste göras av den som haft eleven i sin undervisning och inte av någon helt oberoende part.

Hellfire, Jonatan Lindgren
Nicholas Miless avatar
2012-10-05, 14:06 #17
Inte uppkopplad
Äsch, det är bara att spela in muntliga förhör med bandspelare. Problem solved!
AndersLindbäcks avatar
2012-10-05, 14:22 #18
Inte uppkopplad
Citat:
Äsch, det är bara att spela in muntliga förhör med bandspelare. Problem solved!
Nar jag gick i skolan fick vi elever ibland komma fram till tavlan och hjälpa till och lösa ett problem. Vid andra tillfällen så repeterade läraren vad vi lärt oss tidigare genom att fråga klassen om svar på frågor. Man fick räcka upp handen och svara på frågan.

I praktiken så måste man då spela in alla dessa sessioner och så sätta de som skall betygsätta eleverna att titta på dessa många timmar av video för att se vad som då utspelade sig i klassrummet.

Det är kraftigt integritetskränkande, dyrt och för mig helt orimligt att tänka sig att man skall göra på det sättet. Den som undervisar en klass har redan all denna information tillgänglig så det är bästa lösningen att den som undervisar även sätter betygen.
Nicholas Miless avatar
2012-10-05, 14:54 #19
Inte uppkopplad
Menar du att en elev som kan svara på en fråga inför hela klassen inte skulle kunna svara på samma fråga i ett skriftligt prov eller ett muntligt förhör vid sidan om?
2012-10-05, 15:18 #20
Inte uppkopplad
Citat:
För att andra har ingen kunskap om vad som skett i klassrummen och det är viktig del i betygsättandet av en elev. Hur väl kan en elev svara på lärarens frågor under lektionerna etc måste ingå som en del i underlaget för att sätta betyg.

Det gör att själva betygsätandet måste göras av den som haft eleven i sin undervisning och inte av någon helt oberoende part.
Med det systemet kommer du fortfarande inte ifrån det faktum att det är fördelaktigt för eleven att försöka dölja sina kunskapsluckor så mycket som möjligt för sin lärare då han också är betygssättare.
Henrik Brändéns avatar
2012-10-05, 16:57 #21
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B21-Y01:
att skola och betygsättande delas upp i olika institutioner.
Innebär att betyg bara sätts på resultat av enstaka prov, och inte utifrån kontinuerlig prestation i klassrummet.
Mabs avatar
Gammal Mab
2012-10-05, 17:18 #22
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Innebär att betyg bara sätts på resultat av enstaka prov, och inte utifrån kontinuerlig prestation i klassrummet.
Bör det sättas beroende på kontinuelig prestation i klassrummet?

Det innebär ju att den med hög ingångskunskap gynnas gentemot dem som inte kan något alls i början men som under kursens gång tillägnar sig kunskap om ämnet. För den senare gruppen kommer ju prestera lägre under den första perioden av kursen innan de kommit ikapp kunskapsunderläget mot den tidigare gruppen.

Anton Nordenfur
AndersLindbäcks avatar
2012-10-05, 17:25 #23
Inte uppkopplad
Att bara basera underlaget på prov sågas av skolverket:

"Det är viktigt att flera olika typer av underlag används. Det finns en risk för att skriftliga prov överbetonas. En elev kan visa sitt kunnande på många sätt. Förutom genom tal och skrift kan det ske med hjälp av tecknade bilder, datoranimationer, bildspel, videoinspelningar, dramatiseringar, praktiska arbeten, eller andra redovisningsformer. Vad som ska utgöra underlag för bedömning och betygssättning ska vara väl känt för eleverna i början av kursen eller ämnet."

Här är ALLA nuvarande reglerna för vad som ingår som underlag till betyg. Dessa behöver då ändrats kraftigt om motionen går igenom:

http://www.skolverket.se/kursplaner-...betyg-1.174310
Anton Nordenfurs avatar
2012-10-05, 19:26 #24
Inte uppkopplad
Citat:
Att bara basera underlaget på prov sågas av skolverket:
En halmgubbe som jag redan påpekat en gång. Ingen har sagt att man ska förlita sig helt på prov.

Citat:
"Det är viktigt att flera olika typer av underlag används. Det finns en risk för att skriftliga prov överbetonas. En elev kan visa sitt kunnande på många sätt. Förutom genom tal och skrift kan det ske med hjälp av tecknade bilder, datoranimationer, bildspel, videoinspelningar, dramatiseringar, praktiska arbeten, eller andra redovisningsformer. Vad som ska utgöra underlag för bedömning och betygssättning ska vara väl känt för eleverna i början av kursen eller ämnet."

Här är ALLA nuvarande reglerna för vad som ingår som underlag till betyg. Dessa behöver då ändrats kraftigt om motionen går igenom:

http://www.skolverket.se/kursplaner-...betyg-1.174310
Vilka av dessa redovisningsformer skulle inte fungera om motionen fick som den ville?
Robobengts avatar
2012-10-05, 20:54 #25
Inte uppkopplad
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Motion B21: Dela upp skola och betygsättande i olika institutioner -
Citat:
Menar du att en elev som kan svara på en fråga inför hela klassen inte skulle kunna svara på samma fråga i ett skriftligt prov eller ett muntligt förhör vid sidan om?
Ja, det är inte en omöjlighet. Varför ta onödiga risker? Kan man inte komma åt jävsproblematiken på något annat sätt än att flytta betygssättningen till nån institution som bara kommer in och gör mätpunkter utan någon form av kontinuerlig kunskap om elevernas utveckling?
2012-10-06, 08:08 #26
Inte uppkopplad
Jag ser inte detta som ett stort problem i dagens skola.
Utan det som jag ser är det större problemet är antalet friskolor som sätter generösare betyg än en kommunal skola.

För får eleverna bra betyg får lärarna i friskolan bonus och får eleverna lättare högre betyg sprider det sig neråt i åldrarna och fler söker sig till den friskolan.
Där har vi en orättvis betygsättnings situation som vi borde göra något åt.

Yrkar avslag på samtliga yrkanden.

Hellfire, Jonatan Lindgren, StellaPapasotiriou
Anton Nordenfurs avatar
2012-10-06, 12:20 #27
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Johansson Visa inlägg
Jag ser inte detta som ett stort problem i dagens skola.
Utan det som jag ser är det större problemet är antalet friskolor som sätter generösare betyg än en kommunal skola.

