Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets höstmöte 2012
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ

Motion B32: Om statens nivåer på bidrag och arbetsskatter, samt budgetbalans.

För ett land är en väl fungerande ekonomi mycket viktigt för ekonomisk instabilitet brukar även leda till politiska oroligheter där extrema politiska rörelser tar över. Vi i Piratpartiet bör inte främja dem utan sträva efter en fungerande ekonomiskt politik som leder till att samhället utvecklas mot mera demokrati. Piratpartiet måste därmed jobba för att skapa en ekonomisk politik i balans.

Idag har piratpartiet ingen åsikt i dessa viktiga politiska frågor och är därmed ett blankt kort för väljarna. Väljarna vet inte om vilken sorts politik vi i piratpartiet kommer driva om vi kommer in i riksdagen. Detta kan utnyttjas av våra motståndare som då kan påstå vad som helst – dvs rena felaktigheter. Högern kan hävda att vi kommer rösta med vänstern i dessa frågorna då vi har samma åsikter i fildelningsfrågorna. Vänstersidan kan säga att piratpartiet startades av liberaler och kommer rösta som alliansen.

Därför tycker jag det är viktigt att vi i partiet slår fast någon sorts inkomstskatt- och bidragspolitik med målet att få en statsfinanser med en budget utan stora underskott.

Sverige har idag inga stora problem i den ekonomiska politiken. Budgeten går ihop och Sverige går relativt bra jämfört med många andra länder. Skulle vi klara av att öka andelen som jobbar och då samtidigt minska andelen som får bidrag så kan det förbättra budgeten och ge pengar till reformer av olika slag – det kan då ge utrymme till båda sänkta skatter och högre bidrag.
Vi i partiet har ett välkänt problem att det finns både höger och vänsteranhängare i politiken. Så vi bör då anta en politik där alla skall känna sig hemma.
Vill därför föreslå att piratpartiet väljer att anta två punkter gällande inkomstskatt och bidrag:
  • Piratpartiet vill inte höja skatten på arbete.
  • Piratpartiet vill inte sänka bidragen.
Vi utesluter varken skattsänkningar eller höjningar av bidrag och det blir enkelt att förklara våra ställningstagande i frågan i en valrörelse samt nå ut till både höger och vänsterväljare.
När en vänsterväljare kommer och frågar “Har ni inte en mängd liberaler i ert parti
som vill sänka skatterna och även sänka bidragen?” så kan valarbetaren lugna dem med orden: “Nej, piratpartiet vill inte sänka bidragen.”
När en högerväljare kommer så säger de “men ni som har samma politik i fildelningsfrågan som vänstern kommer säkert föra en vänsterpolitik med höjda skatter och … ” här kan valarbetaren ge dem insikt genom att säga “Nej, piratpartiet vill inte ha höjda skatten på arbete.”

I stället kan vi då gå in på våra frågor för att öka tillväxten i samhället genom en bättre politik. Vi kan då beskriva hur det gör att alla får det bättre och staten får mer inkomster som kan användas för att sänka skatter, höjda bidrag samt förbättra infrastrukturen.

Motionerat av:
Användarnamn på mötet:AndersLindbäck

Så funkar det!

Här finns lite information om hur det fungerar och vid sidan av och nedanför presenteras motionen och alla ursprungliga yrkanden, tilläggsyrkanden och motyrkanden som lagts på den.

Ursprungligt yrkande

Detta är de yrkanden som skickats in tillsammans med motionen. Exempel: Yrkande A -- Alla mötesdeltagare ska bjudas på något att äta..

Tilläggsyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs som tillägg till motionen, utöver dess ursprungliga yrkande. Denna typ av yrkanden kan, om de bifalls, genomföras samtidigt som andra bifallna yrkanden. Exempel: Yrkande B -- Att alla mötesdeltagare ska även bjudas på något att dricka. Exempel Yrkande C -- Att alla mötesdeltagare ska erbjudas val mellan Pepsi och Coca-Cola.

Motyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs för att ändra på ett ursprungligt yrkande eller tilläggsyrkande. Det går också att lägga motyrkande på ett annat motyrkande. Denna typ av yrkanden, kan om de bifalls, ersätta det yrkade de lagts emot. En antingen/eller situation. Man röstar om motyrkanden separat och yrkandet och motyrkandet ställs mot varandra, och "vinnaren" går vidare. Exempel: Yrkande D (mot yrkande A) -- Att mötespresidiet ska samla in en mat- och dryck-avgift för det som äts och dricks av alla mötesdeltagare under möten som motsvarar den verkliga kostnaden.