För får eleverna bra betyg får lärarna i friskolan bonus och får eleverna lättare högre betyg sprider det sig neråt i åldrarna och fler söker sig till den friskolan.
Där har vi en orättvis betygsättnings situation som vi borde göra något åt.

Yrkar avslag på samtliga yrkanden.
Jag tror du missförstod motionen. Om denna motion skulle gå igenom skulle dessa problem försvinna i princip omedelbums, eftersom det inte skulle vara den som tjänade på det som rättade. Det skulle alltså inte finnas någonting att tjäna på att ge extra högt betyg, eller något att förlora på att ge dåligt betyg.
AndersLindbäcks avatar
2012-10-06, 17:04 #28
Inte uppkopplad
Citat:
Jag tror du missförstod motionen. Om denna motion skulle gå igenom skulle dessa problem försvinna i princip omedelbums, eftersom det inte skulle vara den som tjänade på det som rättade. Det skulle alltså inte finnas någonting att tjäna på att ge extra högt betyg, eller något att förlora på att ge dåligt betyg.
Då räcker det med mitt yrkande. Nivån för en skola bör sättas genom nationella proven. Skolor som avviker från det borde undersökas för att se om de ger glädjebetyg.
2012-10-06, 18:43 #29
Inte uppkopplad
Citat:
Då räcker det med mitt yrkande. Nivån för en skola bör sättas genom nationella proven. Skolor som avviker från det borde undersökas för att se om de ger glädjebetyg.
Är det inte att verkligen gå över ån efter vatten?
Undersökas? Av vem då? Hur ställer man sig till ett fall där man upptäcker avikelse men skolan motiverar det med "god prestation i klassrummet"?
Anton Nordenfurs avatar
2012-10-07, 01:05 #30
Inte uppkopplad
Citat:
Är det inte att verkligen gå över ån efter vatten?
Undersökas? Av vem då? Hur ställer man sig till ett fall där man upptäcker avikelse men skolan motiverar det med "god prestation i klassrummet"?
Anders pratade om nationella prov.
2012-10-08, 10:25 #31
Inte uppkopplad
Är det inte detta vad de gjort i USA med nationella prov som sätter betygen med programmet "No child left behind". vilket resulterade till att lärarna endast lär ut för vad som kommer på provet?
Nicholas Miless avatar
2012-10-08, 10:49 #32
Inte uppkopplad
Det som kommer på provet är å andra sidan hela läroplanen, så det är inte riktigt ett problem.
Robobengts avatar
2012-10-09, 07:03 #33
Inte uppkopplad
Är det någon av förespråkarna som har lust att svara på min fråga från förra sidan?
Anton Nordenfurs avatar
2012-10-09, 07:36 #34
Inte uppkopplad
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Motion B21: Dela upp skola och betygsättande i olika institutioner -
Citat:
Ja, det är inte en omöjlighet. Varför ta onödiga risker?
Varför skulle en elev som kan svara på en fråga framför klassen inte kunna svara på samma fråga i ett muntligt eller skriftligt prov? Den enda anledningen jag kan se är att eleven bara memorerade kunskapen där och då, för att sedan glömma det till provet. Det tycker inte jag är en legitim ursäkt.

Citat:
Kan man inte komma åt jävsproblematiken på något annat sätt än att flytta betygssättningen till nån institution som bara kommer in och gör mätpunkter utan någon form av kontinuerlig kunskap om elevernas utveckling?
Ja, det är kanske möjligt. Jag är definitivt inte stängd till alternativ, så kom gärna med förslag.
Nicholas Miless avatar
2012-10-09, 08:56 #35
Inte uppkopplad
Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Motion B21: Dela upp skola och betygsättande i olika institutioner -
Tanken med vårt skolsystem är att den skall innebära någon form av (helst livslångt) lärande (enligt vissa även fostran). Jag kan tycka att ett delmål i detta lärande bör vara att man faktiskt kan applicera det man lär sig. Det är flera i den här tråden som verkar beskriva någon besynnerlig form av kvantkunskap, som bara existerar när man inte observerar den.

Jag måste säga att jag inte förstår varför den sortens kunskap borde räknas in i betygsunderlaget till att börja med. Ett företag som anställer en examinerad elektriker kommer rimligtvis vilja ha någon som kan prestera även när resultaten spelar roll. Jag måste ifrågasätta ett skolsystem som lär ut kunskaper eller färdigheter som bara kan användas när de saknar användbarhet.
AndersLindbäcks avatar
2012-10-09, 13:06 #36
Inte uppkopplad
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Motion B21: Dela upp skola och betygsättande i olika institutioner -
Citat:
Tanken med vårt skolsystem är att den skall innebära någon form av (helst livslångt) lärande (enligt vissa även fostran). Jag kan tycka att ett delmål i detta lärande bör vara att man faktiskt kan applicera det man lär sig. Det är flera i den här tråden som verkar beskriva någon besynnerlig form av kvantkunskap, som bara existerar när man inte observerar den.
Helt rätt, jag vill ta bort tanken på att kunskap är kvantkunskap utan att lärandet är en process som sker under hela skoltiden och under all undervisning i ett ämne.

Man har då 2 alternativ:

1. Man låter läraren sätta betyget - men har då typ nationella prov som kontroll av att betygsnivån är rimlig och det inte är glädjebetyg. Skolor som då kraftigt avviker med sina genomsnittliga betyg från de genomsnittliga nationella betygen kan då få extra kontroller fårn skolverket.

2. Man har en andra lärare alltid närvarande på alla lektionerna som då är den som är ansvarig för att sätta betyget. Detta innebär kraftigt ökande kostnader för skolan och är inte realistiskt.

Så jag föredrar alternativ 1.

Jonatan Lindgren
Nicholas Miless avatar
2012-10-09, 13:16 #37
Inte uppkopplad
Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Motion B21: Dela upp skola och betygsättande i olika institutioner -
Jag ser inte varför kontroll instansen skulle behöva närvara på alla lektioner. Jag är också nyfiken på hur kostnaderna skulle öka - vi betalar ju redan lärare för att sätta betyg på arbetstid. Om de befriades från denna uppgift skulle vi få resurser över att lägga på den föreslagna kontrollinstansen.
Robobengts avatar
2012-10-09, 13:23 #38
Inte uppkopplad
Citat:
Varför skulle en elev som kan svara på en fråga framför klassen inte kunna svara på samma fråga i ett muntligt eller skriftligt prov? Den enda anledningen jag kan se är att eleven bara memorerade kunskapen där och då, för att sedan glömma det till provet. Det tycker inte jag är en legitim ursäkt.
Det handlar inte bara om att kunna svara på frågor. Det handlar om att kunna resonera på ett visst sätt och det är inte alltid eleverna klarar av det i eventuellt stressande situationer (ex. provtillfälle eller utfrågning). De kan istället visa sina kunskaper i diskussioner med lärare båda under lektionstid men även mellan lektioner.
Citat:
Ja, det är kanske möjligt. Jag är definitivt inte stängd till alternativ, så kom gärna med förslag.
Jag har hittills inte blivit övertygad om att ovan nämnda problem är systemfel och inte individuella problem hos vissa personer och anser därför hittills att vi inte behöver ändra det.
AndersLindbäcks avatar
2012-10-09, 13:42 #39
Inte uppkopplad
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Motion B21: Dela upp skola och betygsättande i olika institutioner -
Citat:
Jag ser inte varför kontroll instansen skulle behöva närvara på alla lektioner. Jag är också nyfiken på hur kostnaderna skulle öka - vi betalar ju redan lärare för att sätta betyg på arbetstid. Om de befriades från denna uppgift skulle vi få resurser över att lägga på den föreslagna kontrollinstansen.
Jag tror du missat hur läraren mycket en lärare granskar eleverna genom att t.ex. fråga klasses analyserar hur bra de olika eleverna kan sina frågor. Bara genom att se vilka som räcker upp handen då man som lärare frågar sina elever ger en väldigt bra bild över vilka som hänger med i undervisning och vilka som inte hänger med.

Kostnaden för att sätta betyg är minimal för läraren har redan gjort allting för att värdera eleven - rättat läxor, betyg, undervisat för eleven och ställt kunskapsfrågor till eleven på lektionerna.

Kostnaden föratt låta någon annan lära sig det som bara lärare idag känner till är stor. Det enda sättet att lära känna eleven lika bra som läraren är att deltaga i alla lektionerna och se hur eleven beter sig i undervisningen. Alternativet är då att bara gå efter proven och andra inlämningsuppgifter och då får man kunskap som är provkunskap - det räcker att skriva bra på proven så får man bra betyg - detta oavsett om man lär sig det man behöver för framtiden.

Så nej ditt förslag innebär ökande kostnader i skolan.

Förslaget om att låta annan instans bara rätta centrala standardproven är mycket billigare och kan då samtidigt leda till mera effektiva sätt att kontrollera så skolor inte ger glädjebetyg och att alla elever får rättvisare betyg än idag.

Vi måste våga erkänna att vi kommer aldrig få helt rättvisa betyg för oavsett vem som ger betyget så kan den personen välja och ge ett mer eller mindre rättvist betyg. Så låt oss göra det som är billigt att göra för att komma tillrätta med problemet och inte försöka med dyra experiment som inte egentligen ger så andra betyg än om lärarna själv sätter betyget.

Jag tror nämligen inte på att våra lärare är ute efter att ge fel betyg. jag tror att våra lärare vill ge rättvisa betyg och att de försöker efter bästa förmåga att göra så. Så jag tror inte att om någon annan skulle sätta betyg för eleverna så skulle det inte innebära några större skillnader i vilka betyg som eleverna får.
Anton Nordenfurs avatar
2012-10-09, 20:56 #40
Inte uppkopplad
Citat:
Detta förslag innebär att det bara är skriftliga prestationer som ska värderas.
Nej, det stämmer inte över huvud taget. Tvärtom har bland annat inspelningar av muntliga presentationer tagits upp i den här tråden.
AndersLindbäcks avatar
2012-10-10, 09:40 #41
Inte uppkopplad
Citat:
Nej, det stämmer inte över huvud taget. Tvärtom har bland annat inspelningar av muntliga presentationer tagits upp i den här tråden.
Som jag då påpekade så bör alla muntliga presentationer räknas - dvs man bör då spela in all aktivitet under lektionerna så betygsättande lärare kan få ta del av dem.

Det innebär mycket höga kostnader att göra så för i praktiken så får man då två lärare - en som undervisar och en som sätter betyg. Man dubblar personalkostnaderna för skolan.

Henrik Brändén, Robobengt
Anton Nordenfurs avatar
2012-10-10, 18:06 #42
Inte uppkopplad
Citat:
Som jag då påpekade så bör alla muntliga presentationer räknas - dvs man bör då spela in all aktivitet under lektionerna så betygsättande lärare kan få ta del av dem.
Det ser jag ingen som helst anledning till.

Lektioners syfte är för det mesta inte till för att visa vad man, utan för att lära sig. Det är med inlämningar, prov, uppsatser och muntliga presentationer som eleven visar vad den har lärt sig under alla lektioner.
AndersLindbäcks avatar
2012-10-11, 00:22 #43
Inte uppkopplad
Citat:
Det ser jag ingen som helst anledning till.

Lektioners syfte är för det mesta inte till för att visa vad man, utan för att lära sig. Det är med inlämningar, prov, uppsatser och muntliga presentationer som eleven visar vad den har lärt sig under alla lektioner.
Om du gått i skolan så vet du att läraren ibland ställer en fråga till klassen och du som elev förväntas besvara frågan. Genom att se vilka som räcker upp handen och vilka som inte räcker upp handen så får läraren information om vilka som har kunskapen som efterfrågas och vilka som inte har den.

Utan den kunskaper så kommer den som sätter betyget att göra ett sämre jobb att bestämma hur bra en elev lärt sig det kursen försöker
ut än lärare.

Vi kan inte ha folk med undermålig kunskap om elevernas kunskap inom området som sätter betyg.
Michael Andersons avatar
2012-10-11, 03:37 #44
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande B21-Y02:
att betygsättande av nationella prov skall skötas av lärare från annan skola än den eleven går på.
Starkt Bifall. En elev ska betygsättas på sin kunskap, och inte nödvändigtvis på sin när/frånvaro eller övrigt beteende. Lärare har väldigt lätt att bilda sig en uppfattning om eleven som person, och kan ibland anses vara "jävig" i sitt betygssättande.