Motivering till yrkanden

Den som lägger ett yrkande kan välja att motivera detta. För att se motiveringen för ett yrkande klickar du på den blå informationsknappen under yrkandet. Endast yrkanden som har motiverats kommer att ha en sådan knapp.

Dra tillbaka yrkande

Du kan dra tillbaka ett yrkande som du själv har lagt klicka på den lilla knappen 'Dra tillbaka yrkande', som syns under ditt yrkande. När du dragit tillbaka ditt yrkande kommer det att fällas ihop, och tydligt visa att det är tillbakadraget.

Lyfta yrkande

Ett tillbakadraget yrkande tas inte upp i omröstningarna, därför finns möjligheten att lyfta ett tillbakadraget yrkande för den som skulle vilja rösta om ett yrkande som dragits tillbaka. För att lyfta ett yrkande måste du först klicka på det, så det fälls ut och du kan läsa själva yrkandetexten. Under den texten finns en knapp för att lyfta yrkandet. Genom att klicka på den knappen lyfter du yrkandet, samtidigt som du tar över ägandet av yrkandet. Dvs yrkandet kommer hädanefter att presenteras som lagt av dig, och du kommer också vara den som kan dra tillbaka eller jämka yrkandet.

Jämka dig

Om du tycker att någon annan lagt ett bättre yrkande än ditt eget och du vill stödja det yrkandet istället kan du jämka dig med det. Du kan jämka dig med yrkanden som ligger inom samma gruppering som ditt yrkande, och en knapp som säger 'Jämka dig med' kommer att synas vid varje sådant yrkande. När du klickar på den knappen kommer ditt eget yrkande att dras tillbaka och en notering visas om att det jämkats, samt vilket yrkande det jämkats med. Har du lagt flera yrkanden inom samma gruppering kommer du att tillfrågas vilket av dem du vill jämka bort.

Huvudinlägg

I denna ruta har du möjlighet att visa ditt huvudinlägg. Detta är det debattinlägg som du vill lyfta upp extra mycket i denna motions/propositions diskusison. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.

Gilla/ogilla yrkanden

Du kan gilla och ogilla yrkanden, det innebär att ditt användarnamn kommer att synas i en lista som visas när man vilar med pekaren ovanpå en ikon ovanför yrkandet. Du kan även sluta gilla och sluta ogilla ett yrkande. Vad du kan göra syns i form av olika ikoner och texter, du kan bara sluta gilla om du tidigare gillat ett yrkande tex. Du kan även när du gillar eller ogillar, motivera dig om du vill. Om du inte vill motivera dig, klicka på avbryt så registeras ditt gillande eller ogillande utan motivering.

Gilla inlägg i diskussionen

Du kan visa att du gillar ett diskussionsinlägg genom att klicka på knappen längst till höger i raden av knappar längst ner i inlägget. När du klickar på den får du upp en ruta som ber dig bekräfta att du vill gilla inlägget. Efter att du tryckt ok kommer ditt namn att dyka upp i en ruta längst ner i inlägget, tillsammans med namnet på alla andra som också gillar samma inlägg. Är du den första som gillar inlägget skapas rutan då. Observera att det bara går att gilla inlägg skrivna av andra än dig själv.

Hur vi röstar

Röstningen görs i flera omgångar för att vaska fram de alternativ som flest möjliga kan känna sig nöjda med och så att man kan sålla fram vilket av flera likartade förslag som har mest stöd. I tidsplanen är planerat 3-4 röstningsomgångar under mötets sista två veckor.

Yrkanden

Tillbakadraget yrkande B32-Y01 (Jämkad med yrkande B32-Y04)
Av: AndersLindbäck
Tillbakadraget yrkande B32-Y03 (Tillbakadraget)
Av: Tommten
Tillbakadraget yrkande B32-Y04 (Bortröstad)

Av: Henrik Brändén Yrkande B32-Y05 (Motyrkande) 4 personer gillar    3 personer ogillar

att partiet antar ställningstagandet: "Vi vill ha en budget i balans över konjunkturcykler och motverka budgetunderskott."