Har själv en polare som blev illa betygsatt av hans lärare, pga att läraren inte "gillade" honom. Han satt under en hel lektion med handen uppräckt, där läraren gick förbi hela tiden utan att hjälpa honom, Till slut blev polaren förbannad och skällde på läraren. Detta ledde till ett försämrat betyg i ämnet. Själv anser jag att det var berättigat av polaren att bli förbannad, när läraren mer eller mindre ignorerade honom.

Betyg bör inte sättas av samma person som undervisar om ämnet. Betygen ska sättas baserat på den kunskap som eleven uppvisar på proven.
Anton Nordenfurs avatar
2012-10-11, 17:02 #45
Inte uppkopplad
Citat:
Om du gått i skolan så vet du att läraren ibland ställer en fråga till klassen och du som elev förväntas besvara frågan. Genom att se vilka som räcker upp handen och vilka som inte räcker upp handen så får läraren information om vilka som har kunskapen som efterfrågas och vilka som inte har den.

Utan den kunskaper så kommer den som sätter betyget att göra ett sämre jobb att bestämma hur bra en elev lärt sig det kursen försöker
ut än lärare.

Vi kan inte ha folk med undermålig kunskap om elevernas kunskap inom området som sätter betyg.
Anledningen till att detta görs ska inte vara för att sätta elevernas betyg, utan för att tvinga eleverna att ständigt vara i fas, och veta vilka elever man ska hålla koll på så att de inte hamnar bakom de andra i klassen. Det har ingenting att göra med betygsättning.

Ingen har fortfarande svarat frågan: om en elev kan svara på en fråga direkt i klassrummet, varför kan den då inte svara den i ett muntligt förhör eller på ett prov?
JorgenLs avatar
2012-10-11, 20:55 #46
Inte uppkopplad
Detta skulle göra det omöjligt att låta saker som tex deltagande i diskussioner i klassrummet liknande saker påverka betygen, och reducera betygsgrunden till saker som enkelt kan kvantifieras. Jag tror det vore olyckligt, det skulle fokusera hela skolarbetet ytterligare på på det enkelt mätbara och "inpluggningsbara".

JPAnderson, Robobengt
2012-10-11, 23:22 #47
Inte uppkopplad
Jag tycker att det läggs för stort fokus på betyg i skolan idag. Betyg borde i min mening endast vara godkänd och ej godkänd och visa att man har tillräckliga kunskaper eller färdigheter för att läsa fortsättningskursen (eller liknande).

Det är en övermänsklig uppgift att sätta betyg på andra människor, än mindre att sätta dem på sina egna elever, en som påpekat motstridig uppgift. Det har bl.a. visats att attraktiva människor får både bättre betyg och högre lön, att olika lärare sätter olika betyg på samma inlämningsuppgifter, osv. Vi människor påverkas tyvärr väldigt lätt, antagligen undermedvetet, av helt ovidkommande faktorer när vi gör bedömningar och fattar beslut.

Att låta läraren och eleverna fokusera på lärande och att ha ett oberoende, lättbegripligt och så objektiv betygssystem som möjligt, som inte försöker bedöma mer än vad som är strikt nödvändigt tror jag är ett steg i rätt riktning.

(Att vissa människor lätt får panik och "blackout" inför prov skulle man kunna lösa genom att lärare i undantagsfall har möjlighet att skriva intyg på att elever besitter de nödvändiga kunskaperna trots att hen misslyckats med proven. Då finns det kanske risk för positiv särbehandling, men risken för negativ särbehandling blir i alla fall mycket lägre.)

Christoffer Holmstedt
2012-10-14, 11:52 #48
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B21-Y03:
att ökat samarbete mellan skolor gällande betygsättning av prov (inte endast de nationella) bör införas där det så är lämpligt.
Med dagens informationsteknik finns ingen egentlig anleding att inte betygsätta prov över skolgränserna. I vissa särskilda situationer kan det dock eventuellt vara mindre lämpligt (säg om läraren haft ett mycket speciellt upplägg på undervisningen av ett ämne).

Anton Nordenfur
2012-10-14, 11:53 #49
Inte uppkopplad
Endast prov och inlämningar skulle då kunna bedömas, vilket vore extremt missvisande då lektionsmoment ofta utgör den övervägande delen av kursen.

JPAnderson
Anton Nordenfurs avatar
2012-10-14, 19:42 #50
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Calandrella Visa inlägg
Endast prov och inlämningar skulle då kunna bedömas, vilket vore extremt missvisande då lektionsmoment ofta utgör den övervägande delen av kursen.
Läs gärna igenom övriga kommentarer i denna tråd, där just ovanstående kritik redan kontrats.
Ravennas avatar
2012-10-15, 17:33 #51
Inte uppkopplad
Genomkorkat och dyrt.

Det finns saker som man kan gå in och bedöma som en utomstående person. Till exempel hur bra en elev är på att räkna en viss typ av matteuppgifter eller vilka glosor som eleven har pluggat in.

Däremot finns det saker som man INTE kan gå in och bedöma på en enda sittning. Samarbetsförmåga, kreativitet och många muntliga moment.

Att dela upp skolan och betygssättningen skulle ge en svindyr organisation som skulle promota en viss form av kunskap på bekostnad av fritänkande och kreativitet inom läroplanen.

Henrik Brändén
Robobengts avatar
2012-10-16, 07:30 #52
Inte uppkopplad
Citat:
Läs gärna igenom övriga kommentarer i denna tråd, där just ovanstående kritik redan kontrats.
I vilket inlägg anser du att kritiken kontrats? Jag håller inte med om det i alla fall.
Henrik Brändéns avatar
2012-10-16, 07:45 #53
Inte uppkopplad
Citat:
Ingen har fortfarande svarat frågan: om en elev kan svara på en fråga direkt i klassrummet, varför kan den då inte svara den i ett muntligt förhör eller på ett prov?
Olika elever upplever olika typer av situationer som olika stressande. Jag har haft flera elever som genom sin aktivitet på lektioner tydligt visar att de har både kunskaper och förmåga att använda kunskaperna till att dra slutsatser, analysera etc, men som sedan låser sig när de hamnar i en skrivsal. Och som jag är övertygad skulle låsa sig ännu mer inför ett muntligt förhör de visste skulle ha avgörande betydelse för deras betyg med en tentator de aldrig förut träffat.
Anton Nordenfurs avatar
2012-10-16, 08:18 #54
Inte uppkopplad
Citat:
Olika elever upplever olika typer av situationer som olika stressande. Jag har haft flera elever som genom sin aktivitet på lektioner tydligt visar att de har både kunskaper och förmåga att använda kunskaperna till att dra slutsatser, analysera etc, men som sedan låser sig när de hamnar i en skrivsal. Och som jag är övertygad skulle låsa sig ännu mer inför ett muntligt förhör de visste skulle ha avgörande betydelse för deras betyg med en tentator de aldrig förut träffat.
Det behöver inte vara med en separat tentator, utan det räcker att vissa förhörsmoment av någon enstaka lektion (som ses som en förhörslektion) spelas in, för att sedan bedömas av en tentator.
Henrik Brändéns avatar
2012-10-16, 08:46 #55
Inte uppkopplad
Citat:
Det behöver inte vara med en separat tentator, utan det räcker att vissa förhörsmoment av någon enstaka lektion (som ses som en förhörslektion) spelas in, för att sedan bedömas av en tentator.
Hela poängen är att man upptäcker och märker sådant löpande i det kontinuerliga umgänget med en klass. Ofta är det summan av många olika tillfällen som övertygar, inte ett enda. Och man kan inte förutse i förväg när de ska inträffa.

För övrigt tror jag den situation du beskriver, med en utpekad förhörslektion med uppriggad videokamera som sedan ska granskas av tentator är precis lika stressande för de stresskänsliga.

Det är helt enkelt så att detta förslag kommer att göra så att betygen i mindre utsträckning kommer att avspegla kunskaper och färdigheter i ämnena och i högre grad stresstålighet, förmåga att uttrycka sig i tal och skrift och förmåga till taktikläsande inför ett fåtal provtillfällen.

JorgenL, Robobengt
2012-10-16, 14:35 #56
Inte uppkopplad
Citat:
Hela poängen är att man upptäcker och märker sådant löpande i det kontinuerliga umgänget med en klass. Ofta är det summan av många olika tillfällen som övertygar, inte ett enda. Och man kan inte förutse i förväg när de ska inträffa.
Att vissa stresskänsliga människor lätt får låsning vid prov skulle man kunna lösa genom att lärare i undantagsfall har möjlighet att skriva intyg på att elever besitter nödvändiga kunskaper och färdigheter trots att de misslyckats med provet. Då finns det kanske risk för positiv särbehandling, men risken för negativ särbehandling blir mycket lägre.

Motionen handlar om rättssäkerhet för elever. I en så viktigt myndighetsutövning som betygsättande, som får helt avgörande konsekvenser för elevens framtid, är det inte okej att vi har ett så subjektivt och rättsosäkert system som vi har idag.

Det är klart det är svårt att göra en vettig bedömning av en elev av en vid ett eller ett fåtal tillfällen. Det är en i grunden omöjlig uppgift. Men det är en lika omöjlig uppgift för läraren.

Vad är bäst:
  1. Ett transparent, lättförståeligt, oberoende och någorlunda objektivt system som skulle medföra ett enkelt sätt att 'överklaga' (genom möjlighet att göra om provet).
  2. Ett system där en enskild person, utan någon nämnvärd insyn, fattar livsavgörande beslut för andra som inte går att överklaga.
Robobengts avatar
2012-10-16, 15:03 #57
Inte uppkopplad
Så man kanske ska ge elever som upplever att de blivit särbehandlade möjlighet att överklaga sina betyg istället då?

Anton Nordenfur
2012-10-16, 15:13 #58
Inte uppkopplad
Jag skulle vilja återföra denna diskussion till grundfrågorna.
Hur lämpligt är det att den undervisande läraren också är betygssättare.

Så länge som betyg används som ett mått även på hur väl undervisningen bedrivits så sätter den undervisande läraren mer eller mindre betyg på sig själv. Han är därmed klart jävig i det besluten. Det är denna situation som idag leder till "glädjebetyg" och betygsinflation. Läraren är lika jävig som piratebay domarna

Så länge som betyg sätts på prestation i klassrummen kommer fortfarande det vara fördelaktigt att dölja kunskapsluckor för läraren. Vilket i sin tur leder till försämrad inlärning.
Betygsättning på prestationer i klassrummet gynnar ju dessutom dem med förkunskaper i ämnet framför dem som behöver tiden i klassrummet till att lära sig. Dessutom kan man fråga sig hur villig en person är att verkligen diskutera och argumentera mot sin lärare när man vet att det är han som skall sätta betyg efteråt.

Om det nu är så att prestationer under lektioner är ett överlägset sätt att bedöma inlärning och prestationer varför inför vi inte det på andra områden också? Körskolorna kan ges rätten att utförda körkort, flygskolorna får utförda flygcertifikat och tränarna i konståkning får bedöma sina egna elever och sedan skicka in bedömningarna till VM? Det är lätt att inse att en sådan situation vore lätt absurd. Varför tillåter vi den i skolan?

Mab
Christoffer Holmstedts avatar
2012-10-18, 21:10 #59
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Apis Visa inlägg
Jag tycker att det läggs för stort fokus på betyg i skolan idag. Betyg borde i min mening endast vara godkänd och ej godkänd och visa att man har tillräckliga kunskaper eller färdigheter för att läsa fortsättningskursen (eller liknande).
Detta är i de banor jag tänker. All kunskap bör betygsättas med endast godkänt eller icke godkänt, för antingen kan man någonting eller så kan man det ej. Några lärare jag följer skriver om "Standards-based grading" (SBG) vilket uppnår just detta. Ett exempel om vad det handlar om finns på http://www.wired.com/wiredscience/20...grading-notes/. Dock är detta något mer av ett långsiktigt mål som jag ser det, funderar själv på att eventuellt lägga något sådant förslag till våren.