Visa motiveringSe resultat från tidigare voteringar

Tillbakadraget yrkande B32-Y02 (Jämkad med yrkande B32-Y05)

Huvudinlägg

Nedan visas de huvudlinlägg som är gjorda på motionen. Varje mötesdeltagare får göra ett (1) huvudinlägg per motion/proposition. De sorteras efter hur många gånger varje inlägg har blivit gillat av andra mötesdeltagare. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.
Skapa huvudinlägg
  (#2) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #278621
Standard Sv: Motion B32: Oförändrade skatter och bidrag, samt en budget i balans - 2012-10-02, 19:01

Vår politik borde utgå ifrån ett samhälle så som vi vill se den. Hur ska vi förändra Sverige när vi har 51% i Riksdagen? Att besvara frågan "vad tycker ni om bidrag" får vi helt enkelt göra på ett annat sätt.

Ett förslag är "Vi vill ta bort dagens bidragssystem till barnbarnen av en avliden upphovsman.".

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat

Övriga kommentarer och motionshistorik

Nedan visas alla inlägg som inte är huvudinlägg tillsammans med historik för motionen/propositionen.

2012-10-02, 11:05 #3
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B32-Y03:
att Piratpartiet vill varken höja skatten på arbete eller sänka dom ekonomiska ersättningarna i trygghetssystemen. Om Piratpartiet har eller tar ett aktuellt och aktivt ställningstagande som kommer i konflikt med detta beslut om skatt eller ekonomiska ersättningar, gäller det andra ställningstagande före detta beslut i den specifika frågan.
Om vi tar beslut om någon specifik åtgärd (tex trygghetssystemet inkomstgaranti för politiker) så hamnar det i konflikt med orginalyrkandet. Det här yrkandet är skrivet för att kunna lösa en sådan konfliktsituation.
AndersLindbäcks avatar
2012-10-02, 14:08 #4
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B32-Y03:
att Piratpartiet vill varken höja skatten på arbete eller sänka dom ekonomiska ersättningarna i trygghetssystemen. Om Piratpartiet har eller tar ett aktuellt och aktivt ställningstagande som kommer i konflikt med detta beslut om skatt eller ekonomiska ersättningar, gäller det andra ställningstagande före detta beslut i den specifika frågan.
Denna korrigering som föreslås är redan implicit förstådd genom att vi kommer gå till val med att vi kommer tvingas kompromissa i frågor om vi för ett aktiv samarbete med någon part i. Den förbättrar inte ställningstagande utan försämrar det kraftigt.
2012-10-02, 14:28 #5
Inte uppkopplad
Sv: Motion B32: Oförändrade skatter och bidrag, samt en budget i balans -
Jag har lagt en motion om inkomstgarantin, som är ett trygghetssystem. Om både din motion om att trygghetssystem inte ska försämras och min motion om att inkomstgarantin går igenom så blir det en konflikt, eller hur?
willenforts avatar
2012-10-02, 20:35 #6
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B32-Y01:
att Piratpartiet vill inte höja skatterna eller sänka ekonomiska ersättningarna i trygghetssystemet.
Vi skall skapa en egen ekonomisk politik baserad på våra principer, vi skall inte bygga en populistisk ekonomisk politik baserad på att försöka vara både vänster och höger samtidigt. dessutom är detta stälningstagandet ett recept för budgetunderskott och ekonomisk oreda.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Megitt, StellaPapasotiriou
AndersLindbäcks avatar
2012-10-02, 20:49 #7
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B32-Y04:
att att Piratpartiet vill inte höja skatterna på arbete eller sänka ekonomiska ersättningarna i trygghetssystemet.
Förtydligande.
AndersLindbäcks avatar
2012-10-02, 20:49 #8
Inte uppkopplad
Jag Jämkat bort mitt yrkande B32-Y01 till fördel för B32-Y04.

Mitt bortjämkade B32-Y01:
Piratpartiet vill inte höja skatterna eller sänka ekonomiska ersättningarna i trygghetssystemet.

B32-Y04, som jag tycker bättre om:
att Piratpartiet vill inte höja skatterna på arbete eller sänka ekonomiska ersättningarna i trygghetssystemet.
2012-10-08, 13:13 #9
Inte uppkopplad
Sv: Motion B32: Om statens nivåer på bidrag och arbetsskatter, samt budgetbalans -
Jag vänder mig starkt mot den sista kommentaren i motionen.