Tillsvidare behöver vi dock en snabb "fix" för de problem som finns inom utbildningssystemet idag t.ex. att några lärare är för givmilda med betygen. Som jag ser det så är det dock inte rättvist att ett slutbetyg endast grundas på ett nationellt prov eller en uppsättning av flera. Det sätts helt enkelt för stor press på enskilda elever då. Med detta vill jag ha sagt att jag ser Anders Lindbäcks motyrkande som lämpligt där nationella proven betygsätts från annat håll och sedan blir det upp till undervisande lärare att väga in det resultatet.

I och med detta skulle en skola snabbt utmärka sig om resultaten från nationella proven skiljde sig från slutbetygen. För mig känns detta som en rimlig väg att gå tillsvidare.

Apis, Henrik Brändén
Henrik Brändéns avatar
2012-10-19, 06:27 #60
Inte uppkopplad
Citat:
Om det nu är så att prestationer under lektioner är ett överlägset sätt att bedöma inlärning och prestationer varför inför vi inte det på andra områden också? Körskolorna kan ges rätten att utförda körkort, flygskolorna får utförda flygcertifikat och tränarna i konståkning får bedöma sina egna elever och sedan skicka in bedömningarna till VM? Det är lätt att inse att en sådan situation vore lätt absurd. Varför tillåter vi den i skolan?
Du jämför bananer med potatisar: Går du in på skolverkets hemsida och läser betygskriterierna för valfritt ämne ser du att det är mycket komplexa bedömningar av ett stort antal variabler som ska graderas i många olika steg. Bedömningen vid körkortsprov gäller en variabel som ska bedömas binärt. Betydligt enklare. Vid en konståkningstävling gäller det inte att bedöma konståkarens förmåga. Det gäller att bedöma konståkarens prestation under den handfull minuter hon/han är på isen under tävlingsmomentet.
2012-10-19, 16:34 #61
Inte uppkopplad
Citat:
Du jämför bananer med potatisar: Går du in på skolverkets hemsida och läser betygskriterierna för valfritt ämne ser du att det är mycket komplexa bedömningar av ett stort antal variabler som ska graderas i många olika steg. Bedömningen vid körkortsprov gäller en variabel som ska bedömas binärt. Betydligt enklare. Vid en konståkningstävling gäller det inte att bedöma konståkarens förmåga. Det gäller att bedöma konståkarens prestation under den handfull minuter hon/han är på isen under tävlingsmomentet.
Jag tror snarast det är du som underskattar komplexiteten i bedömningar som måste göras vi körkortsprov, flygprov och idrottsprestationer.
Robobengts avatar
2012-10-19, 23:07 #62
Inte uppkopplad
Citat:
Jag tror snarast det är du som underskattar komplexiteten i bedömningar som måste göras vi körkortsprov, flygprov och idrottsprestationer.
Oavsett hur svårt det är att bedöma en uppkörning (för bortsett från provet så är det ju allt det är) så är det fortfarande bara en lista över olika saker man ska visa att man kan hantera. Hur du får det till lika komplext som att följa en elevs utveckling under en hel termin förstår jag inte.

Henrik Brändén
Mabs avatar
Gammal Mab
2012-10-20, 01:13 #63
Inte uppkopplad
Jag vet inte vilka superlärare ni haft. Men mitt intryck är att många här överskattar lärares betygsättningsskills. Faktum är ju att i princip samtliga lärare i landet, oavsett när de gått sin lärarutbildning, är mer eller mindre helt outbildade i att bedöma prestationer.

De höftar.

ironman_one
Robobengts avatar
2012-10-20, 08:20 #64
Inte uppkopplad
Jag har haft min del av lärare som betygsätter person och inte kompetens, men jag ser fortfarande inte hur ett totalt ignorerande av en hel termins prestationer under lektionstid bara ska slängas ut som bedömningsunderlag skulle göra saken bättre.
2012-10-24, 17:13 #65
Inte uppkopplad
Att det finns lärare/skolor som oavsett anledningar är för generösa med betygen är olyckligt. Denna motion tar upp något som jag själv har funderat över men inte sett hur det skulle kunna genomföras och det ser jag fortfarande inte. Att ha ett fåtal examinationstillfällen, oavsett form, kommer inte fungera för många elever där de behöver lugn och vara utan press för att få ur sig sin kunskap.

Den stora bristen i att betyg ändå tenderar att bli höftningar och att undervisningen brister är snarare tidsbrist då lärare sällan har tid att göra mer genomarbetade planeringar utan hela tiden måste hafsa ihop något.

I princip alla lärare gör så gott de kan och är så rättvisa den kan. Även med detta förslag kommer personliga saker spela roll så som handstil, dispositionsförmåga, uttrycksförmåga, eller dyslexi kunna medvetet eller omedvetet hos examinatorn spela roll.
2012-10-24, 17:18 #66
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B21-Y02:
att betygsättande av nationella prov ska skötas av lärare från annan skola än den eleven går på.
Nationella prov är av olika kvalitet. Det i matematik för åk 9 är synnerligen lätträttat (med undantag från den muntliga delen) och lämnar mycket sällan några större utrymmen för tolkning. I NO-proven för åk 9 finns dock mycket att önska där visserligen rättningsmallen är ganska tydlig men där frågorna ofta ger uttrymme för eleven att visa kunskaper som sedan inte ska bedömmas. I övriga ämnen har jag ingen personlig erfarenhet.

Men då det finns rättningsamallar och då man på alla skolor jag har arbetat redan diskuterar och hjälps åt vid rättningar ser jag nästan inget utrymme att låta ovidkommande saker spela roll.
2012-10-24, 17:20 #67
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B21-Y02 + B21-Y03:
att betygsättande av nationella prov ska skötas av lärare från annan skola än den eleven går på, samt
att ökat samarbete mellan skolor gällande betygsättning av prov (inte endast de nationella) bör införas där det så är lämpligt.
Detta verkar anta att prov spelar en väldigt stor roll och är allenarådande central roll för betygssättningen. Så måste inte vara fallet även om jag gärna ser mer och tydligare direktiv i konkreta exempel på hur betyg ska sättas så lärare har mer att referera till vid sin betygssättning.
Anton Nordenfurs avatar
2012-10-24, 17:55 #68
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av averater Visa inlägg
Jag ogillar yrkande B21-Y02 + B21-Y03:
att betygsättande av nationella prov ska skötas av lärare från annan skola än den eleven går på, samt
Detta verkar anta att prov spelar en väldigt stor roll och är allenarådande central roll för betygssättningen. Så måste inte vara fallet även om jag gärna ser mer och tydligare direktiv i konkreta exempel på hur betyg ska sättas så lärare har mer att referera till vid sin betygssättning.
Nej, de där tar hand om just problemet med att rätta prov och hur vi kan lösa det. Det säger absolut ingenting om övriga betygsgrundande saker.
2012-10-24, 17:58 #69
Inte uppkopplad
Citat:
Den stora bristen i att betyg ändå tenderar att bli höftningar och att undervisningen brister är snarare tidsbrist då lärare sällan har tid att göra mer genomarbetade planeringar utan hela tiden måste hafsa ihop något.

I princip alla lärare gör så gott de kan och är så rättvisa den kan. Även med detta förslag kommer personliga saker spela roll så som handstil, dispositionsförmåga, uttrycksförmåga, eller dyslexi kunna medvetet eller omedvetet hos examinatorn spela roll.
Självklart är alla så rättvisa de kan men det är en i grunden omöjlig uppgift att sätta betyg på människor man känner p.g.a. mänsklig psykologi samt att läraren saknar all relevant information om personen. Vissa personliga saker kommer kanske fortfarande spela roll med oberoende examinatorer men betydligt mindre. Väl utformade prov av lärare som speciallicerat sig på den uppgiften kan motverka sådant och höja kvaliteen både på utformning och bedömning. Det blir lätt att administrera omprov, dvs det blir möjligt att göra om prov flera gånger (vilket också motverkar att en examinators subjektiva bedömning eller en dålig dag ska få avgörande betydelse). Alla elever blir bedömda efter samma kriterier oavsett lärare och skola. Man kommer aldrig ha nog med information för att göra en rättvis bedömning men med denna metod blir det tydligt vad man mäter och vad man inte mäter, förhoppningsvis medför det också att man inte ger betygen mer vikt än vad de förtjänar.

Alla som gått i skolan har väl erfarenhet av att betygen ka slå lite hur som beroende på om läraren råkade gilla någon eller inte. För de flesta tar det bra ut det dåliga men för de som råkar hamna långt ut på "klockkurvan" kan det få avgörande konsekvenser. Utöver det så har vi problemet med betygsinflation vilket ger en systematisk felfördelning.

Min perosnliga erfarenhet är dessutom att lärarna i huvudsak går på inlämningsuppgifter ändå och att de som gör undantag från den regeln lätt hamnar fel.
2012-10-24, 18:16 #70
Inte uppkopplad
En del tänker sig kanske att detta måste inebära att ett helt års arbete ska bedömas vid ett enda avgörande stort dramatiskt nationellt examinationstillfälle, någon sorts årligt högskoleprov. Det tror jag inte heller skulle vara bra. Jag tänker mig snarare att man skulle ha flera mindre prov kontinuerligt som en normal del av undervisningen och när man har klarat av ett moment av undervisningen kan man sedan fortsätta och koncentrea sig på nästa. Exakt hur man bäst skulle implementera detta är dock en mycket större fråga.

ironman_one
2012-10-24, 18:44 #71
Inte uppkopplad
Citat:
Så man kanske ska ge elever som upplever att de blivit särbehandlade möjlighet att överklaga sina betyg istället då?
Det var ju uppe till diskussion för något år sedan. Det är nog inte en så bra lösning för det gör det bl.a. lönsamt för elever att processa mot sina lärare, något som mest skulle gynna de med aktiva föräldrar och det skulle göra betygsinflationen värre.
2012-10-24, 21:18 #72
Inte uppkopplad
Självklart kan elever redan med det nuvarande systemet göra omprov. De elever som inte är nöjda med rättning eller resultat får självklart en extra granskning av en kollega (som inte vet vad jag har satt för omdöme) eller chans till att göra om provet vid något annat tillfälle.

Ytterligare en sak som missas med detta förslag eller som iaf blir besvärligare och eventuellt svårmotiverat är uppföljning av prov. Som det är nu går jag alltid igenom prov i efterhand för att eleverna ska få en chans till att lära sig det som de hade missat.
AndersLindbäcks avatar
2012-10-25, 13:33 #73
Inte uppkopplad
Citat:
Det var ju uppe till diskussion för något år sedan. Det är nog inte en så bra lösning för det gör det bl.a. lönsamt för elever att processa mot sina lärare, något som mest skulle gynna de med aktiva föräldrar och det skulle göra betygsinflationen värre.
Såvittjagvet så finns det redan idag möjlighet att överklaga om man inte är nöjd med det betyg man fått.

Eller rättare sagt - den möjligheten fanns i skolan när jag gick där.
2012-10-25, 14:44 #74
Inte uppkopplad
Citat:
Såvittjagvet så finns det redan idag möjlighet att överklaga om man inte är nöjd med det betyg man fått.

Eller rättare sagt - den möjligheten fanns i skolan när jag gick där.
Jag tror inte det går: http://www.skolverket.se/kursplaner-...lagan-1.173864
2012-10-25, 16:52 #75
Inte uppkopplad
Citat:

Javist det fönekar jag inte men med detta förslag så kommer vi åt ett stort problem som är att läraren är jävig i att bedöma sina egna elever. Flera lärare jag pratat med har dessutom vittnat om ett starkt tryck från skolledning att höja betygen för att på det sättet skolans status.
Att vi inte kommer åt alla problem betyder inte att vi inte skall åtgärda de vi kan.
Naturligtvis gör alla så gott de kan men tyvärr räcker det inte i alla fall.
Det är därför vi har något som heter "dubbelt blindtest" innom vetenskap eller jävsregler för domare och nämndemän.

Anton Nordenfur, Henry Rouhivuori
Robobengts avatar
2012-10-26, 09:46 #76
Inte uppkopplad
Citat:
Javist det fönekar jag inte men med detta förslag så kommer vi åt ett stort problem som är att läraren är jävig i att bedöma sina egna elever. Flera lärare jag pratat med har dessutom vittnat om ett starkt tryck från skolledning att höja betygen för att på det sättet skolans status.
Att vi inte kommer åt alla problem betyder inte att vi inte skall åtgärda de vi kan.
Det är därför vi har något som heter "dubbelt blindtest" innom vetenskap eller jävsregler för domare och nämndemän.
Betygsättning av elever är inte naturvetenskap.
Henrik Brändéns avatar
2012-10-26, 13:43 #77
Inte uppkopplad
Citat:
Betygsättande är alltid subjektivt. Olika lärare har olika åsikter både om vad som är viktigt, och om vad som är ett intelligent respektive korkat resonemang. (Vilket delvis beror på att olika lärare själva är olika intelligenta. Min erfarenhet är att en inte obetydlig tårtbit av lärarna inte själva skulle klara av att få MVG i det ämne de själva undervisar i.) Det enda sättet att åtgärda det problem som ligger i botten för denna diskussion vore att AVSKAFFA betygen. Något sådant skulle jag gladeligen rösta för!