Att öka den ekonomiska tillväxten bör inte vara ett mål för partiet. Det är ett helt ekologiskt och humanitärt ohållbart mål. Människors välbefinnande och jordens resurser helt åsidosätts till fördel för maniska exploatera allt och alla utan reflektion.

Partiet bör istället enligt min åsikt inrikta sig för att skapa ett samhälle som beaktar människans livskvalitéer med resultatet av en välmående och trygg befolkning. Det kan uppnås genom att anpassa infrastruktur och stadsplanering för att eliminera onödigt inbyggda behov så som pendlande och trista förorter med mera. Att skapa humanitära arbetsregler och sociala skyddsnät, och så vidare.

Tommten
AndersLindbäcks avatar
2012-10-08, 15:02 #10
Inte uppkopplad
Sv: Motion B32: Om statens nivåer på bidrag och arbetsskatter, samt budgetbalans -
[QUOTE=lordmetroid;279458]

Att öka den ekonomiska tillväxten bör inte vara ett mål för partiet. Det är ett helt ekologiskt och humanitärt ohållbart mål. Människors välbefinnande och jordens resurser helt åsidosätts till fördel för maniska exploatera allt och alla utan reflektion.
[/QUOTE

Ett typexempel på bra politik är när vi byter ut att trycka plastskivor
och i stället skickar musik över Internet så vi därmed skapar mindre påverkan på miljön. Så all tillväxt är inte skadlig för naturen det finns tillväxt som är bra för naturen.

Internet är ett typexempel på att kommunikationkanal som leder till möjlighet för folk att kommunicera till mindre kostnad och minskad miljöpåverkan.
2012-10-08, 15:30 #11
Inte uppkopplad
Jag har dragit tillbaka yrkande B32-Y03:
Piratpartiet vill varken höja skatten på arbete eller sänka dom ekonomiska ersättningarna i trygghetssystemen. Om Piratpartiet har eller tar ett aktuellt och aktivt ställningstagande som kommer i konflikt med detta beslut om skatt eller ekonomiska ersättningar, gäller det andra ställningstagande före detta beslut i den specifika frågan.
2012-10-08, 20:33 #12
Inte uppkopplad
Att ta bort möjligheten att öka skatten på arbete kan på sikt skapa oreda i att få en budget i ordning.
Men jag tror inte det blir ett problem varken 2014 eller 2018 och till det senare kan det ju ändras om det behövs.
Yrkar bifall på Yrkande B32-Y04 och Yrkande B32-Y02
Henrik Brändéns avatar
2012-10-10, 10:36 #13
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B32-Y05:
att partiet antar ställningstagandet: "Vi vill ha en budget i balans över konjunkturcykler och motverka budgetunderskott."
Budgetunderskott under enstaka svåra år är inte problematiska ifall de kombineras med överskott under övriga år. Sverige har som ett av få länder i världen skapat en politisk ordning som garanterar att man verkligen får överskott under de goda åren. Den ska vi vara rädda om!!!
2012-10-13, 20:26 #14
Inte uppkopplad
Jag tycker inte att Piratpartiet bör ta ställning varken för eller emot en eventuell höjning av skatter på arbete. Och att för baka in det i samma ställningstagande som "...ekonomiska ersättningarna i trygghetssystemet" kan skapa en hel del problem.

Jag inser att yrkandet endast uttrycker en vilja i dessa frågor och inte ett löfte eller ett tvång, ändå tycker jag att det är för mycket. Vårt mål måste vara att förbättra samhället, inte blint stirra in i en potentiell utopi.
AndersLindbäcks avatar
2012-10-13, 21:31 #15
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Bhaal Visa inlägg
Jag tycker inte att Piratpartiet bör ta ställning varken för eller emot en eventuell höjning av skatter på arbete.
Piratpartiet måste ha åsikter i denna fråga om vi skall ha möjlighet att komma in i riksdagen. Detta är en mycket viktig valfråga och att inte
ha någon åsikt alls kommer väljarna inte gilla.
AndersLindbäcks avatar
2012-10-13, 23:26 #16
Inte uppkopplad
Jag Jämkat bort mitt yrkande B32-Y02 till fördel för B32-Y05.

Mitt bortjämkade B32-Y02:
Piratpartiet skall verka för att få en budget i balans och arbeta för att ta bort eventuella underskott i statsfinanserna.

B32-Y05, som jag tycker bättre om:
partiet antar ställningstagandet: &amp;quot;Vi vill ha en budget i balans över konjunkturcykler och motverka budgetunderskott.&amp;quot;
2012-10-14, 00:22 #17
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Piratpartiet måste ha åsikter i denna fråga om vi skall ha möjlighet att komma in i riksdagen. Detta är en mycket viktig valfråga och att inte ha någon åsikt alls kommer väljarna inte gilla.
Jag håller med om att vi behöver en utförlig ekonomipolitik, jag håller däremot inte med om att vi måste ta en absolut ställning i frågan om skatter.
2012-10-31, 11:46 #18
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B32-Y05:
Varför ska vi anta något så självklart? Vem vill inte ha en budget i balans eller motverka budgetunderskott?..

Om vi behöver yrka på sådant kommer vi behöva starta ett eget bibliotek för att få plats med alla våra ställningstaganden.

Tommten
AndersLindbäcks avatar
2012-10-31, 12:06 #19
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av acwder Visa inlägg
Varför ska vi anta något så självklart? Vem vill inte ha en budget i balans eller motverka budgetunderskott?..
USA har en lång tradition med att ha obalanserade budgerar genom att starta krig de inte har råd med utan att ta in mera i skatter.

Citat:
Ursprungligen postat av acwder Visa inlägg
Om vi behöver yrka på sådant kommer vi behöva starta ett eget bibliotek för att få plats med alla våra ställningstaganden.

Håller med, därför har jag lagt motion C06 som gör att partiet säger ja till en massa självklara saker.
2012-10-31, 14:28 #20
Inte uppkopplad
Citat:
Håller med, därför har jag lagt motion C06 som gör att partiet säger ja till en massa självklara saker.
Men det är inte det ditt yrkande säger i motion C06. Det säger
att Piratpartiet accepterar de svenska lagarna förutom i de fall vi tycker annat i vårt principprogram eller våra sakfrågor.

Det är ju inte samma sak.
AndersLindbäcks avatar
2012-10-31, 14:42 #21
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Men det är inte det ditt yrkande säger i motion C06. Det säger
att Piratpartiet accepterar de svenska lagarna förutom i de fall vi tycker annat i vårt principprogram eller våra sakfrågor.

Det är ju inte samma sak.

Förslaget eliminerar kravet på att piratpartiet tar ställning för en massa sakfrågor som borde vara självklara.

Så det är samma sak.
2012-10-31, 16:42 #22
Inte uppkopplad
Citat:
Förslaget eliminerar kravet på att piratpartiet tar ställning för en massa sakfrågor som borde vara självklara.
Förslaget säger också att vi håller med om saker som vi inte självklart håller med om. Lagar som vi ännu inte granskat om vi håller med eller vill förbättra.

Jag håller med dig synpunkten du vill försöka få fram, men anser inte att det behövs ett beslut på att vi ska hålla med om självklara saker eftersom vi då måste definera vad som är självklara saker, eller benämna allt som självklart. Det är helt enkelt självklart att vi håller med om självklara saker om vi inte säger något annat. Ingen journalist, politiker eller väljare kommer ifrågasätta Piratpartiet om hurvida vi anser att det ska finnas en brandkår, bara för att vi inte har medlemsbeslut på att brandkåren ska finnas. Det finns ingen som förväntar sig att Piratpartiet inte vill ha någon brandkår. Det är självklart.

Men vissa yrkanden som styrelsen lagt gör att man misstänker att dom inte har samma uppfattning, och i så fall så har dom alldeles för få propositioner och yrkanden jämfört med vad som faktiskt behövs för att ta ställning för allt vi tycker är självklart och vill ha i Sverige.
2012-10-31, 16:47 #23
Inte uppkopplad
Det är fullständigt självklart att vi inte vill ha en budget i obalans eller verka för ett budgetunderskott! Detta är ett av många yrkanden som bara tar bara plats och är ivägen för viktiga förändringar som partiet faktiskt behöver framföra att vi vill göra!
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är