Men detta förslag kommer att skapa större problem och mer orättvisa än det får bort!
AndersLindbäcks avatar
2012-10-27, 03:44 #78
Inte uppkopplad
Citat:
Alla som gått i skolan har väl erfarenhet av att betygen ka slå lite hur som beroende på om läraren råkade gilla någon eller inte.
Nej, det har jag inte. Min uppfattning är att de betyg jag fått bra avspeglat mina kunskaper i ämnet.

Min uppfattning är ochså att om lärare ger fel betyg till elever så är det problem med dessa lärare och man bör göra något åt deras metod för att sätta betyg så den blir mera korrekt.

Givet det; även om elever känner sig att de fått fel betyg så betyder det inte att de fått fel betyg. Det kan även vara så att eleven inte förstått vad som krävs för att få andra betyg och har faktiskt fått ett rättvist betyg.
2012-10-27, 06:26 #79
Inte uppkopplad
Citat:
Nej, det har jag inte. Min uppfattning är att de betyg jag fått bra avspeglat mina kunskaper i ämnet.
Du verkar ha gått på en bra skola där man också kunde överklaga betyg, det är bara att gratulera. Jag har inte lika positiva erfarenheter, kanske därför jag är mer kritisk. Jag är inte ute efter att klaga på lärare eller mina betyg (som jag är nöjd med), bara att säga att det är en jättesvår uppgift att sätta rättvisa betyg. Min egen erfarenhet är att det ibland går snett, och jag har hört andra med liknande erfarenhet.

Hittade denna föreläsning av Fredrik Alm från Linköping Universitet på Bokmässan 2012: Orättvisa betyg blir rättvisare betygssättning. Där sägs att "374 av 411 lärare gav exempel på en orättvis bedömning de varit med om." Så helt ovanligt verkar det ju inte vara.
Citat:
Min uppfattning är ochså att om lärare ger fel betyg till elever så är det problem med dessa lärare och man bör göra något åt deras metod för att sätta betyg så den blir mera korrekt.
Frågan är hur man ska upptäcka dem i så fall. Idag kan man inte utgå från betygen då det är läraren själv som satt dem. Hade man däremot haft ett oberoende system så hade det varit lättare att upptäcka problem med både skolor och enskilda lärare, det hade då framgått tydligt i statistiken.
Citat:
Givet det; även om elever känner sig att de fått fel betyg så betyder det inte att de fått fel betyg. Det kan även vara så att eleven inte förstått vad som krävs för att få andra betyg och har faktiskt fått ett rättvist betyg.
Så kan det vara, men det är svårt att bevisa eller motbevisa, vilket är en del av problemet. Själv har jag erfarenhet av en lärare som spontant bad om ursäkt och som förklarade att andra elever behövde en femma mer än mig och att jag ju ändå skulle komma in på det jag sökt så... Jag tycker jag fått för bra betyg i några fall också så jag klagar inte men nog kan det vara lite si och så, även om det bara är min personliga erfarenhet.
2012-10-27, 06:31 #80
Inte uppkopplad
Citat:
Det enda sättet att åtgärda det problem som ligger i botten för denna diskussion vore att AVSKAFFA betygen. Något sådant skulle jag gladeligen rösta för!
Då brukar det bli klagomål på att man inte har några urvalskriterier till högskolan och att elever och föräldrar inte får någon feedback på hur det går i skolan. Man skulle behöva hitta en lösning på de problemen också om man ska driva den frågan.
2012-10-27, 06:37 #81
Inte uppkopplad
Hittade en rapport från skolverket som konstaterar att det fortfarande är alldeles för stor skillnad i betygsättning mellan olika skolor: bristande likvärdighet i betygsättning.

Det här var också intressant: flickor gynnas när betygen sätts.

Anton Nordenfur
Henrik Brändéns avatar
2012-10-28, 11:37 #82
Inte uppkopplad
Citat:
Då brukar det bli klagomål på att man inte har några urvalskriterier till högskolan och att elever och föräldrar inte får någon feedback på hur det går i skolan. Man skulle behöva hitta en lösning på de problemen också om man ska driva den frågan.
Håller jag med om. Därför har jag inte lagt något förslag om det här och nu. Rent generellt är de problemen inte stora:
  • Det är bara några få utbildningar på högskolan man verkligen skulle behöva urval till (dvs där antalet som vill läsa ämnet är betydligt fler än de platser som finns eller lätt kan ordnas) och för de flesta sådana utbildningar skulle för utbildningen speciellt anordnade antagningsprov vara minst lika bra som betygsintagning.
  • Det är i mina ögon informationsöverföring till elever och föräldrar som är svår att lösa, eftersom lärare liksom vi alla tenderar att linda in oönskade besked i ludd om man inte är absolut tvingad att skriva ut en siffra eller ett standardiserat omdöme i klartext. Men en lista med resultat på skrivningar mot klassens/skolans medel/median och hur läraren bedömer att eleven når upp till sådana olika förmågor som idag ofta förekommer som betygskriterier skulle räcka långt.

Apis
2012-10-28, 12:35 #83
Inte uppkopplad
Vad gäller det fjärde skälet som motionären anger, gradering av skolorna, kan man ta fram statistik på samma sätt som skolverket nu har tagit fram rapporten ovan, nämligen genom att centralt rätta ett urval av nationella prov från olika skolor och jämföra resultaten.

Det första skälet, att betyget ska fungera som incitament är tveksamt. Belöning bör istället ges så att den maximerar motivationen utifrån modern ludologi och psykologi. Bra datorspel kan motivera barn och unga att utföra hur repetitiva tråkiga uppgifter som helst, om och om igen, så där har skolan något att lära.

Tommten
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg